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Classiques Garnier

Résumés

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RÉSUMÉS/ABSTRACTS

Nathalie Grande et Mathilde Labbé, « Regards de femmes sur lhistoire littéraire : réflexions liminaires »

Si la question de la place tenue par les femmes dans lhistoire littéraire est devenue un objet de recherche à part entière depuis plusieurs décennies, leur participation à la critique et à lécriture de lhistoire littéraire reste encore à éclairer. Ce numéro de la RHLF répond à cet objectif en révélant la présence continue, au fil des siècles, dhistoriennes de la littérature dont le regard a souvent permis de mettre en lumière les autrices minorées, sinon invisibilisées dans les histoires littéraires écrites par les hommes.

Mots-clés : historiennes de la littérature, critique littéraire, histoire littéraire, autrices, invisibilisation.

Nathalie Grande and Mathilde Labbé, “Female perspectives on literary history: Introductory reflections

While the question of the place of women in literary history has itself been the subject of research for over several decades, their participation in the critique and writing of literary history has yet to be fully explored. This edition of the RHLF meets this objective by revealing the continuous presence, over the centuries, of female literary historians whose perspective has often allowed light to be shone on female authors who have been marginalized, if not rendered invisible, in literary histories written by men.

Keywords: female literary historians, literary critique, literary history, female authors, invisibilization.

Louise Millon-Hazo, « Effeuiller La Rose, Christine de Pizan et linvention de lhistoire littéraire »

Si Christine de Pizan invente le métier décrivain, il se pourrait quelle invente également lhistoire littéraire. Elle a en effet parfaitement conscience de la puissance des opinions publiées. Cet article étudie la manière dont Christine perçoit la porosité 1016de la frontière entre critique littéraire et histoire littéraire, à travers lanalyse de la première querelle littéraire française, provoquée puis publiée par ses soins en 1401 : le débat épistolaire sur le Roman de la Rose.

Mots-clés : Christine de Pizan, Jean de Meun, Jean de Montreuil, Jean Col, Gontier Col, Jean Gerson, humanisme, querelle littéraire, critique littéraire, Roman de la Rose.

Louise Millon-Hazo, “Pulling petals off La Rose: Christine de Pizan and the invention of literary history

If Christine de Pizan invented the job of writer, it is possible that she also invented literary history, being perfectly conscious of the power of published opinions. This article explores the way in which Christine perceived the porous boundary between literary critique and literary history, through analyzing the first French literary feud, which she herself provoked then published in 1401: the epistolary debate on the Roman de la Rose .

Keywords: Christine de Pizan, Jean de Meun, Jean de Montreuil, Jean Col, Gontier Col, Jean Gerson, humanism, literary feud, literary critique, Roman de la Rose .

Emmanuel Bury, « Marie de Gournay historienne de la littérature »

Marie de Gournay est surtout connue aujourdhui pour son rôle dans la diffusion des Essais de Montaigne ou pour ses écrits consacrés à légalité des femmes et des hommes. Il sera question ici de son rôle dans lévaluation et la défense de la littérature de la fin du xvie siècle face à la réforme malherbienne ; son attachement à la traduction, sa conscience des modalités de lévolution littéraire en font un des relais méconnus de lhumanisme au classicisme, dont elle esquisse bien des traits.

Mots-clés : humanisme, classicisme, traduction, évolution littéraire, Malherbe, langue française.

Emmanuel Bury, “Marie de Gournay literary historian

Marie de Gournay is known today above all for her contributions to the dissemination of Montaigne s Essais or for her writing on sexual equality. This article looks at the role she played in evaluating and defending late sixteenth-century literature in the face of Malherbe s reforms. Her attachment to translation and her awareness of the ways in which literature evolved across the ages make her one of the little-known bridges between humanism and classicism, many features of which she outlined.

Keywords: humanism, classicism, translation, literary evolution, Malherbe, French language.

Nathalie Grande, « Lart de féminiser lhistoire littéraire : Madeleine de Scudéry historienne de la littérature »

Madeleine de Scudéry a laissé deux textes qui relèvent par nature de lhistoire littéraire : « Le Songe dHésiode » (Clélie, VIII, 1658) et une conversation « De la poésie française… » (Conversations nouvelles sur divers sujets, 1684). Or ces deux textes, qui incluent a priori les hommes, valorisent clairement les femmes, comme autrices, mais aussi comme inspiratrices, protectrices et destinataires des œuvres. 1017Nous y lisons la volonté détablir une « généalogie poétique », manière dassoir la légitimité littéraire des femmes.

Mots-clés : Madeleine de Scudéry, Clélie, histoire littéraire, autrices, généalogie féminine, légitimité.

Nathalie Grande, “The art of feminizing literary history: Madeleine de Scudéry literary historian

Madeleine de Scudéry wrote two texts which, by their very nature, are the stuff of literary history: “Le Songe d Hésiode” ( Clélie , VIII, 1658) and a conversation on French poetry, “De la poésie française…” ( Conversations nouvelles sur divers sujets , 1684). However, these two texts, which a priori include men , clearly highlight the role of women, as authors but also as sources of inspiration for literary works and as their protectors and intended recipients. Between the lines of these texts is the desire to establish a “poetic genealogy”, a way of validating women s literary legitimacy.

Keywords: Madeleine de Scudéry, Clélie , literary history, female authors, feminine genealogy, legitimacy.

Nadège Landon, « Un observatoire de la vie littéraire : Anne-Thérèse de Lambert et la correspondance mondaine »

Lectrice avisée, mondaine et intellectuelle quon écoute, Anne-Thérèse de Lambert avait conscience du rôle prescriptif de son salon et de son propre discours. Elle sest plu à exprimer ses propres opinions sur la littérature auprès des cercles mondains quelle fréquentait pour diffuser ses idées modernes. Sa correspondance renseigne ainsi sur sa manière de lire lhistoire littéraire, dinfluer sur la réception des œuvres et denvisager la création littéraire de son temps.

Mots-clés : mondanité, contes, Modernes, Querelle dHomère, Anne-Thérèse de Lambert, Antoine Houdar de La Motte, Anne Lefèvre-Dacier, Pierre-Daniel Huet, critique littéraire, histoire des femmes.

Nadège Landon, “An observatory of literary life: Anne-Thérèse de Lambert and fashionable society correspondence

An informed, fashionable, and intellectual reader who commanded the attention of those around her, Anne-Thérèse de Lambert was aware of the prescriptive role of her salon and her own discourse. She enjoyed expressing literary opinions in the fashionable social circles that she frequented in order to spread her modern ideas. Her correspondence shows us how she read literary history, influenced the reception of works, and conceived the literary creation of her time.

Keywords: fashionable society, stories, Modernes , Querelle d Homère , Anne-Thérèse de Lambert, Antoine Houdar de La Motte, Anne Lefèvre-Dacier, Pierre-Daniel Huet, literary critique, history of women.

Marie-Emmanuelle Plagnol-Diéval, « Genlis en 1811 ou comment écrire lhistoire littéraire des femmes ? »

Les trois ouvrages de Mme de Genlis, publiés en 1811 chez Maradan, De lInfluence des femmes sur la littérature française…, suivi des Observations critiques pour servir 1018à lhistoire de la littérature du xixe siècle, et enfinlExamen critique de louvrage intitulé Biographie universelle… peuvent-ils être considérés comme une histoire littéraire féminine par leur approche critique, leurs revendications et leurs dénonciations ?

Mots-clés : Félicité de Genlis, histoire littéraire, influence, invisibilité, masculinisation, reconnaissance, histoire des femmes.

Marie-Emmanuelle Plagnol-Diéval, “Genlis in 1811 or how to write the literary history of women?

Can the three works of Madame de Genlis published in 1811 by Maradan ( De l Influence des femmes sur la littérature française…, followed by Observations critiques pour servir à l histoire de la littérature du xix e  siècle, and finally the Examen critique de l ouvrage intitulé Biographie universelle… ) be considered a feminine literary history on account of their critical approach, their demands, and their denunciations?

Keywords: Félicité de Genlis, literary history, influence, invisibility, masculinization, recognition, history of women.

Camille Esmein-Sarrazin, « Des anthologies au féminin : les autrices de la première modernité dans les collections des xviiie et xixe siècles »

Les périodiques féminins et les collections destinées à des femmes se multiplient aux xviiie et xixe siècles. De ces entreprises élaborées par des hommes se détachent deux projets danthologies de femmes de lettres : Louise-Félicité de Kéralio et Louise dAlq y réunissent des extraits dœuvres de femmes de lettres quelles accompagnent de commentaires sur lécriture féminine. Les choix de textes et les valeurs en partie modernisées qui président à ces collections renouvellent lhistoire littéraire de leur temps.

Mots-clés : Louise-Félicité de Kéralio, Louise dAlq, autrices, femmes de lettres, panthéonisation, anthologie, collection.

Camille Esmein-Sarrazin, “Feminine anthologies: Female authors of the early modern period in the collections of the 18th and 19th centuries

Feminine periodicals and collections for women abounded in the eighteenth and nineteenth centuries. Among these male-led endeavors, two separate projects for anthologies of female writers emerged. In them, Louise-Félicité de Kéralio and Louise d Alq gathered extracts of work by women that they accompanied with comments on feminine writing. The choice of texts and the partly modernized values underpinning these collections gave new impetus to the literary history of their time.

Keywords: Louise-Félicité de Kéralio, Louise d Alq, female authors, women of letters, pantheonization, anthology, collection.

Mathilde Labbé, « “On ne veut pas dire que les femmes ne devraient étudier que les femmes”. Jeanine Moulin et lhistoire de la poésie féminine »

Entre 1963 et 1975, la poétesse et critique belge Jeanine Moulin publie aux éditions Seghers trois volumes anthologiques regroupant des poèmes de femmes, quelle étudie à la lumière des notions d« écriture féminine » et de « féminitude », selon une lecture différentialiste. Face à la difficulté de concilier son engagement pour les femmes et 1019sa volonté de conserver une distance avec son sujet, elle se livre à une analyse de sa propre posture dhistorienne de la littérature.

Mots-clés : anthologie poétique, histoire littéraire, poétesses, Jeanine Moulin, féminitude, Seghers.

Mathilde Labbé, “We are not saying that women should only study women. Jeanine Moulin and the history of feminine poetry

Between 1963 and 1975, Editions Seghers published three anthologies of women s poetry selected by the Belgian poet and critic Jeanine Moulin, which she studied through the lens of “feminine writing” and “feminitude”, based on a differentialist reading. Faced with the difficulty of reconciling her feminist commitments with the desire to keep her subject at a distance, she pondered her own stance as a literary historian.

Keywords: poetry anthology, literary history, female poets, Jeanine Moulin, feminitude, Seghers.

Aurélie Adler, « Laure Adler, un regard dhistorienne féministe sur la littérature »

Figure incontournable de la scène culturelle et médiatique depuis les années 1990, Laure Adler est aussi militante féministe et historienne des femmes. Ses essais et ses collections éditoriales dédiées aux autrices démocratisent les savoirs pour les mettre au service de la cause des femmes. Valoriser des autrices minorées par lhistoire littéraire et constituer un répertoire de modèles de pensée et daction, tels sont les enjeux épistémologique, éthique et politique de ces compilations.

Mots-clés : histoire littéraire, féminisme, édition, Laure Adler, idée de la littérature.

Aurélie Adler, “Laure Adler, literature from a feminist historians perspective

A key figure on the cultural and media scene since the 1990s, Laure Adler is also a feminist campaigner and specialist on women s history. Her essays on, and editorial collections of, female authors democratize knowledge to serve the feminist cause. Promoting female authors marginalized by literary history and creating a repository of models of thought and action form the epistemological, ethical, and political objectives of these collections.

Keywords: literary history, feminism, edition, Laure Adler, idea of literature.

Nathalie Denizot et Laetitia Perret, « Les autrices de manuels scolaires et lhistoire littéraire des femmes »

Quels sont la place et le statut des autrices dans lhistoire littéraire scolaire, selon que cette histoire est écrite par des hommes ou par des femmes ? Cet article traite un corpus constitué de manuels scolaires destinés aux élèves de lycée des années 1980 à 2020, autour dune périodisation par décennie. Lanalyse montre comment les logiques de la culture scolaire ont longtemps primé sur les différences de genre, avant de déceler un léger frémissement quil faut cependant analyser avec prudence.

Mots-clés : manuels scolaires, autrices, culture scolaire, genres littéraires, programmes scolaires.

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Nathalie Denizot et Laetitia Perret, “Women textbooks authors and womens literary history

Does the place and status of female authors in the study of literary history in schools depend on whether this history has been written by men or women? This article looks at a corpus of schoolbooks for pupils aged fifteen to eighteen from the 1980s to the 2020s, periodized by decade. The analysis shows how in educational culture, issues of gender difference have long been sidelined by the prevailing norms and ways of thinking, before revealing a slight shift that must, however, be examined with caution.

Keywords: schoolbooks, female authors, educational culture, literary genres, school programs.

Delphine Reguig, « Une Querelle pour le présent »

Lobjet de ce texte est de proposer les grandes lignes dune nouvelle lecture de la Querelle des Anciens et des Modernes telle quelle resurgit à la fin du xviie siècle, comme crise de la représentation politique de la temporalité et comme effort pour répondre à linstauration dun présentisme culturel qui tend à subvertir lidée même de modernité. Ainsi analysée, la Querelle agit encore sur notre conception du temps « classique » et de lactualité des textes « classiques » aujourdhui.

Mots-clés : Ancien, Moderne, Querelle, classicisme, culture, monarchie.

Delphine Reguig, “A Quarrel for the present

This text outlines the key points of a new reading of the Querelle des Anciens et des Modernes as it resurfaced at the end of the seventeenth century, seen as a crisis of political representation of temporality and as an effort to respond to the establishment of a cultural presentism bent on subverting the very idea of modernity. Analyzed this way, the Querelle can still have an impact on our conception of “classical” time and the relevance of “classical” texts today.

Keywords: Ancien , Moderne , Quarrel, classicism, culture, monarchy.

Christophe Martin, « Rousseau et la voix de Julie : fiction et identification dans La Nouvelle Héloïse »

À lire le récit de la genèse de La Nouvelle Héloïse au livre IX des Confessions, le partage semble clair : alors que Julie et Claire auraient été conçues par Rousseau comme objets damour, Saint-Preux serait support didentification. Mais « lâme a-t-elle un sexe » selon la formule fameuse de Claire à Julie ? Il sagit ici de prendre toute la mesure du trouble que le jeu complexe de lidentification de Jean-Jacques à Julie introduit dans le roman, aussi bien dans sa genèse que dans ses implications esthétiques et philosophiques.

Mots-clés : Rousseau, La Nouvelle Héloïse, Julie, identification, fiction, voix.

Christophe Martin, “Rousseau and the voice of Julie: Fiction and identification in La Nouvelle Héloïse

Reading the story of the genesis of La Nouvelle Héloïse  in the ninth book of the  Confessions , the division seems clear: whereas Julie and Claire were supposedly 1021 conceived by Rousseau as objects of love, Saint-Preux was seemingly a medium of identification. But, as Claire famously said to Julie, “does the soul have a sex?” This article takes full stock of the confusion that the complex game of identifying Jean-Jacques with Julie introduces to the novel, as much with regards to its origins as to its aesthetic and philosophical implications.

Keywords: Rousseau, La Nouvelle Héloïse , Julie, identification, fiction, voice.

Aude Déruelle, « Barante lecteur de Vitet, ou lhistorien face au drame »

À loccasion dun compte rendu de La Mort de Henri III (1829) de Vitet, Barante, historien et auteur de lHistoire des ducs de Bourgogne (1824), appelle de ses vœux une dramaturgie révolutionnée, où lantique fatum serait remplacé par la fatalité historique : la destinée cruelle des individus serait rédimée par la nécessité consolante du progrès historique. Cette vision dune Providence immanente à lhistoire entre en résonance avec lexpérience libérale de la fin de la Restauration.

Mots-clés : histoire, drame, providence, libéralisme, restauration, fatalité.

Aude Déruelle, “Barante, reader of Vitet,or the historian in the face of drama

In a review of La Mort de Henri III (1829) by Vitet, Barante, historian and author of the Histoire des ducs de Bourgogne (1824), called for a theatrical revolution, in which the classical fatum would be replaced by historical fatalism: the cruel destiny of individuals would be redeemed by the consoling necessity of historical progress. This vision of Providence as immanent in history resonated with the liberal experience at the end of the Restauration.

Keywords: history, drama, providence, liberalism, restauration, fatality.