Skip to content

Classiques Garnier

Selective bibliography

  • Publication type: Journal article
  • Journal: The Balzac Review / Revue Balzac
    2023, n° 6
    . L’adaptation/Adaptation
  • Pages: 191 to 192
  • Journal: The Balzac Review
  • CLIL theme: 4027 -- SCIENCES HUMAINES ET SOCIALES, LETTRES -- Lettres et Sciences du langage -- Lettres -- Etudes littéraires générales et thématiques
  • EAN: 9782406151432
  • ISBN: 978-2-406-15143-2
  • ISSN: 2649-2571
  • DOI: 10.48611/isbn.978-2-406-15143-2.p.0191
  • Publisher: Classiques Garnier
  • Online publication: 08-02-2023
  • Periodicity: Annual
  • Language: French
191

BIBLIOGRAPHIE SÉLECTIVE /
SELECTIVE BIBLIOGRAPHY

Abel Richard, 1984, French Cinema: The First Wave, 1915-1929 (Princeton, NJ: Princeton University Press).

Baron Anne-Marie, 1990, Balzac cinéaste (Paris: Méridiens Klincksieck).

Baron Anne-Marie, 2007, “Balzac au cinéma: La Duchesse de Langeais de Balzac à Rivette”, AB, p. 523–527.

Baron Anne-Marie, 2008, Romans français du xixe siècle à lécran. Problèmes de ladaptation (Clermont-Ferrand: Presses universitaires Blaise Pascal).

Baron Anne-Marie, 2009, “Balzac à lécran”, AB, p. 349–355.

Baron Anne-Marie, 2011, “Pour en finir avec ladaptation”, AB, p. 323–336.

Baron Anne-Marie, ed., 2019, Balzac à lécran, CinémAction, no 173 (Athis-de-lOrne: Charles Corlet).

Bordas Éric and Novak-Lechevalier Agathe (eds), 2020, Le Théâtre de Balzac: splendeurs et misères dun parent pauvre (Paris: Classiques Garnier).

Brooks Peter, 2020, Balzacs Lives (New York: New York Review of Books).

Bryden Mary, 1994, “Staging Balzac”, French Studies Bulletin, no 52, p. 7–10.

Dickinson Linzy Erika, 2000, Theatre in Balzacs La Comédie humaine (Amsterdam and Atlanta: Rodopi).

Dosi Francesca, 2014, Trajectoires balzaciennes dans le cinéma de Jacques Rivette:Out 1”, “La Belle Noiseuse”, “Ne Touchez pas la hache” (La Madeleine: LettMotif).

Dugain Marc, 2021, entretien, dossier de presse, Médias France, en ligne : <https://medias.unifrance.org/medias/165/155/236453/presse/eugenie-grandet-dossier-de-presse-francais.pdf> [accessed 2 September 2022].

Gerwin Elisabeth, 2012–2013, “Un enlèvement peut en cacher un autre: Kidnapping the Past in La Duchesse de Langeais”, Nineteenth-Century French Studies, Vol. 41, No. 1/2, p. 25–47.

Giannoli Xavier,2019, “Comédie humaine daprès Illusions perdues. Note dintentions”, in Balzac à lécran, CinémAction, no 173, ed. by Anne-Marie Baron (Athis-de-lOrne: Charles Corlet), p. 110–116.

Griffiths Kate and Watts Andrew, 2013, Adapting Nineteenth-Century France. Literature in Film, Theatre, Television, Radio, and Print (Cardiff: University of Wales Press).

192

Hahn Stacey, 2017, “Balzac and the French New Wave: A Problematic but Enticing Relationship”, in Romantic Rapports: New Essays on Romanticism Across the Disciplines, ed. by Larry H. Peer and Christopher R. Clason (Rochester: Camden House), p. 34–48.

Hutcheon Linda and OFlynn Siobhan, 2006 [2013], A Theory of Adaptation, 2nd edn. (Routledge: London and New York).

Leitch Thomas, 2008, “Adaptation, the Genre”, Adaptation, vol. 1, no 2 (September), p. 106–120.

Linkis Sara Tanderup, 2019, Memory, Intermediality and Literature: “Something to hold on to” (New York, NY: Routledge).

Marcus Millicent, 1993, Filmmaking by the Book: Italian Cinema and Literary Adaptation (Baltimore: John Hopkins University).

Mette Isabelle, 2011, “Exploitation et valorisation du patrimoine audiovisuel français: lexemple des adaptations télévisées de Balzac conservées par lINA”, www.enssib.fr/bibliotheque-numerique/documents/49091-exploitation-et-valorisation-du-patrimoine-audiovisuel-francais.pdf [accessed 8 March 2023].

Monteilhet Véronique, “Les Adaptations balzaciennes sous lOccupation: un cinéma de collaboration ou de résistance?”, AB, p. 327–347.

Rivette Jacques, 2007, “Ne touchez pas la hache”, <https://filmsdulosange.com/wp-content/uploads/sites/2/2019/02/fr-presskit-7296-ne-touchez-pas-la-hache.pdf> [accessed 30 August 2022].

Rohmer Éric, 1992, “Lignées balzaciennes”, in Honoré de Balzac, La Rabouilleuse (Paris: P.O.L).

Sanders Julie, 2006, Adaptation and Appropriation (London and New York: Routledge).

Siclier Jacques, 1981, La France de Pétain et son cinéma (La Flèche: Henri Veyrier).

Tavassoli Zea Zahra, 2019, Balzac Reframed: The Classical and Modern Faces of Éric Rohmer and Jacques Rivette (London: Palgrave Macmillan).

Tulard Jean, 1996, “Les Adaptations cinématographiques des romans de Balzac entre 1940 et 1944”, AB, p. 389–94.

Watts Andrew, 2016, “Adapting Balzac in Jacques Rivettes Ne touchez pas la hache (Dont Touch the Axe): Violence and the Post-Heritage Aesthetic”, in Screening European Heritage, ed. by Paul Cooke and Rob Stone (London: Palgrave Macmillan), p. 145–162.

Watts Andrew, 2017, “Adapting Balzac”, in The Cambridge Companion to Balzac, ed. by Owen Heathcote and Andrew Watts (Cambridge University Press), p. 157–174.

Wiles Mary M., 2012, Jacques Rivette (Urbana: University of Illinois Press).