Aller au contenu

Classiques Garnier

Sommaire

7

Contents

Jed Wentz

Introduction. I was just saying the lines.  /
Introduction.
Je ne faisais que dire les lignes.    11

POINTS OF DEPARTURE / POINTS DE DÉPART

Mary Carruthers

Of Notes and Unfolding Sounds.
Perspectives from Grammar and Geometry /

Des notes et des sons qui se déploient. Les points de vue
provenant du champ grammatical et de la géométrie
   59

Anne Smith

Reflections on Historical Acting
and the Alexander Technique /
Réflexions sur le jeu historique d
acteur et la technique Alexander   65

HABITUS AND THE EMBODIED QUALITIES
OF ARTISTIC RESEARCH / LHABITUS ET LES QUALITÉS INCARNÉES DE LA RECHERCHE ARTISTIQUE

Jed Wentz, The Dutch Historical Acting Collective

A Roundtable on Embodiment in Research   /
Une table ronde sur l
embodiment en recherche   75

8

Bernhard Hommel

Embodiment in Action  / L embodiment en action   91

Paul Craenen, Kevin Toksöz Fairbairn,
Anna Scott, Suzan Tunca, Jed Wentz

Roundtable. The Artist-Researcher Inside Out:
Strategies, Methodologies, Refractions
 /
Table ronde. L
artiste-chercheur révélé :
stratégies, méthodologies, refractions
   97

THE BODY AND THE VOICE / LE CORPS ET LA VOIX

Laila Cathleen Neuman

Despairing Rage and Courageous Pride . Exploring the Acting
Style of Johannes Jelgerhuis Through Practice-Based Research
 /
« Rage désespérée » et « Fierté courageuse ».
Exploration du style de jeu
d
acteur de Johannes Jelgerhuis par la recherche fondée sur la pratique   113

João Luís Paixão

Facing the Passions. An Embodied Approach
to Facial Expression on the Eighteenth-Century Stage
 /
Faire face aux passions. L expression faciale sur la scène du xviii e  siècle   153

Martina Papiro

The Plates of Morrocchesi s Lezioni di declamazione e
d
arte teatrale (1832). An Introduction and Analysis  /
Les illustrations des
Lezioni di declamazione e d arte
teatrale de Morrocchesi (1832). Introduction et analyse   189

Anne Smith

A Translation of the Lezione dei gesti and the Lezione di
compostezza e passo
from Antonio Marrocchesi s Lezioni di
declamazione e d
arte teatrale (Florence: Tipografia alla insegna
di Dante, 1832)
 / Une traduction de deux leçons tirées des Lezioni
de declamazione e d
arte teatrale dAntonio Marrocchesi
(Florence: Tipografia alla insegna di Dante, 1832)
   223

9

Jed Wentz

And the Wing d Muscles , into Meanings Fly .
Practice-Based Research into Historical Acting
Through the Writings of Aaron Hill
 /
And the wing d muscles , into meanings fly . Recherche à partir
des écrits d
Aaron Hill et de la pratique historiquement informée   243

Sabine Chaouche

Acting Through the Lens of the Press. Impulsive Styles, Truthful
Tones and Scenic Expressivity in Eighteenth-Century France  /
Le jeu du comédien au prisme de la presse. Styles impulsifs, sincérité
des tonalités et expressivité scénique dans la France du
xviii e  siècle   305

Andreas Gilger

Tempo in Declamation According to Gustav Anton
Freiherr von Seckendorff
 / Tempo dans la déclamation
selon Gustav Anton Freiherr von Seckendorff
   369

Kat Carson

Testimony. Past into Present: Breathing Life into
Contemporary Performance with Historical Acting
 /
Témoignage. Du passé au présent : insuffler de la vie à
la performance contemporaine avec un jeu historique d
acteur   381

THEATRE, HO!

Xavier Vandamme, Jed Wentz

Seven Propositions Towards the Establishment
of a New Kind of Theatre Festival
 /
Sept propositions pour la création
d
un nouveau genre de festival de théâtre   393

A List of Video Materials Related to This Volume / Video   399

Abstracts and Biographies / Résumés et présentation des auteurs   403