Aller au contenu

Classiques Garnier

Résumés

253

RÉSUMÉS/ABSTRACTS

Chiara Lombardi, « Introduction. De quoi parle-t-on quand on parle des origines ? »

Chiara Lombardi est professeure de Littérature Comparée à lUniversité de Turin (Italie). Elle est lauteur de six essais monographiques. Ses principaux intérêts de recherche et denseignement sont la réception contemporaine de la littérature classique, la littérature européenne de la Renaissance et la théorie de la littérature. Elle a dirigé lédition critique de Troilus and Cressida et dAlls Well that Ends Well pour la dernière édition italienne de lœuvre complète de Shakespeare (2014-2019) et co-dirigé un volume dessais par de jeunes universitaires, intitulé Reading Shakespeare and the Classics. A Post-graduated Seminar (2022). Elle est membre du comité exécutif de la SELC.

Quentendons-nous par la notion dorigine ? Quel potentiel herméneutique le recours aux origines donne-t-il à un récit ? Lintroduction explore « le sens dun commencement » en essayant de répondre à ces questions sur la base dun aperçu théorique et culturel. Elle présente également les dernières approches sur le sujet développées dans ce numéro, dans le but douvrir de nouvelles perspectives interprétatives sur le sens et limagerie du commencement dans la littérature et les arts.

Mots-clés : littérature comparée, commencement, narrations et représentations des origines.

Chiara Lombardi, “Introduction. What Do We Talk About When We Talk About Origins?”

Chiara Lombardi is associate professor in Comparative Literature at the University of Turin (Italy). She is the author of six monographs. Her main research and education interests are the modern reception of classical literature, European Renaissance literature and the theory of literature. She edited Troilus and Cressida and Alls Well that Ends Well for the latest Italian edition of Shakespeares complete works (2014-19), and recently a miscellaneous volume of essays written by young scholars entitled Reading Shakespeare and the Classics. A Post-graduated Seminar (2022). She is a member of the Executive Committee of the ESCL.

254

What do we mean by the notion of origin? What hermeneutic potential does the recourse to origins give to a narrative? The introduction explores “the sense of a beginning” and tries to answer these questions based on a theoretical and cultural overview. It also synthetically presents the state of the art on the topic as developed in the present issue, with a view to opening new approaches and interpretative perspectives on the meaning and imagery of the beginning in literature and the arts.

Keywords: comparative literature, beginnings, narrations and representations of origins.

Marianna Pozza, « De la création à lutilisation. Quelques échos de correspondance entre formes de pensée et formes de langage dans les langues indo-européennes anciennes »

Marianna Pozza enseigne linguistique générale et historique au Département de « Lettere e Culture Moderne » (Université Sapienza de Rome). Elle est membre de la Société italienne de glottologie (SIG). Ses intérêts de recherche portent sur la linguistique historique, la phonologie indo-européenne, la morphologie nominale latine et grecque (et notamment la catégorisation cognitive), lécriture et la phonologie hittites et les interférences linguistiques (entre mycénienne, hittite, akkadienne et sumérienne) au deuxième millénaire avant J.-C. Elle a publié deux livres et ses essais ont paru dans de nombreuses revues nationales et internationales et dans plusieurs volumes.

Cette contribution évalue les stratégies métaphoriques reflétant nos schémas conceptuels du signe linguistique, à travers lexamen de quelques étymologies anciennes tirées du grec et du hittite. Nous examinons ici les processus de changement linguistique susceptibles de révéler à la fois la permanence du matériel ancien jusquà aujourdhui, et les stratégies employées par les humains pour formuler leurs pensées, car limpénétrable/indéchiffrable favorise la création de dénominations métaphoriques.

Mots-clés : étymologie indo-européenne, origine de la langue, métaphore conceptuelle, hittite, grec.

Marianna Pozza, “From Creation to Use. Some Echoes of Correspondence Between Forms of Thought and Forms of Language in Ancient Indo-European Languages”

Marianna Pozza is Associate Professor in General and Historical Linguistics at the Department of “Lettere e Culture Moderne” (Sapienza Università di Roma). She is a fellow of the Società Italiana di Glottologia (SIG). Her research interests focus on historical linguistics, Indo-European phonology, Latin and Greek nominal morphology 255(with particular reference to the cognitive categorisation), Hittite writing and phonology and linguistic interference (between Mycenaean, Hittite, Akkadian and Sumerian) in the 2d millennium BC. She has published two books and her essays have appeared in many national and international reviews and in several volumes.

This contribution assesses the metaphorical strategies reflecting our conceptual schemes of a linguistic sign, through an examination of some ancient etymologies mainly drawn from Greek and Hittite. We study here the processes of linguistic change capable of revealing both the permanence of ancient material until now, and the strategies used by humans to put their thoughts into words, since the impenetrable/indecipherable favours the creation of metaphorical interpretations and denominations.

Keywords: Indo-European etymology, origin of language, conceptual metaphor, Hittite, Greek.

Pierre Swiggers, « Babel, ou lorigine de la parole dispersée. Mythe, hypermythe et mythe littéraire »

Pierre Swiggers (Université de Louvain [KU Leuven] et Université de Liège [ULiège]) a fait des études de philologie romane, de linguistique générale, dorientalisme, de philosophie et dhistoire médiévale. Il a publié de nombreux livres et articles dans différents domaines : linguistique générale et historico-comparative (langues indo-européennes et sémitiques), philosophie du langage, histoire des idées linguistiques, épistémologie et méthodologie des sciences du langage, comparatisme littéraire et culturel, sémiotique générale et sémiotique littéraire, onomastique.

Quels sont les traits définitoires du récit mythique ? Cet article en offre une typologisation en « sémantèmes » définissants, suivie dune réflexion sur la narrativité performative et lancrage symbolique du mythe, et de lanalyse dun mythe des origines, celui de la diversification des langues dans le récit de la Tour de Babel. Lexamen de son élaboration créatrice est complété par un aperçu de sa récurrence à travers les époques et les sociétés, illustrant comment un mythe devient hypermythe.

Mots-clés : Babel, langage humain, (hyper)mythe, mythe littéraire, origine(s) de la diversification linguistique, Tour de Babel.

Pierre Swiggers, “Babel, or the Origins of the Dispersed Tongues of Men. Myth, Hypermyth and Literary Myth

Pierre Swiggers (University of Leuven [KU Leuven] and University of Liège [ULiège]) studied Romance philology, general linguistics, Oriental languages and 256literatures, philosophy and medieval history. He has published numerous books and articles in various fields: general and historical-comparative linguistics (Indo-European and Semitic languages), philosophy of language, history of linguistic ideas, epistemology and methodology of the language sciences, literary and cultural comparativism, general semiotics and literary semiotics, onomastics.

What are the definitory features of myths? This article offers a typologisation of defining “semantemes”, followed by considerations on the performative narrativity and the symbolic anchoring of myths, and an analysis of a myth of the origins, that of language diversification, as found in the story of the Tower of Babel. The examination of its creative elaboration is completed with an overview of its recurrence, over time and in diverse societies, that illustrates how a myth becomes a hypermyth.

Keywords: Babel, human speech, (hyper)myth, literary myth, origins of language diversification, Tower of Babel.

Sergio Pace, « Le jour après le septième jour. Les origines de larchitecture occidentale et ses récits changeants »

Sergio Pace est professeur dhistoire de larchitecture au Politecnico di Torino, Italie. Il y a obtenu un doctorat en Histoire de larchitecture et de lurbanisme, avec une thèse sur les bâtiments bancaires italiens du xixe siècle. En 1999-2000, il a été chercheur invité au Centre Canadien dArchitecture à Montréal, Québec. Il a travaillé et publié sur larchitecture européenne et la ville du xixe siècle, ainsi que sur larchitecture industrielle et la reconstruction après la Seconde Guerre mondiale. Ces dernières années, il sest consacré à létude de la ville et du comté de Nizza Marittima (Royaume de Sardaigne), puis de Nice, à la fin de lépoque moderne et au début de lépoque contemporaine.

Larchitecture semble obsédée par le mythe de ses propres origines. La raison sen trouve peut-être dans la nature artificielle de larchitecture, produit humain par excellence, et dans sa source, le séjour dAdam et Ève au jardin dÉden. Ainsi, depuis les explorations vitruviennes de lâge classique jusquaux histoires de larchitecture à laube de la modernité, les architectes ont commencé leurs discours en décrivant avec dévotion ce qui sest passé au lendemain du septième jour.

Mots clés : architecture, Paradis terrestre, técton/architécton, Baukunst/Architektur, invention, imitation, cabane primitive.

257

Sergio Pace, “The Day after the Seventh Day.The Origins of Western Architecture and its Changing Narratives”

Sergio Pace is professor of History of Architecture at the Politecnico di Torino, Italy, where he obtained a PhD in History of Architecture and Urbanism, with a thesis on Italian bank buildings of the 19th century. In 1999-2000, he was a visiting scholar to the Centre Canadien dArchitecture in Montréal, Québec. He has worked and published mainly on European architecture and the city of the 19th century, as well as on industrial architecture and post-World War II reconstruction. In recent years, he has devoted most of his attention to the study of the city and county of Nizza Marittima (Kingdom of Sardinia), then Nice, in the late modern and early contemporary age.

Western Architecture seems obsessed with the myth of its own origins. Perhaps the reason for such an obsession lies in the artificial nature of architecture, a human product par excellence, originally the result of Adam and Eves stay in the Garden of Eden. Thus, from the Vitruvian explorations in the classical age to the architectural histories at the dawn of modernity, architects have started their discourse describing with great devotion what happened in the aftermath of the seventh day.

Keywords: architecture, Earthly Paradise, técton/architécton, Baukunst/Architektur,invention, imitation, primitive hut.

Quintus Immisch, « Imaginer le corps nu. Winckelmann, lorigine de lart et lhistoire culturelle de la nudité au xviiie siècle »

Quintus Immisch est doctorant et assistant de recherche en littérature allemande et comparée au département dallemand de luniversité de Tübingen (Allemagne) et – dans le cadre dune cotutelle de thèse – à Aix-Marseille Université (France) où il est membre du laboratoire Échanges. Sa thèse de doctorat porte sur lhistoire littéraire et culturelle moderne de la nudité. Ses autres domaines de recherche incluent le concept didiorrythmie et les global epistemologies en littérature.

Lopposition entre le corps nu et le corps habillé est lun des éléments les plus productifs de lhistoire culturelle et est souvent associée à la dichotomie entre nature et culture. Selon la tradition, la nudité stimule limagination et se trouve à lorigine imaginaire de lart. Larticle se penche sur ce récit dans les Métamorphoses dOvide et au xviiie siècle chez Rousseau, dans lEncyclopédie, et chez Winckelmann, afin de montrer sa productivité poétique, mais aussi son implication coloniale.

Mots-clés : nudité, nu, corps, imagination, épistémologie, poétique.

258

Quintus Immisch, “Imagining the Naked Body. Winckelmann, the Origin of Art, and the Cultural History of Nudity in the Eighteenth Century”

Quintus Immisch is a PhD candidate and research assistant in German and Comparative Literature at the German Department of the University of Tübingen, Germany, and at the Aix-Marseille Université, France (cotutelle de thèse), where he is a member of the research team Échanges. His doctoral thesis deals with the modern literary and cultural history of nudity. Further research interests include idiorrhythmy as a narrative concept in literature and culture, and global epistemologies in literary studies.

The opposition between the naked and the clothed body is one of the most productive elements of cultural history and is often associated with the dichotomy between nature and culture. According to tradition, nudity stimulates the imagination and is the imaginary origin of art. The article examines this narrative in Ovids Metamorphoses and in the eighteenth century in Rousseau, the Encyclopédie, and Winckelmann, in order to show its poetic productivity, but also its colonial entanglements.

Keywords: nakedness, nudity, nude, body, imagination, epistemology, poetics.

Daniele Borgogni, « “Grateful digressions” et conceptualisations conflictuelles dans lÉden de Milton »

Daniele Borgogni est professeur de Langue et Traduction anglaise à lUniversité de Turin (Italie). Il est spécialiste de littérature anglaise de la première modernité, demblématique européenne et de stylistique. Parmi ses publications : un recueil sur le discours religieux et littéraire dans lAngleterre et la France de la première modernité (2005), la première édition critique en italien du Paradis Retrouvé par Milton (2007), lédition critique de 1Henri VI, 2Henri VI, 3Henri VI et Cymbeline pour la dernière édition italienne de lœuvre complète de Shakespeare (2014-2019).

Le langage de Milton dans le Paradis Perdu est polysémique et sensuel, fait dune imbrication complexe de désignation, de signification et de désir. Si la composante littérale demeure fondamentale dans le langage édénique, la force inéluctable de la composante figurative est mise en évidence, notamment sous la forme de métaphores vives et de conceptualisations conflictuelles qui activent un réseau de projections ouvertes et soulignent les implicatures dune communication indirecte et insinuante.

Mots-clés : John Milton, Paradis Perdu, métaphore conflictuelle, langage figuré, désir.

259

Daniele Borgogni, “Grateful digressions and Conflictual Conceptualisations in Miltons Eden”

Daniele Borgogni is associate professor in English and Translation Studies at the University of Turin (Italy). He specialises in early modern English literature, European emblematics, and stylistics. He co-edited a collection of essays on religious and literary discourse in early modern France and England (2005), published the first Italian critical edition of Miltons Paradise Regained (2007) and edited 1HenryVI, 2Henry VI, 3Henry VI, and Cymbeline for the latest Italian edition of Shakespeares complete works (2014-19).

Miltons language in Paradise Lost is polysemous and sensuously rich, made of a complex imbrication of designation, signification and desire. While the literal remains fundamental in Edenic language, the inescapable force of the figural is also highlighted, in particular in the form of living metaphors and conflictual conceptualisations which activate a network of open-ended projections and underline the implicatures of an indirect, insinuating communication.

Keywords: John Milton, Paradise Lost, conflictual metaphor, figurative language, desire

Nicola Giansiracusa, « Résolution du mystère d“Angelica Farfalla”. Primo Levi et lorigine de la vie »

Nicola Giansiracusa est doctorant au « International PhD Programme in Comparative Studies » de lUniversité de Lisbonne (Portugal). Il a étudié les lettres modernes à lUniversité de Pavie et les études italiennes à lUniversité de Bologne (Italie) où il a obtenu une thèse intitulée Fisica e ingegneria nella vita, nella filosofia e nellopera di Carlo Emilio Gadda. Sa recherche se concentre sur les relations entre la littérature et la physique chez Paul Valéry, Virginia Woolf et Carlo Emilio Gadda.

Cet article est une analyse détaillée de la nouvelle « Angelica Farfalla » de Primo Levi, issue de linvestigation de quatre indices épars dans la narration. Liés à la biologie, la poésie, le mythe et lanthropologie, les indices aident à construire un argument en faveur dune origine monogénétique de lhumanité. Simultanément, ils révèlent de nouveaux éléments qui permettent de déterminer lexpérience qua eue Levi de lanthropologie et le rôle de celle-ci dans sa science-fiction.

Mots-clés : science et littérature, littérature comparée, science-fiction, genre policier, cannibalisme, Dionysos, Dante, Axolotl.

260

Nicola Giansiracusa, “Solving the Mystery of Angelica Farfalla. Primo Levi and the Origin of Life”

Nicola Giansiracusa is a doctoral student within the “International PhD Programme in Comparative Studies” at the University of Lisbon (Portugal). He studied the humanities at the University of Pavia and Italian Studies at the University of Bologna (Italy), where he graduated with a thesis entitled Fisica e ingegneria nella vita, nella filosofia e nellopera di Carlo Emilio Gadda. His work is focused on the relations between literature and physics in the works of Paul Valéry, Virginia Woolf and Carlo Emilio Gadda.

This article is an in-depth analysis of the short story “Angelica farfalla” by Primo Levi, developed by investigating four hints scattered in the narration. Related to biology, poetry, myth and anthropology, these hints help constructing an argument in favour of a monogenetic origin of humankind. At the same time, they bring to the fore new elements that define Levis anthropological background and its role in his science fiction.

Keywords: science and literature, comparative literature, science-fiction, detective genre, cannibalism, Dionysus, Dante, Axolotl.

Serena Codena, « Qui na pas son Minotaure ? de Marguerite Yourcenar. À lorigine dune civilisation de monstres »

Serena Codena a obtenu un doctorat en littérature française à lUniversité de Pavie. Ses recherches portent sur le théâtre et sur la production des années trente et quarante de Marguerite Yourcenar ; notamment, elle travaille à un projet de recherche qui analyse la présence de lantiquité méditerranéenne et du mythe dans lœuvre de Yourcenar. Sa thèse a fait lobjet dune monographie au titre Le Minotaure de Yourcenar (éditions LHarmattan, 2021) où lon retrace lévolution de la pièce dès sa première composition jusquà sa version définitive.

Dans la pièce, Qui na pas son Minotaure ?, cest un mythe des origines que Yourcenar sefforce de renverser à travers la figure de Thésée : elle prend le paradigme du héros civilisateur pour le transformer en monstre dévorateur. Malgré les nombreuses subversions au mythe, Yourcenar semble avoir récupéré certains aspects oubliés de la légende de Thésée quelle porte à lextrême pour montrer comment lhomme peut donner origine à une civilisation de monstres.

Mots-clés : mythologie, Thésée, monstres, civilisation, subversion, théâtre.

261

Serena Codena, “Qui na pas son Minotaure? by Marguerite Yourcenar. At the Dawn of a Civilization of Monsters”

Serena Codena obtained a PhD in French Literature at the University of Pavia. Her research focuses on Marguerite Yourcenars theatre and production of the thirties and forties; especially, she works on a research project that aims at analysing the presence of the Ancient Mediterranean culture and mythology in Yourcenars production. Her thesis has been published with the title Le Minotaure de Yourcenar (éditions LHarmattan, 2021) and traces the evolution of the play from its first composition to its definitive version.

In the play Qui na pas son Minotaure?, Yourcenar tries to subvert a myth of origins through the character of Theseus: she transforms the civilising hero into a devouring monster. Despite the apparent subversion of the myth, Yourcenar seems to look back to certain forgotten aspects of Theseus legend that she manages to take to the extreme in order to show how men can give birth to a monster civilization.

Keywords: mythology, Theseus, monsters, civilization, subversion, theatre.

Maroua Derouiche, « Porporino ou les mystères de Naples de Dominique Fernandez comme récit originel »

Maroua Derouiche est professeure agrégée de Lettres à lUniversité de Gabès (Tunisie) et ancienne élève de lÉcole Normale de Tunis. Elle est actuellement doctorante à luniversité de Strasbourg. Sa thèse interroge la mythification de lespace italien et le fondement de lidentité chez lécrivain français Dominique Fernandez. Maroua Derouiche a publié plusieurs articles sur le rôle de lespace et limportance du recours au mythe dans lélucidation du mystère identitaire chez Dominique Fernandez, Jean Giono et chez le poète franco-tunisien, Tahar Bekri.

Lœuvre de Dominique Fernandez soffre comme une invitation à revisiter lItalie du Sud et à y dénicher limportance du coefficient mythique. Les pérégrinations italiennes de lécrivain sont un voyage dans le temps et dans lespace. Naples semble exercer un charme particulier sur lui. Romans et récits de voyage saccordent pour donner limage la plus complète possible de la cité. Le contraste entre zones claires et sombres rappelle lambivalence de Parthénope, la sirène-mère des Napolitains.

Mots-clés : Naples, origines, mythes, opéra, mélophobie.

262

Maroua Derouiche,Porporino ou les mystères de Naples by Dominique Fernandez as a Narration of Origin”

Maroua Derouiche is associate professor of French Language, Literature and Civilisation at the University of Gabès (Tunisia). She currently is a doctoral student at the University of Strasbourg (France). Her thesis investigates the mythification of the Italian space and the foundations of identity in the works of Dominique Fernandez. Maroua Derouiche has published articles on the role of space and the importance of the recourse to myth in the elucidation of the identity mystery in the writings of Dominique Fernandez, Jean Giono and the Franco-Tunisian poet, Tahar Bekri.

Dominique Fernandezs work offers itself as an invitation to revisit the Southern parts of Italy and unearth their mythical coefficient. The writers Italian peregrinations are a journey through time and space. Naples seems to be of special charm for him. Novels and travelogues combine to give the fullest picture possible of the Parthenopean city. The contrast in light versus dark zones recalls the ambivalence of Parthenope, the Neapolitans mermaid-mother.

Keywords: Naples, origins, myths, opera, melophobia.

Voussad Saïm, « La parole poétique dans LArbre à dires de Mohamed Dib, ou comment se perpétue loriginaire »

Voussad Saïm est maître de conférences à lÉcole Normale Supérieure de Bouzaréah (Algérie). Sa thèse de doctorat (Université de Grenoble Alpes, France), soutenue en 2013, porte sur Les modes de signifiance du nom propre : lexemple de Mouloud Mammeri, Yacine Kateb et Jean-Marie Gustave Le Clézio. Sa recherche se concentre sur la phénoménologie et la question de lêtre-au-monde. En 2010, il a dirigé un numéro de la revue grenobloise Recherches et Travaux sur le thème « Écrire en temps de détresse : le roman maghrébin francophone ». Il termine actuellement un livre intitulé Musique et littérature chez M. Mammeri et T. Djaout ou comment se perpétue le chant de la terre.

Dans LArbre à dires de Mohamed Dib, un dialogue sinstaure entre un père et sa fille, autour dune méditation sur lécriture et la création. Dans ce qui sapparente à un jeu de langage pur entre père et fille se profile en filigrane toute une réflexion sur lexistence au moment où lAlgérie est en proie à une violence inqualifiable. Ainsi, sous les motifs du regard et de la symbolique de larbre, se donne à penser lexpérience esthétique dans son rapport à la nature en tant que fond originel.

Mots-clés : regard, origine, existence, écriture, être, enfance.

263

Voussad Saïm, “The Poetic Word in Mohamed Dibs LArbre à dires, orHow the Origin is Perpetuated”

Voussad Saïm is a lecturer at the École Normale Supérieure de Bouzaréah (Algeria). The subject of his doctoral thesis (Université de Grenoble Alpes, France, 2013) is The Modes of Meaning of Proper Names in Mouloud Mammeri, Yacine Kateb and Jean-Marie Gustave Le Clézio. His research interests focus on phenomenology and the question of human existence in the world. In 2010, he edited a special issue of the review Recherches et Travaux on the theme “Writing in Times of Distress: The North African Francophone Novel”. He is currently completing a book entitled: Music and Literature in M. Mammeri and T. Djaou: How The Song of the Earthis perpetuated.

Mohamed Dibs novel LArbre à dires is a dialogue between a father and his daughter, and a meditation on writing and creation. In what is akin to a game of pure language between father and daughter, a reflection on existence at a time when Algeria is in the grip of unspeakable violence takes place. Thus, through the motifs of the gaze and the symbolism of trees, the aesthetic experience is considered in its relationship to nature as original background.

Keywords: gaze, origin, existence, writing, being, childhood.

Isabella Pellegrino, « Fictionnaliser lorigine. Le Quatrième Siècle dÉdouard Glissant et Texaco de Patrick Chamoiseau »

Isabella Pellegrino est doctorante auprès de la Faculté des Lettres de Sorbonne Université (France), en cotutelle avec lUniversité de Perugia (Italie) où elle a obtenu son master en Langues Étrangères pour la Communication Internationale. Son projet de thèse porte sur la représentation de lEmpire dans les Littératures de lAfrique noire et des Antilles.

Dans les Caraïbes, la colonisation a produit des sociétés nouvelles dont les expériences de la violence et de la traite sont des éléments constitutifs. Comment raconter les origines dun tel contexte ? Quelques éléments initiaux de réponse sont fournis ici par une analyse narrative, symbolique et linguistique des deux romans, montrant quil sagit de narrations des origines en tant que prises de parole participant dune nouvelle conception des rapports existant parmi les individus et les communautés.

Mots-clés : origines, traite, identité, digenèse, langue créole.

264

Isabella Pellegrino, “Fictionnalising the Origin. The Fourth Century by Édouard Glissant and Texaco by Patrick Chamoiseau”

Isabella Pellegrino is a Ph.D. student at the Faculty of Arts and Humanities of Sorbonne University (France), in co-supervision with the University of Perugia (Italy) where she received a masters degree in Foreign Languages for International Communication. Her research project focuses on the representation of the Empire in the Literatures of sub-Saharan Africa and the West Indies.

Colonisation has produced new societies in the West Indies, whose experience of violence and of the slave trade represents a fundamental element. How can one describe the origins of such a context? This article provides some answers through a narrative, a symbolic and linguistic analysis of the two novels, aiming to show that they can be read as narrations of origins in that they refer to a new conception of the relationships among individuals and among communities.

Keywords: origins, slave trade, identity, diagenesis, creole language.

Davide Burgio, « “We Make Still by the Law in Which Were Made”. Création et subcréation dans lAinulindalë tolkienienne »

Davide Burgio est doctorant à la Scuola Normale Superiore (Pisa, Italie). Il a obtenu sa licence à lUniversité de Pisa en 2018 et à la Scuola Normale Superiore en 2019. Ses interêts de recherche comprennent la théorie de la littérature, la narratologie, la théorie des mondes fictionnels (Pavel, Doležel, Ryan) et de la réception. Il a publié des articles sur Tolkien (La questione della salvezza dei pagani nelluniverso finzionale tolkieniano : il Dibattito di Finrod e Andreth, à paraître) et sur Wilde (« On Doing “Being Witty” : the performative construction of conversational dominance in Wildes society plays », in Whatever. A Transdisciplinary Journal of Queer Theories and Studies, 2020).

Cet article analyse le mythe cosmogonique de La Musique des Ainur, basé sur une analogie entre créativité humaine et création divine, dont linfluence est profonde dans lunivers fictionnel tolkienien. Pour accomplir la « cohérence intérieure de la réalité », le texte passe par deux étapes de révision afin desquisser limage la plus crédible possible de la métaphysique sous-jacente au mythe. La comparaison des trois versions permet dexaminer cet important aspect de la créativité tolkienienne.

Mots-clés : cosmogonie, mondes fictionnels, littérature fantastique, poétique, théodicée, Tolkien.

265

Davide Burgio, “We Make Still by the Law in Which Were Made. Creation and Subcreation in Tolkiens Ainulindalë

Davide Burgio is a Ph.D. candidate at Scuola Normale Superiore (Pisa, Italy). He graduated from University of Pisa in 2018 and from Scuola Normale Superiore in 2019. His research interests include literary theory, narratology, fictional worlds theory, reader response criticism. He has published articles on Tolkien (La questione della salvezza dei pagani nelluniverso finzionale tolkieniano: il Dibattito di Finrod e Andreth, forthcoming) and Wilde (On Doing “Being Witty”: the performative construction of conversational dominance in Wildes society plays, in Whatever. A Transdisciplinary Journal of Queer Theories and Studies, 2020).

This article examines the cosmogonic myth of The Music of the Ainur, based on an analogy between human creativity and divine creation, which deeply influences Tolkiens fictional universe. In order for the author to achieve the “inner consistency of reality”, the myth underwent two revisions, aiming at a more consistent representation of its underlying metaphysics. The analysis of its three versions provides enlightening insights into this aspect of Tolkiens creative process.

Keywords: cosmogony, fictional worlds, fantasy literature, poetics, theodicy, Tolkien.

Marius Bomholt, « Une apocalypse, une genèse – ou les deux ? Regard et transposition dans The World Without Us dAlan Weisman »

Marius Christian Bomholt est chercheur post-doctoral à la Fundación Ortega-Marañón à Madrid (Espagne) où il enseigne dans le cadre du programme de maîtrise en Culture Contemporaine, organisé en collaboration avec lUniversidad Complutense. Ses recherches portent sur la psychanalyse lacanienne, les relations entre la poésie et la poétique tout au long du xxe siècle et jusquà nos jours, lesthétique du désagréable, ainsi que, plus récemment, sur une variété de récits qui cherchent à imaginer le futur proche. Sa première monographie, sur les dimensions esthétiques de la pensée de Slavoj Žižek devrait être publiée au début de 2022.

The World Without Us (2007) imagine ce quil adviendrait sur Terre si lhumanité disparaissait. Cet article soutient que, plutôt quun essai scientifique, il sagit là dune œuvre de fiction, comme le démontre le cadre narratif fantasmatique qui sous-tend le texte de Weisman. Sappuyant sur la notion lacanienne de regard ainsi que sur le concept heideggérien de transposition, larticle explore les difficultés épistémologiques surgissant lorsque lhumain imagine sa propre absence.

Mots-clés : Weisman, psychanalyse lacanienne, phénoménologie, Heidegger, regard, transposition.

266

Marius Bomholt, “An Apocalypse, a Genesis – or Both? Gaze and Transposition in Alan Weismans The World Without Us

Marius Christian Bomholt is a post-doctoral researcher at Fundación Ortega-Marañón in Madrid (Spain), where he teaches in the Contemporary Culture Masters program, offered in collaboration with Universidad Complutense. His research interests include Lacanian psychoanalysis, the interrelations between poetry and poetics throughout the 20th century and into the present day, the aesthetics of the unpleasant, as well as, most recently, a variety of narratives that seek to imagine the near future. His first monograph, on the aesthetic dimensions of Slavoj Žižeks thought, is scheduled for publication in early 2022.

The World Without Us (2007) imagines what would happen on Earth if humanity disappeared. The present article maintains that, rather than a scientific essay, Weismans text should be viewed as a work of fiction, as demonstrated by its phantasmatic, narrative framework. Drawing on Jacques Lacans notion of the gaze as well as the Heideggerian concept of transposition, the article explores the fundamental epistemological difficulties that arise whenever humans seek to imagine their own absence.

Keywords: Weisman, Lacanian psychoanalysis, phenomenology, Heidegger, gaze, transposition.

Philipp Stelzer, « Sur les origines de la mondialisation. Origines cosmiques et totalité épique dans 2001 : lOdyssée de lespace de Stanley Kubrick »

Philipp Stelzer est assistant de recherche à linstitut de littérature comparée à Ludwig-Maximilians-Universität à Munich, Allemagne. Suivant des études en littérature comparée et en philosophie, il a fait partie de lécole doctorale « Funktionen des Literarischen in Prozessen der Globalisierung » (2016-2019). Après avoir achevé avec succès sa thèse de doctorat, il prépare maintenant la publication dun livre traitant le lien entre les origines, lépopée et la mondialisation.

À la recherche des origines de la mondialisation, cet article met laccent sur des scènes de 2001 : A Space Odyssey reliant la figuration et la fonction des narrations cosmogoniques aux représentations dune imagination totalisante du monde dans son ensemble. Cet article soutient que le film de Kubrick contribue à « larchive des images globales, récits et mythes » par la création dun imaginaire du monde entier. Il fait ainsi la lumière sur la dimension historique des processus de la mondialisation.

Mots-clés : Earthrise, épopée, globalité, origines, science-fiction, monde, mondialisation.

267

Philipp Stelzer, “On the Origins of Globalisation. Cosmic Origins and Epic Totality in Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey

Philipp Stelzer is a Research Assistant at the Institute of Comparative Literature at Ludwig-Maximilians-University Munich, Germany. He studied Comparative Literature and Philosophy, and was a member of the Research Training Group “Globalization and Literature. Representations, Transformations, Interventions” from 2016 to 2019. Having successfully completed his PhD in 2021, he is currently working on the publication of a book on the nexus of origins, epic, and globalisation.

Searching for the origins of globalisation, this article focuses on passages in 2001: A Space Odyssey in which questions of the figuration and function of origin stories are deeply interrelated to representations of totality. As this article claims, in creating imaginations of the global and thus showing a vision of the whole world, Kubricks film contributes to the “archive of global images, narratives, and myths” (Cosgrove), unearthing the historical dimension of processes of globalisation.

Keywords: Earthrise, epic, globalisation, origins, science fiction, totality, world.