Aller au contenu

Classiques Garnier

Travaux de Tom Conley

13

Travaux de Tom Conley

Livres majeurs

Film Hieroglyphs : Ruptures in Classical Cinema, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1991, réed. 2006.

The Graphic Unconscious in Early Modern French Writing, Cambridge, Cambridge University Press, 1992. Traduction française : LInconscient graphique : Essai sur la lettre et lécriture à la Renaissance, Paris, Presses Universitaires de Vincennes, 2000.

The Self Made Map : Cartographic Writing in Early Modern France, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1996, réed. 2010.

Cartographic Cinema, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2007.

An Errant Eye : Poetry and Topography in Renaissance France, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2010.

Essais

Su realismo : Lectura de Buñuel, « Tierra sin pan », Valence, Espagne, Centro de Semiótica y Teoría del Espectáculo, 1988.

Theaters of Cruelty : Wars of Religion, Violence, and The New World, Chicago, The Newberry Library, 1990.

Les Mistons and Undercurrents of French New Wave Cinema. The Norman and Jane Geske Lecture Series 8, Lincoln, Nebraska, The Hixson-Lied College of Fine & Performing Arts, 2003.

14

Livres traduits

Certeau, Michel de, The Writing of History, New York, Columbia University Press, 1988, réed. 1992.

Deleuze, Gilles, The Fold : Leibniz and the Baroque, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1993.

Schefer, Jean-Louis, The Deluge, the Plague : Paolo Uccello, Ann Arbor, University of Michigan Press, 1995.

Bensmaia, Réda, The Year of Passages, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1995.

Certeau, Michel de, The Capture of Speech and Other Political Writings, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1997.

Certeau, Michel de, Culture in the Plural, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1997.

Jacob, Christian, The Sovereign Map : Theoretical Approaches in Cartography Throughout History, Chicago, University of Chicago Press, 2006.

Augé, Marc, In the Metro, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2002.

Augé, Marc, Casablanca : Movies and Memory, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2009.

Ouvrages dirigés et numéros de revue

The Objet USA, numéro spécial de la revue Sub-stance, no 31, 1981.

Textual Analysis of Film, numéro spécial de la revue Enclitic, no 10-11, 1982. [Numéro codirigé avec L. Crawford.]

Graphics of Silence in 16th-Century French Literature, numéro spécial de la revue LEsprit créateur, no 28.2, 1988.

Le nu dans la littérature française, numéro spécial de la revue Lendemains, no 51, 1998. [Numéro codirigé avec Michael Nerlich].

Michel de Certeau, numéro spécial de la revue Diacritics 22.2, été 1992. [Numéro codirigé avec Richard Terdiman.]

Rethinking Technologies, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1993. [Ouvrage codirigé avec le Miami Theory Group.]

Identity Papers : Contested Nationhood in 20th century France, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1996. [Ouvrage codirigé avec Steven Ungar.]

The World and its Rival : Essays in Honor of Per Nykrog, Amsterdam, Rodopi Editions, 1999. [Ouvrage codirigé avec Kathryn Karszewska.]

15

The Wiley-Blackwell Companion to the Films of Jean-Luc Godard, Boston, Wiley-Blackwell, 2013. [Ouvrage codirigé avec T. Jefferson Kline.]

Articles et contributions
à des ouvrages collectifs

« Ricardou’s Purge of Bachelard », Sub-stance, 1, automne 1971, p. 71-78.

« Changes in Sixteenth Century Taste : Permutations of the conte, 1530-1572 », Sub-stance, 2, printemps 1972, p. 73-84.

« Feminism, écriture and the Closed Room : Les Angoysses douloureuses qui procedent damours (1538) », Symposium, 27, hiver 1973, p. 322-332.

« The Radicality of Modern Art », Diacritics, 3, 1973, p. 19-26.

« The Page’s Hidden Dimension : Surface and Emblem in Montaigne’s Essais », Bulletin of the Midwest Modern Language Association, 7, printemps 1974, p. 13-25.

« Lévi-Strauss and the Snapshot », Dada/Surrealism, 4, 1974, p. 82-96.

« The Sunset of Myth : Lévi-Strauss in the Americas » in Twentieth Century French Fiction : Essays for Germaine Brée, dir. G. Stambolian, New Brunswick, Rutgers University Press, 1974, p. 322-340.

« Overdetermination and Surface of Jean Renoir », SubStance, 9, 1974, p. 82-96.

« Verbal Shape in the Poetry of Villon and Marot », Visible Language, 9, printemps 1975, p. 101-122.

« Wasted », Diacritics, 6, 1976, p. 32-40. [À propos de Lucette Finas.]

« Accent grave : Blanchot and Franz Kline », Sub-stance, 14, automne 1976, p. 76-92.

« Montaigne’s Gascoingne : Textual Regionalism of “Des boyteux” », MLN, 92, 1977, p. 710-723.

« A Pan of Bricks (McDonald’s, Renoir, Truffaut) », Enclitic, 1, printemps 1977, p. 27-33. [À propos du Crime de M. Lange.]

« A Last Spending of Rhetoricque : Reading Marot par contradictions », LEsprit créateur, 18, printemps 1978, p. 84-93.

« Portrayals of Painting : Godard’s Translations of Vivre sa vie », Film Reader, 3, 1978, p. 167-177.

« Serres (…) La Tour », Visible Language, 19, 1978, p. 269-288. [À propos de Michel Serres et de Georges de la Tour.]

« Excès : The Apostrophe of S/Z », Visible Language, 11, printemps 1978, p. 335-363.

« Catching Z’s », New York Literary Forum, 2, 1978, p. 112-124. [À propos de Freud.]

16

« Cataparalysis », Diacritics, 8, automne 1978, p. 41-59. [À propos du chapitre « Des Coches » de Montaigne.]

« Some Renascent Versions of Franco-American Historiography », Mid-America, 60, avril 1978, p. 13-20.

« Arbitrary Designs : On Some Problems of Text and Image in LIntemporel », Twentieth Century Literature, 24, 1978, p. 396-407.

« Leonardo e la coda » in LArte, la psicanalisi, Milan, Feltrinelli, 1979, p. 136-149.

« Framing Malraux », New York Literary Forum, 3, 1979, p. 125-140.

« Un petit fait d’Yver » in Textes et intertextes : Études du seizième siècle pour Alfred Glauser, Paris, Nizet, 1979, p. 40-61.

« Intervalle et arrachement : Malraux, Henri Focillon et l’affinité de forme », Revue des lettres modernes, série André Malraux, 4, 1979, p. 3-21.

« La Poétique dehors : autour d’un rondeau de Clément Marot », Michigan Romance Studies (« Poétiques »), 1, 1980, p. 27-50.

« On a Birth of Death : An Arrest damour of Martial d’Auvergne », Women and Literature, 1, nouvelle série, dir. J. Todd, New York, Holmes & Meier, 1980), p. 248-257.

« Retz of Love », Yale French Studies, 61, 1981, p. 126-144. [À propos du poème de Ronsard, « Comme un chevreuil, quand le printemps destruit ».]

« Les Abords d’une lettre : lecture d’Un souvenir denfance de Leonardo da Vinci », Littérature, 43, octobre 1981, p. 3-16.

« The Color Line », Diacritics, 11.4, hiver 1981, p. 58-67. [À propos d’Albert Ayme.]

« A Message Without a Code ? », Studies in Twentieth Century Literature, 5, printemps 1981, p. 147-155. [À propos de Roland Barthes.]

« On Some Figural Problems of Flamboyant Architecture », in Image and Code, dir. Wendy Steiner, Ann Arbor, Michigan Studies in the Humanities, 1981, p. 157-166.

« Sur la notion de stratégie dans le nouveau roman », La Spirale, mai 1982, p. 45-46.

« Apocalyse Yesterday », Enclitic, 10-11, 1982, p. 137-146. [À propos de White Heat de Raoul Walsh.]

« The Cockeyed World », Enclitic, 12, 1982, p. 4-13. [À propos de The Cockeyed World de Raoul Walsh.]

« Crutches », Chicago Review, 33, 1982, p. 84-92. [À propos de Samuel Beckett.]

« L’Acharnement de l’abstrait », Cahiers de LHerne, numéro spécial consacré à André Malraux issue, 43, 1982, p. 336-344.

« Hiéroglyphes de Rabelais », Hors Cadre, Publications de l’Université de Paris VIII-Vincennes à Saint-Denis, 1.1, 1983, p. 95-117.

« Objective Burma », Enclitic, 13, 1983, p. 96-118. [À propos de Raoul Walsh.]

« Writing Scarlet Street », MLN, 98, décembre 1983, p. 1085-1120.

« Manpower », Enclitic, 14, 1984, p. 126-143. [À propos de Manpower de Raoul Walsh.]

17

« The Lady From Shanghai », « Touch of Evil » et « Vivre sa vie » in International Dictionary of Films and Filmmakers, Chicago, Saint James Press, 1984, p. 249-250 ; 482-484, 510-511, réed. 1990 avec un nouvel article sur « Jean Renoir », 2 : 441-444.

« Vigo Van Gogh », New York Literary Forum, 5, 1983, p. 153-166. [Traduction espagnole in Eutopías, 1.1, hiver 1985, p. 35-48.]

« A Trace of Style » in Displacements : Derrida and After, dir. Mark Krupnick, Bloomington, Indiana University Press, 1983, p. 74-92. [À propos de Jacques Derrida.]

« Un Test de style », Œuvres et critiques, 8, 1983, p. 195-209. [À propos du chapitre « De l’exercitation » de Montaigne.]

« Fictional Prose (Excluding Rabelais) », Cabeen Bibliography of French Literature, 2, The Sixteenth Century, dir. R. C. La Charité, Syracuse, Syracuse University Press, 1984, p. 206-229. [186 articles.]

« Images of Regression », New Literary History, 15, printemps 1984, p. 653-670.

« Le Jargon d’Orléans », The New Orleans Review, 11, automne-hiver 1984, p. 18-27.

« The Graphic Unconscious » in The Psychoanalytic Study of Literature, dir. Maurice Charney et Joseph Reppen, New York, Analytic Press, 1985, p. 193-214.

« Reading Ordinary Viewing », Diacritics, 15, printemps 1985, p. 4-14. [À propos de Jean-Louis Schefer, LHomme ordinaire du cinéma.]

« Broken Blockage : Notas sobre la guerra civil española en el cine de Hollywood 1937-1944 », Revista de Occidente, 53, octobre 1985, p. 47-59.

« Beckett : Color, Letter and Line », Visible Language, 19, automne 1985, p. 484-498.

« Conseils occultés : De la ressemblance des enfans aux pères », Œuvres et critiques, 11.1, 1986, p. 73-86.

« Institutionalizing Translation : On Florio’s Montaigne », Glyph Textual Studies, 1, 1986, p. 45-60.

« Driving on High Sierra », Eutopías, 2.1, hiver 1986, p. 99-120.

« Le Sonnet-emblème : Scève et Ronsard », Littérature, 63, octobre 1986, p. 24-37.

« Documentary Surrealism : On Land without Bread », Dada/Surrealism, 15, 1987, p. 176-198.

« Stages of Film noir », Theatre Journal, 39.3, octobre 1987, p. 347-363.

« Inconsciences graphiques : notes sur les espaces de l’avant-garde », Eutopías, 2.2-3, 1987, p. 63-70.

« Le Sexe de la maille », Lendemains, 49, automne 1987, p. 21-29. [À propos d’Evelyne Sinassamy.]

« De capsula totœ : lecture de Montaigne, “De trois commerces” (III, iii) », LEsprit créateur, 28.1, printemps 1988, p. 18-26.

« A Silence Seen », introduction au numéro spécial The Graphics of Silence in 16th-Century Literature, LEsprit créateur, 28.2, été 1988, p. 5-12.

18

« Nu de Ronsard », Lendemains, 13, 1988, p. 31-39.

« The King’s Effects », introduction à Louis Marin, The Portrait of the King, trad. Martha Houle, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1988, p. vi-xvii.

« For a Literary Historiography », introduction à Michel de Certeau, The Writing of History, New York, Columbia University Press, 1988, p. vii-xxiv.

« A Malady of More » in S. S. Ames, dir. Remains to be Seen : Essays on Marguerite Duras, New York, Peter Lang, 1988, p. 137-150.

« Wells of Perception : Movement and Letter of “The Author of Beltraffio” » in Mary Ann Caws, dir., Perspectives on Perception, New York, Peter Lang, 1989, p. 205-224.

« 1913. Lyrical Ideograms » in Denis Hollier, dir. A New History of French Literature, Cambridge, Harvard University Press, 1989, p. 842-850.

« Montaigne and the Indies : Cartographies of the New World in the Essais, 1580-1588 », Hispanic Issues, 4, été 1989, p. 225-262.

« Jean Renoir » in The Book of Days, Ann Arbor, The Pierian Press, 1989.

« Ronsard, le sonnet et la lettre (amorces de “Soit que son or se crespe lentement”) » in Lawrence Kritzman, dir. Le signe et le texte : Études sur lécriture au xvie siècle en France, Lexington, French Forum, 1990, p. 117-130.

« Pierre Boaistuau : Roman et point de fuite », Actes du colloque sur le roman de la Renaissance, Centre d’Études Supérieures de la Renaissance, Tours, juillet 1990, dir. Michel Simonin et Catherine Magnien.

« L’auteur énucléé », Hors cadre, 8, 1990, p. 77-95.

« Tirez sur le pp », LEsprit créateur, 30.2, 1990, p. 26-37. [À propos de Truffaut et de la littérature.]

« Blockade sin embargo » in Kathleen M. Vernon, dir., The Spanish Civil War and the Visual Arts, Ithaca, Cornell Studies in International Affairs, Western Societies Papers, 24, 1991, p. 25-36.

« The Improper Name », Cincinnati Romance Review, 10, 1991, p. 43-61. [À propos d’Un amour de Swann].

« Pictogramme et critique littéraire : à propos de Piera Aulagnier », Topique : revue freudienne, 46, printemps 1991, p. 269-279.

« Freud : Notes on Pathography and the Art of History », Paragraph : A Journal of Modern Critical Theory, 14.2, Oxford, Oxford University Press, 1991, p. 115-122.

« Mapping Béroalde : Between Le moyen de parvenir (1610) and Le palais des curieux (1612) » in Michael Giordano, dir, Studies on Béroalde de Verville, Seventeenth Century French Studies, 72, 1992, p. 83-107.

« Colors in Translation : Baudelaire and Rimbaud » in Rethinking Translation, dir. Lawrence Venuti, Londres, Routledge, 1992, p. 177-195.

« De Bry’s Las Casas », Hispanic Issues, 9, 1992, p. 103-131.

« Signatures de perspective », Hors cadre, 10, 1992, p. 217-228.

19

« Montaigne en montage : Mapping “De la vanité” (III, ix) », Montaigne Studies, 3, 1991, p. 224-248.

« Michel de Certeau and the Textual Icon », Diacritics, 22.2, 1992, p. 38-48.

« An “Allegory of Prudence” : Text and Icon of “De la phisionomie” », Montaigne Studies, 4, 1992, p. 156-179.

« Du mot à la carte : Verbal Cartographies of Gargantua (Ch. 33) », in Writing the Renaissance : Essays on Sixteenth Century French Literature in Honor of Floyd Gray, dir. R.C. La Charité, Lexington, French Forum, 1992, p. 29-42.

« The Editor’s Eros » in The Politics of Editing, dir. Nicholas Spadaccini, Hispanic Issues, 8, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1992, p. 156-169.

« Punition et graphie » in Michel Foucault : Lire lœuvre, dir. Luce Giard, Grenoble, Jérôme Millon, 1992, p. 189-194.

« A Plea for Leibniz », introduction to The Fold (Minneapolis : U of MN P, 1992) : iii-xv.

« Hermes in Hollywood : Disarticulating the Cops ’n Robbers Genre », chapitre écrit en collaboration avec John M. Ingham, in Peter Brunette et David Wills, dir. Deconstruction and the Arts, Cambridge, Cambridge University Press, 1993, p. 264-276.

« The Essais and the Visual Arts », MLA Guide to the Teaching of Montaignes “Essais”, dir. Patrick Henry, New York, MLA Publications, 1993, p. 84-89.

« Literature and Cartography : Maurice Bouguereau, Le théâtre françoys (1594) » in François Cornilliat, Douglas Kelly et Ullrich Langer, dir. What is Literature ? France, 1100-1600, The Edward C. Armstrong Monographs on Medieval Literature, 7, Lexington, French Forum Publishers, 1993, p. 123-142.

« The Graphics of Dissimulation : Between LHeptaméron (10) and lhistoire tragique », Studies on the Heptaméron, dir. Mary McKinley et John Lyons, Philadelphia, University of Pennsylvania Press, 1993, p. 65-81.

« Narrative Mapped and Gridded : Les cent nouvelles nouvelles (L) », Michigan Romance Studies, 13, 1994, p. 1-21.

« Engendering Letters : Louise Labé polygraph » in Anne R. Larsen et Colette Winn, dir. Renaissance Women Writers : French Texts/American Contexts, Detroit, Wayne State University Press, 1994, p. 160-171.

« Scève cosmographe » in Jerry C. Nash, dir. A Scève Celebration : “Délie” 1544-1994, Stanford French and Italian Studies, 77, Stanford, Anma Libri, 1994, p. 129-148.

« Straight Cuts », The Psychoanalytic Review, 81.2, 1994, p. 331-136. [À propos de Short Cuts de Robert Altman.]

« Hier, l’apocalypse » in Anthologie de la critique cinématographique américaine, textes traduits et présentés par Noël Burch, Paris, Éditions Nathan (Coll. Faculté), 1994, p. 117-133.

« Mapping Montaigne : The “Apologie” as Diagram and Discourse », Montaigne Studies, 5, 1994, p. 63-85.

20

« La piazza de Melville : le travail de la lettre » in Gisèle Mathieu-Castellani, dir., La pensée de limage, Paris, Presses de l’Université de Paris-VIII, 1994, p. 183-194.

« A Space-Event : The “Apologie” in the Essais of 1595 », Montaigne Studies, 7.1-2, 1995, p. 103-118.

« French cinema, 1895-1975 », Twentieth Century Culture, dir. Catherine Savage Brosman, New York, Manly, 1995. [66 articles.]

« A Writing of Painting », introduction à Jean-Louis Schefer, The Deluge, The Plague, Ann Arbor, University of Michigan Press, 1995, p. 1-21.

« A Novel Machine », avant-propos à Réda Bensmaia, The Year of Passages., Minneapolis, University of Minnesota Press, 1995, p. 135-147.

« Pierre Boaistuau’s Cosmographic Stage : Theater, Text, and Map », Renaissance Drama 33.2, nouvelle série, 1992, p. 59-86. [Traduction italienne dans Le Ipotesi : del soggetto & la Scienza, 3-4, dir. Ettore Perrella, Padoue, 1995, p. 175-194.]

« Virtual Reality and the Isolario », Lodeporica/Hodeoporics, dir. Luigi Monga, numéro spécial des Annali ditalianistica, 14, 1996, p. 121-130.

« Echoes of an Event », Social Semiotics, 6.1, 1996, p. 133-145.

« Milk Money » et « The Mask », The Psychoanalytic Review, 82, 1996.

« The Laws of the Game » in John Denvir, dir. Film Reelism : Law and Cinema, Urbana, University of Illinois Press, 1996, p. 100-130. [À propos de Jean Renoir.]

« Identity Never More », avant-propos à Steven Ungar et Tom Conley, dir., Identity Papers, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1996, p. 272-282.

« “Le cinéaste de la vie moderne” : Paris as Map in Film, 1924-1934 » in Michael Sheringham, dir., Parisian Fields, Londres, Reaktion Books, 1996, p. 71-84.

« Holbein’s Lacan : The Wit of the Letter » in Teresa Brennan et Martin Jay, dir., Context : Historical and Contemporary Perspectives on Sight, Londres, Routledge, 1996, p. 45-61.

« A Suckling of Cities : Montaigne in Paris and Rome », Montaigne Studies, 9.1-2, 1997, p. 167-186.

« From Image to Event : Reading Genet through Deleuze », Yale French Studies, 91, 1997, p. 49-57.

« Pantagruel-Animal » in Jennifer Ham et Matthew Senior, dir., Animal Acts : Configuring the Human in Western History, Londres, Routledge, 1997, p. 43-60.

« From Multiplicities to Folds : On Style and Form in Deleuze », South Atlantic Quarterly, 96.3, été 1997, p. 629-646.

« L’événement-cinéma » in Oliver Fahle et Lorenz Engell, Der Film bei Deleuze/Le cinéma selon Deleuze, Weimar et Paris, Verlag der Bauhaus-Universität-Weimar/Presses de la Sorbonne Nouvelle, 1997, p. 325-349. [Article en français, suivi d’une traduction allemande.]

« The “Events” and Their Erosion », avant-propos à Michel de Certeau, The Capture of Speech and Other Political Writings, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1997, p. 175-189.

21

« Le poème-monde : Oronce Finé et Clément Marot » in Gérard Defaux, dir., La génération Marot : Poètes français et néo-latins, Paris, Champion, 1997, p. 281-297.

« Friendship in a Local Vein : Montaigne’s Servitude to La Boétie », South Atlantic Quarterly, 97.1, 1998, p. 65-90.

« Algeria Off-Map », Parallax, 4.1, 1998, p. 99-113.

« A Land Bred on Film », introduction à « Land with a Movie Camera », Hispanic Issues, 10, 1998.

« Putting French Studies on the Map », Diacritics, 28.3, automne 1998, p. 23-39.

« Passage de lieux » in Mireille Calle-Gruber, dir., Butor et lAmérique, Paris, L’Harmattan, 1998, p. 219-231.

« A Land Bred on Movies », avant-propos à Jenaro Talens et Santos Zunzunegui, Modes of Representation of Spanish Cinema, Hispanic Issues, 16, 1998, p. xi-xxvi.

« Oronce Finé and the Self-Made Map » in Timothy Murray et Alan Smith, dir., Repossessions, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1998, p. 81-110.

« Mapping in the Folds : Deleuze cartographe », Discourse, 20.3, automne 1998, p. 123-138.

« La Haine and the Caméra-graffito », article écrit en collaboration avec Jenny Lefcourt, Contemporary French Civilization, 12.2, été-automne 1998, p. 227-239.

« Civil War and French Better Homes & Gardens » (1564), South Atlantic Quarterly, 98.4, automne 1999, p. 725-759.

« Poetic Mapping : On Villon’s “Contredictz de Franc Gontier” » in Barbara Hanawalt et Michal Kobialka, dir., Medieval Practices of Space, Minneapolis, University of Minnesota Press, 1999.

« Conversation, The Talkie, La chienne », Talk, Talk, Talk, dir. Shelley Salamensky, New York, Routledge, 1999.

« Legs de l’erreur : vers une cartographie politique », Rue Descartes : Revue du Collège international de philosophie, 1999, p. 29-42.

« Sur une veine de voyage : Montaigne cartographe », Revue des Amis de Ronsard, 12, 1999, p. 111-126.

« Inklines & Lifelines : About “La coche” (1547) by Marguerite de Navarre », Parallax, 6.1, 2000, p. 91-110.

« A Web of Hate », South Central Review, 17.3, automne 2000, p. 88-103.

« Revamping Irma », Sites : A Journal of 20th Century/Contemporary French Studies, 4.2, automne 2000, p. 417-434.

« Death, Growth, & Regeneration (1915) », Film Criticism, 25.1, automne 2000, p. 25-46. [À propos de Regeneration de Raoul Walsh.]

« Du cinéma à la carte », Cinémas : Revue détudes cinématographiques, 10.2-3, printemps 2000, p. 65-84.

« Michel Foucault », « Paul Virilio » et « Michel Serres » in Routledge Dictionary of Contemporary Culture, New York, Routledge, 2000.

22

« The Film-Event : From Interval to Insterstice » in Gregory Flaxman, dir., The Brain is the Screen : Deleuze & the Philosophy of Cinema, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2000, p. 303-325.

« Pierrot le fou and The Madness of Language » in David Wills, dir. Focus on “Pierrot le fou”, Cambridge Studies on Cinema Series, Cambridge, Cambridge University Press, 2000, p. 81-107.

« Noir in the Red and The Nineties in the Black » in Wheeler Winston Dixon, dir., Film Genres in the 1990s, Albany, SUNY Press, 2000, p. 193-210.

« Thevet Revisits Guanabara », Hispanic American Historical Review, 80.4, novembre 2000, p. 753-781.

« Erotic Islands : Villon’s Printed Testament (1489) » in Carla Mazzio et Douglas Trevor, dir., Psychoanalysis and Historicism in Early Modern Culture, New York, Routledge, 2000, p. 136-156.

« Other Cities : Cultural Politics », introduction to part 2 of Graham Ward, ed., The Certeau Reader (London : Basil Blackwell, 2000) : 55-60.

« I and My Deleuze » in Ian Buchanan, dir., Deleuze & Literature, Édimbourg, University of Edinburgh Press, 2000, p. 185-212.

« A for Auteur and F for Fake » in Jeremy Braddock et Stephen Hock, dir. Alan Smithee, Minneapolis, University of Minneapolis Press, 2001, p. 249-268.

« Eventrer l’événement/Disembowelling the Event » in Laurent Gervereau, dir., Borders/Frontières, Paris, Imagesmag.net/Somagy, 2001, p. 159-184.

« From Rebut to Rébus », Jean-François Lyotard : Time and Judgment, numéro spécial de Yale French Studies, 2001, p. 27-43.

« Cartographies de films » in LArt et lhybride, dir. Christian Doumet et Marie-Claire Ropars, Paris, Presses de l’Université de Paris-VIII, 2001, p. 53-71.

« Michel de Certeau : The Savage Country », South Atlantic Quarterly, 100.2, printemps 2001, p. 575-598.

« The Talkie : Early Cinematic Conversations » in S. I. Salamensky, dir., Talk, Talk, Talk : The Cultural Life of Everyday Conversation, New York, Routledge, 2001, p. 77-82.

« Une histoire taillée en images : Bernard Salomon en Esclavonie », Cahiers Verdun-Saulnier, 19, 2002, p. 85-105.

« Montaigne moqueur : “Virgile” and its Geographies of Gender » in Kathleen Perry Long, dir., High Anxiety : Masculinity in Crisis in Early Modern France, Kirksville, MO, Truman State University Press, 2002, p. 93-106.

« Ronsard on Edge : “Les Amours d’Eurymédon et Callirée” (1570) », The New Centennial Review, 2.1. 2002, p. 33-54.

« Introduction » et « Riding the Subway with Marc Augé », avant-propos et postface in Marc Augé, In the Metro, Minneapolis, University of Minneapolis Press, 2002, p. vii-xxii et p. 73-119.

« A Lucid Reader », préface à Annwyl Williams, dir., The Writings of Lucette Finas, Londres, 2003.

23

« Conspiracy Crisis », Polygraph : An International Journal of Culture & Politics, 14, 2003, p. 47-60.

« Film without a Future », Cinematic, 1.1, 2003, p. 38-40.

« From Detail to Periphery : All French Literature is Francophone », French & Francopone : the Challenge of Expanding Horizons, numéro spécial de Yale French Studies, dir. Farid Laroussi et Christopher Miller, 2003, p. 166-176.

« Un tombeau de mélanges : Les “Epistres de l’amant vert” dans le livre imprimé des Illustrations de Gaule et singularitez de Troie (1512-1513) » in Dominique de Courcelles, dir. Ouvrages miscellanées & Théories de la connaissance à la Renaissance, Paris, Ecole des Chartes, coll. Etudes et rencontres, 12, 2003, p. 79-101.

« The City Vanishes » in Joan-Ramon Resina et Dieter Ingenscheay, dir., Aftereffects of the City, Ithaca, Cornell University Press, 2003, p. 209-223.

« End-Credits » in Mario Biagioli et Peter Galison, dir., Scientific Authorship : Credit and Intellectual Property in Science, New York, Routledge, 2003, p. 359-367.

« A Writing of Space : On French Critical Theory in 1973 and its Aftermath », Diacritics, 33.3-4, 2003, p. 189-203.

« Matter of Figure and Fact », postface à Gilles Deleuze, Francis Bacon, trad. David Smith, Minneapolis, University of Minneapolis Press, 2003, p. 130-149.

« Louise bémolise » in Revue de littérature, « Agrégations de lettres 2005 », Pau, Vallongnes, 2004, p. 79-86.

« A Restive Word », Paragraph, 27, numéro spécial consacré à Jean Genet, dir., Mairéad Hanrahan, 2004, p. 77-84.

« A Fable of Film : Rancière’s Anthony Mann », SubStance, 33.1, 2004, p. 91-107.

« Hieroglyphs » et « Propos des bien yvres » in Elizabeth Chesney Zegura, dir., The Rabelais Encyclopedia, Westport, The Greenwood Press, 2004, p. 114-116, p. 197-198.

« Des Périers on Speed » in Narrative Worlds: Essays on the Nouvelle in Fifteenth and Sixteenth Century France, dir. David LaGuardia et Gary Ferguson, Medieval and Renaissance Texts & Studies, Tempe, Arizona State University, 2005, p. 35-58.

« Des secrets se créent : À propos des Fables d’Esope phrygien traduites par Gilles Corrozet (1547) » in Dominique de Courcelles, dir., Dun principe philosophique à un genre littéraire : Les « secrets », Paris, Champion, 2005, p. 279-295.

« A Fable of Force », SubStance, 106/34.1, 2005, p. 50-52.

« Cinema and its Discontents : Rancière & Film Theory », SubStance 34.3, 2005, p. 96-106.

« Folds and Folding » in Charles J. Stivale, dir., Gilles Deleuze : Key Concepts, Londres, Acumen, 2005, p. 170-181.

« The Essays and the New World » in Ullrich Langer, dir., The Cambridge Companion to Montaigne, Cambridge, Cambridge University Press, 2005, p. 74-95.

24

« Vespucci face à l’Amérique : Une scène de géographie » in Cristina Capineri, dir., Memorie geografiche, supplément de la Revista Geografica Italiana, Conoscere il mondo : Vespucci e la modernità, Florence, Società di studi geografici, 2005, p. 9-22.

« Un chien andalou » in Jeffrey Geiger et R. L. Rutsky, dir., Film Analysis : A Norton Reader, New York, Norton, 2005, p. 196-215.

« From Satyre to Théâtre : Cartography and Religious Difference in France 1593-1598 » in Kathleen Perry Long, dir., Religious Differences in France, Ithaca, Cornell University Press, 2006.

« Getting Lost on the Waterways of LAtalante » in Murray Pomerance, dir., Cinema and Modernity, New Brunswick, Rutgers University Press, 2006, p. 253-272.

« Site and Sound », MLN, 121, 2006, p. 850-861. [À propos de Jacques Derrida.]

« Henri Lefebvre » et « Marc Augé » in Lawrence D. Kritzman, dir., The Columbia History of Twentieth-Century French Thought, New York, Columbia University Press, 2006, p. 396-397, p. 575-577.

« Landscape and Perception : On Anthony Mann » in Martin Lefevre, dir., Landscape and Film, New York, Routledge, 2006, p. 289-312.

« An Eclogue Engraved : Maurice Scève and Bernard Salomon’s Saulsaye (1547) » in Adrian Armstrong et Malcolm Quainton, dir., Book & Text in France, 1400-1600 : Poetry on the Page, Londres, Ashgate, 2006, p. 139-162.

« The Lord of the Rings and the Fellowship of the Map » in Ernest Mathijs et Murray Pomerance, dir., From Hobbits to Hollywood : Essays on Peter Jacksons “Lord of the Rings”, Amsterdam/New York, Rodopi Editions, 2006, p. 215-230.

« Un voyage de Gênes » in Mireille Calle-Gruber et Marie-Odile Germain, dir., Genèses Généalogies Genres : Autour de lœuvre dHélène Cixous, Paris, Galilée/Bibliothèque Nationale de France, 2006, p. 185-202.

« Deleuze cartographe : Lecture des “Causes et raisons de l’île déserte” » in Manola Antonoli, Pierre-Antoine Chardel et Hervé Regnauld, dir., Gilles Deleuze, Félix Guattari et le politique, Paris, Éditions du Sandre, 2006, p. 301-313.

« Hieroglyphs Then and Now », introduction à Film Hieroglyphs : Ruptures in Classical Cinema, Minneapolis, University of Minneapolis Press, 2006, p. ix-xix.

« Montaigne mnénomographe » in Dominique de Courcelles, dir., Natures & Paysages : Lémergence dune nouvelle subjectivité à la Renaissance, Paris. Etudes et rencontres de l’Ecole des Chartes, 24, 2006, p. 213-224.

« Cartography and Early Modern Literature : An Overview » in David Woodward, dir., The History of Cartography, 3, Cartography in the European Renaissance, Chicago, University of Chicago Press, 2007, p. 401-411.

« Espoir », « Inventions », « Ressemblance » in Philippe Desan, dir. Dictionnaire de Michel de Montaigne, Paris, Champion (Coll. Dictionnaires & Références, no 14), 2007, p. 395-396, p. 593-594, p. 1019-1021.

25

« Alterity » et « Cinema and Exploration » in Oxford Companion to World Exploration, dir. David Buisseret, New York, Oxford University Press, 2007, vol. 1, p. 37-38 et p. 306-310.

« Reading with Marie-Claire Ropars », Rouge, 11 2007.

« Le Stratège et le stratigraphe », Cinémas, 16.2-3, 2007, p. 69-88.

« Cartography and Literature in Early Modern France », article écrit en collaboration avec Nancy Bouzrara in David Woodward, dir., The History of Cartography, 3, Cartography in the European Renaissance, Chicago, University of Chicago Press, 2007, p. 427-437.

« Approaches to the Art of the Heptaméron » in Colette H. Winn, dir., Approaches to the Teaching of Marguerite de Navarres Heptaméron, New York, MLA Publications, 2007, p. 141-153.

« Ronsard on Speed : “Ciel, air & vens…” » in Richard Goodkin, dir., Elaine Marks : Life Writing, Writing Death, Madison, University of Wisconsin Press, 2007, p. 147-162.

« The Unknown and Its Americas : Chateaubriand and Balzac cartographes » in Martin Brückner et Hsuan L. Hsu, dir., American Literary Geographies : Spatial Practice & Cultural Production, 1500-1900, Newark, University of Delaware Press, 2007, p. 111-126.

« Un tattica del conflitto », Contemporanea : Rivista di storia dell 800 e del 900, 10.2, avril 2007, p. 339-344.

« Antidote & Anecdote : Montaigne on Dissemblance », Sub-Stance, 2008, p. 2-24.

« Le Métier d’écrire », LHomme :Revue française danthropologie, 185-186, janvier-juin 2008, p. 333-342.

« Rébus de Rabelais » in Mélanges Jean Céard, Genève, Droz, 2008, p. 73-82.

« Fabulation and Contradiction : Jacques Rancière on Cinema » in Temenuga Trifonova, dir., European Film Theory. Londres, Routledge, 2008, p. 137-150.

« Site and Citation », Contemporary French Civilization, 32.2, été 2008, p. 133-146. [À propos de Godard, Histoire(s) du cinéma.]

« Border Incidence » in Jeffre R. Di Leo, dir., « Cinema without Borders », Symploke, 15.1-2, 2008, p. 100-114. [À propos de Border Incident d’Anthony Mann.]

« Tours promises » in Marta Segarra, dir. Lire Hélène Cixous en lisant Derrida, Paris, Éditions Campagne-Première, 2008, p. 112-126.

« Roman de fragment : Amorces de LAmadis de Gaule (1548) » in Dominique de Courcelles, dir., Rhétorique et littérature en Europe de la fin du Moyen Age au xviie siècle, Bruxelles, Brepols (Coll. Recherches sur les rhétoriques religieuses), 2008, p. 49-59.

« Fortune in Conflict : The Self Displaced in Ronsard’s Meslanges of 1559 » in Elizabeth Vinestock et David Foster, dir., Writers in Conflict in Sixteenth-Century France : Essays in Honour of Malcolm Quainton, Durham, Durham University Press, 2008, p. 65-88.

26

« Viridiana Coca-Cola » in Joan-Ramon Resina, dir., Burning Darkness : A Half-Century of Spanish Cinema, Albany, SUNY Press, 2008, p. 43-60.

« Le Méditer : Via Apian », Cahiers Verdun-Saulnier, 26, 2009, p. 95-112.

« The 39 Steps and the Mental Map of Classical Cinema » in Martin Dodge, dir., Rethinking Maps, Londres, Routledge, 2009, p. 131-148.

« Locations of Film Noir », The Cartographic Journal, 23.3, mars 2009, p. 1-9.

« Fadaises et Dictons », in Zahi Zalloua, ed., Montaigne after Theory/Theory after Montaigne (Seattle and London : University of Washington Press, 2009) 253-263.

« Le Banal livre son secret : Relire Balzac en lisant Rancière » in Jacques Rancière et la politique de lesthétique, dir. Jérôme Game et Aliocha Walk Lasowski, Paris, Éditions des Archives Contemporaines, 2009, p. 160-170.

« Cinema and its Discontents » in Gabriel Rockhill et Philip Watts, dir., Jacques Rancière : History, Politics, Aesthetics, Durham, NC, Duke University Press, 2009, p. 216-228.

« A Writer and his Movies » in Marc Augé, Casablanca : Movies and Memory, Minneapolis, University of Minneapolis Press, 2009, p. 75-90.

« From Satyre to Théâtre : Religious Images and Early Mapping of France » in Bernd Renner, dir. La Satire dans tous ses états, Genève, Droz, 2009, p. 301-326.

« A Devil in “Diversion” : Number and Line in the Essais », Configurations : A Journal of Literature, Science, and Technology, 17.1-2, hiver 2009, p. 87-103.

« “Des cannibales” : Essai sous le don », Montaigne Studies, 22, 2010, p. 119-126.

« Louis Aragon, “Elsa, je t’aime” » in Hugues Azerad, dir., 20th Century French Poetry, Cambridge, Cambridge University Press, 2010, p. 105-115.

« There’s a New World Here : Pantagruel via Oronce Finé » in French Global, dir. Christie McDonald et Susan Suleiman, New York, Columbia University Press, 2010, p. 21-41.

« The Strategist and the Stratigrapher » in Afterimages of Gilles Deleuzes Film Philosophy, dir. D.N. Rodowick, Minneapolis, University of Minnesota Press, 2010, p. 193-212.

« Screen Memories : from Jean-Louis Schefer, LHomme ordinaire du cinéma », New Review of Film and Television Studies, 8.1, mars 2010, p. 12-21.

« A Topographer’s Eye : From Gilles Corrozet to Pieter Apian », Early Modern Eyes, dir. Walter S. Melion et Lee Palmer Wandel, (Leiden/Boston, Brill, 2010, p. 55-80.

« Michel de Certeau » in Routledge Dictionary of Philosophy, New York, Routledge, 2010.

« Crashing In : Birdman of Alcatraz » in A Little Solitaire : John Frankenheimer & American Film, dir. Murray Pomerance et R. Barton Palmer, New Brunswick, Rutgers University Press, 2011, p. 145-156.

« Translation “on the Line” », Profession 2010, New York, Modern Language Association, 2011, p. 9-17.

27

« Rabelais and Cartography » in Approaches to the Teaching of Rabelais, dir. Todd W. Reeser et Floyd Gray, New York, MLA Publications, 2011, p. 144-158.

« Evolution and Event in Quest-ce que le cinéma » in Dudley Andrew, dir., Opening Bazin, New York, Oxford University Press, 2011, p. 32-41.

« The Baroque Fold as Map and as Diagram » in Helen Hills, dir., Rethinking the Baroque, Aldershot, Ashgate Publishers, 2011, p. 203-217.

« Deleuze and the Filmic Diagram » in Schizoanalysis and Visual Culture, dir. Phillip Roberts et Richard Rushton, numéro spécial de Deleuze Studies, 5.2, 2011, p. 163-176.

« The Fall of the Roman Empire : On Space and Allegory » in Robert Burgoyne, dir. The Epic Film in World Culture, New York, Routledge, Coll. AFI Film Readers, 2011, p. 144-160.

« Afterword » in David Castillo et Bradley Nelson, dir. Spectacle and Topophilia : Reading Early Modern and Postmodern Hispanic Cultures [Hispanic Issues 38], Nashville, Vanderbilt University Press, 2011, p. 253-262.

« An Island as Event : Reading with “Desert Islands” » in Landfall, dir. Elodie Hirczuk et Sjourd Vanoeveln, Amsterdam, Jap Sam Books, 2012, p. 133-152.

« Nouvelle et point de fuite : Pierre Boaistuau, Histoires tragiques (1559) » in Le Roman à la Renaissance : Actes du colloque international de Tours dirigé par Michel Simonin, dir. Christine de Buzon, numéro spécial de la revue Renaissance Humanisme Réforme, 2012, p. 1-12.

« Ingénieurs du Roy, Ingénieur du Moy : Self and Space in Montaigne and Descartes » in David Sabean et Malina Stefanovska, dir. Space and Self in Early Modern European Cultures, Toronto, University of Toronto Press, 2012, p. 258-277.

« Buñuel Entomographer : from Las Hurdes to Robinson Crusoe » in A Companion to Luis Buñuel, dir. Rob Stone et Julián Gutiérrez-Albilla, Boston., Wiley-Blackwell, 2012, p. 188-201.

« “It Was a Horserace Sorta” : Fortunes of Rancho Notorious » in Joseph McElhaney, dir., A Companion to the Films of Fritz Lang, Boston, Wiley-Blackwell, 2012.