Aller au contenu

Classiques Garnier

Bibliographie

349

Bibliographie

Acemoglu Daron, Johnson Simon et Robinson James A., 2005,, « Institutions as a fundamental cause of long-run growth », in P. Aghion et S. N. Durlauf (éd.), Handbook of Economic Growth, vol. 1A, p. 385-472, Amsterdam, Elsevier.

Aghion Philippe, Bloom Nicolas, Blundell Richard, Griffith Rachel et Howitt Peter, 2005, « Competition and innovation : an inverted U relationship », The Quarterly Journal of Economics, vol. 120, p. 701–728.

Ago Renata, 1998, Economia barocca : mercato e istituzioni nella Roma del Seicento, Rome Donzelli.

Ago Renata, 2003, « Rome au xviie siècle : un marché baroque », Genèses, vol. 50, p. 4-23.

Akerlof George, 1970, « The Market for “Lemons” : Quality Uncertainty and the Market Mechanism », The Quarterly Journal of Economics, vol. 84(3), p. 488-500.

Allerston Patricia, 2003, « The second-hand trade in the arts in Early Modern Italy », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 301-312.

Annuaire du Collège de France, 1970-1971.

Antal Frederik, 1947, Florentine Painting and Its Social Background : the Bourgeois Republic before Cosimo DeMedici Advent to Power : 14 and Early 15 Centuries, Londres, Kegan Paul. Trad. française (1991) Florence et ses peintres : la peinture florentine et son environnement social, Paris Gérard Monfort.

Anthony Peter, 1983, John Ruskins labour : a Study of Ruskins social Theory, Cambridge Cambridge University Press.

Arasse Daniel et Tönnesmann Andreas, 1997, La Renaissance maniériste, Paris Gallimard.

Arrow Kenneth et Debreu Gérard, 1954, « Existence of an Equilibrium in a Competitive Economy », Econometrica, vol. 22(3), p. 265-290.

Ashenfelter Orley and Graddy Kathryn, 2003, « Auctions and the Price of Art », Journal of Economic Literature, vol. 41, p. 763-786.

Austin Linda M., 1991, The Practical Ruskin, Economies and Audience in the Late Work, Baltimore Johns Hopkins University Press.

350

Bagwell Laurie Simon et Bernheim B. Douglas, 1996, « Veblen Effects in a Theory of Conspicuous Consumption », American Economic Review, vol. 86, p. 349-373.

Bailey Martin J., Muth Richard F. et Nourse Hugh O., 1963, « A regression method for real estate price index construction », American Statistical Association Journal, vol. 58, p. 933-942.

Barbieri Gino, 1940, Note e documenti di storia economica ltaliana per letà medievale e moderna, Milan Giuffrè.

Baron Hans, 1988, In search of Florentine civic humanism : Essays on the transition from medieval to modern thought, vol. I, p. 158-257, Princeton Princeton Legacy Library.

Baumol William J., 1986, « Unnatural value : or art investment as a floating crap game », American EconomicReview, 76, 1986, p. 10-14.

Baxandall Michael, 1972, Painting and Experience in Fifteenth Century Italy, Oxford, Oxford University Press. Trad. française (1985) LŒil du quattrocento : lusage de la peinture dans lItalie de la Renaissance, Paris Gallimard.

Becker Gary, 1976, The Economic Approach to Human Behaviour, University of Chicago Press.

Bellavitis Anna et Sapienza Valentina, 2019, « Maîtres et “garzoni” : la transmission des savoirs techniques et artistiques à Venise à lépoque moderne », Mélanges de lÉcole française de Rome. Italie et Méditerranée moderne et contemporaines, v. 131-132, p. 253-271.

Bentham Jeremy, [1789] 1973, Principles of morals and legislation, Hafner.

Berger Stefan, 2001, « Review of Basel in the Age of Burckhardt : A Study in Unseasonable Ideas by Lionel Gossman », The English Historical Review, vol. 116, no 466, p. 505-506.

Berlyne D. E., 1971. Esthetics and Psychobiology. New York Appleton-Century-Crofts.

Bernheim B. Douglas., 1994, « A theory of conformity », Journal of Political Economy, vol. 102(5), p. 841-877.

Berry Christopher, 1994, The Idea of Luxury. A Conceptual and Historical Investigation, Cambridge Cambridge University Press.

Birch Dinah, 1999 (études réunies par), Ruskin and The Dawn of Modern, Oxford Oxford University Press.

Blondé Bruno et De Laet Veerle, 2006, « Owning paintings and changes in consumer preferences in the Low Countries, 17th-18th centuries », in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, 2006, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Bloom James J., 2006, « Why painting ? » in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Blume Andrew C., 2003, « Botticelli and the cost and value of altarpieces in late fifteenth-century Florence », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et 351Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 151-162.

Bourdieu Pierre, 1979, La Distinction. Critique sociale du jugement, Paris Éditions de Minuit.

Braudel Fernand, 1979, « La vita economica di Venezia nel xvi secolo », Storia della civiltà veneziana, vol. II, p. 259-280, Sansoni.

Bulwer J. et Cleary James W., 1974, Chirologia, or the natural language of the hand, Southern Illinois University Press.

Burckhardt Jacob, 1860, Die Kultur der Renaissance in Italien, ein Versuch, Schweighauser, Bâle. Trad. française, 2017, La Civilisation de la Renaissance en Italie, Chronos.

Burke Peter, 2002, « Review of Basel in the Age of Burckhardt : A Study in Unseasonable Ideas by Lionel Gossman », The Journal of Modern History, vol. 74(3), p. 669-672.

Butters Suzanne, 2003, « Making art pay : the meaning and value of art in late sixteenth-century Rome and Florence », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 25-40.

Cainzos Maria Dopico, 1993, « Liberalitas et aeternitas principis en Plinio el joven », Ktèma, vol. 18, p. 227-243.

Calabi Augusto, 1936, « Leconomia della produzione artistica grafica », Rivista di Storia Economica, I, p. 67-73.

Canosa Romano, 1989, Storia della prostituzione in Italia dal Quattrocento alle fine del Settecento, Rome Sapere.

Cappelletti Francesca et Lemoine Annick, 2014, Les Bas-fonds du baroque : la Rome du vice et de la misère, Officina libraria ed.

Castelnuovo Enrico et Ginzburg Carlo, 1981, « Domination symbolique et géographie artistique », Actes de la recherche en sciences sociales, vol. 40. Version adaptée de « Centro e periferia », Storia dellarte italiana (Questioni e metodi), Turin Einaudi (1979).

Cavaciocchi Simonetta, 2002, Economia e arte, secc. xiii-xviii : atti della « Trentatreesima settimana di studi », 30 aprile – 4 maggio 2000, Prato.

Cavazzini Patrizia, 2004, « La diffusione della pittura nella Roma di primo Seicento : collezionisti ordinari e mercanti », Quaderni storici, N. S., vol. 39, 116(2), p. 353-374.

Cavazzini Patrizia, 2008, Painting as business in early seventeenth-century Rome, The Pennsylvania State University Press.

Cecchini Isabella, 2000, Quadri e commerzio a Venezia durante in Seicento. Uno studio sul mercato dell arte, Saggi Marsilio.

Cecchini Isabella, 2003, « Le figure del commercio : cenni sul mercato pittorico veneziano nel xvii secolo », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et 352Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 389-400.

Cecchini Isabella, 2005, « Al servizio dei collezionisti : la professionalizzazione nel commercio di dipinti a Venezia in età moderna e il ruolo delle botteghe », in Bernard Aikema, Rosella Lauber et Max Seidel, Il collezionismo a Venezia e nel Veneto ai tempi della Serenissima, Marsilio.

Cecchini Isabella, 2006, « Troublesome business : dealing in Venice, 1600-1750 », in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Cecchini Isabella, 2008, « Collezionismo e mondo materiale », in Michel Hochmann, Rosella Lauber et Stefania Mason (dir.), Il collezionismo darte a Venezia. Dalle origini al Cinquecento, Venezia, Marsilio – Fondazione di Venezia, p. 165 sq.

Cecchini Isabella, 2008, « Michele Vianello », in Michel Hochmann, Rosella Lauber et Stefania Mason (dir.), Il collezionismo darte a Venezia. Dalle origini al Cinquecento, Venezia, Marsilio : Fondazione di Venezia, p. 323.

Cecchini Isabella, 2014, « Tra commercio e arte : la vita divisa di Marco Boschini », in Enrio Dal Pozzolo (éd.), Marco Boschini. Lepopea della pittura veneziana nellEuropa barocca, Vérone, Zoppelli e Lizzi Edizioni, p. 37-55

Cecchini Isabella, 2014, « Going South : The Space for Flemish Art Dealers in Seventeenth-Century Northern Italy », dans Moving Pictures, éd. Neil De Marchi et Sophie Raux, Turnhout Brepols, p. 209.

Cecchini Isabella, 2017, « Dipinti e mondo economico nella Venezia di Tiziano, Tintoretto e Veronese », Venezia Rinascimento : Tiziano, Tintoretto, Veronese. Dipinti dalle collezioni italiane e russe, catalogo della mostra a cura di Vittoria Markova et Thomas Dalla Costa, Moskva Art Volchonka, p. 99-121.

Chamley Christophe, 2003, Rational herds : economic models of social learning, Cambridge University Press.

Chanel Olivier, Gérard-Varet Louis-André et Ginsburgh Victor, 1996, « The relevance of hedonic price indices », Journal of Cultural Economics, vol. 20, p. 1-24.

Charles Kerwin Kofi, Hurst Erik et Roussanov Nikolai, 2009, « Conspicuous consumption and race », Quarterly Journal of Economics, vol. 124 (2), p. 425-467.

Chastel André, 1973, « Vasari économiste », Mélanges Fernand Braudel, Toulouse Privat, p. 145-150.

Cipolla Carlo Maria, 1949, « The trends in Italian economic history in the later Middle Ages », Economic History Review, 2, 2, p. 181-184.

Cipolla Carlo Maria, 1952, « The decline of Italy : the case of a fully matured economy », Economic Review, 5, 2, 1952, p. 178-187.

Cipolla Carlo Maria, 1964, « Economic depression of the Renaissance ? », Economic History Review Series, 16, 3, p. 519-524.

353

Cipolla Carlo Maria, 1976, Before the Industrial Revolution : European Society and Economy 1000–1700, New York W. W. Norton & Company.

Cohen Elizabeth, 1998, « Seen and known : prostitutes in the cityscape of late-sixteenth-century Rome », Renaissance Studies, vol. 12, p. 392-409.

Comanducci Rita M., 2002, « Lorganizzazione produttiva della bottega darte Fiorentina di Quattro e Cinquecento tra strategie innovative ed arcaismi di natura giuridica », in Simonetta Cavaciocchi, Economia e arte, secc. xiii-xviii. Atti della « Trentatreesima settimana di studi », 30 aprile – 4 maggio 2000, Prato.

Comanducci Rita M., 2003, « Produzione seriale e mercato dellarte a Firenze tra Quattro e Cinquecento », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 105-114.

Corneo Giacomo et Jeanne Olivier, 1997, « Conspicuous consumption, snobbism and conformism », Journal of Public Economics, vol. 66(1), p. 55-71.

Court A. T., 1939, « Hedonic Price Indexes with Automotive Examples », The Dynamics of Automobile Demand, New York The General Motors Corporation, p. 99-117.

Cropper Elizabeth, 1976, « On beautiful women : Parmigianino, Petrarchismo, and the vernacular style », Art Bulletin, vol. 58, p. 374-394.

De Marchi Neil et Van Miegroet Hans J. [2000], « Rules versus play in early moden art markets », Recherches Économiques de Louvain, vol. 66(2), p. 145-165.

De Marchi Neil et Van Migroet Hans J. (dir.), 2006, Mapping Markets for Paintings in Europe 1450-1750, Brepols.

Desmet Klaus et Parente Stephen, 2014, « Resistance to technology adoption : the rise and decline of guilds », Review of Economic Dynamics, 17, 437-458.

Desmet Klaus et Parente Stephen, 2012, « The evolution of markets and the revolution of industry », Journal of Economic Growth, vol. 17, p. 205-234.

De Vries Jan, 1984, European Urbanization 1500-1800, Cambridge Mass. Harvard University Press.

De Vries Jan, 1993, « Between purchasing power and the world of goods ; understanding the household in early modern Europe », Consumption and the World of Goods, études réunies par John Brewer, Roy Porter, Londres Routledge, p. 85-132.

De Vries Jan, 2008. The Industrious Revolution : Consumer Behavior and the Household Economy, 1650 to the Present, Cambridge (UK) Cambridge University Press.

Dinopoulos Elias et Syropoulos Constantinos, 2007, « Rent protection as a barrier to innovation and growth », Economic Theory, vol. 32, p. 309-332.

Doren Alfred, 1934, Italienische Wirtschaftsgeschichte, Jena Fischer.

354

Doren Alfred, 1936, Wirtschaftsgeschichte Italiens im Mittelalter. Trad. it. Storia economica dellItalia nel Media Evo (1936), Padoue Cedam.

Douglas Mary et Isherwood Baron, 1979, The World of Goods : Towards an Anthropology of Consumption, Londres, Allen Lane ; trad. it., Il mondo delle case. Oggetti, valori, consumo (1984), Bologne Il Mulino.

Epstein S. R., 1993, « Town and Country : Economy and Institutions in Late Medieval Italy », The Economic History Review, New Series, vol. 46(3), p. 453-477

Epstein S. R., 1998, « Craft guilds, apprenticeship, and technological change in preindustrial Europe », The Journal of Economic History, vol. 58(3), p. 684-713.

Esch Arnold, 2002, « Prolusione – Economia ed arte : la dinámica del rapporto nella prospettiva dello storico », in Simonetta Cavaciocchi, Economia e arte, secc. xiii-xviii : atti della « Trentatreesima settimana di studi », 30 aprile – 4 maggio 2000, Prato.

Ettlinger L. D., 1965, The Sistine Chapel before Michelangelo, Oxford.

Etro Federico, 2018, « The Economics of Renaissance Art », Journal of Economic History, vol. 78(2), p. 500-538.

Etro Federico et Pagani Laura, 2012, « The market for paintings in Italy during the seventeenth century », The Journal of Economic History, vol. 72(2), p. 423-447.

Etro Federico et Pagani Laura, 2013, « The market for paintings in the Venetian Republic from Renaissance to Rococo », Journal of Cultural Economics, vol. 37(4), p. 391-415.

Falomir M., 2003, « Titians Replicas and Variants », Titian, éd. D. Jaffe, p. 60-68.

Fantoni Marcello, Matthew Louisa C. et Matthews Grieco Sara E. (dir.), 2003, The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini.

Fain John Tyree, 1951, « Ruskin and Mill », Modern Language Quarterly, vol. 12, p. 150-154.

Fain John Tyree, 1952, « Ruskin and Hobson », in PMLA (Modern Language Association Publishers), LXVII, p. 297-307.

Fain John Tyree, 1956, Ruskin and the Economists, Nashville Vanderbilt University Press.

Favaro Elena, 1975, Larte dei pittori in Venezia e i suoi statuti, Florence Olschki.

Fiorito Luca et Foresti Tiziana, 2019, « Herbert J. Davenport on Conspicuous Consumption and the Economics of Feminism », Journal of Economic Issues, vol. 53(1), p. 277-287.

Firenzuola Agnolo, 1548, Delle bellezze della donne.

Fischer Siegfried, 1983, « Avaritia, Luxuria und Ambitio in der Satire II 3 des Horaz », Philologus. Zeitung für das klassische Altertum, 127, p. 72-79.

Fisher M. Roy, 1977, Titians Assistants during the Later Years, New York Garland.

355

Flacelière Robert, 1953, compte-rendu sur Gauthier R. A. (op), Magnanimité : lidéal de la grandeur dans la philosophie païenne et dans la théologie chrétienne, in Revue des Études Grecques, p. 444-445.

Fontana Jeffrey, 2011, « Bachiacca : artist of the Medici Court by R. G. La France », The Sixteenth Century Journal, vol. 42(2), p. 574-575.

Forbis E. P., 1993, « Liberalitas and largitio : terms for private munificence in Italian home inscriptions », Atheneum, 8 l, 1993, p. 483-498.

Fortini Brown, Patricia, [2004] 2005, Private Lives in Renaissance Venice, Yale University.

Fouquet Roger et Broadberry Stephen, 2015, « Seven Centuries of European Economic Growth and Decline », The Journal of Economic Perspectives, vol. 29(4), p. 227-244

Franceschi Franco, 2002, « La storiografia economica sul Rinascimento e le sue metamorfosi : riflessione », in Fiorella Gioffredi Superbi, Allen K. Grieco et Michael J. Rocke (dir.), The Italian Renaissance in the Twentieth Century, Florence Olschki, p. 153-172.

Franzini Maurizio, 1994, « “The Political Economy of Art” di John Ruskin : una rilettura alla luce della moderna teoria economica », in Jeanne Clegg et Paul Tucker (dir.), The Dominion of Daedalus, Sr. Albans Brentham Press, p. 6l-73.

Fraser-Jenkins A. D., 1970, « Cosimo de Medicis patronage of architecture and the theory of magnificence », Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 33, p. 162-170.

Freedberg Sidney, 2001, Pintura en Italia 1500-1600, éd. Catedra.

Frey Bruno S. et Pommerehne Werner W., 1989, Muses and Markets : Explorations in the Economies of the Arts, Oxford Basic Blackwell.

Friedlander Walter, [1957] 1991, Maniérisme et antimaniérisme, Paris Gallimard.

Frigo Daniela, 1985. Il padre di famiglia. Governo della casa e governo civile netta tradizione dell « economica » tra Cinque e Seicento, Rome Bulzoni.

Frommel Christoph Luitpold, 2013, « Isabelle dEste e Francesco Gonzagua : sposi e committenti contrastanti », in Frommel Sabine et Juliette Dumas (dir.), Bâtir au féminin, Paris éd. Picard, p. 115-125.

Gáldy Andrea M., 2005, « The Scrittoio della Calliope in the Palazzo Vecchio : a Tuscan museum », Renaissance Studies, vol. 19(5), Special Issue : The Biography of the Object in Late Medieval and Renaissance Italy, p. 699-709.

Gauthier R. A., 195l, Magnanimité. Lidéal de la grandeur dans la philosophie païenne et dans la théologie chrétienne, Paris Vrin.

Gérin-Jean Pierre, 2002, « Recherches sur la signification économique des prix des œuvres dart : la façon dont se formaient ceux des peintures et les hiérarchies qui en résultent », in Simonetta Cavaciocchi, Economia e 356arte, secc. xiii-xviii : atti della « Trentatreesima settimana di studi », 30 aprile – 4 maggio 2000, Prato.

Gérin-Jean Pierre, 2003, « Prices of works of art and hierarchy of artistice value on the Italian market (1400-1700) », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 181-194.

Gibbons Robert, 1992, Game theory for applied economist, Princeton University Press.

Gilbert Creighton, 1977, « Peintres et menuisiers au début de la Renaissance en Italie », Revue de lart, vol. 37.

Gilbert Creighton, 1998, « What Did the Renaissance Patron Buy ? », Renaissance Quarterly, Vol. 51(2) (Summer, 1998), p. 392-450.

Gilman Nils, 1999, « Thorstein Veblens Neglected Feminism », Journal of Economic Issues, 1999, 33(3), p. 689-711.

Goetzmann William N., 1993, « Accounting for taste : art and the financial markets over three centuries », American Economic Review, vol. 5, p. 1370-1376.

Goffen Rona, 1997, Titians Women, New Haven / Londres Yale University Press.

Goldthwaite Richard A., 1987a, « The Economy of Renaissance Italy : the Precondition for Luxury Consumption », I Tatti Studies, 2, 1987, p. 15-39.

Goldthwaite Richard A., 1987b, « The empire of things : consumer demand in Renaissance Italy », in F. W. Kent et Patricia Simons (dir.), Patronage, Art, and Society in Renaissance Italy, Oxford Clarendon Press, p. 153-175.

Goldthwaite Richard A., 1993, Wealth and the Demand for Arts in Italy 1300-1600, Baltimore The Johns Hopkins University Press.

Goldthwaite Richard A., 2010, « The Painting Industry in Early Modern Italy », in Richard E. Spear et Philip Sohm, Painting for Profit, Yale University Press, p. 275-301.

Goldthwaite Richard A., 2003, « Economic parameters of the Italian art market (15th to 17th centuries) », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 423-444.

Gombrich Ernst, 1975, Art History and the Social Sciences, Oxford Clarendon Press.

Gonand Frédéric, Fakhri Hasanov et Lester C. Hunt, 2019, « Estimating the Impact of Energy Price Reform on Saudi Arabian Intergenerational Welfare using the MEGIR-SA Model », The Energy Journal, vol. 40(3), p. 25-47.

Gossman Lionel, 2000, Basel in the Age of Burckhardt : A Study in Unseasonable Ideas, University of Chicago Press.

Greif Avner, 1993, « Contract Enforceability and Economic Institution in Early Trade : The Maghribi Traders Coalition », American Economic Review, vol. 83(3), p. 525-548.

357

Greif Avner, Milgrom Paul et Weingast Barry W., 1994, « Coordination, commitment and enforcement : the case of the merchant guild », Journal of Political Economy, vol. 102, p. 745-776.

Guerzoni Guido, 1994 « Testing Reitlingers Sample Reliability », paper presented at the 8th Conference on Cultural Economics, Witten, August.

Guerzoni Guido, 1995, « Reflections on historical series of art prices : Reitlingers data revisited », Journal of Cultural Economics, vol. 19, p. 251-260.

Guerzoni Guido, 2011, Apollon et Vulcain. Les marchés artistiques en Italie (1400-1700), Les Presses du réel.

Gujarati Damodar N., 1995, Basic econometrics, McGraw Hill.

Gustafsson Bo, 1987, « The rise and economic behavior of medieval craft guilds : an economic-theoretical interpretation », Scandinavian Economic History Review, vol. 35(1), p. 1-40.

Haskell Francis, (1963) 1980, Patrons and Painters : a study in the relations between Italian art and society in the Age of the Baroque, Yale University Press.

Haskell Francis, 1989, Le Metamorfosi del Gusto. Studi su arte e pubblico nel xviii e xix secolo, Turin Bollari Boringhieri.

Haskell Francis et Nicholas Penny, 1981, Taste and the Antique. The Lure of Classical Sculpture 1500-1900, New Haven / Londres Yale University Press. Trad. française, De lart et du goût, jadis et naguère. Paris Gallimard (1989).

Hauser Arnold, 1953, Sozialgeschichte der Kunst und Literatur, Munich Beck. Trad. fr. Histoire sociale de lart et de la littérature, Paris Presse Universitaires de France (2004).

Havlena William J. et Morris B. Holbrook, 1986, « The varieties of consumption experience : comparing two typologies of emotion in consumer behavior », Journal of Consumer Research, vol. 13, p. 394-404.

Hélard André, 2005, John Ruskin et les Cathédrales de la Terre, Chamonix éd. Guérin.

Hemingway Andrew, 2006, Marxism and the history of art, Pluto Press.

Henderson Willie, 1999, John Ruskins Political Economy, Londres Routledge.

Hervier Dominique et Eva Renzulli, 2020, André Chastel, portrait dun historien de lart (1912-1990). De sources en témoignages, La Documentation française.

Heyd Wilhelm von, 1879, Geschichte des Levantehandels im Mittelalter, Stuttgart.

Hickson Charles R. et Earl A. Thompson, 1991, « A new theory of guilds and European economic development », Explorations in Economic History, vol. 28, p. 127-168.

Hilaire de Poitiers [367 ap. J.-C.], La Trinité, I-III, Sources chrétiennes no 443, 448 et 462, éd. Cerf.

Hinde John R., 2001, « Review of Basel in the Age of Burckhardt : A Study in Unseasonable Ideas by Lionel Gossman », The American Historical Review, vol. 106(3), p. 1064-1065.

358

Hochmann Michel, 1992, Peintres et commanditaires à Venise, Collection de lÉcole française de Rome, tome 155.

Hochmann Michel, 2001, « Les collections des familles “papalistes” à Venise et à Rome du xvie au xviiie siècle », in Olivier Bonfait, Michel Hochmann, Luigi Spezzaferro et Bruno Toscano (dir.), 2001, Geografia del collezionismo – Italie e Francia tra il xvi e il xviii secolo, Collection de lÉcole française de Rome, no 287, p. 203-223.

Hochmann Michel, 2008a, « Le collezioni veneziane nel Rinascimento : storia e storiografia », in Michel Hochmann, Rosella Lauber et Stefania Mason (dir.), Il collezionismo darte a Venezia. Dalle origini al Cinquecento, Venezia – Marsilio : Fondazione di Venezia.

Hochmann Michel, 2008b, « La familia Grimani », in Michel Hochmann, Rosella Lauber et Stefania Mason (dir.), Il collezionismo darte a Venezia. Dalle origini al Cinquecento, Venezia – Marsilio : Fondazione di Venezia.

Hochmann Michel, 2015, « Drawing as a method of replication in late-cinquecento Venetian Workshops », in U. R. DElia (éd.), Rethinking Renaissance drawings : essays in honour of David McTavish, McGill-Queens University Press.

Hochmann Michel, 2016, « Une analyse sociologique des collections vénitiennes du xvie siècle est-elle possible ? Quelques exemples vénitiens », in Véronique Gérard Powell (dir.), Artistes, musées et collections. Un hommage à Antoine Schnapper, Presse de lUniversité Paris-Sorbonne.

Hochmann Michel, 2017, « Les peintres du portique de Saint Marc », Mitteilungen des Kunsthistorischen Institutes in Florenz, LIX, 3, p. 341-361.

Hohti Paula, 2010, « Domestic space and identity : artisans, shopkeepers and traders in sixteenth-century Siena », Urban History, 37(3), « Special Issue : Locating communities in the early modern Italian city », p. 372-385.

Hohti Paula, 2010b, « Conspicuous consumption and popular consumers : material culture and social status insixteenth-century Siena », Renaissance Studies, vol. 24(5), p. 654-670.

Holbrook Morris B. et Hirschman Elizabeth C., 1982, « The experiential aspect of consumption : consumption fantasies, feelings and fun », Journal of Consumer Research, vol9, p. 132-140.

Holbrook Morris B., Chestnut Robert W., Oliva Terence A. et Greenleaf Eric A., 1984, « Play as a Consumer Experience : The Roles of Emotions, Performance, and Personality in the Enjoyment of Games », Journal of Consumer Research, vol. 11, p. 728-739.

Holmes Megan, 2003, « Neri di Bicci and the commodification of artistic values in Florentine painting (1450-1500) », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 213-224.

359

Holub H. W., M. Hutter et G. Tappeiner, 1993, « Light and Shadow in Art Price Competition », Journal of Cultural Economics, vol. 17, p. 49-63.

Howard Peter, 2008, « Preaching Magnificence in Renaissance Florence », Renaissance Quarterly, vol. 61(2), p. 325-369.

Hughes Anthony, 1986, « An Academy for Doing. I : The Accademia del Disegno, the Guilds and the Principate in Sixteenth-Century Florence », Oxford Art Journal, Vol. 9, no 1, p. 3-10.

Humbolt Alexander von, 1811, Essai politique sur le royaume de la Nouvelle Espagne, Paris Schoell.

Huse Norbert et Wolfgang Wolters, 1990, The Art of Renaissance Venice, Chicago University Press, p. 190-191.

Ireland Norman, 1994, « On Limiting the Market for Status Signals » Journal of Public Economics, vol. 53, p. 91-110.

Isager Jacob, 1993, « The hellenization of Rome. Luxuria or Liberalitas ? », in Pia Guldager-Bilde, lnge Nielsen, Marjatta Nielsen (dir.), Aspects of Hellenism in Italy : towards a cultural unity ?, Copenhagen Museum Tusculanum, p. 257-275.

Jardine Lisa, 1996, Wordly goods. A New History of the Renaissance, Londres Nan A. Talese.

Jaudel Philippe, 1972, La Pensée sociale de John Ruskin, Paris Librairie Marcel Didier.

Jennings Ann, 1998, « Veblens Feminism in Historical Perspective », in W. J. Samuels (éd.), The Founding of Institutional Economics. The Leisure Class and Sovereignty, London / New York Routledge, p. 201-233.

Jestaz Bertrand, 2001, « Les collections de peintures à Venise au xvie siècle », in Olivier Bonfait, Michel Hochmann, Luigi Spezzaferro et Bruno Toscano (dir.), Geografia del collezionismo. Italie e Francia tra il xvi e il xviii secolo, Collection de lÉcole française de Rome, no 287, p. 185-201.

Johnson Geraldine A. and Sara F. Matthews Grieco, [1997] 2011, Picturing Women in Renaissance and Baroque Italy, Cambridge Cambridge University Press.

Kalman Peter Jason, 1968, « Theory of Consumer Behavior When Prices Enter the Utility Function », Econometrica, vol. 36 (3/4), p. 497-510.

Kempers Bram, 1987, Painting, Power and Patronage : The Rise of the Professional Artist in Renaissance, New York Penguin.

Kelly-Gadol Joan, 1997, « Did women have a Renaissance ? », in Renate Bridenthal et Susan Stuard (éd.), Becoming Visible : Women in European History, Boston Houghton, p. 137-164.

Kent Dale V., 2000, Cosimo de Medici and the Florentine Renaissance, New Haven.

Kent F. W., 2004, Lorenzo dei Medici and the Art of Magnificence, Baltimore The Johns Hopkins University Press.

360

Klein Robert, 2017, Lesthétique de la technè : lart selon Aristote et les théories des arts visuels au xvie siècle, édition posthume de J. Koering, Paris INHA.

Klingender Francis, 1943, Marxism and Modern Art. An Approach to Social Realism, Londres Lawrence & Wishan.

Klingender Francis, 1936, « The Crucifix. A symbol of medieval class struggle », Left Review, vol. 2(4), p. 167-173.

Knowles Rob, 2001, « Carlyle, Ruskin and Morris : Work across the “River of Fire” », History of Economies Review, vol. 34, p. 126-145.

Korteweg Arthur, Roman Kräussl et Patrick Verwijmeren, 2015, « Does it pay to invest in art ? A selection-corrected returns perspective », Review of Financial Studies, vol. 29(4), p. 1007-1037.

Krohn Deborah, 2003, « Taking stock : evaluation of works of art in Renaissance Italy », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 203-212.

Kubersky-Piredda Susanne, 2003, « Immagini devozionali nel Rinascimento florentino : produzione, commercio, prezzi », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 115-126.

Kurzel-Runtscheiner Monica, 1995, Töchter der Venus : Die Kurtisanen Roms im 16. Jahrhundert, C. H. Beck Verlag.

La France Robert, 2003, « Bachiaccas formula for success », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 237-252.

Lancaster Kelvin, 1966, « A new approach to consumer theory », Journal of Political Economy, vol. 74, p. 132·157.

Leibenstein Harvey, 1950, « Bandwagon, snob and Veblen effects in the Theory of Consumers Demand », Quarterly Journal of Economics, vol. 64, p. 183-207.

Leibenstein Harvey, 1982, « The prisoners dilemma in the invisible hand : an analysis of intrafirm productivity », American Economie Review, vol. 72(2), p. 92-97.

Leuschner Eckhard, 2003, « Censorship and the market. Antonio Tempestas “new” subjects in the context of Roman Printmaking ca. 1600 », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 65-73.

Lewis W. Arthur, « Economic Development with Unlimited Supplies of Labour », The Manchester School of Economic and Social Studies, vol. 22, 1954, p. 139-192.

Logan Oliver, 1972, Culture and Society in Venice 1470-1790, the Renaissance and its heritage, Londres. Trad. it. Venezia, cultura e società 1470-1790, il Veltro éd., 1980.

361

Loh Maria H., « Originals, reproductions, and a “particular taste” in the 17th century republic of painting », in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, 2006, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Lopez Robert S., 1952, « Économie et architecture médiévale. Cela aurait-il tué ceci ? », Annales, Année 1952, p. 433-438.

Lopez Robert S., 1962, « Hard times and investment in culture », in Wallace Klippert Ferguson (dir.) The Renaissance : Six Essays, New York Harper & Row, p. 29-54.

Lopez Robert S. et Harry A. Miskimin, 1962, « The economic depression of Renaissance », The Economic History Review, 2, XIV, 3, p. 408-426.

Lorenzoni Giovanni, 1939, La storia economica dItalia nel Medioevo, Florence Olschki.

Lucas Robert, 1978, « Asset prices in an exchange economy », Econometrica, vol. 46(6), p. 1429-1445.

Luzzatto Gino, 1949, Storia economica dItalia : il medioevo, Florence Sansoni.

Luzzatto Gino, 1958, Breve storia economica dItalia. Dalla caduta dellImpero romano al principio del Cinquecento, Turin Einaudi.

Luzzatto Gino, 1963, Storia economica dItalia, Florence Sansoni.

MacKenney Richard, 1987, Tradesmen and traders. The World of the guilds in Venice and Europe, ca.1250-ca.1650, Routledge (NB : ne figure pas dans la pourtant longue bibliographie de Ogilvie, 2019).

Malanima Paolo, 2011, « The long decline of a leading economy : GDP in central and northern Italy, 1300–1913 », European Review of Economic History, vol. 15(2), p. 169-219.

Mandel Benjamin, 2009, « Art as an Investment and Conspicuous Consumption Good », American Economic Review, vol. 99(4), p. 1653-1663.

Manning C. E., 1985, « Liberalitas. The Decline and Rehabilitation of a Virtue », Greece & Rome, vol. 32, p. 73-83.

Martens Maximilaan et Natasja Peters, 2006, « Painting in Antwerp houses (1532-1567) », in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Martin François-René, 2016, « Francis Klingender et le problème de lart religieux. À propos dune texte perdu de Marx », in Neil McWilliam, Constance Moréteau et Johanne Lamoureux (dir.), Histoires sociales de lart. Une anthologie critique, Presses du réel.

Mason Stefania, 2009, « LInventario di Gerolamo Bassano e leredità della bottega », no speciale del notiziario dellAssociazione Amici dei Musei e dei Monumenti di Bassano del Grappa, Bassano.

Matthew Louisa C., 1997, « The Patrons role » in David Alan Brown, Peter Humfrey et Mauro Lucco (éd.), Lorenzo Lotto, Rediscovered Master of the Renaissance, Washington National Gallery of Art, p. 29-35.

362

Matthew Louisa C., 2003, « Were there open markets for pictures in Renaissance Venice ? », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 253-262.

Matthew Louisa C., 2006, « Painters marketing paintings in Fifteenth and Sixteenth-Century Florence and Venice », in Neil De Marchi et Hans J. Van Migroet (dir.), Mapping Markets for Paintings in Europe 1450-1750, Brepols.

Matthews-Grieco Sara F., 2011, « Pedagogical prints : moralizing broadsheets and wayward women in Counter Reformation Italy », in Geraldine Johnson et Sara F. Matthews Grieco, Picturing Women in Renaissance and Baroque Italy, Cambridge University Press.

McKendrick Neil, John Brewer et J. H. Plumb, 1982, The birth of a consumer society : commercialization of Eighteenth Century England, Londres.

Meese Richard et Nancy Wallace, 1997, « The Construction of Residential Housing Price Indices : A Comparison of Repeat-Sales, Hedonic-Regression and Hybrid Approaches », The Journal of Real Estate Finance and Economics, vol. 14(1-2), p. 51-73.

Mei Jianping et Michael Moses, 2002, « Art as an Investment and the Underperformance of Masterpieces », American Economic Review, vol. 92(5), p. 1656-1668.

Meijer Bert W., 2017, Il disegno Veneziano 1580-1650 : ricostruzioni storico-artistiche, L. Olschki éd.

Miles Deri, 1987, Forbidden Pleasures : Sumptuary Laws and the Ideology of Moral Decline in Rome, Ph. D. Thesis, Londres.

Mill John Stuart, 1871, Utilitarianism, Londres Longmans.

Miller Daniel, 1987, Material culture and mass consumption, Oxford.

Modesti Adelina, 2003, « Patrons as agents and artists as dealers in Seicento Bologna », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 313-324.

Modigliani Franco et Richard Brumberg, 1954, « Utility Analysis and the Consumption Function : An Interpretation of Cross-Section Data », in Kenneth Kurihara (éd.), Post-Keynesian Economics, New Brunswick Rutgers University Press.

Modigliani Franco, 1975, « The Life Cycle Hypothesis of Saving. Twenty Years Later » in Michael Parkin (éd.), Contemporary Issues in Economics, Manchester University Press, p. 2-36.

Mokyr Joel, 1990, The Level of Riches : Technological Creativity and Economic Progress, New York / Oxford Oxford University Press, .

363

Mollat Michel, 1958, « Y a-t-il une économie de la Renaissance ? », Actes du Colloque sur la Renaissance, Paris Vrin, p. 37-54.

Montias John Michael, 1990, « Socio-Economic Aspects of Netherlandish Art from the Fifteenth to the Seventeenth Century : A Survey », The Art Bulletin, vol. 72(3), p. 358-373.

Montias John Michael, 1996, Le Marché de lart aux Pays-Bas, xv-xvie siècles, Paris Flammarion.

Montias John Michael, 2002, « Notes on Economic Development and the Market for Paintings in Amsterdam », in Simonetta Cavaciocchi, Economia e arte, secc. xiii-xviii : atti della « Trentatreesima settimana di studi », 30 aprile – 4 maggio 2000, Prato.

Moore Gregory, 2000, « Ruskin on Political Economy, or “Being Preached to Death by a Mad Governess” », History of Economic Review, vol. 31, p. 70-78.

Murphy Caroline, 1999, « In praise of the ladies of Bologna : the Image and Identity of the sixteenth-century Bolognese Female Patriciate », Renaissance Studies, vol. 13, p. 440-454.

Murphy Caroline, 2003, « The Market for pictures in post-tridentine Bologna », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 41-53.

Murphy Caroline, 2011, « Lavinia Fontana and female life cycle experience in late sixteenth-century Bologna », in Geraldine Johnson et Sara F. Matthews Grieco, Picturing Women in Renaissance and Baroque Italy, Cambridge University Press.

Nelson Jonathan K. et Richard J. Zeckhauser, 2008, The Patrons Payoff : The Economics of Information in Italian Renaissance Art, Princeton Princeton University Press.

North Michael, 2009, « Cultura e storia economica : stato della questione e future propesttive di ricerca sur mercato dellarte europea », Studi Storici, Anno 50, no 3, La storia economica delle società dellEuropa preindustriale, p. 779-789.

Ogilvie Sheilagh, 2014, « The Economics of Guilds », Journal of Economic Perspectives, vol. 28(4), p. 169-192.

Ogilvie Sheilagh, 2019, The European Guilds – an Economic Analysis, Princeton University Press.

OGorman Franck, 2001, Late Ruskin : New Contexts, Aldershot Ashgate.

OMalley Michelle, 2003, « Commissioning bodies, allocation decisions and price structures for altarpieces in fifteenth- and early seventeenth-century Italy », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th–17th Centuries, Modène Panini, p. 163-180.

364

Ormrod David, 1999, « Arts and its markets », The Economic History Review, New Series, vol. 52(3), p. 544-551.

Palumbo Fossati Isabella, 2012, Intérieurs vénitiens à la Renaissance, Paris Michel de Maule éd.

Panofsky Erwin, [1931] 1976, « Contribution au problème de la description dœuvres appartenant aux arts plastiques et à celui de linterprétation de leur contenu », La Perspective comme forme symbolique et autres essais, trad. fr., Paris Les Éditions de Minuit, p. 235-255.

Passini Michela, 2017, LŒil et lArchive. Une histoire de lhistoire de lart, La Découverte.

Penny Nicholas, 2005, « Introduction : toothpicks and green hangings », Renaissance Studies, vol. 19(5), Special Issue : The Biography of the Object in Late Medieval and Renaissance Italy, p. 581-590.

Pesando James, 1993 « Art as an Investment. The Market for Modern Prints », American Economic Review, vol. 83, p. 1075-1089.

Pesando James et Pauline Shum, 2008, « The auction market for modern prints : confirmations, contradictions, and new puzzles », Economic Inquiry, vol. 46(2), p. 149-159.

Pilliod Elisabeth, 2010, « Bachiacca : Artist of the Medici Court by Robert G La France », Renaissance Quarterly, vol. 63(1), p. 248-249.

Pinelli Antonio, [1993] 1996, La belle manière. Anticlassicisme et maniérisme dans lart du xvie siècle, Le Livre de poche.

Poglayen-Neuwall Stephan, 1934, « Titians Pictures of the Toilet of Venus and Their Copies », Art Bulletin, vol. 16, p. 358−384.

Pomian Krzysztof, 2003, Des saintes reliques à lart moderne : Venise – Chicago, xiiie-xxe siècle, Paris Gallimard.

Pontano Giovanni (1999), I libri delle virtu sociali, Bulzoni. Nous citons la rééd. du chapitre De Splendore : Pontano Giovanni (2002), « Ioannis Ioviani Pontani to Chariteo : On Splendour », Journal of Design History, vol. 15(4), Approaches to Renaissance Consumption, p. 222-227.

Rae John, 1834, Statement of some new principles on the subject of political economy, exposing the fallacies of the system of free trade, and some other doctrines maintained in the « Wealth of Nations », notamment le chap. 11, « On Luxury ».

Rearick William R., 2001, Il disegno veneziano del Cinquecento, Milano Electa.

Reinhardt Volker, 1998, « The Roman Art Market in the Sixteenth and Seventeenth centuries », in Michael North et David Ormrod, Art Markets in Europe 1400-1800, London / New York Routledge.

Renneboog Luc et Spaenfers Christophe, 2013, « Buying Beauty : On Prices and Returns in the Art Market », Management Science, vol. 59(1), p. 36-53.

365

Roek Bernd, 2011, « Artisti – Artigiani – Mercanti : Tedeschi a Venezia nella prime età moderna », in Natalino Bonazza, Isabella di Leonardo et Gianmario Guidarelli, La Chiesa di San Bartolomeo e la comunità tedesca a Venezia, Convegno internazionale di studi, Venezia Centro tedesco di studi veneziani.

Rogers Mary, 1988, « The decorum of womens beauty : Trissino, Firenzuola, Luigini and the representation of women in sixteenth-century painting », Renaissance Studies, vol. 2, p. 47-88.

Romano Ruggiero, 1974, « La storia economica. Del secolo xiv al Seicento », in Romano Ruggiero (dir.), Storia dItalia, vol. II : Della caduta dellImperio romano al secolo xviii, Corrado ivanti, Turin Einaudi, p. 1811-1931.

Romein Ed et Gerbrand Korevaar, 2006, « Dutch guilds and the threat of public sales », in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Romer David, 1984, « The Theory of Social Custom : A Modification and Some Extensions », Quarterly Journal of Economics, vol. 99, p. 717-727.

Rubin Patricia Lee, 1995, Magnificence. Art of the ltalian Renaissance Courts, New York Harry N. Abrams Hall.

Ruskin John, 1956-1958, Diaries, vol. 1, Oxford Clarendon Press.

Ruskin John, 1862, Unto This Last : Four Essays on the First Principles of Political Economy, Londres Smith-Elder & Co.

Ruskin John, 1857, The Political Economy of Art : Being the Substance (with Additions) of two lectures Delivered at Manchester, July 10th and 13th, 1857, Londres Smith-Elder & Co.

Ruskin John, 1880, A Joy for Ever (and Its Price in the Market), George Allen, Londres éd. Cook & A. Wedderburn.

Russel Josiah Cox, 1958, « Late Ancient and Medieval Population », Transactions of the American Philosophical Society, v. 48(3), p. 1-152.

Rybczynski Witold, 1988, Home : a short history of an idea, London, Heinemann.

Salvagni Isabella, 2012, La corporazione dei pittori nella chiesa di San Luca a Roma, Saggi di storia dellarte ; 27.

Sapori Armando, 1940, Studi di storia economica medievale, vol. I, Il Medioevo, vol. II, Leoca moderna, Florence Sansoni.

Sapori Armando, 1955, Studi di storia economica (secoli xiii-xiv-xv), terza edizione accresciura, Florence Sansoni.

Schmitter Monika, 2004, « “Virtuous Riches” : The Bricolage of Cittadini Identities in Early-Sixteenth-Century Venice », Renaissance Quarterly, vol. 57(3), p. 908-969.

Schmitter Monika, 2011, « The Quadro da Portego in Sixteenth-Century Venetian Art », Renaissance Quarterly, vol. 64(3), p. 693-751.

366

Schnapper Antoine, 1998, « Probate inventories, public sales, and the Parisian market in the seventeenth century », in Michael North et David Ormrod, Art Markets in Europe 1400-1800, London / New York Routledge.

Schoenlaub Jean, 2018, Petite anthologie de lalpinisme, Chamonix éd. Guérin, p. 22-23.

Sée Henri, 1930, « Lœuvre de Werner Sombart et lhistoire économique », Revue dHistoire Moderne et Contemporaine, 5-26, p. 124-131.

Sekora John, 1977, Luxury : The Concept in Western Thought, Eden to Smollett, Baltimore The Johns Hopkins University Press.

Shammas Carole, 1990. The Pre-Industrial Consumer in England and America, Oxford.

Shanahan James L. et Hendon William S. (dir.), 1983, Economics of Cultural Decisions, Cambridge Abt Books.

Shaneyfelt Sheri Francis, 2015, « The Società del 1496 : Supply, Demand, and Artistic Exchange in Renaissance Perugia », The Art Bulletin, vol. 97(1), p. 10-33.

Shapiro Michael, 1964, « On the relation of patron and artist : comments on a proposed model for the scientist », The American Journal of Socio !ogy, vol. 70(3), p. 363-369.

Shapiro Carl et Stiglitz Joseph, 1984, « Equilibrium Unemployment as a Worker Discipline Device », The American Economic Review, vol. 74(3), p. 433-444.

Shaw James E., 2006, « Institutional controls and the retail of paintings : the painters guild in early modern Venice », in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Shearman John, [1967] 1990, Mannerism, rééd. Penguin books.

Shell Janice, 1995, Pittori in bottega : Milano nel Rinascimento, Turin Allemandi.

Sherburne James Clark, 1972, John Ruskin, or The Ambiguities of Abundance. A Study in Social and Economic Criticism, Cambridge Harvard University Press.

Sicca Cinzia M., 2002, « Consumption and trade of art between Italy and England in the first half of the sixteenth century : the London house of the Bardi and Cavalcanti company », Renaissance Studies, v. 16(2), p. 163-201.

Sickel Lothar, 2012, « Anthonis Santvoort. Ein niederländischer Maler, Verleger und Kunstvermittler in Rom. Mit einer Exkurs zum Testament Cornelis Corts », Ein privilegiertes Medium und die Bildkulturen Europas, Munich.

Solow Robert, 1956, « A contribution to the theory of economic growth », Quarterly Journal of Economics, vol. 70(1), p. 65-94.

Sombart Werner, 1913, Luxus und Kapitalismus, Munich et Leipzig, Duncker & Humblot. Trad. espagnole, 2012, Lujo y capitalismo, éd. Sequitur.

Spear Richard at Philip Sohm, 2010, Painting for Profit : The Economic Lives of Seventeenth-Century Italian Painters, Yale University Press.

367

Spear Jeffrey L., 1984, Dreams of an English Eden : Ruskin and His Tradition in Social Criticism, New York Columbia University Press.

Spence Michael, 1974, Market Signaling : Informational Transfer in Hiring and Related Screening Processes, Cambridge Harvard University Press.

Stabel Peter, 2006, « Selling paintings in the late medieval Bruges : marketing customs and guild regulations compared », in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Stoddart Judith, 1990, « The formation of the working classes : Johns Ruskin “Fors Clavigera” as a manual of cultural literacy », Bucknell Review, vol. 34(2), p. 43-58.

Stoddart Judith, 1998, Ruskins Culture Wars : Fors Clavigera and the Crisis of Victoria Liberalism, Charlottesville University Press of Virginia.

Stone Lawrence, 1971, « Prosopography », Daedalus, Journal of the American Academy of Arts and Sciences, 100, p. 46-79.

Syson Luke et Thornton Dora, 2001, Objects of virtue. Art in Renaissance Italy, London British Museum Press.

Throsby David, 2011, The Political Economy of Art : Ruskin and Contemporary Cultural Economics, History of Political Economy, vol. 43(2), p. 275-294.

Thomas dAquin, Summa theologiae, II-IIae.

Tietze Hans, 1939, « Master and Workshop in the Venetian Renaissance », Parnassus, vol. 11(8), p. 34-45.

Trigg Andrew, 2001, « Veblen, Bourdieu, and Conspicuous consumption », Journal of Economic Issues, vol. 35(1), p. 99-115.

Tucci Ugo, 1981, « La psicologia del mercante veneziano nel Cinquecento », Mercanti, navi, monete del Cinquecento veneziano, Bologne, p. 43-55.

Tuohy Thomas Jason, 1982, Studies in Domestic Expenditure at the Court of Ferrara. Artistic Patronage and Magnificence, Ph. D. Dissertation at the Warburg lnstitute, Londres.

Van der Stichelen Katlijne et Filip Vermeylen, 2006, « The Antwerp Guild of Saint Luke and the marketing of paintings, 1400-1700 », in Neil De Marchi et Hans J. van Miegroet, Mapping markets for paintings in Europe, Turnhout Brepols.

Veblen Thorstein, 1899, The Theory of the Leisure Class. An Economic Study in the Evolution of Institutions, New York, The MacMillan Co. Trad. fr. Théorie de la classe de loisir; 1970, Paris Gallimard.

Vermeylen Filip, 1999, « Exporting Art across the Globe : The Antwerp Art Market in the Sixteenth Century », Netherlands Yearbook for History of Art, vol. 50, p. 12-25, 27-29.

Wackernagel Martin, 1938, Der Lebensraum des Künstlers in der florentinischen Renaissance : Aufgaben und Auftraggeber, Werkstatt und Kunstmarket, Leipzig, 368E. A. Seemann. Nous citons lédition en langue anglaise : Wackernagel M. (1982), The World of the Florentine Renaissance Artist. Projects and Patrons, Workshop and Art Market, Princeton University Press.

Warnke Martin, 1993, The Court Artist : On the Ancestry of the Modern Artist, Cambridge University Press.

Welch Evelyn, 2000, « Engendering Italian Renaissance Art – a bibliographic review », Papers of the British School at Rome, vol. 68, p. 201-216.

Welch Evelyn, 2002, « Public Magnificence and Private Display : Giovanni Pontanos “De splendore” (1498) and the Domestic Arts », Journal of Design History, vol. 15(4), Approaches to Renaissance Consumption, p. 211-221.

Welch Evelyn, 2003, « From retail to resale : artistic value and the second-hand market in Italy (1400-1550) », in Marcello Fantoni, Louisa C. Matthew et Sara E. Matthews Grieco (dir.), The Art Market in Italy, 15th –17th Centuries, Modène Panini, p. 283-300.

Wijnberg Nachoem M., 1997, « Art and appropriability in Renaissance Italy and the Netherlands in the seventeenth century : the role of the Academy », De Economist, vol. 45(2), p. 139-158.

Whistler Catherine, 2004, « Life Drawing in Venice from Titian to Tiepolo », Master Drawings, vol. 42(4), p. 370-396.

Wittkower Margot et Rudolf, 2016, Les Enfants de Saturne : psychologie et comportement des artistes de lAntiquité à la Révolution française, 2e éd., trad. de Daniel Arasse, postface de François-René Martin, Paris Macula.