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Classiques Garnier

Résumés et présentations des auteurs

  • Type de publication : Article de revue
  • Revue : Cahiers de littérature française
    2022, n° 21
    . Littérature et religion
  • Pages : 163 à 170
  • Revue : Cahiers de littérature française
  • Thème CLIL : 4027 -- SCIENCES HUMAINES ET SOCIALES, LETTRES -- Lettres et Sciences du langage -- Lettres -- Etudes littéraires générales et thématiques
  • EAN : 9782406144533
  • ISBN : 978-2-406-14453-3
  • ISSN : 2430-8293
  • DOI : 10.48611/isbn.978-2-406-14453-3.p.0163
  • Éditeur : Classiques Garnier
  • Mise en ligne : 04/01/2023
  • Périodicité : Annuelle
  • Langues : Français, Anglais
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résumés
et présentations des auteurs

Francesca Pagani, « Les clairs-obscurs du cloître. Limaginaire du couvent chez Madame de Tencin »

Francesca Pagani enseigne la littérature française à lUniversità di Bergamo. Ses recherches portent sur limaginaire de la modernité : elle a étudié notamment la relation entre la littérature, les sciences et les arts, et lécriture des femmes des Lumières. Elle a édité les œuvres de Jean Galli de Bibiena (Paris, 2014).

Lœuvre romanesque de Madame de Tencin foisonne de couvents. Tantôt prisons répressives, tantôt lieux de rencontres et de sociabilité, ils relèvent dun imaginaire riche, qui participe à la caractérisation de lunivers émotionnel des personnages. Sous la plume de Madame de Tencin, les poncifs littéraires liés au couvent sont investis dun pouvoir novateur et subversif.

Mots-clés : Madame de Tencin, femme auteur, roman des Lumières, couvent, condition féminine, prison, sociabilité.

Francesca Pagani, “Light and shade of the cloister. Madame de Tencins imaginary of the convent”

Francesca Pagani teaches French Literature at the Università di Bergamo. Her research focuses on the imagery of modernity: in particular, she has studied the relationship between literature, science and the arts, and the writing of Enlightenment women. She has edited Jean Galli de Bibiena s novels (Paris, 2014).

Madame de Tencin s novels are filled with convents. Sometimes repressive prisons, sometimes places of meeting and sociability, they are part of a rich and varied imagery, which contributes to the portrayal of the characters emotional universe. Under the pen of Madame de Tencin, the literary clichés linked to the convent are invested with an innovative and subversive power.

Keywords: Madame de Tencin, female writer, novel of the Enlightenment, convent, female condition, prison, sociability.

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Silvia Lorusso, « Comment saffranchir de la passion. Le pouvoir de la religion dans les derniers romans de Sophie Cottin »

Silvia Lorusso enseignela littérature française à luniversité de Bari. Ses recherches portent notamment sur Sophie Cottin et sur le roman sentimental du début du xixe siècle. Elle a publié Le Charme sans la beauté, vie de Sophie Cottin (Paris, 2018) et Matrimonio o morte. Saggio sul romanzo sentimentale francese (Tarente 2005), ainsi que plusieurs articles dans des revues et des recueils collectifs.

Larticle étudie le passage capital dans la production romanesque de Sophie Cottin, à travers lanalyse de ses ouvrages. Tandis que ses premiers romans sont dominés par la passion qui conduit à des solutions souvent scandaleuses, avec les romans de Mathilde (1805) et dÉlisabeth (1806) le sentiment religieux gagne sur celui de lamour. Si ce changement correspond à des nouvelles circonstances politiques et culturelles, il est dicté surtout par des raisons esthétiques : la lecture dAtala.

Mots-clés : Sophie Cottin, roman sentimental, littérature de lEmpire, littérature et religion, protestantisme en littérature.

Silvia Lorusso, “How to break free from passion. The power of religion in Sophie Cottins latest novels

Silvia Lorusso teaches French Literature at the Università di Bari. Her research deals with Sophie Cottin and the sentimental novel of the early XIX century. She has published Le Charme sans la beauté, vie de Sophie Cottin (Paris, 2018) and Matrimonio o morte. Saggio sul romanzo sentimentale francese (Taranto 2005), along with several articles in reviews and collections.

The article deals with the capital passage in Sophie Cottin s fiction through the analysis of her works. While her early production is characterized by passion, that often leads to scandalous solutions, with the novels Mathilde (1805) and Élisabeth (1806), religious faith prevails over love. If this change corresponds to new political and cultural circumstances, it is mostly dictated by aesthetic reasons: the reading of Atala.

Keywords: Sophie Cottin, sentimental novel, literature of the French Empire, literature and religion, protestantism in literature.

Fabienne Bercegol, « Génie du christianisme, génie des couvents ? »

Fabienne Bercegol est Professeure à luniversité Toulouse-Jean Jaurès et directrice du laboratoire « Patrimoine, Littérature, Histoire ». Elle publie sur Chateaubriand, Sand, Senancour, Stendhal, Barbey dAurevilly, etc. Elle travaille sur les liens entre 165littérature et religion ainsi que sur le genre du portrait (Portraits dans la littérature de Gustave Flaubert à Marcel Proust, Classiques Garnier, 2018).

Dans le Génie du christianisme, Chateaubriand semploie à défendre les ordres monastiques attaqués par les disciples des Lumières. Outre leur action bienfaisante, il met en avant le merveilleux et la poésie de ces vies en religion, et il tâche de démontrer la nécessité historique de lasile quoffre le couvent aux âmes mélancoliques. Mais des failles apparaissent quexploitent les fictions du début du xixe siècle, en mettant laccent sur les drames intérieurs quabritent de tels lieux.

Mots-clés : apologétique, Lumières, couvent, ordres monastiques, mélancolie, roman noir, condition féminine.

Fabienne Bercegol,Génie du christianisme, genius of convents?

Fabienne Bercegol is a professor at Toulouse-Jean Jaurès University and director of research laboratory “Patrimoine, Littérature, Histoire”. She authors essays on Chateaubriand, Sand, Senancour, Stendhal, Barbey d Aurevilly, etc. Her research is dedicated to links between literature and religion, to portrait in literature (Portraits dans la littérature de Gustave Flaubert à Marcel Proust, Classiques Garnier, 2018).

In Génie du christianisme, Chateaubriand tries to promote monastic orders, attacked by Enlightenment philosophers. Beside their charitable actions, he praises the enchanting and poetic side of these religious lives, and he attempts to prove the historical necessity of the shelter offered by convents to melancholic souls. But flaws in the argument appear which are developed in fictions of early nineteenth century, by emphasizing inner dramas that take place in convents.

Keywords: apologetics, Enlightenment, convent, monastic orders, melancholy, gothic novel, women s status.

Charlène Huttenberger-Revelli, « Les portraits de la prêtrophobie dans la fiction stendhalienne »

Charlène Huttenberger-Revelli est agrégée de lettres modernes et est lauteure dune thèse intitulée « Stendhal et le génie romanesque du christianisme : des usages de la religion dans ses fictions », soutenue en 2020 à luniversité Toulouse-II Jean Jaurès. Elle a également publié plusieurs articles sur Stendhal et la religion. Elle est actuellement enseignante au lycée Clémence Royer de Fonsorbes.

Le xixe siècle peut être considéré comme le siècle phare de lanticléricalisme et de son corollaire, la prêtrophobie. La littérature de lépoque, et tout 166particulièrement celle de la Restauration, se fait le miroir de cette hostilité. Lexemple le plus probant est sans doute celui de Stendhal, dont lœuvre romanesque regorge de portraits de mauvais prêtres, construits selon deux approches différentes : soit ils respirent la laideur absolue, dans une concordance parfaite entre physique et moral ; soit ils sexposent dans la discordance, la beauté physique venant masquer dangereusement la laideur morale.

Mots-clés : anticléricalisme, prêtre, jésuite, physiognomonie, Restauration, hypocrisie, politique, laideur, beauté, masque.

Charlène Huttenberger-Revelli, “Portraits of priestphobia in Stendhals fiction”

Charlène Huttenberger-Revelli holds an “agrégation” in French Language and Literature. She is the author of a thesis entitled “Stendhal and the fictional genius of Christianity: uses of religion in his fictions”, defended in 2020 at the University of Toulouse-II Jean Jaurès. She has also published several articles about Stendhal and religion. She is currently a teacher at Clémence Royer high school in Fonsorbes.

The Nineteenth century can be considered the flagship century of anticlericalism and its corollary, priestrophobia. The literature of the time, and particularly that of the Restoration, mirrors this hostility. The most convincing example is undoubtedly that of Stendhal, whose fictional work is full of portraits of bad priests, constructed according to two different approaches: either they exude absolute ugliness, in a perfect concordance between physical and moral; or they expose themselves in discordance, physical beauty dangerously masking moral ugliness.

Keywords: anticlericalism, priest, jesuit, physiognomy, Restoration, hypocrisy, politics, ugliness, beauty, mask.

Pascale Auraix-Jonchière, « Pensée religieuse et poétique de lespace dans les romans de George Sand, entre rêve monastique et extase naturelle (1833-1842) »

Pascale Auraix-Jonchière est Professeure de Littérature française du xixe siècle à luniversité Clermont Auvergne. Recherches : George Sand, Barbey dAurevilly, poétique des genres (contes, romanesque), sociopoétique, écopoétique. Derniers livres : George Sand et la fabrique des contes (Paris, 2017) ; George Sand et le monde des objets (Paris, 2021) ; Barbey dAurevilly, « Le paysage » (Paris, 2022).

Interroger la pensée religieuse de George Sand entre 1833 et 1842, années où elle élabore une religion très personnelle, invite à croiser la notion de trajectoire et celle de poétique. Nous verrons comment cette pensée se développe dans des fictions narratives qui se font écho (Lélia, Spiridion, Mauprat) autour 167de deux espaces majeurs, le cloître et le jardin, à partir dune double matrice autobiographique que lon pourra reconstituer grâce à la lecture dHistoire de ma vie.

Mots-clés : littérature française, jardin, cloître, église, foi, politique, secret, initiation, roman gothique.

Pascale Auraix-Jonchière, “Religious thought and poetics of space in George Sands novels. Monastic dream and natural ecstasy (1833-1842)”

Pascale Auraix-Jonchière is a professor of Nineteenth century French Literature at université Clermont Auvergne. Research Interests: George Sand, Barbey d Aurevilly, literary genres (rewriting fairy tales, romance), sociopoetics, ecopoetics. Latest books: George Sand et la fabrique des contes (Paris, 2017); George Sand et le monde des objets (Paris, 2021); Barbey dAurevilly, « Le paysage » (Paris, 2022).

Questioning George Sand s religious thinking from 1833 to 1842, during the period when she elaborates a singular religion invites us to cross two notions: personal evolution and literary creation. We aim at analyzing the way these ideas develop throughout narrative fictions which mirror one another (Lélia, Spiridion, Mauprat) thanks to two major space patterns: the cloister and the garden. Both of them spring forth from an autobiographical imagery which is described in Histoire de ma vie.

Keywords: French literature, garden, cloister, faith, politics, secret, initiation, gothic novel.

Michela Gardini, « La confession dans lœuvre de Georges Bernanos »

Michela Gardini enseigne la littérature française à lUniversità di Bergamo. Ses recherches portent sur la littérature du xixe et xxe siècle et en particulier elle sest occupée des rapports entre littérature, religion et surnaturel ; des transferts des mythes ; du dialogue entre la littérature et le visuel, notamment à partir du motif du portrait ; des problématiques liées à linterculturalité et à la métatextualité.

La confession est un motif topique dans les romans de Georges Bernanos. Dans Sous le soleil de Satan (1926) elle est thématisée tout le long du roman et atteint son apogée dans lépilogue avec la découverte du cadavre de Donissan dans le confessionnal, alors que dans Journal dun curé de campagne (1936) elle investit la forme même de lécriture à travers la fiction du journal rédigé jour après jour par le curé dAmbricourt. Scène par excellence de lénonciation, la confession aboutit à une poétique de lambiguïté, car laveu apparaît comme lespace du scandale, du non-dit, de limpossible à dire, du prosaïque et du surnaturel.

Mots-clés : confession, aveu, surnaturel, péché, mal, secret, roman.

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Michela Gardini, The confession in Georges Bernanos works”

Michela Gardini teaches French literature at the Università di Bergamo. She is a specialist in the nineteenth and twentieth-century French literature. Her research focuses predominantly on the intersection between literature, religion and supernatural; on the rewriting processes of myths; on the dialogue between word and image starting from the motif of the picture; on the interculturality and metatextuality.

Confession is a topical motif in the novels of Georges Bernanos. In Sous le soleil de Satan (1926) it is thematized throughout the novel and reaches its climax in the epilogue with the discovery of Donissans corpse in the confessional, while in Journal dun curé de campagne (1936) it invests the very form of writing through the fiction of the diary written day after day by the priest of Ambricourt. Scene par excellence of enunciation, confession results in a poetics of ambiguity, because confession appears as the space of scandal, of the unsaid, of the impossible to say, of the prosaic and the supernatural.

Keywords: confession, supernatural, sin, evil, secret, novel.

Jean-Michel Wittmann, « Drieu la Rochelle, la décadence du catholicisme et lavenir de lécriture »

Jean-Michel Wittmann est Professeur de littérature française du xxe siècle à luniversité de Lorraine. Spécialiste de la Belle Époque et de lentre-deux-guerres, ses recherches portent sur les rapports de la littérature avec, dune part, la morale et la spiritualité, et dautre part, la politique et les idées, notamment autour des œuvres de Maurice Barrès, dAndré Gide et de Pierre Drieu la Rochelle.

Dans ses romans, Drieu la Rochelle représente la décadence du catholicisme, quil analyse par ailleurs dans ses essais. Cet affaissement de la religion catholique contrarie sa vocation littéraire, dans la mesure où lart en général, la littérature en particulier, constitue selon lui lexpression supérieure du sentiment religieux. Cest néanmoins dans un imaginaire informé par le christianisme que Drieu trouve les ressources pour redéfinir à la fois le sens de lécriture et sa forme.

Mots-clés : roman, essais, catholicisme, décadence, prière, sainteté, romantisme.

Jean-Michel Wittmann, “Drieu la Rochelle, the decadence of Catholicism and the future of writing”

Jean-Michel Wittmann is a professor of Twentieth century French literature at the University of Lorraine and a specialist in the “Belle Époque” and the interwar period. His 169 research focuses on the relationship of literature with, on the one hand, morality and spirituality, and on the other hand, politics and ideas, in particular around the works of Maurice Barrès, André Gide and Pierre Drieu la Rochelle.

In his novels, Drieu la Rochelle represents the decadence of Catholicism, which he also analyzes in his essays. This collapse of the Catholic religion thwarts its literary vocation, insofar as art in general, literature in particular, constitutes, according to him, the superior expression of religious feeling. It is nevertheless in an imaginary informed by Christianity that Drieu finds the resources to redefine both the meaning of writing and its form.

Keywords: novel, essays, catholicism, decadence, prayer, sanctity, romanticism.

Fabio Libasci, « La passion du corps dans lautobiographie de Julien Green »

Fabio Libasci est docteur de recherche et chargé de cours auprès de lUniversité de Bologne. Il sintéresse aux rapports entre la littérature et les arts, aux écritures du moi et à la pathographie. Il a publié Littérature et sida, alors et encore (Leyde, 2016) et Le passioni dellio. Hervé Guibert lettore di Michel Foucault (Milano-Udine, 2018).

Larticle vise à revenir à la question du corps et de la chair dans lœuvre de Julien Green. La centralité du corps est pour le moins ambiguë et son autobiographie met en lumière les limites et les ambivalences par rapport à la religion et à lidée de péché. La passion du corps avec son double sens pourrait expliquer le parcours de vie et lécriture de Green, entre réticence et compulsion daveu.

Mots-clés : autobiographie, journal, homosexualité, religion, chair, foi.

Fabio Libasci, “The passion of the body in Julien Greens autobiography”

Fabio Libasci is Phd and Adjunct professor of French literature at the University of Bologna. He is interested in literature and arts, writings of the self and pathography. He has published Littérature and sida, alors et encore (Leyde, 2016) and Le passioni dellio. Hervé Guibert lettore di Michel Foucault (Milan-Udine, 2018).

The paper aims to analyze the question of the body and the flesh in the work of Julien Green. The centrality of the body is ambiguous at least and his autobiography highlights limits and ambivalences in relation to the religion and to the idea of sin. The passion of the body with its double meaning could explain Green s life path and writing, poised between reticence and the compulsion to confess.

Keywords: autobiography, diary, homosexuality, religion, flesh, faith.

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Emmanuelle Tabet, « Le Journal dHenry Bauchau. Écriture diaristique et prière »

Emmanuelle Tabet, chargée de recherches au Centre détude de la langue et de la littérature françaises (CNRS-Sorbonne Université), est lauteur de Méditer plume en main. Journal intime et exercice spirituel (Paris, 2021) et dune soixantaine darticles portant sur la mémoire littéraire, sur les rapports entre littérature et spiritualité et sur lécriture de soi.

La prière, qui occupe dans le journal de Bauchau une place essentielle, est intimement liée tant à linspiration poétique – par un état de réceptivité à la dictée intérieure – quà lécriture diaristique, répétée jour après jour comme le sont les gestes de la prière. Cette prière non confessionnelle, proche de la louange ou du magnificat, prend alors la forme de notations contemplatives où se rejoignent inspiration précaire et attention au quotidien, à la pure présence au monde.

Mots-clés : littérature des xxe et xxie siècles, journal intime, poésie, spiritualité, saint Paul, louange.

Emmanuelle Tabet, “Henry Bauchaus Journal. Diaristic writing and prayer”

Emmanuelle Tabet is a researcher at Centre d étude de la langue et de la littérature françaises (CNRS-Sorbonne Université) and she is the author of Méditer plume en main. Journal intime et exercice spirituel (Paris, 2021) and of some sixty papers on literary memory, on the relationship between literature and spirituality and on self-writing.

Prayer, which occupies an essential place in Bauchau s diary, is intimately linked both to poetic inspiration – through a state of receptivity to interior dictation – and to diaristic writing, repeated day after day as are the gestures of prayer. This non-confessional prayer, close to praise or magnificat, then takes the form of contemplative notations where precarious inspiration and attention to everyday life, to pure presence in the world, come together.

Keywords: twentieth and twenty-first century literature, diary, poetry, spirituality, saint Paul, praise.