Aller au contenu

Classiques Garnier

Bibliographie

  • Type de publication : Chapitre d’ouvrage
  • Ouvrage : La Sorcière
  • Pages : 373 à 379
  • Collection : Textes de la Renaissance, n° 180
  • Thème CLIL : 3439 -- LITTÉRATURE GÉNÉRALE -- Oeuvres classiques -- Moderne (<1799)
  • EAN : 9782812445170
  • ISBN : 978-2-8124-4517-0
  • ISSN : 2105-2360
  • DOI : 10.15122/isbn.978-2-8124-4517-0.p.0373
  • Éditeur : Classiques Garnier
  • Mise en ligne : 29/12/2012
  • Langue : Français
373

Bibliographie

Éditions

O’Connor, Marion, The Witch in Gary Taylor et John Lavagnino (éd.), Thomas Middleton : The Collected Works, Oxford, Oxford University Press, 2007, p. 1124-64.

Cleary, Chris, http://www.tech.org/~cleary/witch.html, 1996.

Schafer, Elizabeth, The Witch, Thomas Middleton, coll. New Mermaids, Londres, A&C Black, 1994, xxxii-95 p.

Esche, Edward J., A critical edition of Thomas Middleton’s The Witch, coll. Renaissance imagination, New York, Garland Publishing, 1993, xii-307 p.

Corbin, Peter et Sedge Douglas (éd.), Three Jacobean Witchcraft Plays : Sophonisba, The Witch, The Witch of Edmonton, Manchester University Press, 1986, xii-259 p.

Greg, W. W., The Witch by Thomas Middleton, Londres, The Malone Society Reprints, 1948, xv-95 p.

Drees L. et De Vocht, Henry, Middleton : The Witch, Materials for the Study of the Old English Drama, Louvain, A. Uystpruyst, vol. 18 (1945).

Bullen, Arthur Henry, The Works of Thomas Middleton, Londres, J.C. Nimmo, 1885, vol. 5.

Dyce, Alexander, The Works of Thomas Middleton, Londres, Edward Lumley, 1840, vol. 3, p. 245-335.

Reed, Isaac et Steevens, George, A tragi-coomodie called The witch : long since acted by his Ma[jes]ties Servants at the Black-Friers, Londres, J. Nichols, 1778, 111 p.

Crane, Ralph, Malone MS 12, Bodleian Library, [c.1625].

Sources primaires

Belleforest, François de, Le Quatrième tome des Histoires Tragiques, partie extraites des œuvres Italiennes du Bandel, Turin, Jérôme Farine, 1571, in-8o.

Bodin, Jean, De la Démonomanie des sorciers, Paris, Jacques du Puys, 1580, in-8o.

Boguet, Henri, Discours exécrable des sorciers (1602), Paris, Denis Binet, 1603, in-8o.

Cinzio, Giambattista Giraldi, De Gli Hecatommithi (1565), Venise, Girolame Scotto, 1566, in-8o.

374

Cinzio, Giambattista Giraldi, Premier volume des cent excellentes nouvelles de M. Jean Baptiste Giraldy Cynthien,… mis d’italien en françois par Gabriel Chappuys, Paris, A. L’Angelier, 1583-1584, 2 vol., in-8o.

Clowes, William, A Profitable and Necessary Book of Observations, Londres, Thomas Dawson, 1596, in-4o.

Cooper, Thomas, Thesaurus linguae Romanae et Britannicae, Londres, Henry Denham, 1578, in-4o.

Cooper, Thomas, The Mystery of Witchcraft, Londres, Nicholas Okes, 1617, in-8o.

Cotta, John, The Trial of Witchcraft, Londres, George Purslowe pour Samuel Rand, 1616, in-8o.

Gerard, John, The herbal or General history of plantes, Londres, John Norton, 1597, in-8o.

Guybert, Philbert, Toutes les œuvres charitables, Paris, Jean Jost, 1644, in-12.

Holinshed, Raphael et Harrison, William, The first and second volumes of Chronicles, Londres, Henry Denham, 1587, in-fol.

Le Loyer, Pierre, A Treatise of Specters, trad. Zachary Jones, Londres, Val[entine] S[imme] pour Mathew Lownes, 1605, in-4o.

Le Loyer, Pierre, Quatre livres des Spectres, Angers, Georges Nepueu, 1586, in-4o.

Machiavel, Nicolas, Histoire florentine, trad. Y. de Brinon, Paris, Guillaume de la Nouë, 1577, in-8o.

Machiavel, Nicolas, The Florentine History, trad. Thomas Bedingfeld, Londres, Thomas Creede, 1595, in-8o.

Mason, James, The Anatomy of Sorcery, Londres, J. Legatte, 1612, in-4o.

Michaelis, Sébastien, Histoire Admirable, Paris, Charles Chastellain, 1613, in-8o.

Michaelis, Sébastien, The admirable history, trad. W.B., Londres, Felix Kingston pour William Aspley, 1613, in-8o.

Nider, Jean, Les sorciers et leurs tromperies : « La fourmilière », livre V (c.1436), trad. Jean Céard, Grenoble, Jérôme Million, 2005, 281 p.

Platt, Hugh, Delights for Ladies, Londres, Peter Short, 1602, in-8o.

Potts, Thomas, The Wonderful Discovery of Witches in Lancaster Londres, W. Stansby for J. Barnes, 1613, in-8o.

Quintus Curtius Rufus, The history of Quintus Curtius, containing the acts of great Alexander (1602), trad. John Brende, Londres, Thomas Creede, 1614, in-8o.

Ripa, Cesare, Iconologia (1593), Padoue, Pietro Paolo Tozzi, 1611, in-4o.

Roberts, Alexander, A Treatise of Witchcraft, Londres, Nicholas Okes for S. Man, 1616, in-4o.

Scot, Reginald, The Discoverie of Witchcraft, Londres, W. Brome, 1584, in-4o.

Sprenger, Jacques et Kramer, Henry, Malleus Maleficarum (1486), Le Marteau des Sorcières, trad. Amand Danet, Grenoble, Jérôme Million, 1990, 603 p.

Tourneur, Cyril, The Atheist’s Tragedie : or The honest Man’s Revenge, Londres, John Stepneth et Richard Redmer, 1611, in-4o.

375

Vicary, Thomas, The Englishman’s Treasure (1586), Londres, Thomas Creede, 1613, in-4o.

Wecker, Johann Jacob, Le grand thrésor ou dispensaire et antidotaire, Genève, Etienne Gamonet, 1610, in-8o.

Wier, Jean, Histoires, disputes et discours des illusions et impostures des diables, Genève, Jacques Chouet, 1579, in-8o.

Études

Ashton, Robert, The City and the Court, 1603-1643, Cambridge, C.U.P., 1979, 247 p.

Asp, Carolyn, A Study of Thomas Middleton’s Tragicomedies, Institut für Englische Sprache und Literatur, Salzbourg, 1974, 282 p.

Austern, Linda Phyllis, « “Art to Enchant” : Musical Magic and Its Practitioners in English Renaissance Drama », Journal of the Royal Musical Association, Vol. 115, No. 2 (1990), p. 191-206.

Baines, Barbara Joan, The Lust motif in the plays of Thomas Middleton, Institut für Englische Sprache und Literatur, Salzbourg, 1973, 160 p.

Bald, R. C., « The Chronology of Middleton’s Plays », The Modern Language Review, vol. 32, no 1 (Jan., 1937), p. 33-43.

Beecher, Donald, Sir Thomas Overbury : Characters, Ottawa, Dovehouse Editions, 2003, 397 p.

Bellany, Alastair, The Politics of Court Scandal in Early Modern England : News Culture and the Overbury Affair, 1603-1660, (Cambridge Studies in Early Modern British History), Cambridge, C.U.P., 2002, 312 p.

Bevington, David M. et Holbrook, Peter, The Politics of the Stuart Court Masque, Cambridge, C.U.P., 1998, 335 p.

Booth, Roy, « Witchcraft, flight and the early modern English stage », Early Modern Literary Studies 13.1 (May, 2007) 3.1-37.

Bromham, A. A. et Bruzzi, Zara, The Changeling and the Years of Crisis, 1619-1624 : A Hieroglyph of Britain, Londres, Pinter, 1990, 224 p.

Bromham, A. A., « The date of The Witch and the Essex divorce case », Notes and Queries, vol.CCXXV, 1980, p. 149-52.

Chakravorty, Swapan, Society and politics in the Plays of Thomas Middleton, Oxford O.U.P., 1996, 230 p.

Clark, Stuart, « Inversion, Misrule and the Meaning of Witchcraft », Past and Present, No. 87 (May, 1980), p. 98-127.

Clucas, Stephen et Davies, Rosalind, The Crisis of 1614 and the Addled Parliament : literary and historical perspectives, Aldershot, Ashgate, 2003, 213 p.

Comensoli, Viviana, Household Business : Domestic Plays of Early Modern England, Toronto, University of Toronto Press, 1996, 238 p.

376

Curran, Kevin, Marriage, Performance, and Politics at the Jacobean Court (Studies in Performance and Early Modern Drama), Farnham, Ashgate Publishing, 2009, 187 p.

Cutts, John P., « Jacobean Masque and Stage Music », Music & Letters, Vol. 35, No. 3 (Jul., 1954), p. 185-200.

Cutts, John P., « The Original Music to Middleton’s The Witch », Shakespeare Quarterly, Vol. 7, No. 2 (Spring, 1956), p. 203-209.

Daileader, Celia, « Weird Brothers : What Thomas Middleton’s The Witch Can Tell Us about Race, Sex, and Gender in Macbeth », Weyward Macbeth : Intersections of Race and Performance, Ayanna Thompson et Scott Newstock (éd.), New York, Palgrave, 2009, p. 11-22.

Dawson, Anthony B. et Yachnin, Paul Edward, The Culture of Playgoing in Shakespeare’s England : a collaborative debate, Cambridge, C.U.P., 2001, 215 p.

Desdouits, Anne-Marie, Le monde de l’enfance, Québec, Presses de l’Université Laval, 1990, 333 p.

Dutton, Richard, Mastering the Revels : The Regulation and Censorship of English Renaissance Drama, Iowa, University of Iowa Press, 1991, xiii-305 p.

Ewbank, Inga-Stina, « The Middle of Middleton », in Murray Biggs, Philip Edwards, Inga-Stina Ewbank et Eugene M. Waith (éds), The Arts of Performance in Elizabethan and Early Stuart Drama, Edinburgh, 1991, p. 156-72.

Flatter, Richard, « Who Wrote the Hecate-Scene ? », Shakespeare Jahrbuch, 93, 1957, p. 196-210.

Friesen, Ryan Curtis, Supernatural fiction in early modern drama and culture, Brighton, Sussex Academic Press, 2010, viii-249 p.

George, David, « The problem of Middleton’s The Witch and its sources », Notes and Queries, vol. CCXII, 1967, p. 209-211.

Gibson, Marion, « Applying the Act of 1604 – Witches in Essex, Northamptonshire and Lancashire before and after 1604 », in J. Newton et J. Bath (éd.), Witchcraft and the Act of 1604, Leiden, Brill, 2008, p. 115-127.

Harris, Anthony, Night’s Black Agents : Witchcraft and Magic in Seventeenth-Century English Drama, Manchester, Manchester University Press, 1980, viii-210 p.

Harwood, Madeleine, « “Witches, Live Witches ! The House Is Full of Witches !” The Concept of Fear in Early Modern Witchcraft Drama », in Hessel, Stephen et Huppert, Michèle (éd.), Fear Itself : Reasoning the Unreasonable, Amsterdam, Rodopi, 2009, p. 3-22.

Heinemann, Margot, Puritanism and Theatre : Thomas Middleton and Opposition Drama Under the Early Stuarts, Cambridge, C.U.P., 1980, 312 p.

Heller, Herbert Jack, Penitent brothellers : Grace, Sexuality, and Genre in Thomas Middleton’s City Comedies, Newark, University of Delaware Press, 2000, 223 p.

377

Henze, Catherine A., « Invisible Collaboration : The Impact of Johnson’s Original Music », Text & Presentation : The Journal of the Comparative Drama Conference, vol. 22, 2001 April, p. 75-87.

Hopkins, Lisa, The female hero in English Renaissance tragedy, Basingstoke, Palgrave Macmillan, 2002, 229 p.

Howard-Hill, T. H., « “Lizard’s Braine” in Middleton’s The Witch », Notes and Queries, vol. CCXVIII, 1973, p. 458-459.

Ioppolo, Grace, Revising Shakespeare, Cambridge, Mass., Harvard University Press, 1991, 247 p.

Jacques-Lefèvre, Nicole, « Lumière noire et anamorphoses : pour une Optique diabolique », in Le Siècle de la Lumière, 1600-1715, éd. Christian Biet et Vincent Jullien, Fontenay-aux-Roses, E.N.S. Éditions, 1997, p. 195-210.

Jowett, John, « Middleton’s Song of Cupid », Notes and Queries, vol. 41, 1994, p. 66-70.

Kapitaniak, Pierre, « New Insights on the sources for Thomas Middleton’s The Witch », Notes and Queries, vol. 257, no 1, 2012, p. 91-92.

Kirsch, Arthur C., Jacobean Dramatic Perspectives, Charlottesville, University Press of Virginia, 1972, 134 p.

Kistner, Arthur L. et Madge K., Middleton’s Tragic Themes, American University Studies, Series IV, English Language and Literature, vol. 10, P. Lang, 1984, 166 p.

Lafond, Jean et Redondo, Augustin (éd.), L’image du monde renversé et ses représentations littéraires et para-littéraires de la fin du xvie siècle au milieu du xviie, Paris, Vrin, 1979, 194 p.

Lancashire, Anne, The Second Maiden’s Tragedy, Manchester, Manchester University Press, 1978, xix-317 p.

Lancashire, Anne, « The Witch : Stage Flop or Political Mistake » in « Accompaninge the players » : Essays Celebrating Thomas Middleton, 1580-1980, éd. Kenneth Friedenreich, AMS Press, 1983.

Laroque, François, Shakespeare et la fête. Essai d’archéologie du spectacle dans l’Angleterre élisabéthaine, Paris, PUF, 1988, 407 p.

Lecouteux, Claude, Chasses fantastiques et cohortes de la nuit au Moyen Âge, Paris, Imago, 1999, 242 p.

Lima, Robert, Stages of Evil : occultism in Western theater and drama, Lexington, University Press of Kentucky, 2005, 329 p.

Lindley, David, The Trials of Frances Howard : Fact and Fiction at the Court of King James, Londres, Routledge, 1993, 227 p.

Lolis, Thomas G., « The City of Witches : James I, the Unholy Sabbath, and the Homosocial Refashioning of the Witches’ Community », CLIO : A Journal of Literature, History, and the Philosophy of History (ClioI), 2008 Summer, vol. 37, no 3, p. 321-337.

378

McElroy, John F., Parody and burlesque in the tragicomedies of Thomas Middleton, Institut für Englische Sprache und Literatur, Salzbourg, 1972, 335 p.

Meads, Chris, « The Presentation of Banquets on the English Stage : 1585-1642 », in John Pitcher (éd.), Medieval and Renaissance Drama in England, vol. 12, Fairleigh Dickinson University Press, 1999, p. 268-291.

Meads, Chris, Banquets set forth : banqueting in English Renaissance drama, Manchester, Manchester University Press, 2001, 257 p.

Murray, Christopher, « Philips’s The Revengeful Queen, Davenant’s Albovine, Middleton’s The Witch and the Kinship of Sources », Notes and Queries, 1982 ; 29 : p. 525-526.

Newton John et Bath John (éd.), Witchcraft and the Act of 1604, Leiden, Brill, 2008, xi-248 p.

Nichols, John, The Progresses, Processions, and Magnificent Festivities, of King James the First, Londres, John B. Nichols, 1828, 4 vol.

Nosworthy, J. M., « The Hecate Scenes in Macbeth : Macbeth III.v ; IV.i », The Review of English Studies, Vol. 24, No. 94 (Avr., 1948), p. 138-139.

O’Callaghan, Michelle, « “Now thou may’st speak freely” : Entering the public Sphere in 1614 », in Stephen Clucas et Rosalind Davies (éd), The Crisis of 1614 and the Addled Parliament : literary and historical perspectives, Aldershot, Ashgate, 2003, p. 63-79.

O’Connor, Marion, « Snakeskins, mirrors & torches : theatrical iconography & Middleton’s The Witch », Research Opportunities in Renaissance Drama, vol. 41, 2002, p. 15-28.

Partridge, Eric, Shakespeare’s Bawdy, Londres, Routledge, 1947 (rééd. 168), vii-223 p.

Phelps, Wayne H., « Thomas Holmes, Esquire : The Dedicatee of Middleton’s The Witch », Notes and Queries, 1980 ; vol. 27, p. 152-154.

Prestwich, Menna, Cranfield : Politics and Profits under the Early Stuarts, Oxford, Clarendon, 1966, 623 p.

Purkiss, Diane, The Witch in History : Early Modern and Twentieth-century Representations, Londres, Routledge, 1996.

Roberts, Gareth, « A Re-examination of the Sources of the Magical Material in Middleton’s The Witch », Notes and Queries, vol.CCXXI, 1976, p. 216-219.

Roberts, Jeanne Addison, « Marriage and Divorce in 1613 : Elizabeth Cary, Frances Howard, and Others », in Laurie E. Maguire et Thomas L. Berger, Textual formations and reformations, Newark, University of Delaware Press, 1998, p. 165-172.

Roberts, Jeanne Addison, « Sex and the Female Tragic Hero », in Naomi Conn Liebler (éd.), The Female Tragic Hero in English Renaissance drama, New York, Palgrave, 2002, p. 199-215

Schafer, Elizabeth, « Thomas Holmes of Salisbury and the Dedicatory

379

Letter of Thomas Middleton’s The Witch », Notes and Queries, 1996, vol. 43, p. 188-190.

Schoenbaum, Samuel, « Middleton’s Tragicomedies », Modern Philology, Vol. 54, No. 1 (Aug., 1956), p. 7-19.

Sharpe, James, Instruments of Darkness : Witchcraft in England 1550-1750, Londres, Penguin, 1997, 364 p.

Somerset, Anne, Unnatural Murder : Poison at the Court of James I, Londres, Weidenfeld & Nicolson, 1997, xii-434 p.

Tatzl, Dietmar, « Secret, black, and midnight hags » : the conception, presentation and functions of witches in English renaissance drama, Austrian studies in English, vol. 93, Braumüller, 2005, 439 p.

Taylor, Gary et Lavagnino, John, Thomas Middleton and Early Modern Textual Culture, Oxford, O.U.P, 2008, 1183 p.

Taylor, Gary, Mulholland, Peter et Jackson, MacDonald P., « Thomas Middleton, Lording Barry, and The Family of Love », PBSA, vol.93, 1999, p. 213-241.

Tempera, Mariangela, « The knots in the text : Thomas Middleton’s The Witch », in Rites of passage : rational, irrational, natural, supernatural, local, global : atti del XX Convegno nazionale dell’Associazione italiana di anglistica, Catania-Ragusa, 4/6 ottobre 2001, Rubbettino Editore, 2003, p. 137-44.

Vickers, Brian, « Disintegrated : Did Thomas Middleton really adapt Macbeth ? », TLS, 28 mai 2010, p. 14-15.

Walter, Melissa, « Drinking from Skulls and the Politics of Incorporation in Early Stuart Drama », in Timothy J. Tomasik & Juliann M. Vitullo, (éd.), At the Table : Metaphorical and Material Cultures of Food in Medieval and Early Modern Europe, Turnhout, Brepols, 2007, p. 93-105.

White, Beatrice, Cast of Ravens : the strange case of Sir Thomas Overbury, Londres, J. Murray, 1965, 260 p.

White, Martin, Renaissance drama in action : an introduction to aspects of theatre practice, Londres, Routledge, 1998, 265 p.

Wilby, Emma, « The Witch’s Familiar and the Fairy in Early Modern England and Scotland », Folklore, vol. 111, no 2 (Oct., 2000), p. 238-305.

Willis, Deborah, Malevolent Nurture : witch-hunting and maternal power in early modern England, Ithaca, Cornell University Press, 1995, 264 p.

Yachnin, Paul Edward, « Scandalous Trades : Middleton’s The Witch, the “Populuxe” Market and the Politics of the Theatre », in John Pitcher (éd.), Medieval and Renaissance Drama in England, vol. 12, Fairleigh Dickinson University Press, 1999, p. 218-235.