Skip to content

Présentation des auteurs et résumés

View all information ⮟

  • ISBN: 978-2-8124-3829-5
  • ISSN: 2103-5636
  • DOI: 10.15122/isbn.978-2-8124-3831-8.p.0411
  • Publisher: Classiques Garnier
  • Parution date: 09-02-2015
  • Language: French
Free access
Support: Digital
411

présentation des auteurs
et rÉSUMÉS

Christian Limousin, « Vue densemble. Excès, dépense et Part maudite chez Georges Bataille ».

Christian Limousin a consacré sa thèse à la pratique mythologique de Georges Bataille et est cofondateur de la revue Gramma. En 2002, il a organisé à Vézelay la journée détude « Bataille, léros et le sacré » et y a coorganisé en 2012 les manifestations marquant le cinquantième anniversaire de la disparition de lécrivain. Membre du comité de lecture des Cahiers Bataille, il est également poète et historien dart.

Christian Limousin wrote his doctoral thesis on mythological practice in Georges Bataille and he was one of the founders of the journal Gramma. In 2002 he organised a study day on the the subject of “Bataille, Eros and the Sacred”, and he co-organised in 2012 a series of events to mark the fiftieth anniversary of the writers death. He is a member of the editorial committee of the Cahiers Bataille. He is also a poet and an art historian.

Bataille et Mauss partagent lidée que le destin de lhomme nest pas de devenir homo œconomicus. Sil peut y avoir dépense, cest parce quil y a dabord excès. Lexcès est pour Bataille la donnée première, qui se confond avec le sacré et le Mal. Ses textes de la fin des années 20 et du tournant des années 30 préfigurent « La notion de dépense » (1933). Ils font du soleil « qui donne sans jamais recevoir » le modèle idéal des formes humaines de la dépense.

Bataille and Mauss have in common the idea that mans fate is not to become homo œconomicus. If expenditure is possible it is because there is first of all excess. Excess is the primary given for Bataille, and it is indistinguishable from the sacred and from Evil. His texts from the end of the 1920s and the early 1930s prefigure “The notion of expenditure” (1933). The sun considered as what “gives without ever receiving” is presented by them as the ideal model for human forms of expenditure.

412

Koichiro Hamano, « Un don rationnel ».

Titulaire dun doctorat de lettres modernes, Koichiro Hamano est professeur de langue et littérature française à luniversité Ayama-Gakuin (Tokyo). Auteur de Georges Bataille. Le don, la perte, lécriture (Dijon, 2004), il a publié une dizaine darticles sur cet écrivain, en particulier sur ses textes narratifs.

Holding PhD in moderne French Studies, Koichoiro Hamano is Professor of French language and literature at University Ayama-Gakuin (Tokyo). Author of Georges Bataille. Le don, la perte, lécriture (Dijon, 2004), he has also published numerous papers on this writer, especially on his narrative texts.

Le premier tome de La Part maudite (La Consumation) se fonde sur deux hypothèses : lune postule lexcès de richesses constant comme voué au gaspillage, et lautre, lincompatibilité entre la dépense souveraine et laction ou lopération. Cette seconde hypothèse conduit Georges Bataille à souligner deux nécessités : sil faut situer le moment souverain hors de portée de laction-opération, il est également nécessaire de limiter, rationnellement, le développement démesuré de celle-ci au nom de la souveraineté.

Consumption, the first volume of The Accursed Share, is based on two hypotheses : the mass of transcendence energy in any system is destined for waste ; sovereign expenditure (i. e. squander and unproductive consumption) and action (or operation) are incompatible. This second hypothesis leads Bataille to emphasize two necessary facts : if the sovereign moment should be completely disconnected from action/operation, it is also necessary to limit – with rational means – the excessive development of the latter in the interest of sovereignty.

Marie-Christine Lala, « De lopération souveraine à léconomie générale »

Marie-Christine Lala, maître de conférences à la Sorbonne nouvelle – Paris 3, a dirigé plusieurs séminaires sur Bataille, la poésie et léconomie générale au Collège international de philosophie. Elle a publié de nombreuses études croisant une approche linguistique et stylistique du texte littéraire et une approche pluridisciplinaire. Elle est notamment lauteure de Georges Bataille, Poète du réel (Berne, 2010).

Marie-Christine Lala, a Lecturer at the Sorbonne nouvelle – Paris 3, has led several seminars on Bataille, poetry, and general economy at the Collège international de philosophie. She has published numerous studies combining a linguistic and stylistic approach of literary texts with a more interdisciplinary approach. She is the author of Georges Bataille, Poète du réel (Berne, 2010).

413

Nous développons ici comment la méditation ou « opération souveraine » donne sens et valeur à lexcès. Lœuvre de Bataille nous concerne en ce quelle donne la clé de léconomie générale au fondement des conduites souveraines. Cest en suivant la voie par ce qui lattire violemment que lhomme accède à laffirmation de souveraineté où la part maudite se convertit en communication dune exubérance vitale. Cette conception rationnelle encore inédite de la dépense nous introduit à un mode de connaissance nouveau.

We discuss how meditation or the “sovereign operation” gives meaning and value to excess. We consider Batailles œuvre as it provides us with a key to the general economy which lies at the root of sovereign behaviours. By following what attracts him or her, the human can access the affirmation of sovereignty in which the cursed element is converted into the communication of a vital exuberance. This unheard of, rational conception of expenditure introduces us to a new mode of knowledge.

Juliette Feyel, « La dépense à létat pur et le mythe solaire de Georges Bataille ».

Juliette Feyel est normalienne, agrégée en lettres modernes, docteur en littérature comparée. Elle enseigne la littérature française à luniversité de Cambridge où elle a organisé un colloque sur Bataille en 2006 (De lhétérogène au sacré, www.revue-silene.com). Elle est lauteur dun livre, Georges Bataille, une quête érotique du sacré (Paris, 2013) et est membre du comité de lecture des Cahiers Bataille.

Alumna of the Ecole Normale Supérieure, Juliette Feyel holds a PhD in Comparative Literature. She teaches French literature at the University of Cambridge, where she organized a conference in 2006 (From Heterogeneity to the Sacred, www.revue-silene.com). She is the author of a book : Georges Bataille, une quête érotique du sacré (Paris, 2013) and is a member of the peer-reviewing committee for Cahiers Bataille.

Larticle sappuie sur une lecture diachronique des Œuvres complètes de Bataille car il postule que le corpus fictionnel constitue des versions expérimentales et intuitives dune théorisation ultérieure qui trouvera son accomplissement dans La Part maudite. Pour ce faire, nous suivons en particulier lévolution de la figure solaire. Nous pensons que Bataille développe cependant une poétique de la tricherie. Pour lui lécriture poétique offrirait un succédané de linaccessible par la fiction.

This article is based on a diachronic reading of Batailles œuvre as a whole and on the assumption that fictional works are preparatory, experimental versions of an intuition to be subsequently theorized. This theory finds its fulfilment in La Part maudite. In order to prove this, let us follow the evolution of the solar image. Batailles

414

poetics would therefore offer a means to achieve a substitute of this unreachable horizon, thanks to the imaginary power of fiction.

François de March, « La Part maudite. Un “Non Savoir” économique ? ».

François de March est professeur agrégé déconomie-gestion, docteur en sciences de gestion, diplômé de troisième cycle en sciences économiques et en lettres. Il collabore aux travaux du LIRSA au CNAM. Il est lauteur de plusieurs articles de gestion sur Bataille, les risques psychosociaux, la transgression ou la sexualité dans les organisations et sur Hannah Arendt et le management.

Francois de March is a higher education teacher of economics and management, with a PhD in management sciences and a post-graduate diploma both in economics and literature. He is a contributor to the work of LIRSA at the CNAM. He is the author of many management articles on Bataille, psycho-social risks, transgression in organisations, sexuality in organisations and on Hannah Arendt and management.

Cet article sinterroge sur la très faible réception de La Part maudite par les économistes professionnels alors que Bataille prétendait quil sagissait dun « ouvrage déconomie politique ». Est-ce que laffirmation était provocatrice ou doit-elle être prise au sérieux ? Quelle est la nature de louvrage ? Cest en revenant sur le différend épistémologique révélé par léchange de Bataille avec François Perroux, le seul économiste à avoir dialogué avec lui de son vivant, que largumentation est construite.

This article explores the very limited interest in La Part maudite by professional economists despite the fact that Bataille considered this book to be a work on “political economics”. Was he just trying to provoke or should this be taken seriously ? What is the substance of this book ? The argumentation is based on the epistemological dispute revealed by the exchange between Bataille and François Perroux – the only economist to have debated this issue with the author during his lifetime.

Takuji Iwano, « L“économie générale” et le don solaire. Réflexion sur la pensée économique de Georges Bataille ».

Takuji Iwano est professeur à luniversité Meiji. Il travaille sur les frontières ou les limites de la division scientifique, de la vérité ou du concept dans la philosophie, la religion, la littérature, la psychanalyse. Il a publié entre autres : Philosophie de la donation (Tokyo, 2014), « Lexpérience intérieure et la littérature chez Georges Bataille » (Paris, 2010). 

415

Takuji Iwano is Professor at Meiji University. He works on the boundaries or limits of the scientific division, the truth or the concept in philosophy, religion, literature, psychoanalysis. It has published among others : : Philosophie de la donation (Tokyo, 2014), « Lexpérience intérieure et la littérature chez Georges Bataille » (Paris, 2010). 

Létude économique de Bataille, opposée à la philosophie hégélienne de la négativité fondée sur le travail et laction, trouve sa base dans la « dépense pour la dépense » pour souligner limportance du sacrifice ou du don. L« économie générale » qui nous propose le concept de dépense improductive critique la pensée productocentrale enracinée dans le climat métaphysique. Mais cette théorie de Bataille semble présupposer une origine : le don solaire, si bien quelle ne sort pas de la tradition métaphysique.

The economic study by Bataille leads him to find the basis for his economic theory in the “expenditure for the sake of expenditure,” which puts the emphasis on the importance of sacrifice or donation. His theory runs counter to Hegelian philosophy of negativity based on the work and the act. Batailles “general economy” develops the concept of unproductive expenditure and this results in a sheer criticism against product-oriented economic theories rooted in the metaphysical vein of thoughts. The theory of Bataille appears to presuppose an “origin”, namely “solar gift,” and, therefore, to fall into the traditional metaphysical thought.

Hervé Castanet, « Le corps vivant comme monnaie. Variations sur une utopie de Pierre Klossowski en dialogue avec La Part maudite et avec La notion de dépense de Georges Bataille ».

Hervé Castanet, professeur des universités, est psychanalyste à Marseille. Il a publié une vingtaine de livres notamment sur la perversion, la clinique des psychoses et les nouages psychanalyse, art et littérature. Ses récentes publications sont Homoanalysants (Paris, 2013), La Sublimation. Lartiste et la psychanalyste (Paris, 2013), Pierre Klossowski. Corps théologiques et pratiques du simulacre (Bruxelles, 2014).

Hervé Castanet is a psychoanalyst and professor of psychoanalysis in Marseille. He is the author of twenty books, notably on perversion, on clinical practice with psychotic patients, and on relationship between the arts, literature and psychoanalysis. His recent publications are Homoanalysants (Paris, 2013), La Sublimation. Lartiste et la psychanalyste (Paris, 2013), Pierre Klossowski. Corps théologiques et pratiques du simulacre (Bruxelles, 2014).

Bataille, dans La notion de dépense (1947), introduit une nouvelle économie fondée sur la perte qui soppose « au principe économique de la balance des comptes [] seul rationnel au sens étroit du mot [] ». La thèse de Bataille

416

est donc partielle : elle veut introduire, au sein de léconomie, la notion de perte. Par contre, Klossowski, dans sa fiction La Monnaie vivante (1970), pense léconomie et ses principes rationnels fondés sur la production, la conservation et la consommation comme des superstructures.

In The Notion of Expenditure (1947), Bataille introduce a new economy based on loss, as opposed to “the economic principle of balanced accounts [], the only rationale in the narrow sense of the word”. Batailles thesis is thus partial : it attempts to bring loss into the heart of economy. Pierre Klossowski, however, in his novel The Living Currency (1970), considers that economy and its rational principles are founded on the superstructures of production, conservation and consumption.

Claire Lozier, « De lexcédent dans lécriture. Jacques Derrida commentateur de Georges Bataille ».

Claire Lozier est maître de conférences en littérature française à luniversité de Leeds. Son premier livre sintitule De labject et du sublime. Georges Bataille, Jean Genet, Samuel Beckett (Oxford, 2012) et elle a publié plusieurs articles consacrés à différents aspects des œuvres de ces trois auteurs, ainsi quà celle de Louis-Ferdinand Céline. Elle est également agrégée de lettres modernes.

Claire Lozier is Lecturer in French at the University of Leeds. Her first book is entitled De labject et du sublime. Georges Bataille, Jean Genet, Samuel Beckett (Oxford, 2012). She published several articles and book chapters dedicated to various aspects of the work of these three authors, as well as to Louis-Ferdinand Céline. She is also agrégée de Lettres Modernes.

En 1949, Bataille établit luniversalité de lexcédent fondamental quil nomme la « part maudite » en en étudiant les diverses manifestations dans la vie des sociétés. Si la dimension socio-économique de sa réflexion prévaut, elle exige néanmoins dêtre entendue au sens large, y compris dans ses applications littéraires que Bataille mentionne rapidement sans les développer. Ce chapitre examine la manière dont le discours de Bataille sur lexcès et la dépense habite lanalyse critique de Derrida.

In 1949 work, The Accursed Share, Bataille establishes the universality of the fundamental excess he calls the « accursed share » by studying its diverse manifestations in societies. While the socio-economic dimension of his reflection prevails, Bataille nevertheless invites his reader to understand it in a broad sense, including its literary application to which he alludes but does not develop further. This chapter examines the ways in which Batailles discourse on excess and expenditure in turn informs Derridas critical analysis.

417

Guillermo Nelson Guzmán Robledo, « La fleur de lobsidienne. Bataille et les Aztèques ».

Guillermo Nelson Guzman Robledo est essayiste et philosophe. Il collabore à de nombreuses anthologies, revues et suppléments culturels. Il est titulaire dun doctorat en philosophie de luniversité nationale autonome du Mexique, où il a obtenu une thèse sur la relation de la pensée de Georges Bataille et Hegel. Les principales influences sur son écriture et sa pensée sont Borges, Cioran, Bataille, Nietzsche et Schopenhauer.

Nelson Guzman Robledo is essayist and philosopher. He has published in numerous anthologies, magazines and cultural supplements. He holds a Ph. D. in philosophy from the National Autonomous University of Mexico, where he graduated with a thesis on the relationship of the thought of Georges Bataille and Hegel. The main influences on his writing and thinking are Borges, Cioran, Bataille, Nietzsche and Schopenhauer.

Lœuvre de Georges Bataille implique une approche nouvelle pour un certain nombre de questions concernant lhistoire, la religion, la mort ou le sujet. Larticle vise à analyser des éléments de son travail liés aux anciennes cultures mexicaines, principalement aztèques, et à montrer la cohérence des éléments théoriques de son travail, en intégrant quelques témoignages de cultures traditionnelles du Mexique, absents du travail de Bataille, mais qui peuvent corroborer sa pensée.

The work of Georges Bataille involved a new approach to addressing a number of issues concerning the history, religion, death or subject. The article aims to bring together passages of his work that are related to the ancient Mexican cultures, mainly with Aztec and show the coherence and continuity of the various theoretical elements of his work incorporating some testimonies of traditional Mexican cultures, not included in the work of Bataille, but that can serve to corroborate his thought.

Stéphane Massonet, « Du sacrifice au potlatch. DAlfred Métraux à Claude Lévi-Strauss ».

Stéphane Massonet est membre du centre de recherche en philosophie à lUniversité Libre de Bruxelles. Il travaille sur limaginaire et la théorie des images, ainsi que les rapports entre philosophie, littérature et anthropologie. Il a édité les écrits de Roger Caillois sur lart, Images du labyrinthe (Paris, 2008) et publié un dossier pour le centenaire de Claude Lévi-Strauss.

Stéphane Massonet is member of the Center for Research in Philosophy at the Free University of Brussels. His work is focused the theory of imagination as well as the relationship between

418

philosophy, literature and anthropology. He has published the writings of Roger Caillois on art, Images du labyrinthe (Paris, 2008) and a dossier for the 100 years of Claude Lévi-Strauss.

« Du sacrifice au potlatch » retrace la genèse du « moment ethnologique » dans la pensée de Bataille. En se tournant vers le témoignage de son ami Alfred Métraux, nous proposons de voir en lui non seulement un médiateur ou un initiateur qui devait introduire Georges Bataille à la pensée de Marcel Mauss et sa théorie du don, mais également comment ses recherches sur le sacrifice et le cannibalisme chez les Tupinamba devait avoir une influence profonde sur la réflexion de Bataille dans La Part maudite.

“From sacrifice to potlatch” retraces the genesis of the “ethnographic moment” of Batailles thought. By rereading the testimonial of his friend Alfred Métraux, we suggest that he was not only a mediator that would introduce Georges Bataille to Marcel Mauss writings and the theory of gift, but that his research on the sacrifices and the cannibalism of the Tupinamba would have a deep influence on the ideas that Batailles developed in The Accursed Share in 1949.

Sébastien Galland, « Soleil de sang. Héroïsme et mystique de linutile chez Georges Bataille ».

Sébastien Galland est professeur de philosophie en classes préparatoires à Montpellier. Il est chercheur au centre détudes en rhétorique, philosophie et histoire des idées à lENS de Lyon et traducteur des œuvres de Giordano Bruno et Marsile Ficin. Il écrit des articles sur la mystique, lapophatisme et le sacré dans lart contemporain et les littératures du xxe siècle.

Sébastien Galland teaches philosophy for classes préparatoires in Montpellier. He is also a researcher at the centre for studies in rhetoric, philosophy, and the history of ideas at the ENS in Lyon, and a translator of the works of Giordano Bruno and Marsile Ficin. He has written articles on mysticism, apophatism, and the sacred in twentieth-century contemporary art and literature.

De privilégier la dépense en pure perte contre lutilitarisme, Bataille fonde une pensée de lhétérologie qui valorise le mythe, le sacrifice et la sexualité, mais encore la théologie négative et lesthétique apophatique. Lathéologie est une mystique qui voit dans la mort de Dieu la vérité de la Déité, qui est non pas présence, mais absence et anéantissement. La part maudite est le voyage au bout du possible de lhomme, qui est aussi le bout du possible de Dieu.

419

Bataille privileges the excessive depense against the utilitarism, and he founds therefore a philosophy of the “hétérologie” which valorizes myth, sacrifice and sexuality, but also the negative theology and the apophatism. The “athéologie” is a mystic which consider the Gods death to be the truth of the Deity, because this one is not presence but absence and annihilation. The “part maudite” is the journey to the very end of man, which is the very end of God.

Eugène Enriquez, « Peut-on vivre dans lexcès ? ».

Eugène Enriquez est professeur de sociologie à luniversité Paris VII. Depuis 1973 il est rédacteur en chef (avec J.-C. Rouchy) de la revue Connexions. Ses principaux ouvrages sont : De la horde à lÉtat (Paris, 2003), Clinique du pouvoir. Les figures du maître (Toulouse, 2012), Lorganisation en analyse (Paris, 1992), Les Jeux du pouvoir et du désir dans lentreprise (Bruges, 1997).

Eugène Enriquez is professor of Sociology at the University of Paris VII. Since 1973 he is editor (with J.-C Rouchy) of the Journal Connexions. His major publications are : De la horde à lÉtat (Paris, 2003), Clinique du pouvoir. Les figures du maître (Toulouse, 2012), Lorganisation en analyse (Paris, 1992), Les Jeux du pouvoir et du désir dans lentreprise (Bruges, 1997).

Lauteur se centre sur la notion dexcès avec ses corollaires. Il envisage aussi rapidement la vie publique déditeur, dauteur, de chef de file. Ensuite, il se penche sur La Part maudite et montre quil est nécessaire pour comprendre la force de ce livre de tenir compte de trois textes antérieurs dont « La notion de dépense ». Enfin, il revient au texte même de La Part maudite et souligne les différences essentielles entre LEssai sur le don de Marcel Mauss et le Don comme pure dilapidation chez Bataille.

The author focuses on the notion of excess and its corollaries. He also briefly considers Batailles public life as a publisher, author and leading thinker. He then turns to The Accursed Share and shows that it in order to understand the power of this book we must take account of three earlier texts, one of which is “The notion of expenditure”. Finally, he returns to the text of The Accursed Share and emphasise the essential differences between Marcel Mausss The Gift and the Gift considered as a pure wastefulness in Bataille.

Pascale Fautrier, « La politique de Georges Bataille ».

Pascale Fautrier, docteure agrégée de lettres modernes, a dabord publié des articles universitaires et des ouvrages didactiques tel que Grands manifestes littéraires

420

(Paris, 2009). Elle a également écrit deux documentaires sur Simone de Beauvoir et deux biographies : Chopin (Paris, 2010) et Napoléon Bonaparte (Paris, 2011). Elle vient de faire paraître un roman, Les Rouges (Paris, 2014).

Pascale Fautrier, Dr. of Literature. She first published academics articles and didactic works : Les grands manifestes littéraires (Paris, 2009). She wrote two documentaries about Simone de Beauvoir and two biographies : Chopin (Paris, 2010) and Napoléon Bonaparte (Paris, 2011). She first published a novel : Les Rouges (Paris, 2014).

Au fondement moral et économiste de la politique humaniste, Bataille oppose un fondement « réaliste » : justifier limpératif délévation générale et continue du niveau de vie et la dépense sociale non par léquilibre entre les besoins et les ressources mais par la prise en compte du caractère structurel de la « dépense improductive » et de son retournement en pulsion meurtrière lorsquelle est contrariée ou interdite. Le philosophe propose une version plus radicale que Freud du « malaise dans la civilisation ».

To the foundations of humanist thought – moral and political economic – Bataille juxtaposes a “realistic” foundation : justify the general elevation of the standard of living and social spending not by means of a supposed equilibrium between needs and resources, but by taking into account the structural nature of the “unproductive expenditure” and its transformation into a deadly drive when contradicted or prohibited. The philosopher proposes a more radical version than Freud of “civilizational malaise”.

Serge Zenkine, « La politique à la mesure de lunivers. La notion de dépense et les relations internationales ».

Serge Zenkine est professeur à luniversité russe des sciences humaines de Moscou. Il a publié plus de 400 livres et articles sur la théorie littéraire, la littérature française et lhistoire des idées. Il traduit également des ouvrages théoriques du français et de langlais en russe.

Sergey Zenkin is professor of the Russian State University for the Humanities in Moscow. He has published more than 400 books and articles on literary theory, French literature and history of ideas. He is also translator of theoretical works from French and English into Russian.

Dans les années 1940-1950, Georges Bataille applique à la politique internationale les notions philosophiques dimmanence et de transcendance. Le comportement politique des grandes puissances – lexpansion militaire de lAllemagne nazie, le plan Marshall des États-Unis, la menace paradoxalement

421

bénéfique de lURSS – sera décrit comme une recherche soit de transcendance soit dimmanence, cette dernière prenant la forme dune dépense improductive (guerrière ou pacifique) à léchelle mondiale.

In the 1940s and 1950s, Georges Bataille applies philosophical notions of immanence and ranscendence to the international politics. The political behavior of great powers – the military expansion of the Nazi Germany, the Marshall plan of the United States, the paradoxically beneficial threat of the USSR – is described as a research either of ranscendence or of immanence, the latter taking the shape of unproductive expenditure (military or peaceful) at the scale of the world.

John Baker, « À partir de Georges Bataille et William Blake. La part poétique ».

John Baker est maître de conférences en anglais au département des langues de luniversité Paris 1 Panthéon-Sorbonne. Il a travaillé et publié sur Georges Bataille et sur le surréalisme. Ses recherches actuelles portent sur la poésie anglaise du long xviiie siècle, sur les poèmes « philosophiques », ainsi que sur la poésie et la poétique nocturnes.

John Baker is a Senior Lecturer in English at the Languages Department at the Université Paris 1 Panthéon-Sorbonne. He has worked and published on Georges Bataille and on surrealism. His current research is focused on English poetry of the long eighteenth century, and in particular on the “philosophical” poems, on night poems and the poetics of night.

Cet article suit le regard que porte Georges Bataille-lecteur sur William Blake, interroge les affinités entre ces deux écrivains hors pair, telles quelles se révèlent à travers lœuvre de Bataille, dans ses articles et livres, dans les ébauches, ainsi que dans La Part maudite, ouvrage clé, frappé du sceau de William Blake. De nombreux éléments et thèmes batailliens sont réunis dans ce commentaire sur Blake : le sacré, la situation de la poésie, la révolte, et puis lexcès et lexubérance.

This article follows the eye of Georges Bataille as a reader of William Blake. It seeks to identify the nature of the affinities between these two exceptional writers, as they are revealed in Batailles articles and books, in his notes as well as in La part maudite, a key work marked with the stamp of Blake. Many elements and themes from Batailles writing are present in his commentaries on Blake : the sacred, the significance of poetry, revolt, and also excess and exuberance.

422

Francesco Agnellini, « Léconomie à la base de la morale et de la poésie ».

Francesco Agnellini est docteur de recherche en littératures comparées près de luniversité IULM de Milan, avec une thèse sur la relation entre la littérature et la philosophie dans les œuvres littéraires de Georges Bataille et Pierre Klossowski.

Francesco Agnellini has obtained a PhD in Comparative Literature at the IULM University of Milan, with a thesis on the relationship between literature and philosophy in Georges Batailles and Pierre Klossowskis literary works.

Au début de La Part maudite, Georges Bataille déclare son intention de trouver un principe économique unificateur des énergies qui animent lindividu, la société et le cosmos. Larticle se propose détudier comment la dépense devient ce principe, fondateur de la pensée morale et poétique de lauteur de lHistoire de lœil. Le langage devient le lieu dans lequel la négativité sans emploi trouve sa manifestation la plus aboutie, et cela permet à Bataille de partager son expérience intérieure.

At the beginning of The Accursed Share, Georges Bataille declares the intention to find an economic principle that unifies the moving energies between the human being, the society and the cosmos. The article aims to investigate how the dépense converts into this principle, emerging as the basis of Batailles moral and poetical thought. The language becomes then the place where the unemployed negativity finds its most complete formulation and allows to share the inner experience.

Jacques Poirier, « Non Serviam. Le Soleil, le Moloch, le Fétiche ».

Jacques Poirier est professeur émérite de littérature française à luniversité de Bourgogne. Il travaille sur les relations entre les sciences humaines et les écrivains français, ainsi que sur les mythes littéraires. Auteur darticles sur la littérature française moderne, il a publié deux ouvrages sur les relations des écrivains français avec la psychanalyse et une monographie sur le mythe de Judith et Holopherne.

Jacques Poirier is an emeritus professor of French literature at the University of Bourgogne. He researches the connections between humanities and French writers as well as literary myths. He is the author of articles on modern French literature, he has published two books regarding the connections between French writers and psychoanalysis, as well as a monograph in which he studies the myth of Judith and Holofernes.

Dès lors que « léconomie générale » rend compte de lensemble des activités humaines, elle doit nous aider à penser la création esthétique. Cest ainsi

423

que le poème apparaît aux yeux de Bataille comme un pur sacrifice. Si un certain nombre de contemporains sont fascinés par cette représentation de lécriture comme pur don de soi, on peut aussi voir là un horizon inaccessible qui transforme de lénergie, quune part de la modernité cherche à suspendre tout échange, et donc toute possibilité de dépense.

Since the “general economy” gives an account of all the human activities, it must help us think about aesthetic creation. Thus, poems, appear to Bataille as a pure sacrifice. Even though a certain number of contemporary thinkers are fascinated by this representation of writing as a pure self-sacrifice, one can also see there an unreachable horizon which transforms energy, since part of modernity seeks to suppress all exchanges, as well as all possibility of expense.

Michèle Richman, « Bataille à lécran. Intimité et histoire en réponse à La Question humaine » 

Michèle Richman est professeur détudes françaises à luniversité de Pennsylvania (États-Unis). Ses publications présentent lœuvre de Bataille dans ses rapports avec lécole française de sociologie. Suite à des travaux portant sur la composante ethnographique de lesthétique moderne, sa recherche interdisciplinaire se focalise actuellement sur le détour préhistorique chez Bataille.

Michèle Richman is Professor of French Studies at the University of Pennsylvania (United States). Her main publications examine Batailles work in relation to the French School of sociology. Following studies of the ethnographic dimension of modern aesthetics, her interdisciplinary research is currently directed toward the prehistoric detour in French thought, especially as evidenced in the work of Bataille.

Sinspirant de laffirmation selon La Part maudite que dans ses mythes étranges et ses rites cruels, lhumanité est dabord à la recherche de lintimité perdue, notre propos est la quête de lintimité dans les intertextes batailliens du film, La Question humaine (2007). Parsemées au long dun récit dont le montage anachronique passe de lentreprise moderne à la Shoah, les allusions batailliennes manifestent leur puissance dactualité en portant un coup dinterruption à lenlisement de lunivers du travail.

Taking its inspiration from the claim of La Part maudite that in its bizarre myths and cruel rites humanity seeks lost intimacy, this essay examines the significance of intimacy according to the Bataillian intertexts of the film, Heartbeat detector (2007). Scattered throughout an already anachronistic montage shifting between

424

a modern multinational enterprise and images of the Shoah, references to Bataille demonstrate their ongoing power through interruptions.

Cédric Mong-Hy, « Vers la thermodynamique de lanthropos. Georges Bataille, Georges Ambrosino et les naissances du paradigme énergétique ».

Cédric Mong-Hy est docteur ès lettres et diplômé des Beaux-Arts. Il est chercheur associé à luniversité de La Réunion, à linstitut des hautes études en arts plastiques (Paris) et directeur du laboratoire API à lÉcole supérieure dart de La Réunion. Il a déjà publié Bataille cosmique. Georges Bataille : du système de la nature à la nature de la culture (Paris, 2012).

Cédric Mong-Hy is doctor in French Litterature and graduate of the Fine art. He is research fellow to the Université de La Réunion, to the Institut des hautes études en arts plastiques (Paris), director of the laboratory API to the Ecole Supérieure dArt de La Réunion. He has already published Bataille cosmique. Georges Bataille : du système de la nature à la nature de la culture (Paris, 2012).

La Part maudite et La limite de lutile sont parmi les livres les moins lus de Georges Bataille. Il sagira ici de réévaluer la pertinence et lactualité des enjeux de la théorie générale de la nature mise au point dans ces ouvrages. On découvrira alors que le champ sous-jacent qui organise les notions de « dépense » et d« excès » ne relève pas tant dune esthétique de la « pure perte » que dune réflexion anthropologique globale sur la nature et la fonction énergétiques de lhomo sapiens au sein de la physis.

La Part maudite and La limite de lutile are among books the least read of Georges Bataille. It will be a question here of revaluing the relevance and the current events of the stakes in the general theory of the nature worked out within this books. We shall discover while the underlying field which organizes the notions of “expense” and “excess” does not raise so much esthetics of the “pure loss” that of a global on the energetics nature and function of the homo sapiens sapiens within the physis.

François Warin, « Champs de foudre. À propos décologie : Nietzsche, Bataille et les autres… ».

François Warin est professeur agrégé et docteur en philosophie. Il est lauteur de Nietzsche et Bataille. La parodie à linfini (Paris, 1994) et de textes sur Montaigne, sur lart, sur lesthétique des arts premiers, sur les problèmes éthiques et géopolitiques. Ses dernières parutions sont : Le christianisme en héritage (Paris, 2011) et Malaise dans la généalogie (Paris, 2014).

425

François Warin is full professor and doctor in philosophy. He is also the author of Nietzsche et Bataille. La parodie à linfini (Paris, 1994) and of various essays on Montaigne, art in general, aesthetics of primitives arts, ethical and geopolitical issues. His last publications are : Inheriting Christianity (Paris, 2011) and Malaise dans la Généalogie (Paris, 2014).

Comment certains penseurs de lécologie politique ont-ils pu se réclamer de léconomie générale de Georges Bataille ? Le penseur de lexcès au nietzschéisme impénitent nest-il pas, en apparence, la réfutation vivante des prophètes de la restriction, de la décroissance, de laustérité… dont la pensée pourrait plutôt faire lobjet dune nouvelle Génalogie de la morale ? Cest à ces interrogations quest consacré cet article.

How could some thinkers discussing political ecology claim filiation to the “General Economy” of Georges Bataille ? Isnt he the philosopher of all excesses, unrepentantly embracing Nietzsche, and to all appearances a living refutation of all prophecies of limitation, restriction, austerity… whose thinkers should rather be the subject of a new Généalogie de la morale ? The article is dedicated to these questions, the most critical to mark our century.

Henry Dicks, « Bataille et la crise écologique. Léconomie générale et loubli de lêtre ».

Henry Dicks est chercheur post-doctorant à linstitut de recherches philosophiques de luniversité Jean-Moulin – Lyon 3. Il est membre de la chaire industrielle : rationalités, usages et imaginaires de leau. Ses recherches portent sur divers aspects de la philosophie de lenvironnement, surtout lécologie politique, léco-phénoménologie et limaginaire écologique.

Henry Dick is a postdoctoral researcher at the Institute of Philosophical Research of the University Jean Moulin Lyon 3. He is a member of the Industrial Chair : Rationalities, Uses and Imaginaries of Water. His research focuses on various aspects of environmental philosophy, especially political ecology, eco-phenomenology and the ecological imaginary.

Cet article analyse le statut ambivalent de La Part maudite par rapport à lécologie. Léconomie générale de Bataille préconise une perspective systémique et énergétique qui permet dintégrer des analyses de lactivité économique dans le mouvement de lénergie terrestre. Dautre part, léconomie générale se concentre sur le rapport entre la production et la consommation et semble donc ignorer le phénomène écologique capital de la décomposition, laquelle assure la fermeture des boucles matérielles écologiques.

426

This article analyses the ambivalent status of The Accursed Share with respect to ecology. Batailles general economics advocates a systematic and energetic perspective which makes it possible to integrate analyses of economic activity within the movement of terrestrial energy. On the other hand, general economics concentrates on the relation between production and consumption and thus seems to ignore the key ecological phenomenon of decomposition, which assures the closure of material ecological loops.

Article from a collective work: Previous 30/31 Next