Bibliographie / Bibliography
- Type de publication : Article de revue
- Revue : La Revue des lettres modernes
2018 – 7. Samuel Beckett, Textes pour rien / Texts for Nothing. Annotations - Pages : 205 à 212
- Revue : La Revue des lettres modernes
- Série : Samuel Beckett, n° 5
Bibliographie/Bibliography
Prépublications et éditions /
Prepublications and editions
Français
« Texte pour rien V », Deucalion, octobre 1952.
« Textes pour rien III, VI, et X », Les Lettres Nouvelles, mai 1953, p. 267-277.
« Texte pour rien XI », Arts-Spectacles, no 418, 3-9 juillet 1953, p. 5.
« Texte pour rien XIII », Le Disque Vert, vol. 1, no 4, novembre-décembre 1953, p. 3-5.
« Texte pour rien I et XII », Monde Nouveau / Paru, vol. 10, no 89-90, mai-juin 1955, p. 144-149.
Nouvelles et Textes pour rien. Paris, Éditions de Minuit, 1955.
Nouvelles et Textes pour rien, avec 6 illustrations d’Avigdor Arikha. Paris, Éditions de Minuit, 1958.
English
“Text for Nothing 1”, Evergreen Review, vol. 3, no. 9, Summer 1959, p. 21-24.
“Text for Nothing 3”, trad. Samuel Beckett and Anthony Bonner, in Germaine Brée (ed.), Great French Short Stories, New York, Dell, 1960.
“Text for Nothing 12”, Transatlantic Review, vol. 24, Spring 1967, p. 15-16.
“Text for Nothing 6”, London Magazine n.s., vol. 7, no. 5, August 1967, p. 47-50.
No’s Knife: Collected Shorter Prose 1945-1966. London, Calder & Boyars, 1967.
Stories and Texts for Nothing. New York, Grove Press, 1967.
Texts for Nothing. London, Calder & Boyars, “Signature series” no. 21, 1974.
Collected Shorter Prose 1945-1980. London, Calder and Boyars, 1984.
The Complete Short Prose 1929-1989, S. E. Gontarski (ed.). New York, Grove Press, 1995.
Texts for Nothing and Other Shorter Prose 1950-1976, Mark Nixon (ed.). London, Faber & Faber, 2010.
206Ouvrages critiques / Works of Criticism
Nota
Puisque la majorité des études monographiques qui suivent contiennent des analyses de Textes pour rien / Texts for Nothing réparties dans l’ensemble de leurs chapitres, il a été décidé d’omettre souvent l’indication des numéros de pages.
As the majority of the book-length studies included discuss Textes pour rien / Texts for Nothing across the whole of the book rather than in discrete chapters, the specific page numbers have often been omitted.
References to the journal Samuel Beckett Today / Aujourd’hui (Amsterdam / New York) are indicated by the simple abbreviation SBT/A, without further details. The same principle applies to the Journal of Beckett Studies (Edinburgh University Press), indicated by the abbreviation JOBS.
Les références à la revue Samuel Beckett Today/Aujourd’hui (Amsterdam / New York) sont indiquées par le seul sigle (SBT/A), sans précisions complémentaires. Il en va de même pour le Journal of Beckett Studies (Edinburgh University Press), indiqué par le seul sigle JOBS.
Français / French
Badiou, Alain. Beckett : L’Increvable désir. Paris, Hachette, 1995.
Badiou, Alain. Conditions. Paris, Seuil, « L’ordre philosophique », 1992, p. 329-366 : « L’écriture du générique : Samuel Beckett ».
Bernard, Michel. Samuel Beckett et son sujet : une apparition évanouissante. Paris, L’Harmattan, 1996.
Bonnefoi, Geneviève. « Textes pour rien ? », Lettres Nouvelles, mars 1956, p. 424-430 ; réimp. et trad. p. 139-145 in Lawrence Graver et Raymond Federman (ed.). Samuel Beckett: The Critical Heritage. London, Routledge and Kegan Paul, 1979.
Brown, Llewellyn. « La voix, signe de l’impossible chez Samuel Beckett », SBT/A, no 7 : “Beckett versus Beckett / Beckett contre Beckett”, 1998, p. 165-176.
Brown, Llewellyn. Beckett, les fictions brèves : voir et dire. Caen, Lettres modernes Minard, « Bibliothèque des Lettres modernes » no 46, 2008.
Casanova, Pascale. Beckett l’abstracteur : anatomie d’une révolution littéraire. Paris, Seuil, « Fiction et Cie », 1997.
207Clément, Bruno. L’Œuvre sans qualités : rhétorique de Samuel Beckett. Paris, Seuil, « Poétique », 1994.
Cousseau, Anne. « Rencontre de Charles Juliet avec Samuel Beckett : “Cette parole nue qui vient de la souffrance” », SBT/A, no 18 : “All Sturm and no drang : Beckett and Romanticism”, 2007, p. 407-423.
Fitch, Brian T. Dimensions, structures et textualité dans la trilogie romanesque de Beckett. Paris, Lettres modernes Minard, « Situation » no 37, 1977.
Genetti, Stefano. Les Figures du temps dans l’œuvre de Samuel Beckett. Verona, Schena Editore, 1992.
Grossman, Évelyne. L’Esthétique de Beckett. Paris, SEDES, « Esthétique », 1998.
Hunkeler, Thomas. Échos de l’Égo dans l’œuvre de Samuel Beckett. Paris, L’Harmattan, 1997.
Janvier, Ludovic. Samuel Beckett : par lui-même. Paris, Seuil, « Écrivains de toujours » no 83, 1969.
Lalou, René. « Nouvelles et Textes pour rien ». Les Nouvelles littératures, 22 décembre 1955 ; réim. et trad. p. 137-139 in Lawrence Graver et Raymond Federman (ed.), Samuel Beckett: The Critical Heritage. London, Routledge et Kegan Paul, 1979.
Laranjinha, Natalia. « L’écriture aphasique de Samuel Beckett », SBT/A, no 22 : “Samuel Beckett: Debts and Legacies”, 2010, p. 449-462.
Lüscher-Morata, Diane. La Souffrance portée au langage dans la prose de Samuel Beckett. Amsterdam, Rodopi, « Faux Titre » no 266, 2005.
Martin, Jean-Pierre. « Vite, vite avant de pleurer : l’absolu de l’affect dans Textes pour rien », SBT/A, no 10 : “L’Affect dans l’œuvre beckettienne”, 2000, p. 97-104.
Mauriac, Claude. « Beckett l’obscur », Le Figaro, 14 décembre 1955 ; réim. et trad. in Lance John Butler (ed.), Critical Essays on Samuel Beckett. Aldershot, Scholar Press, 1993, p. 24.
Nishimura, Izumi. « Les points de vue de Sirius dans L’Innommable et les Textes pour rien », SBT/A, no 19 : “Borderless Beckett / Beckett sans frontières”, 2008, p. 339-350.
O’Reilly, Magessa. « Texte pour rien XIII de Samuel Beckett : édition critique et étude de variantes », Revue d’Histoire littéraire de la France, vol. 90, no 2, mars-avril 1990, p. 227-237.
Ravez, Stéphanie. « Beckett l’interrupteur ou des petits textes en prose ». Études Anglaises, vol. 59, no 1, janvier-mars 2006, p. 18-30.
Saint-Martin, Fernande. Samuel Beckett et l’univers de la fiction. Montréal, Les Presses de l’Université de Montréal, 1976.
Wessler, Éric. La Littérature face à elle-même : l’écriture spéculaire de Samuel Beckett. Amsterdam, Rodopi, « Faux Titre » no 339, 2009.
208Wessler, Éric. « Textes pour rien », p. 1048-1053 in Marie-Claude Hubert (dir.), Dictionnaire Beckett. Paris, Champion, « Dictionnaires et références ; 21 », 2011.
Anglais / English
Abbott, H. Porter. Beckett writing Beckett: The Author in the Autograph. Ithaca / London, Cornell University Press, 1996.
Abbott, H. Porter. “Beginning Again: the Post-Narrative Art of Texts for Nothing and How It Is”, p. 106-123 in John Pilling (ed.). The Cambridge Companion to Beckett. Cambridge UP, 1994.
Abbott, H. Porter. The Fiction of Samuel Beckett: Form and Effect. Berkeley / Los Angeles / London, University of California Press, 1973.
Ackerley, Chris. “‘The Knowing Non-Exister’: Thirteen Ways of Reading Texts for Nothing”, p. 289-295 in S. E. Gontarski (ed.). A Companion to Samuel Beckett. Chichester, Wiley-Blackwell, 2010, “Blackwell Companions to Literature and Culture; no. 63”.
Ackerley, Chris. “Texts for Nothing”, p. 561-568 in Chris Ackerley and Stanley E. Gontarski (ed.). The Grove Companion to Samuel Beckett. New York, Grove Press, 2004.
Ackerley, Chris. “Textes pour rien”, p. 560-561 in idem.
Addyman, David. “Phenomenology ‘less the rosy hue’: Beckett and the Philosophy of Place”, Journal of Modern Literature, vol. 33, no. 4, 2010, p. 112-128.
Arthur, Kateryna. “Texts for Company”, p. 136-144 in James Acheson and Kateryna Arther (ed.). Beckett’s Later Fiction and Drama: Texts for Company. London, MacMillan, 1987.
Badiou, Alain. On Beckett, Nina Power and Alberto Toscano (ed.). Manchester, Clinamen Press, 2003.
Billington, Michael. “Lisa Dwan excels in Beckett’s strange no man’s land”, critique of “No’s Knife” by Samuel Beckett, Old Vic, London, The Guardian, 4 October 2016 (<https://www.theguardian.com/stage/2016/oct/04/nos-knife-review-lisa-dwan-beckett-old-vic>).
Boulter, Jonathan. “Does Mourning Require a Subject? Samuel Beckett’s Texts for Nothing”, Modern Fiction Studies, vol. 50, no. 2, 2004, p. 332-350.
Boulter, Jonathan. Beckett: A Guide for the Perplexed. London / New York, Continuum, 2008.
Brienza, Susan. Samuel Beckett’s New Worlds: Style in Metafiction. Norman, University of Oklahoma Press, 1987, p. 20-47.
Caws, Mary-Ann. “A Rereading of the Traces”, L’Esprit créateur 11, no. 3, Fall, 1973, p. 15.
209Chaikin, Joseph. “Joseph Chaikin”, p. 124-130 in Lois Oppenheim (ed.). Directing Beckett. Ann Arbor, University of Michigan Press, 1994.
Cochran, Robert. Samuel Beckett: A Study of the Short Fiction. New York, Twayne, 1991.
Cohn, Ruby. A Beckett Canon. Ann Arbor, University of Michigan Press, 2005, p. 194-202.
Cohn, Ruby. Samuel Beckett: the Comic Gamut. New Brunswick N. J., Rutgers University Press, 1962, p. 169-179.
Connor, Steven. Samuel Beckett: Repetition, Theory, Text. Oxford, Basil Blackwell, 1988.
Cornwell, Ethel F. “Samuel Beckett: The Flight from Self”, PMLA, vol. 88, no. 1, Winter 1973, p. 41-51.
Dearlove, J. E. Accommodating the Chaos: Samuel Beckett’s Nonrelational Art. Durham, N. C., Duke University Press, 1982.
Davies, Paul. Beckett and Eros: The Death of Humanism. Basingstoke, MacMillan, 2000.
Dowd, Garin. “Singularity, Community and ‘the Work’”, p. 67-91 in Mariko Hori Tanaka, Yoshiki Tajiri, Michiko Tsushima (dir.). Beckett and Pain. Amsterdam / New York, Rodopi, “Faux Titre” no. 372, 2012.
Evans, Greg. “Texts for Nothing”, critique of Texts for Nothing by Samuel Beckett, Joseph Papp Public Theatre / Susan Stien Shiva Theatre, New York, Variety, 11 November 1992 (<http://variety.com/1992/legit/reviews/texts-for-nothing-1200430980/>).
Fahrenbach, Hannelore and John Fletcher. “The ‘Voice of Silence’: Reason, Imagination and Creative Sterility in Texts for Nothing”, JOBS, no. 1, Winter 1976, p. 30-36.
Gibson, Andrew. Beckett and Badiou: The Pathos of Intermittency. Oxford UP, 2006.
Gibson, Andrew. Postmodernity, Ethics and the Novel: From Leavis to Levinas. London, Routledge, 1999.
Gontarski, S. E. “‘Introduction’ in Samuel Beckett: The Complete Short Prose 1928-1989. New York, Grove Press, 1995, p. i-xxxii.
Gussaw, Mel. “Texts for Nothing: Beckett’s Short Lesson in Lifelong Misfortunes”, critique of Texts for Nothing by Samuel Beckett, Joseph Papp Public Theatre / Susan Stien Shiva Theatre, New York, New York Times, 2 November 1992 (<http://www.nytimes.com/1992/11/02/theater/review-theater-texts-for-nothing-beckett-s-short-lesson-in-lifelong-misfortunes.html>).
Hill, Leslie. Beckett’s Fiction: In Different Words. Cambridge UP, 1990.
Hird, Alistair. “What Does it Matter Who is Speaking, Someone Said, What 210Does it Matter Who is Speaking: Beckett, Foucault, Barthes”, SBT/A, no 22: “Samuel Beckett: Debts and Legacies”, 2010, p. 289-299.
Hurwitt, Robert. “All for ‘Nothing’: Clown prince Bill Irwin takes on Beckett’s ‘Texts’”, critique of Texts for Nothing by Samuel Beckett, Geary Theatre, San Francisco, San Francisco Chronicle, 17 June 2001 (<http://www.sfgate.com/entertainment/article/All-for-Nothing-Clown-prince-Bill-Irwin-takes-2907846.php>).
Meany, Helen. “Enough/Worstward Ho/Texts for Nothing”, critique of Enough / Worstward Ho / Texts for Nothing by Samuel Beckett, Masonic Lodge, Cork, The Guardian, 14 April 2005. (<https://www.theguardian.com/stage/2005/apr/14/theatre1>).
Iser, Wolfgang. “Erasing Narration: Samuel Beckett’s Malone Dies and Texts for Nothing”, Partial Answers: Journal of Literature and the History of Ideas, vol. 4, no. 2, p. 1-18.
Isherwood, Charles. “Texts for Nothing”, critique of Texts for Nothing by Samuel Beckett, Classic Stage Company, New York, Variety, 16 October 2000 (<http://variety.com/2000/legit/reviews/texts-for-nothing-2-1200464746/>).
Johansson, Brigitta. “Beckett and the Apophatic in Selected Shorter Texts”, SBT/A, no 9: “Beckett and Religion/ Beckett, Aesthetics, Politics / Beckett et la religion/ Beckett, l’esthétique, la politique”, 1998, p. 55-66.
Jones, David Houston. “From Contumacy to Shame: Reading Beckett’s Testimonies with Agamben”, p. 54-67 in Linda Ben-Zvi and Angela Moorjani (ed.). Beckett at 100: Revolving it All. Oxford UP, 2008.
Jones, David Houston. Samuel Beckett and Testimony. Basingstoke, Palgrave MacMillan, 2011.
Katz, Daniel. Saying I no more: Subjectivity and Consciousness in the Prose of Samuel Beckett. Evanston [Illinois], Northwestern University Press, 1999.
Katz, Daniel. “Alone in the Accusative: Beckett’s Narcissistic Echoes”, SBT/A, no. 5: “Beckett et la psychanalyse & Psychoanalysis”, 1996, p. 57-71.
Keller, John Robert. The Dispeopled Kingdom: The Hidden Self in Beckett’s Short Fiction. Manchester / New York, Manchester UP, 2002.
Keller, John Robert. Samuel Beckett and the Primacy of Love. Manchester / New York, Manchester UP, 2002.
Kelly, Paul B. Stories for Nothing: Samuel Beckett’s Narrative Poetics. New York, Peter Lang, 2002.
Kennedy, Seán. “Does Beckett Studies Require a Subject? Mourning Ireland in the Texts for Nothing”, p. 11-31 in Seán Kennedy and Katherine Weiss (dir.). Samuel Beckett: History, Memory, Archive. London / New York, Palgrave MacMillan, 2009.
Kenner, Hugh. A Reader’s Guide to Samuel Beckett. Syracuse, Syracuse UP, 1996.
211Kose, Gary. “The Quest for Self-Identity: Time, Narrative and the Late Prose of Samuel Beckett”, Journal of Constructivist Psychology, vol. 15, no. 3, p. 171-183.
Knowlson, James and John Pilling. Frescoes of the Skull: The Later Prose and Drama of Samuel Beckett. London, Calder, 1979, p. 41-60.
Kreigher, Elliot. “Samuel Beckett’s Texts for Nothing: Explication and Exposition”, MLN, vol. 92, no. 5, p. 987-1000.
Langlois, Christopher. “The Terror of Literature in Beckett’s Texts for Nothing”, Twentieth Century Literature, vol. 61, no. 1, 2015, p. 92-117.
Levy, E. P. Beckett and the Voice of Species: A Study of the Prose Fiction. Rowman & Littlefield Publishers, 1980.
Levy, E. P. Trapped In Thought: A Study of the Beckettian Mentality. Syracuse / New York, Syracuse University Press, 2007.
Lloyd, David. Irish Culture and Colonial Modernity 1800-2000: The Transformation of Oral Space. Cambridge UP, 2011: “On Extorted Speech”.
Locatelli, Carla. Unwording the World: Samuel Beckett’s Prose Works After the Nobel Prize. Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1990.
Moi, Ruben. “Going on beyond Modernism in Beckett’s Texts for Nothing”, Nordlit: Tidsskrift i litteratur og kultur, vol. 9, no. 2, 2005, p. 133-152.
Mooney, Sinéad. Samuel Beckett. Tavistock [Devon], Northcote House, 2006.
Moorjani, Angela. “Beyond Paradox and Perplexities in Textes pour rien: A Psychopragmatic Approach”, SBT/A, no 6: “Crossroads and Borderlines / L’Œuvre carrefour, l’œuvre limite”, 1997, p. 211-222.
Murphy, P. J. Reconstructing Beckett: Language for Being in Samuel Beckett’s Fiction. Toronto / Buffalo / London, University of Toronto Press, 1990.
Nixon, Mark. “Beckett’s Unpublished Canon”, p. 282-305 in S. E. Gontarski (ed.). The Edinburgh Companion to Samuel Beckett and the Arts. Edinburgh UP, 2014 (p. 286-287).
Oppenheim, Lois. The Painted Word: Samuel Beckett’s Dialogue with Art. Ann Arbor, University of Michigan Press, 2000.
Reginio, Robert. “Nothing doing: Reflections on Samuel Beckett and American Conceptual Art”, SBT/A, no 25: “Beckett in the Cultural Field / Beckett dans le champ culturel”, 2013, p. 15-29.
Rose, Marilyn Gaddis. “The Lyrical Structures of Beckett’s Texts for Nothing”. Novel: A Forum on Fiction, vol. 4, no. 3, Spring 1971, p. 223-230.
Shaw, Joanne. “The Figure in the Landscape in Jack Yeats and in Samuel Beckett”, SBT/A, no. 25: “Beckett in the Cultural Field / Beckett dans le champ culturel”, 2013, p. 31-43.
Sheehan, Paul. “‘Nothing is more real’: Experiencing Theory in the Texts for Nothing”, 9-10 June 2000 (<http://web.archive.org/web/20100510212614/http://www.bbk.ac.uk/english/conf/anotherbeckett/sheehan/index.html>).
212Shenker, Israel. “An Interview with Samuel Beckett”, The New York Times, 6 May 1956; réim. p. 146-150 in Lawrence Graver et Raymond Federman (ed.). Samuel Beckett: The Critical Heritage. London, Routledge et Kegan Paul, 1979.
Stevens, Irma. “Beckett’s Texts for Nothing: An Inversion of Young’s Night-Thoughts”, Studies in Short Fiction, vol. 11, no. 2, Spring 1974, p. 125-133.
Stewart, Paul. Zone of Evaporation. Amsterdam, Rodopi, “Faux Titre” no. 287, 2006, p. 140-145, 150-153.
West, Sarah. Say It: The Performative Voice in the Dramatic Works of Samuel Beckett. Amsterdam, Rodopi, “Faux Titre” no. 352, 2010.
Wolosky, Shira. “The Negative Way Negated: Samuel Beckett’s Texts for Nothing”, New Literary History, no. 22, 1991, p. 213-230.
Wolosky, Shira. Language Mysticism: The Negative Way of Language in Eliot, Beckett and Celan. Stanford UP, 1995.
Adam Winstanley
- Thème CLIL : 4027 -- SCIENCES HUMAINES ET SOCIALES, LETTRES -- Lettres et Sciences du langage -- Lettres -- Etudes littéraires générales et thématiques
- ISBN : 978-2-406-07042-9
- EAN : 9782406070429
- ISSN : 0035-2136
- DOI : 10.15122/isbn.978-2-406-07042-9.p.0205
- Éditeur : Classiques Garnier
- Mise en ligne : 26/11/2018
- Périodicité : Mensuelle
- Langue : Français