Skip to content

Classiques Garnier

Abstracts

317

RÉsumÉs/Abstracts

Jocelyn Godiveau, « Durtal, héros de lantimodernité »

Huysmans a fait de Durtal le dernier porte-parole romanesque de son antimodernité. Alors que cette parole répète dabord le traditionnel discours antiprogressiste et antimatérialiste hérité de Baudelaire, elle se singularise ensuite par sa critique de lÉglise moderne et le rêve dune nouvelle oblature artistique. Depuis Là-bas jusquà LOblat, le présent article étudie tant lantimodernité de Durtal en tant que système de pensée, que comme lexpression dun héroïsme tragique.

Mots-clés : modernité, américanisme, progrès, trilogie, spiritualité.

Jocelyn Godiveau, “Durtal, hero of antimodernity

Huysmans made Durtal the last novelistic spokesperson of his antimodernity. Although his words initially draw on the traditional antiprogress and antimaterialist discourse passed down from Baudelaire, they are subsequently differentiated by their critique of the modern Church and the dream of a new artistic oblature. Tracing this idea from Là-bas to L Oblat , this article explores Durtal s antimodernity not only as a system of thought, but also as the expression of tragic heroism.

Keywords: modernity, Americanism, progress, trilogy, spirituality.

Pascaline Hamon, « Le Songe de Durtal »

Le cycle de Durtal est construit sur un double processus de condensation et damplification dun instant de la vie psychique. Le récit de la conversion du personnage nest pas celui dun changement brutal. Il épouse au contraire toutes les variations et réflexions de la conscience. Lexploration de celle-ci ouvre ainsi à une poétique de la rêverie, explorant les tissages souterrains de la psyché, dont seule peut rendre compte une écriture proche de celle du poème en prose.

Mots-clés : poétique, poésie en prose, psychisme, rêve, intertextualité.

318

Pascaline Hamon, “Durtal and the dream

Durtal s cycle hinges on a double process in which a moment in the psychic life is both condensed and magnified. The story of the character s conversion is not one of abrupt change; instead, it evokes the myriad variations and reflections of the conscience. This theme paves the way for a poetics of the dream, exploring the underlying webs and connections of the psyche, which only this kind of writing–one that approaches the prose poem–could account for.

Keywords: poetics, prose poetry, psyche, dream, intertextuality.

Dominique Millet-Gérard, « Durtal musicien »

On réfléchit ici sur lintérêt neuf manifesté par Huysmans, à travers son personnage Durtal, au plain-chant, de la Prose des Trépassés qui accompagne Gilles de Rais dans Là-bas aux cérémonies décrites dans LOblat. Au delà de la perception sensible et affective, on sinterroge sur la connaissance livresque que Huysmans pouvait avoir du chant grégorien, à partir des livres quil utilisait et de son Ordo 1900 annoté. On examine enfin la façon dont le styliste averti transcrit littérairement lexpérience esthétique de Durtal.

Mots-clés : neume, liturgie, antiphonaire, Solesmes, simplicité.

Dominique Millet-Gérard, “Durtal as musician

In this article, we reflect on the new interest Huysmans shows, though the character of Durtal, in plain chant, from the Prose des Trépassés that accompanies Gilles de Rais in Là-bas to the ceremonies described in L Oblat . Beyond his sensory and affective perception, what would Huysmans have known about the Gregorian chant through reading books and his annotated Ordo 1900 ? Last, we examine the way in which the skilful author succeeds in literally transcribing Durtal s aesthetic experience.

Keywords: neume, liturgy, antiphonary, Solesmes, simplicity.

Alexandra Delattre, « Deus absconditus. Huysmans, une expérience spirituelle négative ? »

Malgré une « anémie spirituelle » revendiquée, la tradition ternaire vie purgative / vie illuminative / vie unitive a bien souvent servi de modèle pour décrire les linéaments de laventure intérieure chez Huysmans. Mais son parcours est-il si linéaire ? Cet article montre comment lauteur réinterprète, 319de manière souvent très personnelle, les lieux de la littérature spirituelle, la faisant entrer, sous légide de la théologie apophatique, dans la modernité littéraire.

Mots-clés : théologie négative, spiritualité, réalisme, idéalisme, intériorité.

Alexandra Delattre, “Deus absconditus. Huysmans, a negative spiritual experience?

Despite claims of “spiritual anemia,” Huysmans often uses the ternary Christian tradition of the purgative, illuminative, and unitive ways as a model to describe the contours of the internal journey. But how linear was his own path? This article demonstrates the author s sometimes highly personal reinterpretation of the sites of spiritual literature–and how in so doing, under the egis of apophatic theology, he brings it into literary modernity.

Keywords: negative theology, spirituality, realism, idealism, interiority.

Émilie Sermadiras, « Huysmans, catholique malade du catholicisme »

Dans En route, La Cathédrale et LOblat, Huysmans tient la gageure de retracer le parcours spirituel de Durtal, tout en prêtant la plus vive attention à sa vie organique. Si limaginaire du corps et de la maladie est désormais investi dun sens religieux doloriste, le portrait psychophysiologique du personnage, continuellement préoccupé par sa santé, invite à nuancer le discours de survalorisation de la souffrance qui constitue la pierre de touche de lœuvre huysmansienne daprès la conversion.

Mots-clés : réversibilité, dolorisme, psychophysiologie, dyspepsie, pathologie.

Émilie Sermadiras, “Huysmans, a Catholic sick from Catholicism

In En route , La Cathédrale , and L Oblat , Huysmans succeeds in detailing Durtal s spiritual journey while also paying the closest attention to the organic aspect of his life. The concept of the body and of sickness is thus imbued with a dolorist religious significance. At the same time, the psycho-physiological depiction of the character obsessed with his health builds a more nuanced discourse around the glorification of suffering; this is the touchstone of Huysmans work about religious conversion.

Keywords: reversibility, dolorism, psychophysiology, dyspepsia, pathology.

320

Marc Smeets, « La Disparition de Durtal (écrivain malgré lui) »

La confusion entre romancier et personnage préoccupe maint lecteur de Huysmans. Lauteur lui-même était dailleurs bien conscient du risque quil courait de trop orienter le lecteur sur une piste autobiographique. Or, comment parler soi-même et de soi-même dans un contexte fictionnel ? Dans un premier temps, le type du célibataire replié sur lui-même semble être le dispositif idéal. Mais quand lécrivain Durtal fait son apparition dans lunivers huysmansien, les choses commencent à se gâter.

Mots-clés : autobiographie, conversion, double, intimisme, narration, fiction.

Marc Smeets, “The Disappearance of Durtal (the reluctant writer)

Many readers of Huysmans find themselves perplexed by the blurred lines between novelist and character. The author himself was very much aware of the risk he ran by leading readers into an autobiographical interpretation. But how might authors speak for themselves, and about themselves, in a fictional setting? At first glance, the recognizable character of the introspective, solitary bachelor appears to be the ideal device. But when Durtal the writer makes his appearance in Huysmans universe, the waters are decidedly muddied.

Keywords: autobiography, conversion, double, intimism, narration, fiction.

Vincent Petitjean, « Le Chemin de Durtal ou la mystique à lœuvre » 

La question du rapport entre Huysmans et son alter ego littéraire, Durtal, nest pas nouvelle. Mais le présent article sefforce de comprendre lattachement dun auteur à son personnage tout au long de quatre romans à travers un triple prisme : celui de lécriture romanesque, celui de lart en général et celui de ce mystère de la Foi chrétienne quest la substitution mystique.

Mots-clés : narration, fiction, religion, croyance, symbole, mysticisme.

Vincent Petitjean, “The Way of Durtal or mysticism in action” 

The question of the relationship between Huysmans and his literary alter ego, Durtal, is not a new one. In this article, however, we look at the attachment between author and character that unfolds over four novels and attempt to understand it through three distinct lenses: novel writing; art in general; and the mystery of Christian faith that is mystical substitution.

Keywords: narration, fiction, religion, belief, symbol, mysticism.

321

Marie Portier, « Le “petit roman” dans le roman de Durtal »

La hantise du désir est un élément de continuité entre les deux premiers livres du « roman de Durtal ». Les événements du « petit roman » damour qui structure Là-bas sont redéfinis dans En route comme des épreuves en vue de la conversion. Ainsi investie de nouvelles significations, cette intrigue contribue à lunité idéologique du « roman de Durtal ».

Mots-clés : romance, remotivation, satanisme, fantastique, tension narrative.

Marie Portier, “The little book in the book of Durtal

Shameful desire is a thread of continuity that runs through the first two volumes of the “book of Durtal.” The events of the “little book,” the love story that underpins Là-bas , are redefined in En route as obstacles on the pathway to conversion. Thus imbued with new meanings, this affair adds to the ideological unity of the “book of Durtal.”

Keywords: romance, remotivation, Satanism, fantastic, narrative tension.

François Gadeyne, « Notre Dame des gouffres. Huysmans et La Salette »

La découverte de La Salette sur le chemin de Durtal prend place dans lhistoire du symbolisme des apparitions, auquel labbé Boullan a initié Huysmans. Sy dessine la possibilité dun nouveau langage romanesque, par une poétique du déchiffrement où limage fait signe tout en restant énigmatique. Lexpérience est périlleuse pour le personnage comme pour son auteur, car sils se mettent « en route » ils risquent aussi de se mettre en marge de lÉglise, voire de sabîmer dans le mystère.

Mots-clés : symbole, pèlerinage, mariologie, exégèse, réversibilité.

François Gadeyne, “Notre Dame of the depths. Huysmans and La Salette

The discovery of La Salette on Durtal s journey fits within the history of the symbolism of apparitions, to which Huysmans was introduced by Abbé Boullan. The possibility of a new novelistic language is raised in the form of a poetics of deciphering, in which the image acts as a signpost while remaining enigmatic. The experience is a fraught one for character and author alike: by putting themselves “en route,” they also risk being sidelined by the Church, or even lost in the mystery.

Keywords: symbol, pilgrimage, mariology, exegesis, reversibility.

322

Jérôme Solal, « LEspace de Là-haut ou Durtal perché »

Par contraste avec Là-bas, le roman inachevé Là-haut voit Durtal partir à la recherche du Bon Lieu dans les hauteurs héroïques de La Salette. Sur place le pèlerin novice déchante car le là-haut est aussi un , un espace de malaise. Son entreprise de camérisation, de réclusion solitaire dans une cellule, échoue pour différentes raisons : nature environnante désertique, laideur du site lui-même, enfermement unilatéral.

Mots-clés : aise, hauteur, verticalité, chambre, désert.

Jérôme Solal, “Space in Là-haut or Durtal up high

In contrast with Là-bas , the unfinished novel Là-haut sees Durtal set out in search of the Bon Lieu in the sweeping heights of La Salette. On arrival, the amateur pilgrim is disenchanted, because up there is also a there , a place of discomfort. His project of solitary seclusion in a cell fails for different reasons: arid natural surroundings, ugliness of the site itself, unilateral confinement.

Keywords: ease, height, verticality, bedroom, desert.

Charles Brion, « En route, un roman de formation ? » 

Parmi les origines narratives du roman de formation figurent des récits religieux. Il est donc peu surprenant quEn route, le premier volet de la trilogie religieuse de Durtal, se fonde aisément dans le creuset du Bildungsroman. En témoignent le cheminement de Durtal, nécessitant labandon à une puissance supérieure, des figures initiatiques traditionnelles comme le mentor ou la femme fatale, et une recomposition diégétique permettant aux lieux dinfluencer lintériorité du protagoniste.

Mots-clés : liturgie, refuge, symbolisme, mort figurée, conversion.

Charles Brion, “En route. A coming-of-age tale?” 

One of the narrative origins of the coming-of-age novel is the religious story. It is not surprising, then, that as the first instalment of the religious Durtal trilogy, En route fits neatly into the evolution of the Bildungsroman. The key elements are all there: Durtal s progress (requiring him to submit completely to a higher power), traditional initiatory figures such as the mentor or the femme fatale, and a diegetic rearrangement that allows places to influence the protagonist s inner life.

Keywords: liturgy, refuge, symbolism, figurative death, conversion.

323

Édouard Garancher, « Un Augustin fin-de-siècle ? Durtal au miroir des Confessions »

En route se lit comme une réécriture naturaliste et décadente des Confessions. Augustin fin-de-siècle, comme René était un Augustin romantique, Durtal reproduit le cheminement intérieur du saint. Les écarts avec le paradigme augustinien font toutefois apparaître loriginalité de son parcours, qui tient en une délinéarisation de la conversion. La cause principale en serait un « péché esthétique », qui ressemble à un détournement de lesthétique transcendante du Père de lÉglise.

Mots-clés : conversion, théologie, spiritualité, romantisme, décadence.

Édouard Garancher, “A fin-de-siècle Augustine? Durtal in the mirror ofConfessions

En route reads like a naturalist and decadent rewriting of Confessions . A fin-de-siècle Augustine, as René was a romantic Augustine, Durtal reproduces the inner progression of the saint. The departures from the Augustinian paradigm nonetheless highlight the originality of Durtals own progress, which can be described as a delinearized process of conversion. The main cause is an “aesthetic sin,” something like a misappropriation of the transcendent aesthetics of the Church Father.

Keywords: conversion, theology, spirituality, Romanticism, decadence.

Nadia Fartas, « Vie contemplative ou vie active ? Durtal et la cathédrale »

Quitter ou non la vie active de lettré, fût-ce celle dun esthète solitaire, pour rejoindre la vie contemplative religieuse, telle est lalternative qui, à Chartres, anime Durtal. Le monde de la cathédrale met en abyme ce tiraillement. La tension entre les deux manières de vivre en implique une autre : celle entre contemplation esthétique et contemplation religieuse. Ainsi la poétique du tiraillement qui se déploie dans La Cathédrale rend-elle sensible lexpérience esthétique vécue par Durtal.

Mots-clés : arts, écriture, architecture, rupture, commencement, modernité.

Nadia Fartas, “Contemplative life or active life? Durtal and the cathedral

Whether or not to abandon the active life of the educated–even that of a solitary aesthete–for the contemplative life of religion: this is the decision facing Durtal at Chartres. The world of the cathedral transforms this dilemma into a mise en abyme. The tension between active and contemplative life leads to another kind of tension: that between esthetic and religious contemplation. As such, the poetics of the dilemma deployed in La Cathédrale illuminates Durtal s aesthetic experience.

Keywords: arts, writing, architecture, rupture, beginning, modernity.