Aller au contenu

Classiques Garnier

Bibliographie

309

Bibliographie

Arcangeli, Alessandro, « Canto, danza e memoria : gli europei alla scoperta dellareito », Itineraria, 6, 2007, p. 159-173.

Arcangeli, Alessandro, « Dance and punishment », Dance Research, 10.2, 1992, p. 30-42.

Arcangeli, Alessandro, « Dancing Savages: Stereotypes and Cultural Encounters across the Atlantic in the Age of European Expansion », in Melissa Calaresu, Filippo De Vivo and Joan-Pau Rubiés (éd.), Exploring Cultural History: Essays in Honour of Peter Burke (Farnham : Ashgate), 2010, p. 289-308.

Arcangeli, Alessandro, « Fonti europee e cultura arabo-islamica di fronte ai balli africani : Missionari, viaggiatori, trattatisti », in LEuropa divisa e i Nuovi Mondi. Per Adriano Prosperi, vol. II, Massimo Donattini, Giuseppe Marcocci and Stefania Pastore (éd.), Pisa, Edizioni della Normale, 2011, p. 241-252.

Arcangeli, Alessandro, « Lopuscolo contro la danza attribuito a Carlo Borromeo », Quadrivium, n. s., vol. I, n. 1, 1990, p. 35-70.

Arcangeli, Alessandro, « Lenchantement du corps dansant à la Renaissance », in Claude Fintz (éd.), Les Imaginaires du corps en mutation. Du corps enchanté au corps en chantier, Paris, LHarmattan, 2008, p. 107-117.

Arcangeli, Alessandro, « Moral Views on Dance », in Dance, Spectacle, and the Body Politick, 1250-1750, Jennifer Nevile (éd.), Bloomington, Indiana University Press, 2008.

Arcangeli, Alessandro, Davide o Salomè ? Il dibattito europeo sulla danza nella prima età moderna, Treviso-Rome, Fondazione Benetton Studi Ricerche-Viella, 2000.

Ariès, Philippe et Duby, Georges (éd.), Histoire de la Vie Privée, Paris, Seuil, 1986.

Becker, Howard, Outsiders. Études de sociologie de la déviance, Paris, A.-M. Métailié, 1985.

Beller, Manfred and Leerssen, Joep (eds), Imagology: The Cultural Construction and Literary Representation of National Characters. A Critical Survey, Amsterdam, Rodopi, 2007.

310

Bercé, Yves-Marie, Fête et Révolte. Des Mentalités Populaires aux xvie et xviie Siècles, Paris, Hachette, 1976.

Bourrelais, Patrice et Fassin, Didier (éd.), Les Constructions de lintolérable, Paris, La Découverte, 2005.

Brown, Peter, The Cult of the Saints: Their Rise and Function in Latin Christianity, Chicago, University of Chicago Press, 1981.

Carré, Yannick, Le Baiser sur la bouche au Moyen Âge : rites, symboles, mentalités, à travers les textes et les images, xie-xve siècles, Paris, Le Léopard dOr, 1992.

Chalus, Elaine, Elite Women in English Political Life, c. 1754–1790, Oxford, Clarendon Press, 2004.

Clark, Anna, The Struggle for the Breeches. Gender and the Making of the British Working Class, Berkeley, Univ. of California Press, 1995.

Clendinnen, Inga, Dancing with strangers, Edinburgh, Canongate, 2005.

Davis, Natalie Zemon, Trickster Travels: A Sixteenth-century Muslim between Worlds, New York, Hill & Wang, 2006.

Dreyfus, Hubert L. et Rabinow, Paul, Michel Foucault, un parcours philosophique, Paris, Gallimard, 1984.

Durkheim, Émile, « Détermination du fait moral », in Sociologie et philosophie, Paris, PUF, 2004.

Elias, Norbert, La Civilisation des Mœurs, Paris, Calmann-Lévy, 1973.

Foucault, Michel, « À propos de la généalogie de léthique : un aperçu du travail en cours », entretien avec Hubert L. Dreyfus et Paul Rabinow, trad. G. Barbedette, in Michel Foucault, un parcours philosophique, Paris, Gallimard, 1984.

Foucault, Michel, Dits et écrits I. 1954-1975, Paris, Gallimard, 2001.

Foucault, Michel, Surveiller et Punir, Paris, Gallimard, 1975.

Franko, Mark, The Dancing Body in Renaissance Choreography (c. 1416-1589), Birmingham, Summa Publications Inc., 1986.

Gertsman, Elina, The Dance of Death in the Middle Ages: Image, Text, Performance, Turnhout, Brepols, 2010.

Gibson, Walter S., Pieter Bruegel and the Art of Laughter, Berkeley, University of California Press, 2006.

Ginzburg, Carlo, Ecstasies: Deciphering the Witches Sabbath, trad. par Raymond Rosenthal, New York, Pantheon Books, 1991.

Ginzburg, Carlo, Rapporti di forza Storia, retorica, prova, Milan, Feltrinelli, 2001.

Giordano, Ralph G., Satan in the Dance Hall. Rev. John Roach Straton, Social Dancing, and Morality in 1920s New York City, Lanham, Maryland/Toronto/Plymouth, UK, The Scarecrow Press, 2008.

Gorski, Philip S., « Historicizing the Secularization Debate: Church, State, and Society in Early-Modern Europe », American Sociological Review, 65:1, 2000.

311

Greenblatt, Stephen, Marvelous Possessions: The Wonder of the New World, Oxford, Clarendon Press, 1992.

Guilcher, Jean-Michel, La Tradition populaire de danse en Basse-Bretagne, Spézet, Coop Breizh, 2007 [1963].

Hall-Witt, Jennifer, Fashionable Acts: Opera and Elite Culture in London, 1780–1880, Durham, Univ. of New Hampshire Press, 2007.

Hanlon, Gregory, Confession and Community in Seventeenth Century France. Catholic and Protestant Coexistence in Aquitaine, Philadelphie, University of Pennsylvania Press, 1993.

Harris-Warrick, Rebecca, Brown, Bruce Alan (dir.), The Grotesque Dancer on the Eighteenth-Century Stage: Gennaro Magri and His World, Madison, Wisconsis, University of Wisconsin Press, 2004.

Herdt, Jennifer, Putting on Virtue. The Legacy of the Splendid Vices, Chicago, The University of Chicago Press, 2008.

Houdard, Sophie, Les Sciences du diable, Paris, Cerf, 1992.

Jacotot, Sophie, Danser à Paris dans lentre-deux guerres. Lieux, pratiques et imaginaires des danses de société des Amériques (1919-1939), Paris, Nouveau Monde, 2013.

Karant Nunn, Susan, The Reformation of Feeling: Shaping the Religious Emotions in Early-Modern Germany, Oxford, Oxford University Press, 2010.

Kendall, Elizabeth, Where she Danced, New York, Alfred A. Knopf, 1979.

Klapish-Zuber, Christiane, La Famiglia e le donne nel Rinascimento a Firenze, Roma-Bari, Laterza, 1998.

Kleinschmidt, Harald, Perception and action in medieval Europe, Woodbridge, Boydell Press, 2005.

Kuzmick Hansell, Kathleen, « Le ballet théâtral et lopéra italien » in Viale Ferrero, Mercedes (éd.), Histoire de lopéra italien : LOpéra spectacle, Volume 5, Liège, Mardaga, 1992.

Lafond, Jean (ed.), LHomme et son Image, Paris, H. Champion, 1996.

Legendre, Pierre, La Passion dêtre un autre : étude pour la danse, Paris, Éditions du Seuil, 2000.

Lestringant, Frank, Jean de Léry ou linvention du sauvage, Paris, H. Champion, 2005.

Lestringant, Frank, Le Huguenot et le sauvage. La controverse coloniale, en France, au temps des guerres de Religion (1555-1589), Paris, Klincksieck, 1999.

Lilti, Antoine, Figures publiques. Linvention de la célébrité, 1750-1850, Paris, Fayard, 2014.

Locke, Ralph P., Music and the Exotic from the Renaissance to Mozart, Cambridge, Cambridge University Press, 2015.

312

Lombardi, Carmela, Il Ballo pantomimo. Lettere saggi e libelli sulla danza (1773-1785), Torino, Paravia Scriptorium, 1998.

Louison-Lassablière, Marie-Joëlle, Études sur la danse : de la Renaissance au siècle des Lumières, Paris, lHarmattan, 2003.

McGowan, Margaret, LArt du ballet de cour en France 1581-1643, Paris, Éd. du CNRS, 1978.

McGowan, Margaret, Dance in the Renaissance: European fashion, French obsession, New Haven and London, Yale University Press, 2008.

Montandon, Alain (dir.), Sociopoétique de la danse, Paris, Anthropos, 1998.

Montandon, Alain, Le Baiser. Le corps au bord des lèvres, Paris, Autrement, 2005.

Mourey, Marie-Thérèse, « Plaisir du Corps ou Salut de lÂme : il faut choisir ! La “Querelle des Danses” autour de 1700 », in Glaubensformen zwischen Volk und Eliten: Frühneuzeitliche Parktiken und Diskurse zwischen Frankreich und dem Heiligen Römischen Reich, T. Nicklas (éd.), Halle an der Saale, Universitätsverlag Halle-Wittenburg, 2012.

Moxey, Keith, Peasants, Warriors and Wives. Popular Imagery in the Reformation, Chicago and London, Chicago University Press, 1989.

Nietzsche, Friedrich, La Généalogie de la morale, s. l., Arvensa Editions, 2015.

Nordera, Marina, « Women dancing out norms in 16th century Italy », in Proceedings of the 30th Conference, s. l., CORD-SHDS-CND, 2007.

Nordera, Marina, La Construction de la féminité dans la danse, Catalogue de lexposition, Pantin, Centre National de la Danse, 2004.

Piéjus, Anne (dir.), Plaire et instruire : le spectacle dans les collèges de lAncien Régime. Actes du colloque de Paris, Bibliothèque nationale de France, 17-19 novembre 2005, Rennes, Presses universitaires de Rennes, 2007.

Pouillaude, Frédéric, Le Désœuvrement chorégraphique, Paris, Vrin, 2009.

Prudhommeau, Germaine, Histoire de la danse : des origines à la fin du Moyen Âge, Paris, Amphora, 1986.

Quillévéré, Alain, Bals clandestins pendant la Seconde guerre mondiale, Morlaix, Skol Vreizh, 2014.

Rannou, Janine et Roharik, Ionela, Les Danseurs : un métier dengagement, Paris, La Documentation française, 2006.

Rohmann, Gregor, « The invention of dancing mania : Frankish christianity, platonic cosmology and bodily expressions in sacred space », The Medieval History Journal, 12, 1, 2009, p. 31-34.

Roper, Lyndal, The Witch in the Western European Imagination, Charlottesville, University of Virginia Press, 2012.

Ruel, Marianne, Les Chrétiens et la danse dans la France moderne, xvie-xviie siècle, Paris, Champion, 2006.

313

Sasportes, Jose, « La parola contro il corpo ovvero il melodramma nemico del ballo », in La danza italiana, No 1, Autunno 1984.

Schmitt, Jean-Claude, « Les superstitions », in J. Le Goff et R. Rémond (dir.), Histoire de la France religieuse. Tome 1 : Des dieux de la Gaule à la papauté dAvignon : des origines au xive siècle, Paris, Seuil, 1988.

Schmitt, Jean-Claude, La Raison des gestes dans loccident médiéval, Paris, Gallimard, 1990.

Schmitt, Jean-Claude, Le Corps, les rites, les rêves, le temps. Essais danthropologie médiévale, Paris, Gallimard, 2001.

Schmitt, Jean-Claude, Les Revenants. Les vivants et les morts dans la société médiévale, Paris, Gallimard, 1994.

Scolieri, Paul A., Dancing the New World. Aztecs, Spaniards, and the Choreography of Conquest, Austin, University of Texas Press, 2013.

Skiles, Howard, « Rival Discourses of Dancing in Early Modern England », Studies in English Literature, 36, 1996.

Sparti, Barbara, Dance, Dancers and Dance-Masters in Renaissance and Baroque Italy, Bologna, Piretti, 2015.

Stewart, Alison G., Before Bruegel. Sebald Beham and the Origins of Peasant Festival Imagery, Aldershot, Ashgate, 2008.

Todorov, Tzvetan, « More on History and Morality », South Central Review, Vol. 16, No. 2/3, German Studies Today (Summer-Autumn, 1999), p. 119-124.

Todorov, Tzvetan, « The Morality of the Historian », trad. par L. Golsan, South Central Review, Vol. 15, No. 3/4, Tzvetan Todorov and the Writing of History (Autumn-Winter, 1998), p. 6-15.

Todorov, Tzvetan, Les Morales de lhistoire, Paris, Grasset, 1991.

Van Orden, Kate, Music, Discipline, and Arms in Early Modern France, Chicago, The University of Chicago Press, 2005.

Vigarello, Georges, Le Corps redressé. Histoire dun pouvoir pédagogique, Paris, J-P. Delarge, 1978.

Wagner, Ann, Adversaries of dance. From the Puritans to the Present, Urbana et Chicago, University of Illinois Press, 1997.

Wéry, Anne, La Danse écartelée, de la fin du Moyen Âge à lâge classique, Paris, H. Champion, 1992.

Zacharasievicz, Waldemar, Imagology Revisited, Amsterdam, Rodopi, 2010.

Zagorin, Perez, « Looking for Pieter Bruegel », Journal of the History of Ideas, Vol. 64, No. 1, 2003, p. 73-96.

Zika, Charles, The Appearance of Witchcraft: Print and visual culture in sixteenth-century Europe, London and New York, Routledge, 2007.

Zonta, Giuseppe (éd.), Trattati damore del cinquecento, Bari, Laterza, 1968.