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Classiques Garnier

Abstracts

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RÉSUMÉS/ABSTRACTS

Claire Scopsi, « Quand limage darchive ment »

Claire Scopsi est maîtresse de conférences HDR en Sciences de lInformation et de la Communication et chercheuse au Dicen-IDF Cnam/Paris. Elle interroge la documentalité de la mémoire à lère numérique à travers la pratique mémorielle contemporaine sur le web et les réseaux sociaux. Responsable de la licence professionnelle de documentaliste-archiviste audiovisuel du Cnam Paris, elle anime le séminaire « Les Nouveaux paradigmes de larchive » du Labex Hastec.

Les photographies issues de collections darchives numérisées et publiées sur le web par leurs institutions détentrices circulent et sont réutilisées par des amateurs ou des professionnels dans des sites relatant la mémoire ou lhistoire de certains événements. Les manipulations et les changements de contexte quelles subissent au cours de ces rééditions posent la question de leur intégrité et de leur fiabilité. En sappuyant sur de nombreux exemples issus du web, cet article dresse une typologie des altérations et falsifications que lon y rencontre. Il propose dorganiser un checking des images darchives, comme cela existe pour les images dactualité.

Mots-clés : images darchives, image numérisée, vérification de linformation, ré-éditorialisation, mémoire en ligne.

Claire Scopsi,When archive images lie

Claire Scopsi is a HDR lecturer in Information and Communication Sciences and a researcher at Dicen-IDF Cnam/Paris. She questions the documentality of memory in the digital age through contemporary memorial practice on the web and social networks. In charge of the professional degree of audiovisual documentalist-archivist of the Cnam Paris, she leads the seminar “New paradigms of the archive” of the Labex Hastec.

Photographs from digitized archival collections circulate as their owners publish them on the web. Amateurs or professionals reuse them in sites relating the memory or history of certain events. The manipulations and changes of context that they undergo during these re-editions raise the question of their integrity and reliability. Based on numerous examples from the web, this article draws up a typology of the alterations 236 and falsifications that can be found there. It proposes to organize a checking of archive images, as it exists for news images.

Keywords: archival images, digitized images, information verification, re-editorialization, online memory.

Denis Teyssou, « Photographies manipulées. La preuve par limage GIF »

Denis Teyssou est responsable éditorial du Médialab R&D de lAgence France-Presse (AFP), responsable de linnovation des projets européens InVID (2016-2018), WeVerify (2018-2021), et vera.ai (2022-2025), coordinateur du projet IFCN EnVisu4 (2021), et fondateur de loutil libre de fact-checking InVID-WeVerify (100.000 utilisateurs actifs). Il est également doctorant en Sciences de lInformation et de la Communication à lUniversité Paris Nanterre. Il est co-auteur du rapport de lUNESCO, Balancing Act : Countering Digital Disinformation While Respecting Freedom of Expression (2020), et co-éditeur de Video Verification in the Fake News Era (2019) aux éditions Springer.

Cet article présente la genèse dun outil logiciel de détection des manipulations de limage photographique, utilisant le format GIF comme « preuve par limage ». Cette présentation est complétée par une analyse plus théorique, au croisement de la sémiotique et des Sciences de lInformation et de la Communication, sur lapport de ce format comme lieu de perception de la falsification.

Mots-clés : GIF, image numérique, fact-checking, preuve, falsification.

Denis Teyssou,“Manipulated photographs. Evidence by GIF image

Denis Teyssou is editorial manager at Agence France-Presse (AFP) R&D Medialab, head of innovation for European projects InVID (2016-2018), WeVerify (2018-2021), and vera.ai (2022-2025), coordinator of the IFCN project EnVisu4 (2021), and founder of the free fact-checking tool InVID-WeVerify (100.000 active users). He is also a doctoral student in Information and Communication Sciences at Paris Nanterre University. He is co-author of the UNESCO report, Balancing Act: Countering Digital Disinformation While Respecting Freedom of Expression (2020), and co-editor of Video Verification in the Fake News Era (2019) published by Springer.

This article presents the genesis of a software tool for detecting the manipulation of photographic images, using the GIF format as “visual evidence”. This presentation is completed by a more theoretical analysis, at the crossroads of semiotics and Information and Communication Sciences, on the contribution of this format as a place of perception of forgery.

Keywords: GIF, digital image, fact-checking, evidence, forgery.

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Aurélie Ledoux, « La face cachée dOpération Lune (William Karel, 2002) »

Aurélie Ledoux est maîtresse de conférences en études cinématographiques à lUniversité Paris Nanterre. Ses travaux portent sur la théorie de limage filmique, ainsi que sur les aspects politiques et idéologiques du cinéma. Elle est notamment lautrice de LOmbre dun doute : le cinéma américain et ses trompe-lœil (Presses Universitaires de Rennes, 2012) et co-directrice avec Pierre-Olivier Toulza de Politiques du musical hollywoodien (Presses universitaires de Paris Nanterre, 2020).

Réalisé par William Karel, Opération Lune est un « documenteur » qui repose principalement sur le détournement dentretiens filmés et dimages darchives. Cet article cherche à rendre compte de lécart existant entre lintention ludique qui présidait à la réalisation de ce documentaire, et sa réception, rendue problématique par lémergence même du phénomène conspirationniste quelle paraît parodier.

Mots-clés : documenteur, complotisme, détournement, critique des médias, images darchives.

Aurélie Ledoux, “Bright Dark Side of the Moon (William Karel, 2002)

Aurélie Ledoux is a lecturer in Film Studies at Paris Nanterre University. Her work focuses on the theory of the filmic image, as well as on the political and ideological aspects of cinema. She is the author of LOmbre dun doute: le cinéma américain et ses trompe-lœil (Presses Universitaires de Rennes, 2012) and co-director with Pierre-Olivier Toulza of Politiques du musical hollywoodien (Presses universitaires de Paris Nanterre, 2020).

Directed by William Karel, Dark Side of the Moon is a “mockumentary” that relies mainly on manipulation of filmed interviews and archive footage. This article seeks to account for the discrepancy between the playful intention that presided over the production of this documentary, and its reception, which has become problematic because of the emergence of the conspiracy phenomenon that it seems to parody.

Keywords: mockumentary, conspiracy theory, hoax, media criticism, archive footage.

Dork Zabunyan, « Limage-preuve sur Internet – tours, détours et retours. Discussion avec Chloé Galibert-Laîné »

Dork Zabunyan est professeur en études cinématographiques à lUniversité Paris 8. Il a écrit sur LImage-mouvement et LImage-temps de Gilles Deleuze – Gilles Deleuze : Voir, parler, penser au risque du cinéma (Presses Sorbonne Nouvelle, 2006), Les Cinémas de Gilles Deleuze (Bayard, 2011) –, ainsi que sur Michel Foucault et le cinéma (Foucault at the Movies, avec Patrice Maniglier, Columbia University Press, 2018). 238Son livre LInsistance des luttes. Images, soulèvements, contre-révolutions (De lincidence éditeur, 2016) a paru en anglais en 2019 chez IF Publications. Il a dernièrement publié Fictions de Trump. Puissances des images et exercices du pouvoir (Le Point du Jour, 2020) et a coordonné, avec Paul Sztulman, le volume collectif intitulé Politiques de la distraction (Presses du réel / ArTeC, 2021). Son essai ayant pour titre Jacques Rancière et le monde des images a paru en 2023 aux éditions Mimésis.

Chercheuse et réalisatrice, Chloé Galibert-Laîné analyse par ses écrits comme par ses films la circulation des images sur Internet. Dans cet entretien avec Dork Zabunyan, elle revient sur son essai filmique Forensickness qui interroge les démarches forensiques spontanées des internautes.

Mots-clés : enquêtes forensiques, Internet, forum de discussion, détails, complotisme.

Dork Zabunyan,Online evidence–turns, detours and returns. Discussion with Chloé Galibert-Laîné

Dork Zabunyan is a professor in Film Studies at Université Paris 8. He has written on Gilles Deleuze s LImage-mouvement and LImage-temps Gilles Deleuze: Voir, parler, penser au risque du cinéma (Presses Sorbonne Nouvelle, 2006), Les Cinémas de Gilles Deleuze (Bayard, 2011) –, as well as on Michel Foucault and cinema (Foucault at the Movies, with Patrice Maniglier, Columbia University Press, 2018). His book LInsistance des luttes. Images, soulèvements, contre-révolutions (de lincidence éditeur, 2016) was published in English in 2019 by IF Publications. He has recently published Fictions de Trump. Puissances des images et exercices du pouvoir (Le Point du Jour, 2020) and coordinated, with Paul Sztulman, the collective volume entitled Politiques de la distraction (Presses du réel / ArTeC, 2021). His essay entitled Jacques Rancière et le monde des images has been published in early 2023 by Éditions Mimésis.

Chloé Galibert-Laîné is a researcher and a director who analyzes the circulation of images on the Internet through her writings and films. In this interview with Dork Zabunyan, she looks back on her film essay Forensickness which questions the spontaneous forensic approaches of Internet users.

Keywords: forensic investigations, Internet, discussion forum, details, conspiracy theory.

Alice Leroy, « Politique de la transparence et médiatisation des images. Trois cas de violences policières en Europe »

Alice Leroy est chercheuse et enseignante en études cinématographiques. Maître de conférences à lUniversité Gustave Eiffel, ses travaux portent sur les relations entre 239sciences et esthétique à travers les imaginaires visuels du corps. Elle développe en parallèle des activités de programmation de films et de critique en tant que membre de la rédaction des Cahiers du cinéma. Elle collabore depuis une dizaine dannées au festival international de films documentaires Cinéma du Réel au Centre Pompidou, où elle a contribué à créer le programme de rencontres « Festival parlé », consacré aux écritures documentaires dans les arts et les sciences sociales aujourdhui. Elle travaille également pour le Franska Film Festivalen de Stockholm, où elle est chargée dun programme de projections et conférences à la Cinémathèque suédoise.

Cet article propose une lecture croisée de trois cas de violences impliquant des foules protestataires et des forces de lordre à partir de documents audiovisuels, de photographies et dinfographies. Lanalyse, en interrogeant les conditions délaboration de ces images et leurs conditions de visibilité, tente de définir les enjeux que celles-ci formalisent sur le plan médiatique et sur le plan politique, au regard dune doxa de la transparence prévalant aujourdhui aussi bien du côté de lÉtat que dans le champ des médias ou de la société civile, comme si limage elle-même échappait à un rapport de médiation.

Mots-clés : violences policières, technologies de la vérité, bataille des images, régimes de preuve, transparence.

Alice Leroy, “Transparency policy and media coverage of images. Three cases of police brutality in Europe

Alice Leroy is a researcher and teacher in Film Studies. She is a lecturer at Gustave Eiffel University, and her work focuses on the relationship between science and aesthetics through visual imaginary of the body. In parallel, she develops film programming and criticism activities as a member of the editorial staff of Les Cahiers du cinéma. For the past ten years, she has collaborated with the international documentary film festival “Cinéma du Réel” at the Centre Pompidou, where she helped create the “Festival parlé” program, devoted to documentary writing in the arts and social sciences today. She also works for the Franska Film Festivalen in Stockholm, where she is in charge of a program of screenings and lectures at the Swedish Film Library.

This article proposes a cross-reading of three cases of violence involving protesting crowds and police forces, based on audiovisual documents, photographs and digital modeling. This analysis, by questioning the conditions of elaboration of these images and their conditions of visibility, tries to define the stakes that these formalize on the media level and on the political level, with regard to a doxa of transparency prevailing today both on the side of the State and in the field of the media or civil society, as if images now spoke for themselves.

Keywords: police brutality, technologies of truth-telling, battle of images, evidence regimes, transparency.

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Michaël Meyer, « Drama technologique et appropriation des vidéos de caméras-piétons comme moyen de preuve »

Michaël Meyer est sociologue et responsable de recherche au ColLaboratoire, unité de recherche-action de lUniversité de Lausanne (Suisse). Ses travaux portent sur les mutations contemporaines du travail, avec un intérêt pour limpact des technologies, des médias et des images numériques au sein des groupes professionnels et dans la police en particulier. Entre 2018 et 2021, il a supervisé le protocole dévaluation des caméras-piétons (bodycam) pour deux organisations policières en Suisse. Actuellement, il étudie les modèles de prise en charge policière pour des personnes en état mental perturbé et le rôle du feedback vidéo dans la formation des policiers.

La prolifération des technologies visuelles génère des opportunités et des défis pour la police et la justice. La caméra-piéton, ou « bodycam », est un exemple dune technologie rapidement diffusée dans le système pénal. Ces caméras miniatures portées sur le corps font aujourdhui partie de léquipement de base de beaucoup de policiers dans le monde. Par une approche de la dramaturgie technologique, larticle analyse comment la valeur de preuve des images issues des caméras-piétons reste fortement influencée par des facteurs professionnels, sociaux et opérationnels.

Mots-clés : police, technologie visuelle, caméra-piéton, dramaturgie technologique, vision professionnelle.

Michaël Meyer,Technological drama and appropriation of body-worn camera videos as evidence

Michaël Meyer is a sociologist and head of research at the ColLaboratoire, an action research unit at the University of Lausanne (Switzerland). His work focuses on contemporary mutations of work, with an interest in the impact of technologies, media and digital images within professional groups and in the police in particular. Between 2018 and 2021, he supervised the bodycam evaluation protocol for two police organizations in Switzerland. He is currently studying models of police management for mentally disturbed persons and the role of video feedback in police training.

The proliferation of visual technologies is creating new opportunities and challenges for law enforcement and justice system. Bodycam is one of the most rapidly diffused technologies throughout police services. Miniature body-worn camera has become part of the core equipment of many police officers around the world. Building on a technological drama perspective, we analyse how visual evidence from bodycam footage remains largely influenced by many occupational, social and operational factors.

Keywords: police, visual technology, bodycam, technological drama, professional vision.

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Nathalie Delbard, « À propos de ladmissibilité juridique de limage »

Nathalie Delbard est professeure en Arts plastiques à lUniversité de Lille, critique dart et membre du CEAC (Centre dÉtude des Arts Contemporains). Spécialiste de la photographie contemporaine, elle a consacré plusieurs essais à lœuvre de Jean-Luc Moulène, dont elle poursuit actuellement létude. Ses recherches sur les conditions de perception des images lont récemment conduite à publier un ouvrage portant sur Le Strabisme du tableau (De Lincidence éditeur, 2019). Dans le cadre du programme de recherche « Art et droit », elle développe également depuis plusieurs années une approche des images à partir de la jurisprudence et de notions propres au domaine juridique, à la croisée de léthique et de lesthétique.

À partir de lanalyse détaillée du manuel La preuve audiovisuelle devant les instances internationales conçu à destination des praticiens du droit, il sagit de mettre en lumière les critères qui président à la constitution de limage comme preuve de crimes de guerre, et déprouver leur pertinence dans le champ des arts visuels. À rebours de certaines pratiques médiatiques ou artistiques, ces recommandations juridiques invitent à un réexamen précautionneux des images des exactions de lhistoire récente.

Mots-clés : authenticité, preuve, chaîne de possession, numérique, image-corps.

Nathalie Delbard,About legal admissibility of images

Nathalie Delbard is a professor of Visual Arts at the University of Lille, an art critic and a member of the CEAC (Centre d Études des Arts Contemporains). She is a specialist in contemporary photography and she has devoted several essays to the work of Jean-Luc Moulène, whose study she is currently pursuing. Her research on the conditions of image perception recently led her to publish Le Strabisme du tableau (De Lincidence éditeur, 2019). As part of the research program “Art et droit”, she has also been developing for several years an approach to images based on jurisprudence and notions specific to the legal field, at the crossroads of ethics and aesthetics.

Based on a detailed analysis of the handbook Audiovisual Evidence in the Context of International Law, intended to serve as a guide for legal practitioners, the article will shed light on the criteria that govern the use of images as evidence of war crimes, and to test their relevance in the field of visual arts. In contrast with certain media or artistic practices, these legal guidelines invite a careful re-examination of the images of recent historical exactions.

Keywords: authenticity, evidence, chain of custody, digital, body image.

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Aurélie Ledoux, « Enquêtes vidéo et investigations en sources ouvertes. Entretien avec Antoine Schirer »

Dans cet entretien, le journaliste Antoine Schirer revient sur les enquêtes vidéo auxquelles il a participé pour Le Monde ou Médiapart. Il évoque son travail, au croisement de lanalyse dimages, de linvestigation en sources ouvertes et du motion design.

Mots-clés : journalisme, motion design, modélisation 3D, OSINT, violences policières.

Aurélie Ledoux, “Video surveys and open source investigations. Interview with Antoine Schirer

In this interview, journalist Antoine Schirer looks back at the video investigations he has done for Le Monde and Mediapart. He talks about his work, at the crossroads of image analysis, open source investigation and motion design.

Keywords: journalism, motion design, 3D modeling, OSINT, police brutality.

Allan Deneuville, Gala HernÁndez López, « Sexe, mensonges et vidéo. Vérité et visibilité de lintime en régime porno-médiatique »

Allan Deneuville est docteur en études littéraires et ATER en sciences de linformation et de la communication à lUniversité de Lorraine. Ses travaux de recherche portent sur la circulation des textes et des images, à partir et sur les réseaux socionumériques. Il est le co-fondateur du groupe de recherche et de création Après les réseaux sociaux (http://after-social-networks.com).

Gala Hernández López est cinéaste et chercheuse. Elle prépare une thèse de recherche-création sur la capture décran à lUniversité Paris 8. Elle est actuellement ATER en études visuelles et arts numériques à lUniversité Gustave Eiffel et chercheuse invitée à la Filmuniversität Babelsberg grâce à une bourse DAAD. Son film La mécanique des fluides, sur la communauté incel et les applications de rencontres, a été présenté à DOK Leipzig, au FIFIB et à la SEMINCI. Son travail combine la recherche interdisciplinaire avec la production dessais expérimentaux sur les processus dindividuation masculine produits spécifiquement par le capitalisme numérique. Elle est la co-fondatrice du groupe de recherche et de création Après les réseaux sociaux (http://after-social-networks.com).

À partir de laffaire de la vidéo intime du candidat à la Mairie de Paris Benjamin Griveaux et de laffaire médiatique et politique dite « La Manada » autour du viol collectif dune jeune femme espagnole, nous proposons la qualification dun régime porno-médiatique au sein duquel la circulation et 243létablissement de dispositifs de production publique et de mise en spectacle de la sphère intime, donnent à des images le statut pornographique et les transforment en vecteurs de pouvoir politique. Cela nous permet alors dinterroger le régime de limage-preuve dans le traitement des violences sexuelles et du changement de paradigme quamènent les différents mouvements « MeToo ».

Mots-clés : porno-médiatique, La Manada, Benjamin Griveaux, #MeToo, violences sexuelles.

Allan Deneuville, Gala HernÁndez LÓpez,Sex, lies and video. Truth and visibility of intimacy in porn-media regime

Allan Deneuville holds a PhD in Literary Studies and is an ATER in Information and Communication Sciences at the University of Lorraine. His research work focuses on the circulation of texts and images, from and on digital social networks. He is the co-founder of the research and creation group Après les réseaux sociaux (http://after-social-networks.com).

Gala Hernández López is a filmmaker and researcher. She is preparing a research-creation thesis on screen capture at the University of Paris 8. She is currently an ATER in visual studies and digital arts at the University Gustave Eiffel and a visiting researcher at the Filmuniversität Babelsberg thanks to a DAAD grant. Her film La mécanique des fluides, about the incel community and dating applications, was presented at DOK Leipzig, FIFIB and SEMINCI. Her work combines interdisciplinary research with the production of experimental essays on male individuation processes produced specifically by digital capitalism. She is the co-founder of the research and creation group Après les réseaux sociaux (http://after-social-networks.com).

Based on the case of the intimate video of the candidate for Mayor of Paris Benjamin Griveaux and the media and political affair called “La Manada” around the gang rape of a young Spanish woman, we propose the qualification of a media-porn regime within which the circulation and the establishment of mechanisms for public production and exhibition of the intimate sphere give images pornographic status, and transform them into vectors of political power. This allows us to question the image-evidence regime in the treatment of sexual violence and the paradigm shift brought about by the various “MeToo” movements.

Keywords: media-porn, La Manada, Benjamin Griveaux, #MeToo, sexual abuses.

Àngel Quintana, « Les frontières de limage hybride. Le documentaire face à lanimation et aux effets spéciaux »

Àngel Quintana est professeur détudes cinématographiques à lUniversité de Girona en Espagne. Il a publié des ouvrages sur Roberto Rossellini, Jean Renoir et 244Federico Fellini, ainsi que les essais El cine italiano. Del neorrealismo a la modernidad (1997), Fábulas de lo visible el cine como creador de realidades (prix de lAssociation espagnole des historiens du cinéma, 2004), Virtuel ? À lère du numérique le cinéma est toujours le plus réaliste des arts (2008), et Después del cine. Imagen y realidad en la era digital (2011). Plus récemment, il a publié Lorca et le cinéma (2019) et Dylan et le cinéma (2021). Il est également critique de cinéma pour le journal Elpuntavui ainsi que pour le magazine Caiman/Cuadernos de cine, et directeur du séminaire sur les origines du cinéma, qui se tient au Musée du cinéma de Girona.

Limage numérique apparaît comme une image hybride entre indicialité et représentation. Cette hybridation lui permet dexplorer les territoires frontaliers de différents registres. Le texte explore ainsi la relation qui peut exister entre lanimation et documentaire, deux mondes qui semblent opposés, mais qui se croisent dans les réalisations de ces dernières années. Jusquà quel point la relation que le documentaire entretien avec le monde subsiste et se rejoue dans les films danimation ? Cet article tente de répondre à cette question en étudiant des œuvres danimation documentaire comme Valse avec Bachir dAri Folman et Chicago 10 de Brett Morgen, ou en analysant le recours aux techniques danimation et aux effets spéciaux pour manipuler et transformer limage documentaire, comme dans Z32 dAvi Mograbi.

Mots-clés : indicialité, image numérique, animation, documentaire, hybridation.

Àngel Quintana, “Frontiers of hybrid images. Documentary versus animation and special effects

Àngel Quintana is a professor in Film Studies at the University of Girona in Spain. He has published works on Roberto Rossellini, Jean Renoir and Federico Fellini, as well as essays: El cine italiano. Del neorrealismo a la modernidad (1997), Fábulas de lo visible el cine como creador de realidades (prize of the Spanish Association of Film Historians, 2004), Virtuel? À lère du numérique le cinéma est toujours le plus réaliste des arts (2008), and Después del cine. Imagen y realidad en la era digital (2011). More recently, he has published Lorca et le cinéma (2019) and Dylan et le cinéma (2021). He is also a film critic for the newspaper Elpuntavui and the magazine Caiman/Cuadernos de cine, and director of the seminar on the origins of cinema, which is held at the Girona Cinema Museum.

Digital images appear as hybrid images between indexicality and representation. This hybridization allows the image to explore the border territories of different registers. The text explores the relationship that may exist between animation and documentary, two worlds that seem to be opposed, but which recently intersect in films. To what extent does the relationship that documentary maintains with the world remain in animated films? This paper attempts to answer this question by studying documentary animation 245 works such as Ari Folman s Waltz with Bashir and Brett Morgens Chicago 10, or by analyzing the use of animation techniques and special effects to manipulate and transform documentary images, as in Avi Mograbis Z32.

Keywords: indexicality, digital image, animation, documentary, hybridization.

Dork Zabunyan, « Anesthésie du regard et écriture de lhistoire. Discussion avec Nathan Réra »

Nathan Réra travaille sur les régimes de visibilité des images issues de génocides ou de conflits armés. Dans cet entretien avec Dork Zabunyan, il analyse la surenchère des images violentes, qui, loin de créer les conditions dune meilleure visibilité, engendre plutôt celles dune anesthésie du regard.

Mots-clés : violence, hypervisibilité, sidération, De Palma, Rwanda.

Dork Zabunyan,Anesthesia of the gaze and writing history. Discussion with Nathan Réra

Nathan Réra works on the visibility of images from genocide or armed conflict. In this interview with Dork Zabunyan, he analyzes the escalation of violent images, which, far from creating conditions of better visibility, would generate those of an anaesthetic of the gaze.

Keywords: violence, hypervisibility, sideration, De Palma, Rwanda.