Aller au contenu

Classiques Garnier

Résumés

373

RÉSUMÉS/ABSTRACTS

Émilie Pézard, « Introduction. Un siècle de fictions magnétiques »

Cette introduction présente une vue densemble des rapports entre littérature et magnétisme, en sattachant à identifier les constantes et les lignes dévolution au fil du xixe siècle. La fiction se fait la chambre décho des controverses scientifiques : les écrivains prennent position et font de leurs récits des démonstrations. Mais le magnétisme sert également la fiction, en constituant une formidable matrice romanesque, riche deffets herméneutiques et esthétiques variés.

Mots-clés : littérature du xixe siècle, fantastique, médecine, romantisme, naturalisme.

Émilie Pézard , “ Introduction. One century of magnetic fictions”

This introduction provides an overview of the relationship between literature and magnetism, identifying what remained constant and what evolved over several decades. Works of fiction reflect the scientific controversies of the time, with authors using them to display contemporary debates, express their own ideas, and turn their narratives into demonstrations. But magnetism also serves literature, for it represents a tremendous source of inspiration for romances and creates numerous hermeneutic and aesthetic effects.

Keywords: 19 th century literature, fantastic literature, medicine, romanticism, naturalism.

Maxime Prévost, « La Science romantique. Représentation du magnétisme animal dans Louis Lambert et Ursule Mirouët dHonoré de Balzac »

Cet article sintéresse à la représentation des théories mesmériques dans Louis Lambert et Ursule Mirouët. La conception romantique du génie que met au jour lœuvre de Balzac fait de ce personnage un émissaire de la philosophie supérieure, cest-à-dire linterprète autorisé des mystères scientifiques et métaphysiques, le romancier ayant recours à ce quon pourrait appeler l« empirisme 374littéraire » pour affirmer la vérité de théories relatives à la seconde vue et au magnétisme animal.

Mots-clés : littérature du xixe siècle, fantastique, médecine, philosophie, empirisme.

Maxime Prévost, “Romantic science. Representations of animal magnetism in Louis Lambert and Ursule Mirouët by Honoré de Balzac”

This article focuses on the representation of mesmeric theories in La Comédie humaine, and more specifically in the novels Louis Lambert and Ursule Mirouët, placing Balzacs work in a wider epistemological context encompassing, within what George Gusdorf calls “Romantic knowledge”, several contemporary writers such as Hugo and Dumas. The Romantic conception of genius revealed in Balzacs work makes him an emissary of higher philosophy, i.e. an authoritative interpreter of scientific and metaphysical mysteries, with the novelist resorting to what might be called literary empiricism to assert the truth of theories about second sight and animal magnetism.

Keywords: 19 th century literature, fantastic literature, medicine, philosophy, empirism.

Victoire Feuillebois, « Hoffmann au secours de Mesmer, ou la littérature comme lieu épistémique du magnétisme »

À travers lexemple dE.T.A. Hoffmann, cet article souligne comment la littérature a servi de creuset à des questionnements épistémologiques adressés à la théorie du magnétisme animal. Hoffmann contribue à renforcer laura de scientificité du magnétisme en sattachant à offrir une réponse aux remises en cause épistémologiques qui lui sont adressées à lépoque ainsi quaux clivages qui traversent le camp des successeurs de Mesmer.

Mots-clés : romantisme, Allemagne, épistémologie, romantisme noir, thérapie.

Victoire Feuillebois, “When Hoffmann helps Mesmer, or literature as the epistemic site of magnetism”

In this article I wish to highlight how literature has served as a crucible for epistemological questions addressed to the theory of animal magnetism, through the example of E.T.A. Hoffmann: the German writer is often considered as one of the authors who built the figure of the evil magnetizer. However, Hoffmann s works show that the author contributes to reinforcing the aura of scientificity of magnetism by endeavouring to offer a response to the epistemological questions raised at the time, as well as to the divisions among Mesmer s successors.

Keywords: romanticism, Germany, epistemology, dark romanticism, therapy.

375

Romain Enriquez, « Charles Richet et Henry Beaunis. Lhypnose entre psychologie expérimentale et récit expérimental (1875-1900) »

Les récits fictifs de Charles Richet et Henry Beaunis surprennent par les divergences ou les inflexions qui se font jour par rapport à leurs traités scientifiques. Cet article analyse ces cas de mise en question de paradigmes et de méthodes scientifiques par les ressources propres du récit, qui illustrent la possibilité pour la fiction de produire un savoir concurrent de la science.

Mots-clés : histoire des sciences, médecine, épistémologie, hypnotisme, expérience.

Romain Enriquez, “Charles Richet / Charles Epheyre and Henry Beaunis / Paul Abaur. Hypnosis between experimental psychology and experimental narrative (1875–1900)”

The fictional narratives of Charles Richet and Henry Beaunis surprise by the divergences or inflections that emerge in relation to their scientific treatises. This article analyzes these cases of questioning scientific paradigms and methods through the resources of the narrative, which illustrate the possibility for fiction to produce a knowledge that competes with science

Keywords: history of sciences, medicine, epistemology, hypnotism, experience.

Martin Mees, « Nerval, une poétique “magnétiste”. Substrats philosophiques dune écriture romantique »

La prégnance dun magnétisme « imaginaire » dans Aurélia de Nerval est révélatrice de certains positionnements philosophiques implicites, qui hantent lécriture de lauteur. Ceux-ci apparaissent lorsquon approfondit les deux formes de lattirance magnétique traversant Aurélia : la reliance et linfluence. Si la première nous dévoile des présupposés ontologiques sur lesquels se bâtit le roman, la seconde déploie une conception réflexive de la littérature, en mettant en lumière sa performativité.

Mots-clés : reliance, influence, réflexivité, performativité, philosophie.

Martin Mees, “Nerval, a magnetist poetic. Philosophical substrates of a romantic writing”

The prevalence of an “imaginary” magnetism in Nerval s Aurelia reveals certain implicit philosophical positions that haunt the author s writing. These emerge when we delve into the two forms of magnetic attraction that run through Aurelia : connection 376 and influence . If the first one reveals ontological presuppositions on which the novel is built, the second one deploys a reflexive conception of literature, highlighting its performativity.

Keywords: reliance, influence, reflexivity, performativity, philosophy.

Pierre Glaudes, « Barbey dAurevilly et le magnétisme. Le somnambulisme dans Une histoire sans nom »

Pour Barbey, la valeur du magnétisme réside dans le mystère qui entoure ses phénomènes, mystère dune prodigieuse rentabilité fictionnelle et métaphysique : il met en évidence lintervention d« un principe étranger », qui élargit le monde visible au-delà de lhumain, dans linvisible. Ces idées trouvent une application dans Une histoire sans nom (1882), roman fondé sur une esthétique du secret et de lincompréhensible qui nourrit un fantastique nouveau, à la fois métaphysique et ironique.

Mots-clés : mystère, fantastique, métaphysique, invisible, secret.

Pierre Glaudes, “Barbey dAurevilly and magnetism. Somnambulism in Une histoire sans nom

For Barbey, the value of magnetism lies in the mystery that surrounds its phenomena, a mystery of prodigious fictional and metaphysical profitability: it highlights the intervention of “a foreign principle”, which expands the visible world beyond the human, into the invisible. These ideas find an application in Une histoire sans nom (1882), a novel founded on an aesthetic of the secret and the incomprehensible which nourishes a new fantastic, at the same time metaphysical and ironic.

Keywords: mystery, fantastic literature, metaphysics, invisible, secret.

Anne Orset, « Stella de Camille Flammarion ou le magnétisme dans tous ses états »

Dans Stella, le magnétisme est révélateur de lidéalisme scientifique propre à lœuvre de vulgarisation de Flammarion. Inscrit en faux contre la réduction naturaliste de lhomme à la seule matière visible, le magnéto-spiritisme de lastronome témoigne de sa volonté de faire entrer le domaine de linconnu dans le champ scientifique.

Mots-clés : idéalisme, naturalisme, visible, astronomie, inconnu.

377

Anne Orset, Stella by Camille Flammarion or magnetism all around the place”

In Stella, magnetism reveals the scientific idealism proper to Flammarions work of popularization. Inscribed in false against the naturalist reduction of the man to the only visible matter, the magneto-spiritism of the astronomer testifies of his will to make enter the domain of the unknown in the scientific field.

Keywords: idealism, naturalism, visible, astronomy, unknown.

Marie Kawthar Daouda, « Mesmerism for the masses. Le mesmérisme comme leurre poétique dans les romans de Marie Corelli »

Dans A Romance of Two Worlds, The Soul of Lilith et The Young Diana de Marie Corelli, le fluide de Mesmer devient une eau de jouvence produite en captant lélectricité ambiante. Le pouvoir des savants capables de dispenser cette panacée est surtout de mettre leurs sujets dans un état de transe où il est possible daccéder à une connaissance qui expliciterait le mystère de linspiration poétique. La vulgarisation scientifique dans le roman populaire permet de perpétuer les motifs idéalistes en les justifiant par lélectricité.

Mots-clés : électricité, roman populaire, vulgarisation, transe, mystère.

Marie Kawthar Daouda, “Mesmerism for the masses. Mesmerism as poetic deceit in Mary Corellis novels”

Marie Corelli, an iconic British novelist of the 1880s-1910s, enjoyed a wide readership. Three of her novels, A Romance of Two Worlds, The Soul of Lilith and The Young Diana, deal with the themes of magnetism. Mesmers fluid is transposed into an injectable solution, a water of youth produced by capturing ambient electricity. The power of the scientists able to dispense this panacea is above all to put their subjects into a state of trance where it is possible to access a knowledge that would explain the mystery of poetic inspiration.

Keywords: electricity, popular novel, vulgarization, trance, mystery.

Florence Fix, « Fermer les yeux aux désordres dautrui. Lhypnose coupable dans Le Système Ribadier et Dormez, je le veux ! de Feydeau »

Deux pièces de Feydeau, Le Système Ribadier (1892) et Dormez, je le veux ! (1897), redistribuent les rôles avec jubilation : lhypnotiseur dévoile son conservatisme et son manque dimagination, lhypnotisé exhibe la créativité de son inconscient, mais, in fine, cest bien du triomphe du rire dont il sagit, 378lhypnose nétant que motif dans une narration et une structure qui engagent des processus comiques efficaces.

Mots-clés : comique, théâtre, inconscient, rire, imagination.

Florence Fix, “Staying blind to others disorders. Guilty hypnosis in Le Système Ribadier and Dormez, je le veux! by Feydeau”

Two plays by Feydeau, Le Système Ribadier (1892) and Dormez, je le veux! (1897), jubilantly redistribute the roles: the hypnotist reveals his conservatism and lack of imagination, the hypnotized exhibits the creativity of his unconscious, but, in the end, it is indeed the triumph of laughter that is at stake, hypnosis being only a motive in a narration and a structure that engage effective comic processes.

Keywords: comical, theater, unconscious, laughter, imagination.

Pauline Picot, « Corps conducteurs. Lacteur et le magnétisme au xixe siècle »

La pratique actuelle du théâtre est inconsciemment innervée par un imaginaire hérité du magnétisme animal tel que théorisé et introduit en France par Franz-Anton Mesmer dès 1778. À partir de ce constat, cette étude revient à la confluence première des champs scientifique et théâtral – le xixe siècle – pour examiner la façon dont limaginaire magnétique, qui popularise le modèle inédit dun corps conducteur, vient sincarner dans la figure de lacteur.

Mots-clés : théâtre, science, corps, incarnation, acteur.

Pauline Picot, “Conducting bodies. Actor and magnetism in the 19th century”

The current practice of theatre is unconsciously permeated by an imaginary inherited from animal magnetism as theorised and introduced in France by Franz-Anton Mesmer in 1778. From this observation, this study returns to the first confluence of the scientific and theatrical fields – the 19th century – to examine the way in which the magnetic imaginary, which popularizes the unprecedented model of a conductive body, is embodied in the actor s figure.

Keywords: theater, science, body, incarnation, actor.

Janice Best, « Le magnétisme vu à travers le prisme caricatural du vaudeville. Une mise en abyme du spectacle »

Cet article explore la représentation du magnétisme dans quatre vaudevilles : Irène ou le Magnétisme de Scribe et Lockroy, Éther, magnétisme, et hatchis, 379de Cordier et Clairville, Les Extases de Monsieur Hochenez par Marc-Michel et La Fille bien gardée de Labiche et Marc-Michel. Ces pièces reflètent les stéréotypes courants vers 1850 au sujet du magnétisme, nous renseignent sur la façon dont différents écrivains relevaient le défi de montrer linvisible sur scène et nous montrent la façon dont le vaudeville finit par sauto-parodier.

Mots-clés : vaudeville, invisible, parodie, stéréotype, science.

Janice Best, “Magnetism through the caricatural prism of the vaudeville. A mise-en-abyme of the show”

This article explores the representation of magnetism in four vaudevilles: Irène ou le Magnétisme by Scribe and Lockroy, Éther, magnétisme, et hatchis, by Cordier and Clairville, Les Extases de Monsieur Hochenez by Marc-Michel and La Fille bien gardée by Labiche and Marc-Michel. These plays reflect the stereotypes common around 1850 about magnetism, tell us how different writers took on the challenge of showing the invisible on stage, and show us how vaudeville ended up self-parodying.

Keywords: vaudeville, invisible, parody, stereotype, science.

François Crampe, « Robert Browning, magnétiseur malgré lui »

Parmi les auteurs victoriens, Browning fait plutôt figure de sceptique à légard du magnétisme. Mais linfluence des alchimistes de la Renaissance sur les premières œuvres de Browning lui donnait une voie daccès à la pensée mesmérienne, lue comme explication de phénomènes qui, pour un poète influencé par ses prédécesseurs romantiques, relevaient des prérogatives de la poésie. Cet article analyse les quelques poèmes illustrant cette concurrence du magnétisme à la puissance poétique.

Mots-clés : alchimie, poésie, poétique, victorien, invisible.

François Crampe,“Robert Browning, magnetizer in spite of himself”

Among Victorian authors, Browning is more of a skeptic about magnetism. But the influence of the Renaissance alchemists on Browning s early works gave him a way into Mesmerian thought, read as an explanation of phenomena that, for a poet influenced by his Romantic predecessors, were the prerogative of poetry. This article analyzes the few poems illustrating this competition of magnetism with poetic power.

Keywords: alchemy, poetry, poetics, Victorian, invisible.

380

Andrea Schellino, « Des histoires “si extraordinaires, si merveilleuses”… Baudelaire et le magnétisme animal »

Malgré son mépris des « chimères » de son temps, Baudelaire a, dès sa jeunesse, subi le charme du mesmérisme. Lintérêt manifesté par des écrivains tels que Balzac, Gautier et surtout Poe a été décisif. Dabord à la recherche dune doctrine qui lui permette dinterpréter le réel de manière unitaire, Baudelaire a ensuite utilisé le mesmérisme comme métaphore du pouvoir de suggestion de lart et de lenvoûtement auquel le vrai artiste se soumet pour soumettre son public.

Mots-clés : unitarisme, suggestion, science, art, public.

Andrea Schellino, “Stories “so extraordinary, so marvellous”… Baudelaire and animal magnetism

This article examines Baudelaire s links with the theories of animal magnetism. In spite of his contempt for the chimeras of his time, the poet was under the spell of mesmerism from his youth. The interest shown by writers such as Balzac, Gautier and especially Poe was decisive. Initially in search of a doctrine that would allow him to interpret reality in a unitary manner, Baudelaire then used mesmerism as a metaphor for the suggestive power of art and the spell that the true artist submits to in order to subdue his audience.

Keywords: unitarism, suggestion, science, art, public.

Kim Hajek, « En rapport avec le texte. La suggestion hypnotique entre fragment littéraire et objet scientifique à la fin du dix-neuvième siècle »

Cet article propose une lecture en jeu de miroirs entre niveaux de narration et transformations de mot suggestifs dans « LŒuf rouge », un conte dAnatole France datant de 1887. Nous pratiquons une analyse croisée du conte et de ses résonances dans le discours scientifique sur lhypnotisme, afin de mettre en valeur la réciprocité féconde entre suggestion hypnotique et lecture romanesque à la fin du xixe siècle.

Mots-clés : récit, narration, hypnotisme, lecture, lecteur.

Kim Hajek, “In relationship with the text. Hypnotic suggestion between literary fragment and scientific objet at the end of the 19th century”

Is hypnotic suggestion capable of becoming a scientific object or tool? How does literary representation shed light on the functioning of suggestion or vice versa? These 381 are some of the issues addressed in this article, based on a mirror reading between levels of narration and suggestive word transformations in “L Œuf rouge”. We carry out a cross-analysis of the tale and its resonances in the scientific discourse on hypnotism, in order to highlight the fruitful reciprocity between hypnotic suggestion and novelistic reading at the end of the 19 th century.

Keywords: narrative, narration, hypnotism, reading, reader.

Esther Pinon, « “Un saint magnétiseur quon adore à genoux”. Du magnétisme comme art de la séduction chez Musset »

Le magnétisme semble un motif secondaire dans lœuvre de Musset, qui ne traite le sujet que dans trois textes. Leur lecture révèle pourtant une véritable fascination de lauteur pour la théorie des fluides, quil lie étroitement à une pensée de la séduction. La dimension plaisante, voire sulfureuse, du magnétisme cèle un questionnement profond sur les lois qui régissent lattraction des corps et des âmes, sur la frontière ténue qui sépare la crédulité de la foi et, in fine, sur les pouvoirs de lécriture.

Mots-clés : fluide, séduction, suggestion, écriture, croyance.

Esther Pinon, A saint magnetizer to be adored on ones knees. Magnetism as art of seduction in Musset”

Magnetism seems to be a secondary motif in Musset s work, which only deals with the subject in three texts, two of which remain unfinished. A reading of these texts, to which scattered allusions are added throughout the work, nevertheless reveals a genuine fascination of the author for the theory of fluids, which he closely links to a thought of seduction. Magnetism is seductive in more ways than one: associated with an imaginary world that is sometimes libertine, sometimes fantastic, it gives readers the thrill of the strange and the forbidden. But its pleasant, even sulphurous dimension conceals deep questions on the laws governing the attraction of bodies and souls, on the flimsy line between credulity and faith and, ultimately, on the powers of writing.

Keywords: fluid, seduction, suggestion, writing, belief.

Magalie Myoupo, « Linfluence de la vertu. Le magnétisme dans Les Mystères de Paris dEugène Sue et Le Tailleur de pierres de Saint-Point de Lamartine »

Cette étude interroge le devenir du topos narratif de lanagnorisis chez deux auteurs du xixe siècle : Alphonse de Lamartine et Eugène Sue. La référence au magnétisme apparaît comme un moyen de renouveler cette séquence 382narrative, en la liant à un phénomène scientifique dactualité. Le rayonnement vertueux devient un pouvoir dattraction et de suggestion qui pousse ceux qui le subissent à agir différemment.

Mots-clés : reconnaissance, charité, vertu, suggestion, influence.

Magalie Myoupo, “The influence of virtue. Magnetism in Les Mystères de Paris by Eugène Sue and Le Tailleur de pierres de Saint-Point by Lamartine”

This study examines the evolution of the narrative topos of anagnorisis in two 19th century authors: Alphonse de Lamartine and Eugène Sue. The reference to magnetism appears as a way to renew this narrative sequence, by linking it to a current scientific phenomenon. The virtuous radiation becomes a power of attraction and suggestion that pushes those who undergo it to act differently.

Keywords: recognition, charity, virtue, suggestion, influence.

Kieran M. Murphy, « Limagination volatile »

Pour Gracq, lesthétique dAndré Breton repose sur une image fondamentale ancrée à lintersection du magnétisme animal et de linduction électromagnétique. Cette image hybride qui mêle la cognition et les sciences physiques structure lexploration surréaliste de limprévisible à travers ses thèmes de prédilection tels que le choc, la contamination, la transmutation, et, plus généralement, les énergies invisibles.

Mots-clés : électromagnétisme, science, épistémologie, romantisme, surréalisme.

Kieran M. Murphy, Volatile imagination”

For Gracq, the aesthetics of Breton s Les Champs magnétiques (1920) rest on a fundamental image rooted in the intersection of animal magnetism and electromagnetic induction. This hybrid image, which blends cognition and the physical sciences, structures the Surrealist exploration of the unpredictable through his favourite themes of shock, contamination, transmutation, and, more generally, invisible energies.

Keywords: electromagnetism, science, epistemology, romanticism, surrealism.