Bibliographie
- Publication type: Article from a collective work
- Collective work: Shakespeare et Cervantès, regards croisés
- Pages: 307 to 320
- Collection: Encounters, n° 377
- Series: Symposiums, seminars, and conferences on the European Renaissance, n° 100
Bibliographie
Textes sources
Éditions et traductions de Cervantès
Cervantès, Miguel de, Don Quichotte, trad. Francis de Miomande, éd. Yves Roullière, Paris, Robert Laffont, coll. « Bouquins », 2011.
Cervantes Saavedra, Miguel de, Don Quijote (1615), Obras Completas de Miguel de Cervantes, éd. Florencio Sevilla Arroyo y Antonio Rey Hazas, Centro de estudios cervantinos, 1993-1995, http://cervantes.tamu.edu/.
Cervantes saavedra, Miguel de, Don Quijote / L’ingénieux hidalgo Don Quichotte de la Manche, Tome II, trad. Louis Viardot, Québec, La Bibliothèque électronique du Québec, coll. « À tous les vents », 2005.
Cervantes, Miguel de, El Ingenioso Hidalgo Don Quijote de la Mancha I (1605), éd. Luis Andrès Murillo, Madrid, Clasicos Castalia, 1978.
Cervantes, Miguel de, El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha, edición conmemorativa del IV Centenario, texto crítico de Francisco Rico, Real Academia Española-Asociacón de Academias de la Lengua Española, Madrid, Alfaguara, 2015.
Cervantès, Miguel de, L’Ingénieux Hidalgo Don Quichotte de la Manche, première partie (1605), trad. César Oudin (1614) revue par Jean Cassou, Paris, Gallimard, 1949.
Cervantès, Miguel de, L’ingénieux Hidalgo Don Quichotte de la Manche, trad. Aline Schulman, Paris, Seuil, 1997.
Éditions et traductions de Shakespeare
Shakespeare, William, A Midsummer Night’s Dream, éd. Peter Holland, Oxford, OUP, 2008.
Shakespeare, William, Antoine et Cléopâtre, trad. Jean-Michel Déprats et Gisèle Venet, in Tragédies II (Œuvres complètes, II), Paris, Gallimard, coll. « Bibliothèque de la Pléiade », 2002, p. 717-1035.
308Shakespeare, William, Antony and Cleopatra, éd. David Bevington, Cambridge et New York, CUP, coll. « The New Cambridge Shakespeare », 1990.
Shakespeare, William, Antony and Cleopatra, éd. John Wilders, Londres, Routledge, coll. « The Arden Shakespeare », 1995.
Shakespeare, William, Cymbelin, trad. Victor Bourguy, in Œuvres complètes, Tragicomédies I, Paris, Robert Laffont, coll. « Bouquins », 2002, p. 587-791.
Shakespeare, William, Cymbeline, éd. John Pitcher, Londres, Penguin Books, 2005.
Shakespeare, William, King Henry VIII (All is True), éd. Gordon McMullan, London, Bloomsbury Publishing, coll. « The Arden Shakespeare » (Third Series), 2000.
Shakespeare, William, King Henry VIII, éd. A. R. Humphreys, London, Penguin Books, coll. « New Penguin Shakespeare », 1971.
Shakespeare, William, La Tempête, Préface et trad. Yves Bonnefoy, Paris, Gallimard, coll. « Folio Théâtre », édition bilingue, 1997.
Shakespeare, William, Le Conte d’hiver, in Œuvres Complètes, Tragicomédies II (édition bilingue), trad. Louis Lecoq, Paris, Robert Laffont, coll. « Bouquins », 2002.
Shakespeare, William, Love’s Labour’s Lost, éd. William C. Carroll, Cambridge, CUP, coll. « The New Cambridge Shakespeare », 2012.
Shakespeare, William, Measure for Measure, éd. J. W. Lever, Walton-on-Thames, Cengage Learning, coll. « The Arden Shakespeare », 2008.
Shakespeare, William, Mesure pour Mesure, trad. Sylvère Monod, in Œuvres complètes, Paris, Robert Laffont, coll. « Bouquins », 2002, p. 253-415.
Shakespeare, William, Othello, The Moor of Venice, éd. Michael Neill, Oxford, OUP, coll. « Oxford World’s Classics », 2006.
Shakespeare, William, Othello, trad. Jean-Michel Déprats, in Tragédies I (Œuvres complètes, I), Paris, Gallimard, coll. « Bibliothèque de la Pléiade », 2002, p. 993-1297.
Shakespeare, William, Peines d’amour perdues, trad. Jean-Michel Déprats, in Comédies I (Œuvres complètes, V), éd. Jean-Michel Déprats et Gisèle Venet, Paris, Gallimard, coll. « Bibliothèque de la Pléiade », 2013, p. 609-853.
Shakespeare, William, Romeo and Juliet, éd. Brian Gibbons, Londres, Routledge, coll. « The Arden Shakespeare », 1980.
Shakespeare, William, The Merchant of Venice, Jay L. Halio (éd), Oxford, OUP, 1994.
Shakespeare, William, The Riverside Shakespeare, sous la direction de George Blakemore Evans, Londres, Cengage Learning, 1996.
Shakespeare, William, The Tempest, éd. Virginia Mason Vaughan and Alden T. Vaughan, London, Thomson Learning, coll. « The Arden Shakespeare » (Third Series), 2003.
309Shakespeare, William, The Winter’s Tale, éd. Stephen Orgel, Oxford, OUP, 1996.
Shakespeare, William, The Winter’s Tale, éd. Ernest Schanzer, London, Penguin Books, coll. « New Penguin Shakespeare », 1969.
Autres textes sources
Aristote, La Poétique, trad. J. Hardy, Paris, Gallimard, 1996.
Auber, Daniel François Esprit, Léocadie, librettistes Augustin Eugène Scribe et Anne-Honoré-Joseph Duveyrier (pseud. Mélesville), Paris, Pleyel Aîné, 1824.
Berlioz, Hector, Mémoires, éd. Pierre Citron, Paris, Flammarion, coll. « Harmoniques », 1991.
Borges, Jorge Luis, Œuvres complètes, 2 vols., éd. Jean-Pierre Bernès, Paris, Gallimard, coll. « Bibliothèque de la Pléiade », 1993-2010.
Burgess, Anthony, Le mode du diable (The Devil’s Mode, 1989), trad. Françoise Adelstain, Paris, Grasset, 1999.
Covarrubias, H. S. de, Tesoro de la lengua castellana o española, éd. I. Arellano et R. Zafra, Madrid, Universidad de Navarra et Iberoamericana, 2006.
Dalí, Salvador, La vie secrète de Salvador Dalí (1942), édition critique établie par Frédérique Joseph-Lowery, Lausanne, L’Âge d’Homme, coll. « Bibliothèque Mélusine », 2006.
Dalí, Salvador, Le Journal d’un génie (1964), Paris, Gallimard, coll. « idées », 1974.
Dalí, Salvador, Salvador Dalí. Obra completa, Figueras, Fundació Gala-Salvador Dalí, 2003-2006.
Dario, Rubén, Cantos de Vida y Esperanza, Madrid, Tipografía de la Revista de Archivos, Bibliotecas y Museos, 1905.
Démosthène, On the False Embassy, éd. Douglas M. MacDowell, Oxford, OUP, 2000.
Démosthène, « Sur les forfaitures de l’ambassade », dans Plaidoyers Politiques, Tome III, éd. Georges Mathieu, Paris, Les Belles Lettres, 1972.
Érasme, Éloge de la folie. Adages. Colloques. Réflexions sur l’art, l’éducation, la religion, la guerre, la philosophie. Correspondance, éd. Claude Blum, André Godin, Jean-Claude Margolin et Daniel Ménager, Paris, Robert Laffont, coll. « Bouquins », 1992.
Gantz, Jeffrey (éd.), The Mabinogion, London, Penguin Books, 1976.
Garcia marquez, Gabriel, Cent ans de solitude, Paris, Seuil, 1968.
Garcia marquez, Gabriel, Vivre pour la raconter, Paris, Grasset, 2003.
Geneva Bible, The. A facsimile of the 1560 edition, éd. Lloyd E. Berry, Peabody MA, Hendrickson, 2007.
Gentili, Alberico, De Legationibus Libri Tres, London, Thomas Vautrollier, 1585.
310Gentili, Alberico, De Legationibus Libri Tres, trad. Gordon J. Laing, New York, OUP, 1924.
Guichardin, Ricordi, Conseils et avertissements en matière politique et privée, trad. Françoise Bouillot et Alain Pons, présentation par Alain Pons, Paris, Éditions Ivrea, 1998.
Guichardin, Ricordi, Histoire d’Italie, éd. Jean-Louis Fournel et Jean-Claude Zancarini, 2 vol., Paris, Robert Laffont, coll. « Bouquins », 1996.
Heywood, Thomas, Apology for Actors, London, Nicholas Okes, 1612.
Holinshed, Raphael, Chronicles of England, Scotland and Ireland, 2 vols, Londres, 1587 (2e édition).
Horace, Art poétique, trad. François Richard, Paris, Garnier, 1944.
Hotman, Jean, L’ambassadeur, Paris, [s.n.], 1603.
Isocrate, Discours, Tome 3, Paris, Les Belles Lettres, 1942.
Jacobson, Howard, Shylock is my name, Londres, Penguin Random House, 2016.
Lope de Vega, Arte nuevo : Rimas de Lope de Vega Carpio ahora de nuevo añadidas. Con en nuevo arte de hacer Comedias deste tiempo, Madrid, Alonso Martín, 1609.
Lope de vega, Félix, Nouvel art dramatique, trad. Damas Hinard, in Chefs d’œuvres du théâtre espagnol, Paris, Librairie de Charles Gosselin, 1842.
Marlowe, Christopher, Le Docteur Faust / Doctor Faustus (1588), édition bilingue, trad. François Laroque et Jean-Pierre Villquin, Paris, Flammarion, 1997.
Marx, Adolph Bernhard, Musical Form in the Age of Beethoven, éd. Scott Burnham, Cambridge, CUP, 1997.
Mendelssohn-Bartholdy, Felix, Sämtliche Briefe, Band 1, 1816 bis Juni 1830, éds. Juliette Appold et Regina Back, Kassel, Bärenreiter, 2008.
Mendelssohn-Bartholdy, Felix, Die Hochzeit des Camacho : Oper in zwei Acten. Vollständiger Clavier-Auszug vom Componisten, Berlin, Laue, 1828.
Mendelssohn-Bartholdy, Felix, Die Hochzeit Des Camacho, New York, E. F. Kalmus, 1970.
Mendelssohn-Bartholdy, Felix, Die Hochzeit des Camacho, Oper in 2 Akten, texte de Carl von Lichtenstein et Friedrich Voigts, éd. Clive Brown, Leipzig, Breitkopf & Härtel, 2011.
Michler, Ralf (éd.), Löpzinger, Lutz (éd.), Salvador Dalí : Catalogue Raisonné of Etchings and Mixed-Media Prints (1924-1980), Munich, Prestel Verlag, 1994.
Michler, Ralf (éd.), Löpzinger, Lutz (éd.), Salvador Dalí : Catalogue Raisonné of Prints II, Lithographs and Wood Engravings (1956-1980), Munich, Prestel Verlag, 1995.
Montaigne, Michel de, Essais, Paris, Arléa, 2004.
Montalvo, Juan, Capítulos que se le ovidaron a Cervantes. Ensayo de imitación de un libro inimitable, Besançon, Imprenta Pablo Joaquín, 1895.
311Nietzsche, Friedrich, Ecco Homo [1883], in L’Antéchrist suivi de Ecce Homo, trad. Jean-Claude Hémery, Paris, Gallimard, coll. « Folio Essai », 1990.
Ortega y Gasset, José, Meditaciones del Quijote, éd. julián Marías, Madrid, Cátedra, 2014.
Pisan, Christine de, Le trésor de la cite de dames, Paris, Pierre le Caron pour Antoine Verard, 1497.
Platon, Phèdre, trad. et présentation par Luc Brisson, suivi de La Pharmacie de Platon de Jacques Derrida, Paris, Flammarion, coll. « GF Flammarion », 2004.
Plutarque, La Vie des Hommes Illustres, trad. Ricard, Paris, Henri Plon, 1850.
Puttenham, George, The Art of English Poesy : A Critical Edition, Frank Whigham et Wayne A. Rebhorn (éds.), Ithaca, Cornell University Press, 2007.
Rioja, Francisco de, Poemas, Madrid, Red Ediciones, 2011.
Sommerville, Johann P. (ed.), King James VI and I : Political Writings, Cambridge, CUP, 1994.
Storace, Stephen, Gli equivoci : opera buffa in two acts, éd. Richard Platt, Londres, Stainer and Bell, 2007.
Torreton, Philippe, Thank you, Shakespeare !, Paris, Flammarion, 2016.
Wagner, Richard, Opéra et Drame, Paris, Delagrave, 1910.
Textes critiques
Sur Cervantès, Shakespeare et leur temps
Alvar, Carlos, « Cervantes y los judíos », in Cervantes y las religiones. Actas del coloquio de la Asociación de Cervantistas (2005), éd. R. Fine et S. López, Madrid et Francfort, Universidad de Navarra, Iberoamericana et Verwaert, 2008, p. 29-54.
Álvarez Junco, José, « Cervantes y la identidad nacional », Miguel de Cervantes : de la vida al mito (1616-2016), Madrid, Biblioteca Nacional de Espana, p. 185-199.
Arbel, Benjamin, « Venice and the Jewish merchants of Istanbul in the sixteenth century », in The Mediterranean and the Jews. Banking, finance and international trade (XVI-XVIII centuries), éd. A. Toaff et S. Schwarzfuchs, Ramat-Gan, Bar-Ilan University Press, 1989, p. 39-56.
Bate, Jonathan, Shakespeare and Ovid, Oxford, Clarendon, 1993.
312Bonnefoy, Yves, « De l’Arioste à Shakespeare, ou théâtre et poésie », in Orlando Furioso, Guarito. De l’Arioste à Shakespeare, Paris, Mercure de France, 2013, p. 9-24.
Bonnefoy, Yves, « Une journée dans la vie Prospero », in Shakespeare et Yeats, Paris, Mercure de France, 1998, p. 114-169.
Borges, José Luis, « Análisis del último capítulo del Quijote », Revista de la Universidad de Buenos Aires, I, 1936, p. 29-36.
Brailowsky, Yan, « “Let me prophesy” : Apocalypse et inspiration prophétique dans Richard II de Shakespeare », in Dominique Daniel et Michel Naumann (dir.), L’autre : journée d’étude sur les auteurs et sujets des concours 2006, Tours, Presses Universitaires François Rabelais, « GRAAT », 2006, p. 81-100.
Burns, Edward, Character : Acting and Being on the Pre-Modern Stage, Londres, Palgrave Macmillan, 1990.
Canavaggio, Jean, Cervantès dramaturge : un théâtre à naître, Paris, PUF, 1977.
Canavaggio, Jean, Cervantès, Nouvelle édition revue et augmentée, Paris, Fayard, 1997.
Canavaggio, Jean, Don Quijote, del libro al mito, Madrid, Espasa, 2006.
Canavaggio, Jean, « Introduction », in Cervantès, Don Quichotte, précédé de La Galatée (Œuvres complètes romanesques, I), éd. Jean Canavaggio, Paris, Gallimard, coll. « Bibliothèque de la Pléiade », 2001, p. ix-liv.
Cohen, Thomas et Warkentin, Germaine (éd.), Things Not Easily Believed : Introducing the Early Modern Relation, Special issue of Renaissance and Reformation / Renaissance et Réforme, no 34, 2011.
Colclough, David, Freedom of Speech in Early Stuart England, Cambridge, CUP, 2005.
Curran, John E., Character and Individuality in Renaissance Drama, Newark, University of Delaware Press, 2014.
Delsigne, Jill, « Hermetic Miracles in The Winter’s Tale », in Lisa Hopkins et Helen Ostovitch (éd.), Magical Transformation of the Early Modern English Stage, Farnham, Ashgate, 2014.
Duhamel, Georges, Deux Patrons, suivi de Vie et mort d’hun héros de roman, Paris, Paul Hartmann Éditeur, 1937.
Edwards, John, Archbishop Pole, Farnham, Ashgate, 2014.
Edwards, John, « Jews and conversos in the region of Soria and Almazán : departures and returns », in John Edwards, Religion and society in Spain, c[irca] 1492, Aldershot, Variorum, 1996, vi, p. 1-14, et The Jews of Spain and the expulsion of 1492, M. Lazar et S. Haliczer (éds), Lancaster CA, Labarynthos, 1997, p. 277-287.
Edwards, John, « The Church and the Jews in English medieval towns », in The Church in the medieval town, éd. T. R. Slater et G. Rosser, Aldershot, Ashgate, 1998, p. 43-54.
313Edwards, John, « The conversos : a theological approach », Bulletin of Hispanic Studies (Liverpool), 62, 1985, p. 39-49.
Elliott, John H., The Count Duke of Olivares. The Statesman in an Age of Decline, New Haven, Yale UP, 1986.
Ellis, David, Shakespeare’s Practical Jokes : An Introduction to the Comic in His Work, Lewisburg (PA), Bucknell University Press, 2007.
Fine, Ruth, « El entrecruzamiento de lo hebreo y lo converso en la obra de Cervantes : un encuentro singular », Cervantes y las religiones, éd. R Fine et S. López Navia, 2008, p. 435-451.
Fouques, Bernard, « Carlos Fuentes “autor” del Quijote », Actas del Coloquio cervantino de Würzburg, Th. Berchem et H. Laitenberger (éds), Würzburg, Aschendorff, l987, p. 69-74.
Fuentes, Carlos, Cervantes o la crítica de la lectura, Mexico, Cuadernos de J. Mortiz, 1976.
Fraser, Antonia, The Life and Times of King James I, London, Weidenfeld & Nicolson, 1974.
Fraser, Antonia, Mary Queen of Scots [1969], London, Random House, 1989.
García López, José, Cervantes : la figura en el tapiz. Itinerario personal y vivencia intelectuel, Barcelona, Pasado y Presente, 2015.
Girard, René, Shakespeare : les feux de l’envie, Paris, Grasset, 1990.
González Echevarría, Roberto, Love and the Law in Cervantes, New Haven, Yale University Press, 2005.
Grady, Hugh, « Falstaff : Subjectivity between the Carnival and the Aesthetic », The Modern Language Review, 2001, vol. 96, no 3, p. 609-623.
Guillén, Claudio, « Cauces de la novela cervantina : perspectiva y diálogos », in El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha, edición conmemorativa del IV Centenario, texto crítico de Francisco Rico, Real Academia Española-Asociacón de Academias de la Lengua Española, Madrid, Alfaguara, 2015, p. 1145-1155.
Hall, Jonathan, « Falstaff, Sancho Panza and Azdak : carnival and history », in E. S. Shaffer (éd.), Comparative Criticism : Boundaries of Literature, Cambridge, CUP, 1986, vol. 7, p. 127-145.
Hamilton, Keith et Langhorne, Richard, The Practice of Diplomacy : Its Evolution, Theory, and Administration, London, Routledge, (1995) 2011.
Hamlin, Hannibal, The Bible in Shakespeare, Oxford, OUP, 2013.
Hampton, Timothy Fictions of Embassy : Literature and Diplomacy in Early Modern Europe, Ithaca, Cornell University Press, 2009.
Hazlitt, William, Characters of Shakespeare’s Plays, Boston, Wells & Lilly, 1818.
Hegyi, Ottmar, Cervantes and the Turks : Historical Reality versus Literary Fiction in La Gran Sultana and El amante liberal, Newark (DE), Juan de la Cuesta, 1992.
314Jacoby, David, « New evidence on Jewish bankers in Venice and the Venetian Terraferma (c. 1450-1550) », in The Mediterranean and the Jews. Banking, finance and international trade (XVI-XVIII centuries), éd. A. Toaff et S. Schwarzfuchs, Ramat-Gan, Bar-Ilan University Press, 1989, p. 151-178.
James, Caroline, « Women and Diplomacy in Renaissance Italy », in Women, Diplomacy and International Politics since 1500, éd. Caroline James and Glenda Sluga, Londres, Routledge, 2016.
Katz, David, The Jews in the history of England, 1485-1850, Oxford, OUP, 1994.
Kelley, Donald R., « Jurisconsultus Perfectus : The Lawyer as Renaissance Man », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, no 51, 1988, p. 84-104.
Lacey, Robert, The Life and Times of Henry VIII, London, Weidenfeld & Nicolson, 1972.
Laroque, François, « Shakespeare’s “Battle of Carnival and Lent” : The Falstaff Scenes Reconsidered (1 & 2 Henry IV) », in Ronald Knowles (éd.), Shakespeare and Carnival After Bakhtin, Londres, Palgrave Macmillan, 1998, p. 83-96.
Law, Ceri, « The 1557 visitation of the University of Cambridge », Catholic renewal and Protestant resistance in Marian England, éd. Elizabeth Evenden et Vivienne Westbrook, Farnham, Ashgate, 2015, p. 65-91.
Lindley, David, Shakespeare and Music, London, Thomson Learning, 2006.
Lusardi, James P et Schlueter, June, Reading Shakespeare in performance : King Lear, Rutherford ; London, Fairleigh Dickinson University Press ; Associated University Presses, 1991.
Mannoni, Octave, Prospero et Caliban. Psychologie de la colonisation, Paris, Éditions universitaires, 1984.
MacKinnon, Dolly, « “Poor Senseless Bess, Clothed in her Rags and Folly” : Early Modern Women, Madness, and Song in Seventeenth-Century England », Parergon, Volume 18, Number 3, July 2001, p. 119-151.
McKendrick, Melveena, « Writings for the stage », The Cambridge Companion to Cervantes, ed. Anthony J. Cascardi, Cambridge, CUP, 2002, p. 131-159.
Moner, Michel, Cervantes conteur. Écrits et paroles, Madrid, Casa de Velázquez, 1989.
Mukherji, Subha et Lyne, Raphael (eds), Early Modern Tragicomedy, Cambridge, CUP, 2007.
Mundill, R., « Edward I and the final phase of Anglo-Jewry », Jews in medieval Britain, éd. Patricia Skinner, Woodbridge, The Boydell Press, 2003, p. 55-70.
Onfray, Michel, Le Réel n’a pas eu lieu. Le Principe de Don Quichotte, Paris, Éditions Autrement, 2014.
Ortiz Lottman, Maryrica, « La gran Sultana : transformations in secret speech », Cervantes. Bulletin of the Cervantes Society of America, 16:1, 1996, p. 73-89.
315Parker, Geoffrey, Felipe II. La biografía definitiva, Madrid, Editorial Planeta, 2013.
Pullan, Brian, The Jews of Europe and the Inquisition of Venice, 1550-1670, Oxford, Basil Blackwell, 1983.
Ramirez de Villa-Urrutia, Don Wenceslao, La Embajada del Conde de Gondomar á Inglaterra en 1613, Madrid, Jaime Ratés Martin, 1913.
Redworth, Glyn, The Prince and the Infanta. The Cultural Politics of the Spanish Match, New Haven, Yale UP, 2003.
Riley, Edward, Teoría de la novela en Cervantes, Madrid, Taurus, 1966.
Rivère de Carles, Nathalie (dir.), Early Modern Diplomacy, Theatre and Soft Power, Londres, Palgrave Macmillan, 2016.
Rokeah, Zefira Entin, « The State, the Church and the Jews », Antisemitism through the Ages, Shmuel Almog (éd), Oxford, Pergamon Press, 1988, p. 99-125.
Rubin, Miri, Gentile tales : the narrative assault on late medieval Jews, New Haven (CT) et Londres, Yale University Press, 1999.
Sarkar, Debapriya, « “To crown my thoughts with acts” : Prophecy and Prescription in Macbeth », in A. Thompson (éd.), Macbeth : The State of Play, London, Bloomsbury Press, 2014, p. 83-106.
Shapiro, James, 1599. A year in the life of William Shakespeare, Londres, Faber and Faber, 2005.
Shapiro, James, Shakespeare and the Jews, New York, Columbia University Press, 1996.
Simerka, Barbara, Discourses of Empire : Counter-Epic Literature in Early Modern Spain, University Park (PA), The Penn State Press, 2003.
Singh, Jyotsana, « Othello’s identity », in Women, ‘Race’ and Writing in the Early Modern Period, éd. Margo Hendricks et Patricia Parker, Abingdon et New-York, Routledge, 1994.
Swinburne, A. C., A Study of Shakespeare, London, Chatto & Windus, 1880.
Vaughan, Alden T. et Vaughan, Virginia Mason, Shakespeare’s Caliban. A Cultural History, Cambridge, CUP, 1991.
Vargas Llosa, Mario, « Una novella para el siglo xxi », Miguel de Cervantes, Don Quijote de La Mancha. Edición conmemorativa. IV centenario Cervantes, Madrid, Real Academia Española, 2015, p. xxxiii-xlviii.
Venet, Gisèle, « Shakespeare, Maniériste et baroque ? », Bulletin de la société d’études anglo-américaines des xviie et xviiie siècles, vol. 55, no 55, Lille, PU de l’université Lille III, 2002, p. 1-25.
Vienne-Guerrin, Nathalie, « Les jeux de l’injure dans Henry IV », in Yves Peyré et Pierre Kapitaniak (dir.), Shakespeare et le jeu, Paris, Société Française Shakespeare, vol. 23, 2005, p. 185-199.
316Vila, Juan Diego, « El Quijote y la sugestión conversa : silencios, elisiones y desvíos para una predicación inefable », Cervantes y las religiones, éd. R. Fine et S. López, p. 521-546.
Wall-Randell, Sarah, The Immaterial Book : Reading and Romance in Early Modern England, Ann Arbor, The University of Michigan Press, 2013.
Watson, Robert N, Back to Nature : The Green and the Real in the Late Renaissance, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 2006.
Welch, Evelyn, Shopping in the Renaissance : Consumer Culture in Italy, 1400-1600, New Haven, Yale University Press, 2005.
Wilson, Ian, Shakespeare : The Evidence. Unlocking the Mysteries of the Man and His Work, London, St Martin’s Press, 2009.
Wilson, Richard, Secret Shakespeare. Studies in Theatre, Religion and Resistance, Manchester, Manchester UP, 2004.
Sur le devenir de Shakespeare et Cervantès
Ashley, Tim, « Die Hochzeit des Camacho – review », The Guardian, 13 Avril 2011, https://www.theguardian.com/music/2011/apr/13/die-hochzeit-des-camacho-review.
Auden, W. H., « The Prince’s Dog », in G. K. Hunter (éd.), Shakespeare : Henry IV, Parts I and 2. A Casebook, Londres, Macmillan, 1970, p. 187-211.
Bellaigue, Camille, « Revue musicale – Opéra-Comique, le Songe d’une nuit d’été », Revue des Deux Mondes, 3e période, tome 75, 1886, p. 442-452.
Brown, Clive, « Oberon », The New Grove Dictionary of Opera, éd. Stanley Sadie, vol. 3, Londres, Macmillan, 1992, p. 639–642.
Brown, Clive, « Mendelssohn’s Die Hochzeit des Camacho : An Unfulfilled Vision for German Opera », in Art and Ideology in European Opera : Essays in Honour of Julian Rushton, éd. Rachel Cowgill, David Cooper et Clive Brown, Woodbridge, The Boydell Press, 2010, p. 40-67.
Cavell, Stanley, Disowning Knowledge : In Six Plays of Shakespeare, Cambridge, CUP, 1987.
Close, Antony, La concepción romántica del Qujote, Barcelona, Pasado y Presente, 2005.
Close, Anthony, The Romantic Approach to Don Quixote, Cambridge, CUP, 1978.
D’Antuono, Nancy L., « Review of Bárbara Esquival-Heinemann’s book : Don Quijote’s Sally into the World of Opera », Cervantes : Bulletin of the Cervantes Society of America, 15.2, 1995, p. 103-105.
Delacroix, Eugène, Journal 1822-1863, Paris, Plon, 1996.
Elvers, Rudolf, “Nichts ist so schwer gut zu komponieren als Strophen” : zur Entstehungsgeschichte des Librettos von Felix Mendelssohn’s Oper ‘Die Hochzeit 317des Camacho’, mit dem Facsimile eines Briefs von Mendelssohn, Berlin, Bâle, Mendelssohn-Gesellschaft, 1976.
Empson, William, « Falstaff and Mr Dover Wilson (1953) », in G. K. Hunter (éd.), Shakespeare : Henry IV, Parts I and 2. A Casebook, Londres, Macmillan, 1970, p. 135-154.
Esquival-Heinemann, Barbara P., « Don Quijote in der deutschsprachigen Oper », Europäische Dimensionen des Don Quijote in Literatur, Kunst, Film und Musik, éds. Tilmann Altenberg et Klaus Meyer-Minnemann, Hambourg, SUB, 2007, p. 235–261.
Esquival-Heinemann, Barbara P., Don Quijote’s Sally into the World of Opera : Libretti between 1680 and 1976 (Studies on Cervantes and His Times), Berne, Peter Lang, 1994.
Esquival-Heinemann, Barbara P., « Some forgotten Don Quijote(s) », Cervantes : Bulletin of the Cervantes Society of America 12.1, 1992, p. 45-57, https://www.h-net.org/~cervant/csa/artics92/esquival-heinemann.htm, consulté le 13/4/2016.
[Exposition, Paris, Musée national d’art moderne, 2012], Dalí, Paris, Centre Pompidou, 2012.
[Exposition, Nîmes, Musée des beaux-arts, 1984], Dalí et les livres, Barcelona, [s.n.], 1984.
[Exposition, Valence, Instituto Valenciano de Art Moderno, 2005], Dalí y el Quijote, Valence, IVAM, 2005.
[Exposition, Paris, Musée d’Orsay, 2014], Gustave Doré. L’imaginaire au pouvoir, Paris, Flammarion, 2014.
Fondation Gala-Salvador Dalí, catalogue du fond bibliographique [En ligne]. Disponible sur <https://www.salvador-dali.org/fr/recherche/online-archive/catalogue-du-fonds-bibliographique/>.
Fondation Gala-Salvador Dalí, château Gala Dalí à Púbol, exposition Dalí, Shakespeare, Visconti [En ligne]. Disponible sur <https://www.salvador-dali.org/fr/musees/chateau-gala-dali-a-pubol/expositions/59/dali-shakespeare-visconti>.
Fondation Gala-Salvador Dalí, théâtre-musée Dalí, histoire [En ligne]. Disponible sur <https://www.salvador-dali.org/fr/musees/theatre-musee-dali-a-figueres/historia/>.
Font-Réaulx, Dominique, « Au xixe siècle, des héros de la peinture », in Magazine littéraire, no 563, janvier 2016.
Garber, Marjorie B, 2004, Shakespeare After All, New York, Pantheon Books, 2004.
Gilman, Stephen, « Cervantes en la obra de Mark Twain (Hacia una teoría del diálogo novelístico »), Homenaje a Cervantes, Cuadernos de « Ínsula », Madrid, 1947, p. 208-222.
318Godsalve, William H. L., Britten’s A Midsummer Night’s Dream : Making an Opera from Shakespeare’s Comedy, Madison, Fairleigh Dickinson University Press, 1995.
Gomá, Javier, « Cervantes. La imagen de si vida », Miguel de Cervantes : de la vida al mito, Madrid, Biblioteca Nacional de España, 2016 p. 249-265.
Gordon, Scott Paul, The Practice of Quixotism : Postmodern Theory and Eighteenth-Century Women’s Writing, New York, Palgrave Macmillan, 2006.
Hennemann, Monika, « Much Ado about The Tempest : London Opera Politics, Intercultural Incomprehension, and Felix Mendelssohn », Journal of Musicological Research, Apr-Sep 2010, Vol. 29 Issue 2/3, p. 86-118.
Herrero, Javier, « Carlos Fuentes y las lecturas modernas del Quijote », Revista Iberoamericana, 45 (1979), p. 555-562.
Holdsworth, Carole, « Cervantine Echoes in Early Pynchon », Cervantes, 8.1 (1988), p. 47-54.
Holdsworth, Carole, « Dulcinea and Pynchon’s V », Cervantes, 19.1 (1999), p. 27-39.
Ishaghpour, Youssef, Orson Welles, cinéaste : une caméra visible. II. Les films de la période américaine, Paris, Éditions de la Différence, 2001.
Ishaghpour, Youssef, Orson Welles, cinéaste : une caméra visible. III. Les films de la période nomade, Paris, Éditions de la Différence, 2001.
Lefait, Sébastien, « Re-adaptation as part of the myth : Orson Welles and Don Quixote’s “outings” », in S. Wells-Lassagne et A. Hudelet (éd.), Screening text : critical perspectives on film adaptation, London, McFarland, 2013, p. 185-196.
Levin, Harry, « Don Quijote and Moby-Dick », in Angel M. Flores et M. J. Benardete (éd.), Cervantes across the Centuries, New-York, The Dryden Press, 1947, p. 227-236.
Lolo, Begoña, Cervantes y el Quijote en la música : estudios sobre la recepción de un mito, Alcalá, Centro Estudios Cervantinos, 2007.
Lolo, Begoña, « Musikalische Räume des Don Quijote in der europäischen Kultur : das Ballett und die Oper », éd. Tilmann Altenberg, Klaus Meyer-Minnemann, Europäische Dimensionen des Don Quijote in Literatur, Kunst, Film und Musik, Hambourg, SUB, 2007, p. 263–282.
Lucía, José Manuel (Commissaire), Miguel de Cervantes : de la vida al mito, Catalogue de l’exposition éponyme, Madrid, Biblioteca Nacional-Acción Cultural Española, 2016.
Musée national Eugène Delacroix, expositions [En ligne]. Disponible sur <http://www.musee-delacroix.fr/fr/les-activites/expositions/expositioneugene-delacroix-le-plus-legitime-des-fils-de-shakespeare26-mars-au-31-aout-2014>.
319Naighberger, Randy L., Music for Shakespeare on the London Stage, 1660-1830, Westport, Connecticut, Greenwood Press, 1992.
Pardo Garcia, Pedro José, « Huckleberry Finn as a crossroad of myths : the Adamic, the Quixotic, the Picaresque, and the problem of ending », Links and Letters, 8 (2001), p. 61-70.
Retzsch, Moritz, Gallerie zu Shakespeare’s Dramatischen Werken, Leipzig/Londres, Ernest Fleischer, 1828.
Rios, Vicente (de los), Fernandez de Navarrette, Martin, Análisis del Quijote. Vida de Miguel de Cervantes, Barcelona, Imprenta Gorchs, 1834.
Rodriguez Marin, Francisco, « Don Quijote en América », Estudios cervantinos, Madrid, Atlas, 1947, p. 109-110.
Savater, Fernando, Instrucciones para olvidar el « Quijote », y otros ensayos generales, Madrid, Taurus, 1985.
Schmidgall, Gary, Shakespeare and Opera, New-York, OUP, 1990.
Schütz, Chantal, « “That song tonight will not go from my mind” : souvenir mélodique et résonances shakespeariennes dans l’opéra du xixe siècle », Shakespeare au xixe siècle, dir. Gisèle Venet et Line Cottegnies, Atlantide, no 4, 2015, p. 38-49, http://atlantide.univ-nantes.fr
Schütz, Chantal, « Shakespeare and Opera », Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online. Web. 22 juil. 2016, https://global.britannica.com/topic/Shakespeare-and-Opera-1369569
Stainton, Audrey, « Don Quixote, Orson Welles’ Secret », Sight and Sound, Automne 1988, p. 252-262.
Williamson, Edwin, (éd.), Cervantes and the Modernists. The Question of Influence, Londres, Tamesis Books, 1992.
Autres textes critiques et théoriques
Agamben, Giorgio, Profanations, New York, Zone Books, 2007.
Ancet, Jacques, L’amitié des voix, publie.net., 2009.
Auerbach, Erich, Mimesis (1945), trad. Cornelius Heim, Paris, Gallimard, 1968.
Auerbach, Erich, Mimesis. La realidad en la literatura occidental, México, Fondo de Culture Económica, 1950.
Bakhtine, Mikhaïl, Formes du temps et du chronotope dans le roman (1937-1938), in Esthétique et théorie du roman, trad. Daria Olivier, Paris, Gallimard, 1978.
Berthomé, Jean-Pierre et Thomas, François, Welles au travail, Paris, Éditions des Cahiers du cinéma, 2006.
Buonanno, Milly, The Age of Television : Experiences and Theories, Bristol, UK ; Chicago, IL, Intellect Books, 2008.
Derrida, Jacques, La Pharmacie de Platon, in Platon, Phèdre, trad. et présentation 320par Luc Brisson, suivi de La Pharmacie de Platon de Jacques Derrida, Paris, coll. « GF Flammarion », 2004, p. 257-403.
Esquenazi, Jean-Pierre, La vérité de la fiction : comment peut-on croire que les récits de fiction nous parlent sérieusement de la réalité, Paris, Lavoisier, 2009.
Foucault, Michel, Les mots et les choses. Une archéologie des sciences humaines, Paris, Gallimard, coll. « Tel », 1966.
François-Sappey, Brigitte, Felix Mendelssohn, Paris, Fayard/Mirare, 2003.
Girard, René, Mensonge romantique et vérité romanesque, Paris, Grasset, 1961.
Hennemann, Monika, « Mendelssohn, Opera and the Libretto Problem », The Mendelssohns : their Music in History, Oxford, OUP, 2002.
Lévy, Pierre, Qu’est-ce que le virtuel ?, Paris, La Découverte, 2010.
Lipovetsky, Gilles et Serroy, Jean, L’écran global : culture-médias et cinéma à l’âge hypermoderne, Paris, Seuil, 2007.
Monahan, Torin, Surveillance in the Time of Insecurity, New Brunswick (NJ), Rutgers University Press, 2010.
Mulvey, Laura, « Visual pleasure and narrative cinema », Screen, vol. 16, no 3, 1975, p. 6-18.
Murray, Susan et Ouellette, Laurie (éd.), Reality TV : Remaking Television Culture, New York, New York University Press, 2004.
Niney, François, L’épreuve du réel à l’écran : essai sur le principe de réalité documentaire, Bruxelles, De Boeck, 2002.
Pater, Walter, Plato and Platonism, London, Macmillan, 1893.
Robertelli, F., In librum Aristoteles de Arte Poetica explicationes, Firenze, 1548.
Salmon, Christian, Storytelling : machine à fabriquer des histoires et à formater les esprits, Paris, La Découverte, 2007.
Schormann, Vanessa, Shakespeares Globe. Repliken, Rekonstruktion und Bespielbarkeit, Heidelberg, Winter, 2002.
Stam, Robert, Literature Through Film : Realism, Magic, and the Art of Adaptation, Malden (MA), Blackwell Pub, 2005.
Steiner, George, La Mort de la tragédie, trad. Rose Celli, Paris, Gallimard, coll. « Folio Essai », 1993.
Taruskin, Richard, Music in the Nineteenth Century : The Oxford History of Western Music, Oxford, OUP, 2009.
Todd, Larry R., Mendelssohn and his World, Princeton, Princeton University Press, 1991.
Wood, Bret, Orson Welles, A Bio-Bibliography, Greenwood Press, New York, 1990.
- CLIL theme: 4027 -- SCIENCES HUMAINES ET SOCIALES, LETTRES -- Lettres et Sciences du langage -- Lettres -- Etudes littéraires générales et thématiques
- ISBN: 978-2-406-07967-5
- EAN: 9782406079675
- ISSN: 2261-1851
- DOI: 10.15122/isbn.978-2-406-07967-5.p.0307
- Publisher: Classiques Garnier
- Online publication: 12-11-2018
- Language: French