Aller au contenu

Classiques Garnier

Bibliographie

157

Bibliographie

Addar Djamila, 2012, « Le Kabyle : la langue de Zahra », berberes.com, <www.berberes.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3414:le-kabyle-la-langue-de-zahra&catid=41:culture&Itemid=62<, consulté le 20 mars 2014.

Adesokan Akin, 2011, Postcolonial Artists and Global Aesthetics, Bloomington / Indianapolis, Indiana University Press.

Akynyemi, Tony Dele et Leonard Ajayi-Odekhiran, 2010, « Interview conducted by Sophie Samyn », Eindhoven 24th Apr 2010.

Albéra François (dir.), 2008, Poétique du film. Textes des formalistes russes sur le cinéma, Lausanne, LÂge dHomme.

Almeida Paulo Ricardo de, 2018, « O Leão de Sete Cabeças », Contracampo. Revista de Cinema, <www.contracampo.com.br/74/derleone.htm>, consulté le 5 février 2018.

Althusser Louis, 1973, Pour Marx, Paris, Maspero.

Álvarez Santiago, 2014, « Arte y Compromiso », Arteria del Hombre Nuevo, consulté le 20 octobre 2014.

Andrade Mário Pinto de (dir.), 1975, Antologia Temática de Poesia Africana. Cabo Verde, São Tomé e Príncipe, Guiné, Angola, Moçambique. I - Na Noite Grávida de Punhais, Lisbonne, Sá da Costa.

Anderson, Benedict, 1983, Imagined Communities : Reflections on the Origin and Spread of Nationalism, Londres, Verso.

Ayorinde, Steve, 1999, « Video and celluloid… a homeboy shoots up abroad », The Guardian Nigeria, 28 Janvier 1999.

Barber, Karin, 1987, « Popular Arts in Africa », African Studies Review 30(3), p. 1-78.

Barrot, Pierre (ed.), 2005, Nollywood : Le phénomène video au Nigeria, Paris, LHarmattan.

Bernabé Jean, Patrick Chamoiseau, Raphaël Confiant, 1993, Éloge de la Créolité / In praise of Creolneess, (édition bilingue), Paris, Hors série Littérature, Gallimard.

Bhabha Homi, 1994, The Location of Culture, London / New York, Routledge.

Badiou Alain, 2010, Cinéma, Paris, Nova Éditions.

158

Balandier Georges, 1951, « La situation coloniale : approche théorique », Cahiers internationaux de sociologie, vol. 11, p. 44-79.

Baldwin James, 1956, Giovannis Room, New York, Dial Press.

Baldwin James, 1963, The Fire Next Time, New York, Dial Press.

Baldwin James, 1998, Collected Essays, New York, The Library of America.

Barlet Olivier, « Les cinq grandes décennies du cinéma africain », Africamania 50 ans de cinéma africain à la Cinémathèque française, 2008, p. 8, <africultures.com/les-cinq-decennies-des-cinemas-dafrique-7304/>, consulté le 1er avril 2018.

Barlet Olivier, 2012, Les cinémas dAfrique des années 2000. Perspectives critiques, Paris, LHarmattan, coll. « Images plurielles ».

Barlet Olivier, 2007, « Kinshasa Palace », africultures, <www.africultures.com/php/?nav=article&no=6788>, consulté le 5 juin 2015.

Barlet Olivier, 2002a, « Propos de Le Clandestin et Macadam Tribu. Entretien avec José Laplaine », <www.africultures.com/php/index.php?nav=article&no=2439>, consulté le 10 octobre 2016.

Barlet, Olivier, 2002b, « Entretien avec Zeka Laplaine », <www.africultures.com/php/?nav=article&no=2487>, consulté le 5 juin 2015.

Barlet Olivier, 2003, « Je voulais que la peau parle ! Entretien avec Zeka Laplaine à propos du Jardin de Papa », <www.africultures.com/php/index.php?nav=article&no=3071>, consulté le 2 janvier 2018.

Barnouw Erik, 1993, Documentary. A History of the Non-Fiction Film, New York / Oxford, Oxford University Press.

Benjamin Walter, 2007, « Über den Begriff der Geschichte », Erzählen : Schriften zur Theorie der Narration und zur literarischen Prosa, Frankfurt, am Main Suhrkamp.

Berghahn Daniela, 2006, « No Place like home ? Or impossible homecomings in the films of Faith Akin », New Cinema Journal of Contemporary Films, vol. 4, no 3, p. 141-153.

Bhabha Homi K., Rutherford Jonathan, 2002, « Le tiers-espace (entretien) », Multitudes, 2006, no 3, no 26, p. 95-107.

Bloom Peter J., 2009, « The State of French Cultural Exceptionalism : the 2005 Uprisings and the Politics of Visibility », Frenchness and the African Diaspora : Identity and Uprising in Comtemporary France, in Charles Tshimanga, Didier Gondola, Peter J. Bloom (éds.), Bloomington / Indianapolis, Indiana University Press, p. 227-247.

Bloom Peter, 1999, « Beur Cinema and the Politics of Location : French Immigration Politics and the Naming of a Film Movement », Social Identities, vol. 5, no 4, p. 469-487.

Boni-Claverie Isabelle, 2017, Trop Noire pour etre Française, Paris, Taillandier.

159

Cabaço José Luís, 2010, Moçambique : Identidades, Colonialismo e Libertação, Maputo, Marimbique.

Cabral Amílcar, « Libertação Nacional e Cultura », 2011, in Manuela Ribeiro Sanches (dir.), Malhas que os Impérios Tecem. Textos Anticoloniais. Contextos Pós-Coloniais, Lisbonne Edições, vol. 70, p. 355-375.

Césaire Aimé, [1950, Reclame], 1955, Discours sur le colonialisme, Paris, Présences Africaines.

Chambers Iain, 1994, Migrancy, Culture, Identity, Londres, Routledge.

Chion Michel, 1982, La Voix au cinéma, Paris, Éditions de lÉtoile / Cahiers du Cinéma.

Coates Ta-Nehesi, 2015, Between the World and Me, Melbourne, The Text Publishing Company.

Cullen Deborah, Elvis Fuentes, 2012, Caribbean Art at the Crossroads of the World, New York, New Heaven / London, El Museo del Barrio / Yale University Press.

Deleuze Gilles, Guattari Félix, 1980, « Le lisse et le strié », Capitalisme et schizophrénie 2 : Mille plateaux, Paris, Minuit, p. 592-625.

Deleuze Gilles, Guattari Félix, 1996, Kafka. Pour une littérature mineure, Paris, Minuit.

Danticat Edwidge, 2011, Create Dangerously, the immigrant artist at work, New York, Vintage Books.

Desai, Jigna, 2004, Beyond Bollywood : The Cultural Politics of South Asian Diasporic Film, New York, Routledge.

Diao Claire, 2017, Double vague. Le nouveau souffle du cinéma français, Paris, Au Diable Vauvert.

Diawara Manthia, 1999, « The I Narrator in Black Diaspora Documentary », in Phillys R. Klotman, Janet K. Cutler (eds.), Struggles for Representation. African American Documentary Film and Video, Bloomington / Indianapolis, Indiana University Press, p. 315-328.

Djebar Assia, 2000, Idiome de lexil et langue de lirréductibilité, Discours dacceptation du « Prix pour la Paix », German Publishers and Bookstores, <remue. net/spip. php?article683>, consulté le 23 mai 2016.

Einstein Carl [1934] 2003, Georges Braque, Bruxelles, Éditions La Part de lŒil.

Elsaesser, Thomas, 2005, European Cinema : Face to Face with Hollywood, Amsterdam, Amsterdam University Press.

Emelonye, Obi, 2009 « Interview conducted by Alessandro Jedlowski », Londres 9 décembre 2009.

Esquenazi Jean-Pierre, 2009, La vérité de la fiction. Comment peut-on croire que les récits de fiction nous parlent sérieusement de la réalité ?, Paris, Lavoisier.

Eze Chielozona, 2014, « Rethinking African Culture and Identity : the Afropolitan Model », Journal of African Cultural Studies, vol. 26, no 2, p. 234-247.

160

Fanon Frantz, [1961] 1991, Les Damnés de la terre, Paris, Gallimard.

Ganti, Tejaswini, 2012, Producing Bollywood. Inside the Contemporary Hindi Film Industry, Durham, Duke University Press.

Gabriel Teshome, 1988, « Thoughts on Nomadic Aesthetics and The Black Independent Cinema : Traces of a Journey », in Mbye B. Cham, Claire Andrade-Watkins (eds), Blackframes : Critical Perspectives on Black Independent Cinema, Cambridge MA The MIT Press, p. 62-79.

García Espinosa Julio, [1969] 2013, « Por un cine imperfecto », Cine Latinoamericano, consulté le 5 février 2018.

Gavarini Jehanne-Marie, 2013, « The Cités Architectural, Linguistic and Cinematic Frontiers in LEsquive », in Raita Merivirta, Kimmo Ahonen, Heta Mulari, Rami Mähkä (eds.), Frontiers of Screen History : Imagining European Borders in Cinema, 1945-2010, Bristol / Chicago, Intellect / University of Chicago Press, p. 155-173.

Getino Octavion Solanas Fernando [1969] 2014, « Hacia un tercer cine. Apuntes y experiencias para el desarrollo de un cine de liberación en el mundo », Cinefagos, conulté le 4 février 2018, p. 1-32.

Glissant Édouard, 1997, Traité du Tout-Monde. Poétique IV, Paris, Coll. Blanche, Gallimard.

Godard Jean-Luc, 1970, « Le Groupe Dziga Vertov », Cinéma 70, nº 151, republié dans La Furia Umana, février 2018, no 33.

Göle Nilüfer, 1997, The Forbidden Modern : Civilization and Veiling (Critical Perspectives on Women and Gender), Ann Arbor, University of Michigan Press.

Gramsci Antonio, 2012, Guerre de mouvement et guerre de positon, Paris, La Fabrique.

Grassilli, Mariagiulia, 2008, « Migrant cinema : Transnational and guerrilla practices of film production and representation », Journal of Ethnic and Migration Studies 34 (8), p. 1237-1255.

Gray Ros, Eshun Kodwo, 2011, « The Militant Image : A CinéGeography », Third Text, nº 25, volo 1, p. 1-12.

Guneratne, Anthony et Wimal Dissanayake (eds), 2003, Rethinking Third Cinema, New York, Routledge.

Guattari Félix, 1977, La révolution moléculaire, Paris, Union Générale dÉditions, Éditions Recherches.

Guebuza Armando, Vieira Sergio, 1971, « The Growth of a New Culture, Mozambique Revolution », octobre-décembre, nº 49, p. 10-11.

Gutiérrez Alea Tomás, [1982] 1997, « The Viewers Dialectic », in Michael T. Martin (ed.), New Latin American Cinema, 1, Theory, Practices and Transcontinental Articulations, Detroit, Wayne University Press, p. 108-131.

Haraway Donna, Des singes, des cyborgs et des femmes. La réinvention de la nature. Paris, Jacqueline Chambon, 2009.

161

Hall Stuart [1989] 1993, « Cultural Identity and Diaspora », Identity : Community, Culture, Difference », Jonathan Rutherford (ed.), London Lawrence & Wishart, p. 222-237.

Hamburger, Kate, 1986, Logique des genres littéraires, Paris, Seuil.

Haynes Jonathan, 2013, « The Nollywood Diapora : A Nigerian Video Genre », in Mathias Krings, Onokome Okome (eds), Global Nollywood : The Transnational Dimensions of an African Video Film Industry, Bloomington / Indianapolis, Indiana University Press, p. 73-99.

Haynes Jonathan, 2016, Nollywood : The Creation of Nigerian Film Genres, Chicago, University of Chicago Press.

Haynes, Jonathan (ed.), 2000, Nigerian Video Films, Athens, Ohio University Press.

Haynes, Jonathan, 2003, « Africans Abroad : A Theme in Film and Video », Africa & Mediterraneo No. 45, p. 22-29.

Hegel G.W.F. [1822-1830] 1965, La Raison dans lHistoire, Paris, Éditions 10/18, <www.monde-diplomatique.fr/2007/11/HEGEL/15275>, consulté le 9 février 2018.

hooks bell, 1992, « Representations of Whiteness », Black Looks : Race and Representation, Boston MA South End Press, p. 165-178.

Kavoori, Anandam P. et Aswin Punathanbekar (eds.), 2008, Global Bollywood, New York, New York University Press.

Kealhofer-Kemp Leslie, 2013, « Mothers, daughters, and the transmission of memory in documentaries directed by women of Maghrebi origin in France », Studies in French inema, vol. 13, no 3, p. 227-240.

Kiwan Nadia, 2007, « Equal Opportunities and Republican Revival : Post-Migrant Politics in Contemporary France (2002-2005) », International Journal of Francophone Studies, vol. 10, no 1-2, p. 157-172.

Israel Paolo, 2014, In Step with the Times : Mapiko Masquerades of Mozambique, Athens, Ohio University Press.

Jameson Fredric, 1991, Postmodernism, Or, The Cultural Logic of Late Capitalism, Durham, Duke University Press.

Jedlowski, Alessandro, 2013, « From Nollywood to Nollyworld : Processes of transnationalization in the Nigerian video industry », in Global Nollywood : Transnational Dimensions of an African Video Film Industry, sous la direction de Matthias Krings et Onookome Okome, Bloomington, Indiana University Press, 25-45.

Jedlowski, Alessandro, 2012, « On the periphery of Nollywood : Nigerian video filmmaking in Italy and the emergence of an intercultural aesthetics », in Postcolonial Italy : Colonial Past in Contemporary Culture, sous la direction de Cristina Lombardi-Diop et Caterina Romeo, New York, Palgrave McMillan, 239-252.

162

Landesman Ohad, 2016, « Lying to Be Real : The Aesthetics of Ambiguity in Docufictions », in Daniel Marcus, Selmin Kara (eds.), Contemporary Documentary, Oxon / New York, Routledge, p. 9-25.

Larkin, Brian, 1997, « Indian films and Nigerian lovers : Media and the creation of parallel modernities », Africa 67(3), p. 406-440.

Lénine, 2012, [1917], LÉtat et la révolution, Paris, La Fabrique.

Levine Alison J. Murray, 2008, « Mapping Beur Cinema in the New Millennium », Journal of Film and Video, vol. 60, no 3-4, p. 42-59.

Leyda Jay, 1973, Kino. A History of the Russian and Soviet Film, Londres, George Allen & Unwin.

Lionnet, Françoise et Shu-mei Shih (eds.), 2005, Minor Transnationalism, Durham, Duke University Press.

Lukács Georg, 2012, La théorie du roman, Paris, Gallimard.

Lukács Georg, 1968, Histoire et conscience de classe, Paris, Flammarion.

Marks, Laura, 2000, The Skin of the Film : Intercultural Cinema, Embodiment, and the Senses, Durham, Duke University Press.

Marx Karl, Engels Friedrich, [1848] 1983, Manifeste du Parti communiste, Paris, Champ Libre.

Marx Karl, Engels Friedrich, 2014, Manifest der Kommunistischen Partei. Marxists Internet Archive, consulté le 4 février 2018.

Mayer, Vicky, 2009 « Bringing the social back in : Studies of production cultures and social theory », in Production Studies : Cultural Studies of Media Industries, sous la direction de Vicky Mayer, Miranda Banks et John T. Caldwell, New York, Routledge, 15-24.

Mayer, Vicky, Miranda Banks et John T. Caldwell (eds.), 2009, Production Studies : Cultural Studies of Media Industries, New York, Routledge.

Mbembe Achille, 2010, Sortir de la grande nuit, Essai sur lAfrique décolonisée, Paris, La Découverte.

Mbembe Achille, 2013, Sortir de la grande nuit : Essai sur lAfrique décolonisée, Paris La Découverte.

Mbembe Achille, 2016, Politiques de linimitié, Paris, La Découverte.

Memmi Albert, 2006, Decolonization and the Decolonized, Translated by R. Bononno, Minneapolis / London, University of Minnesota Press.

Michaux Henri, 1985, Déplacements Dégagements, Paris, Gallimard.

Naficy Hamid, 2001, An Accented Cinema : Exilic and Diasporic Filmmaking, Princeton, Princeton University Press.

Nichols Bill, 2001, Introduction to Documentary. Bloomington / Indianapolis, Indiana University Press.

Nichols Bill, 1994, Blurred Boundaries : Questions of Meaning in Contemporary Culture, Bloomington / Indianapolis, Indiana University Press.

163

Odjegba, Fred, 1996, « Nigerian film stars storm London », Thisday, 11 Octobre 1996.

Peck Raoul, 2012, Stolen Images : Lumumba and the early films of Raoul Peck, New York, Seven Stories Press.

Peck Raoul, 2016, Monsieur Le Ministre… Jusquau bout de la patience, Haiti, Éditions Velvet.

Peck Raoul, 2017a, I Am Not Your Negro, New York, Vintage International.

Peck Raoul, 2017b, Raoul Peck. Récits dHaïti en Cinq Films, DVDs and Booklet, Haiti, Velvet Film.

Petty, Sheila J., 2008, Contact Zone. Memory, Origin and Discourse in Black Diasporic Cinema, Detroit, Wayne State University Press.

Pfaff, Françoise, 2004, (dir.) Focus on African Films, Bloomington et Indianapolis, Indiana University Press.

Pizzini Joel, 2006, « A Montagem de Guerra », in Dolores Papa (ed.), Ruy Guerra. Filmar e Viver, São Paulo, Centro Cultural Banco do Brasil, p. 42-48.

Pressley-Sanon Toni, Sophie Saint-Just (eds.), 2015, Raoul Peck. Power, Politics, and the Cinematic Imagination, New York / London, Lexington Books.

Punathambekar, Aswin, 2005, « Bollywood in the Indian-American diaspora. Mediating a transitive logic of cultural citizenship », International Journal of Cultural Studies 8(2), p. 151-173.

Rancière Jacques, 2011, Les écarts du cinéma, Paris, La Fabrique.

Reeck Laura, 2011, Writerly Identities in Beur Fiction and Beyond, Lanham, Lexington Books.

Ricci Daniela, 2016, Cinémas des diasporas noires : esthétiques de la reconstruction, Paris, LHarmattan, coll. Images Plurielles.

Rocha Glauber, 1967, « Cela sappelle laurore », Cahiers du Cinéma, nº 195, novembre 1967, p. 39-41.

Rocha Glauber, 1975 (23 juillet), « Intervista a Glauber Rocha », Paese Sera.

Rocha Glauber, 2006, « Você gosta de Jean-Luc Godard ? », O Século do Cinema. São Paulo, Cosac Naify, p. 308-313.

Rosello Mireille, Richard Bjornson, 1993, « The Beur Nation : Towards a Theory of Departenance », Research in African Literatures, vol. 24, no 3, p. 14-24.

Saïd Edward W., 1977, Orientalism, Londres, Penguin.

Samyn, Sophie, 2010, Nollywood in the Diaspora : An Exploratory Study on Transnational Aesthetics, MA Thesis, Université de Gand (Belgique).

Sarr Felwine, 2016, Afrotopia, Paris, Philippe Rey.

Sayad, Abdelmalek, 1999, La double absence, Paris, Éditions du Seuil.

Schefer Raquel, 2015, Entretien inédit avec José Luís Cabaço, Paris.

164

Schefer Raquel, 2015a, La Forme-Événement. Le cinéma révolutionnaire mozambicain et le cinéma de Libération, thèse de doctorat en Études cinématographiques et audiovisuelles, Université Sorbonne Nouvelle — Paris 3, soutenue le 6 octobre 2015.

Sanogo Aboubakarr, 2015, In « Focus : Studying African Cinema and Media Today », Cinema Journal. The Journal for The Society for Cinema & Media Studies, Winter 2015, vol. 45, no 2, p. 114-119.

Tarr Carrie, 2005, Reframing Difference : Beur and Banlieue Filmmaking in France, Manchester, Manchester University Press.

Tcheuyap Alexie, 2011, Postnationalist African Cinemas, Manchester / New York, Manchester University Press.

Thackway Melissa, 2003, Africa Shoots Back : Alternative Perspectives in Sub-Saharan Francophone African Film, Bloomington, Indiana University Press.

Thomas Dominic, 2010, « Documenting the Periphery : The Short Films of Faïza Guène », French Forum, vol. 35, no 2-3, p. 191-208.

Thussu, Daya K., 2008, « The globalization of Bollywood : The hype and the hope », in Global Bollywood, sous la direction de Anandam P. Kavoori et Aswin Punathanbekar, New York, NYU Press, p. 97-116.

Trouillet Caroline, 2014, « Les dérives sémantiques de limmigration », Africultures (La Marche en héritage), no 97, p. 83-93.

Thurman Wallace, 1929, The Blacker the Berry : A novel of Negro Life, New York, The Macaulay Company.

Vergès Françoise, 2012, « The Invention of an African Fabric », SMBA Newsletter 130, Hollandaise, <www.smba.nl/en/newsletters/n-130-hollandaise>, consulté le 23 mai 2016.

Viveiros de Castro Eduardo, 2002, A Inconstância da Alma Selvagem e Outros Ensaios de Antropologia, São Paulo, Cosac Naify.

West Harry G., 2005, Kupilikula. Governance and the Invisible Realm in Mozambique, Chicago / Londres, Chicago University Press.

Xavier Ismail, 2007, Sertão Mar : Glauber Rocha e a Estética da Fome, São Paulo, Cosac Naify.