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Classiques Garnier

Abstracts

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Résumés / Abstracts

Denis Labouret, « Introduction. Lire Giono aujourdhui »

Les recherches sur Giono ont été portées ces dernières années par la création de la Revue Giono, la présence des Âmes fortes à lAgrégation et les célébrations de la mort de lauteur. Elles se déploient notamment dans les études stylistiques, dans la poétique des genres, dans lédition des inédits, et surtout selon les trois axes qui seront réunis ici : les enjeux de lécopoétique, lanalyse de la figure auctoriale et la lecture de Giono par les écrivains daujourdhui.

Mots-clés : auctorialité, écopoétique, édition, génétique, littérature contemporaine, poétique du roman.

Denis Labouret, “Introduction. Reading Giono today

In recent years, research on Giono has been driven by the creation of the Revue Giono , the inclusion of the Les Âmes fortes in the Agrégation syllabus, and the commemoration of the authors death. In particular, these efforts have centered around stylistic studies, the poetics of genres, newly published work, and, above all, the three central elements gathered here: issues related to ecopoetics, analysis of the auctorial figure, and the reading of Giono by the writers of today.

Keywords: auctoriality, ecopoetics, edition, genetic, contemporary literature, poetics of the novel.

Annabelle Marion, « Nouveaux regards sur le “nouveau Giono” daprès-guerre »

Appréhendant le renouvellement de Giono après 1945 à partir de travaux qui repensent la notion dauteur, cette étude entend souligner linteraction de lécrivain avec les autres acteurs du monde des lettres de son époque : dune part le public, qui participe pleinement au processus de refiguration de lauteur ; dautre part les pairs et contemporains de Giono, qui façonnent 346sinon promeuvent des modèles auctoriaux avec lesquels lécrivain doit composer dans son entreprise de réinvention de soi.

Mots-clés : sociologie de la littérature, auteur, posture, refiguration auctoriale, relégitimation, interaction.

Annabelle Marion, “Fresh perspectives on the new post-war Giono

Approaching Giono s post-1945 renewal based on work that rethinks the notion of the author, this study aims to emphasize the writer s interaction with other participants in the literary world of his time: on the one hand, the public, who played an important role in the author s refiguration process; on the other, Giono s peers and contemporaries, who shaped or promoted the auctorial models he had to navigate in his efforts to reinvent himself.

Keywords: sociology of literature, author, stance, auctorial refiguration, relegitimation, interaction.

Sylvie Vignes, « Lœuvre de Jean Giono au prisme de lécopoétique »

Le terme « écopoétique », en usage depuis le milieu des années 2000, vise à désigner un pendant européen de lecocriticism états-unien, mais beaucoup plus exigeant que lui en termes de qualité littéraire du corpus. Jean Giono, grand admirateur de Thoreau et de Whitman, fut lun des premiers romanciers en France à mettre sa plume poétique au service du monde sensible, et à prendre conscience des terribles déséquilibres que pouvaient engendrer la course à la croissance et lanthropocentrisme exacerbé.

Mots-clés : nature writing, écopoétique, décroissance, crise environnementale, unité du vivant, Le Chant du monde.

Sylvie Vignes, “Jean Gionos oeuvre through the prism of ecopoetics

The term “ecopoetics,” in use since the mid-2000s, refers to efforts to create a European counterpart to American ecocriticism, but which places greater emphasis on literary quality than its predecessor. Jean Giono, a great admirer of Thoreau and Whitman, was one of the first French novelists to put his wordsmithery at the service of the material world, and to be aware of the terrible imbalances that could result from the race for economic growth and unbridled anthropocentrism.

Keywords: nature writing, ecopoetics, degrowth, environmental crisis, unity of the living, Le Chant du monde.

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Agnès Castiglione, « Écrivains daujourdhui lecteurs de Jean Giono »

Létude arpente les « grands chemins » de la création gionienne avec Sylvie Germain et la longue traque des personnages romanesques. Les sensations captivent Marie-Hélène Lafon tout comme Le Clézio qui salue chez Giono la célébration des « grandes forces de la vie ». Belinda Canone chante le « rêveur de la montagne » et Richard Millet, le Haut Pays gionien. Lécrivain remonte aux origines pour Pierre Michon qui voit dans le roman Un Roi sans divertissement lénigmatique beauté dune fresque paléolithique.

Mots-clés : littérature contemporaine, chemins, personnages, travail des sensations, Sud imaginaire, Haut Pays, origine.

Agnès Castiglione, “Writers of today who read Jean Giono

Much like the vagabond narrator journeying along the open road, in this study, Sylvie Germain takes us down the “ grands chemins ” of Giono s work and his long pursuit of fictional characters. Marie-Hélène Lafon, on the other hand, is captivated by its emotional power, just like Le Clézio, who hails Giono s celebration of “life s great forces.” While Belinda Cannone lauds the “dreamer of the mountains,” Richard Millet celebrates his work “ le Haut Pays” . For Pierre Michon, who sees in the novel Un roi sans divertissement the enigmatic beauty of a Paleolithic fresco, the writer takes us back to our origins.

Keywords: contemporary literature, open road, characters, emotionally powerful work, imaginary South, “ Haut Pays” , origin.

Geneviève Haroche-Bouzinac, « Introduction. Latelier du biographe »

Différents aspects du travail du biographe sont ici envisagés : topique, invariants liés à des conflits, recherche et tri des sources, disposition de linformation et mise en récit de celle-ci, place à laisser à lœuvre, à la fictionnalisation. Au trio constitué par le sujet, le biographe et ses modèles sajoute une quatrième instance, le lecteur, qui entre dans la « relation biographique », (Martine Boyer-Weinman). Que disent en outre les biographies des intentions du biographe ? Autant de questions ici posées.

Mots-clés : topique, antagonisme, biographie, histoire de vie, fictionnalisation.

Geneviève Haroche-Bouzinac, “Introduction.The biographers workshop

This article examines different aspects of the biographer s work: topics, invariants linked to conflicts, conducting research and selecting sources, presenting the information 348 collected and spinning it into a narrative, and striking the right balance when it comes to fictionalization and letting the oeuvre speak for its self. In addition to the trio of the subject, biographer, and their models, there is a fourth element, the reader, who enters into the “biographical relationship” (Martine Boyer-Weinmann). And what do biographies say about the intentions of the biographer? All these questions are posed here.

Keywords: topics, antagonism, biography, life story, fictionalization.

Pierre-Jean Dufief, « La polyphonie des biographies »

Écrire la biographie des Goncourt, cest raconter la vie de deux biographes qui furent aussi des diaristes. Lécueil serait de rester prisonnier du Journal, document plus précieux pour la connaissance dune époque que pour la découverte de la vie intime de ses auteurs. La correspondance vient heureusement compléter les non-dits du Journal ; lœuvre romanesque, nourrie de biographèmes, offre aussi de précieuses ouvertures sur les rêves, les fantasmes et les traumatismes des fondateurs de la fameuse académie. Les Goncourt vouèrent leur vie à la littérature, et leur biographie est dabord celle de deux hommes de lettres.

Mots-clés : biographie, journal, correspondance, empathie, archives, érudition, vulgarisation, fiction.

Pierre-Jean Dufief, “The polyphony of biographies

Writing the biography of the Goncourts is to recount the life of two biographers who were also diarists. A pitfall would be to remain a prisoner to the Journal , a document that has more value for understanding an era than it does for discovering the personal life of its authors. Luckily, their correspondence helps fill in the gaps left by the Journal ; their novelistic oeuvre, enriched by biographemes, also offers precious insights into the dreams, fantasies, and traumas of the founders of the famous Acadé mie Goncourt. The Goncourts devoted their lives to literature and their biography is primarily that of two men of letters.

Keywords: biography, journal, correspondence, empathy, archives, erudition, popularization, fiction.

Hervé Lacombe, « De Bizet à Poulenc, quelques éléments de réflexion sur la construction biographique »

Il sagit de dégage des pistes de réflexion à partir de deux figures importantes de la musique française, Georges Bizet (1838-1875) et Francis Poulenc 349(1899-1963). Le genre biographique est défini ici comme ambigu : il tient du récit, de la critique, de lanalyse ou du commentaire. Dans le cas dun artiste, se pose la question de la place quil faut accorder à son œuvre, et celle de la relation du biographique à lœuvre. Enfin, avec un musicien qui écrit sur des textes, la biographie devient une étude interdisciplinaire.

Mots-clés : biographie, musicologie, rencontre entre les arts, interdisciplinarité, Bizet, Poulenc.

Hervé Lacombe, “From Bizet to Poulenc, some reflections on biographical construction

In this article, the avenues of reflection stem from two important figures of French music, Georges Bizet (1838–1875) and Francis Poulenc (1899–1963). It defines the biographical genre as ambiguous: it involves narrative, criticism, analysis, and commentary. In the case of an artist, questions arise concerning the place to be given to their oeuvre and that of its relationship to biographical factors. Finally, with a musician who writes on texts, the biography becomes an interdisciplinary study.

Keywords: biography, musicology, encounter between the arts, interdisciplinarity, Bizet, Poulenc.

Pierre Assouline, « Une pure question dempathie »

Deux cas à lorigine de cet article, celui de Milan Kundera, qui déteste les biographies, et celui de Reiner Stach, admirable biographe de Kafka. Ce dernier a tenté de renouveler ce genre usé, tout en nous offrant une riche critique de la raison biographique, qui rend absurde lexpression « biographie définitive ». Un biographe passionné ne peut jamais en finir avec la vie des autres. Il faudrait espérer des biographes en série quils racontent les coulisses de leurs enquêtes, comme Deirdre Bair pour son Beckett. La biographie est devenue un genre en soi.

Mots-clés : roman, fictionnaliser, témoignages, morale de larchive, sources, plaidoyer pour loubli, coulisses, enquête, définitif, recherche.

Pierre Assouline, “Purely a question of empathy

This article is based on two cases, that of Milan Kundera, who hated biographies, and that of Reiner Stach, the admired biographer of Kafka. The latter attempted to renew a tired genre while offering us a rich critique of biographical thinking, rendering the expression “definitive biography” quite absurd. An impassioned biographer can never draw a line under the lives of others. Let us hope that, as the biography emerges as a 350 genre unto itself, serial biographers will take a leaf out of Deirdre Bair s Beckett and offer a glimpse into the inner workings of their research.

Keywords: novel, fictionalize, testimony, archive ethics, sources, plea for forgetting, behind the scenes, study, definitive, research.

Carole Aurouet, « Une biographie poétique. La vie de Jacques Prévert »

Cette plongée dans les arcanes de la création se présente comme le récit personnel dune expérience, centrée sur quelques interrogations, à dimension heuristique : comment le choix du sujet simpose au biographe ? Quelles problématiques se posent pour rendre compte de la vie dun artiste au confluent des arts ? Quelles sont les modalités de lenquête, les types de sources convoquées ? Comment sopèrent les choix dans la matière et quel type de récit proposer ? Quelle relation se noue entre le biographe et son sujet ?

Mots-clés : archives, art, atelier, biographe, cinéma, collage, éthique, iconographie, littérature poésie.

Carole Aurouet, “A poetic biography. The life of Jacques Prévert

This immersion in the arcana of creation is the personal account of an experience, centered on questions of a heuristic nature: How does the biographer choose their subject? What issues should be examined in order to give an understanding of the life of an artist at the confluence of the arts? What are the methods of research and the types of sources used? How should biographers go about choosing the subject matter and the type of account they wish to give? And what relationship develops between the biographer and their subject?

Keywords: archives, art, workshop, biographer, cinema, collage, ethics, iconography, literature poetry.

Carmen Boustani, « Andrée Chedid au carrefour de lart et des mots »

Le destin dAndrée Chedid est lécriture, comme sa raison de vivre et de combattre la mort. Elle aborde tous les genres littéraires, poésie, romans, nouvelles, théâtre, mais aussi autobiographie avec Les Saisons sauvages, livre consacré à sa mère. Elle sinterroge toujours sur le sens de lexistence, comme on le retrouve dans le livre dartiste. La venue dAndrée Chédid dans ce monde de la bibliophilie est celle, non dune érudite, mais dune poétesse. Dans ce domaine peu connu de son œuvre, elle a su déployer tous ses talents.

Mots-clés : écriture, livre dartiste, genres littéraires, poésie, talents, biographie.

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Carmen Boustani, “Andrée Chedid, at the intersection between art and words

Writing was Andrée Chedid s destiny, her reason to live and to fight death. She tried her hand at all sorts of literary genres: poetry, novels, short stories, theater, as well as autobiography with Les Saisons sauvages , a book devoted to her mother. She continually pondered the meaning of existence, as we find in her artist s book. Andrée Chédid entered this world of bibliophilia not as a scholar, but as a poet. In this little-known domain of her oeuvre, she was able to deploy all her talents.

Keywords: writing, artist s book, literary genres, poetry, talents, biography.

Jean-Noël Liaut, « La vie secrète dune biographie »

Quelles sont les coulisses du travail du biographe ? Quels défis devons-nous relever ? Comment organiser une enquête ? Quelle importance accorder à linterprétation des faits ? Les questionnements et les scrupules cessent-ils jamais ? Comment aborder la notion de « vérité » dans une biographie ? À ces diverses interrogations, cet article tente dapporter éclairages et réponses.

Mots-clés : itinéraire initiatique, sélectionner, empathie, peintre à la plume, triangle personnage-auteur-lecteur, langage corporel, portrait en pierre, lieux.

Jean-Noël Liaut, “The secret life of a biography

What lies behind the work of a biographer? What challenges do we face? How do we organize our investigations? How important is the interprÉtation of facts? Do the questions and scruples ever end? And how should the notion of “truth” be approached in a biography? This article attempts to shed light on and offer a response to these questions.

Keywords: initiatory itinerary, selecting, empathy, painting with a pen, character-author-reader triangle, body language, sculpted portrait, places.

Jérôme Bastianelli, « La biographie imaginaire. Contraintes et libertés »

Peut-on appliquer à des personnages fictifs les méthodes et principes des biographies rigoureuses ? Comment mêler la liberté quapporte le travail sur un individu imaginaire et les contraintes dauthenticité et de réalisme quappelle une narration fondée sur des sources historiques précises ? Et surtout, quel peut-être lintérêt de ce croisement de genres ? À partir de deux exemples proustiens, le présent article tente de répondre à ces différentes questions.

Mots-clés : Marcel Proust, fiction, authenticité, pastiche, faux-semblant, plausibilité.

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Jérôme Bastianelli, “The imaginary biography. Constraints and freedoms

Can we apply the methods and principles of rigorous biographies to fictional characters? How can we combine the freedom involved in working on an imaginary individual and the constraints of authenticity and realism imposed by a narration based on precise historical sources? And above all, what do we gain from this merging of genres? Based on two Proustian examples, this article aims to respond to these different questions.

Keywords: Marcel Proust, fiction, authenticity, pastiche, pretense, plausibility.

Florence Naugrette, « Comment raconter la femme dans lombre dun grand homme ? Le cas Drouet-Hugo »

Écrire la biographie de Juliette Drouet, avec pour source première les 22000 lettres du journal quelle adressa pendant 50 ans à Hugo, cest raconter lhistoire dune femme prête à abandonner sa carrière pour se dévouer à un génie, laventure dun couple adultère stigmatisé et finalement reconnu, et lhistoire dun siècle, celui du romantisme, des révolutions et de la marche vers la République. Quel défi ce triple horizon lance-t-il à la biographe, quels scrupules doit-elle affronter ?

Mots-clés : xixe siècle, épistolaire, études de genre, histoire, littérature française.

Florence Naugrette, “Recounting the life of a woman who lived in the shadow of a great man. The case of Drouet and Hugo

Writing the biography of Juliette Drouet, taking as its main source the 22,000 letters she addressed to Hugo over fifty years, which form a rich personal diary, is to recount the story of a woman prepared to abandon her career to devote herself to a genius, the adventure of an adulterous couple at first stigmatized but ultimately acknowledged, and the history of a tumultuous century, that of Romanticism, revolutions, and the march toward the Republic. What challenges does this trifecta present to the biographer and what scruples must they contend with?

Keywords: nineteenth century, epistolary, gender studies, history, French literature.

Françoise Lavocat, « Introduction. Scènes de reconnaissance dans le roman »

Dans lintroduction est examiné le thème persistant des scènes de reconnaissance dans la fiction, depuis le retour dUlysse jusquà Starwars. Le motif 353de la reconnaissance constitue sans doute une constante anthropologique aux enjeux existentiels et axiologiques importants. Après avoir rappelé ses fondements théoriques chez Aristote, on analyse, au travers dexemples divers, le traitement romanesque de ce motif, dont loriginalité est dêtre sérieux et non tragique, visant souvent à mettre en lumière lexcellence des héros ou des héroïnes, à suggérer lopacité des relations à autrui et à soi-même.

Mots clés : scènes de reconnaissance, retour dUlysse, fausse fiancée, Aristote, métanarrativité.

Françoise Lavocat, “Introduction.Recognition scenes in the novel

The introduction examines the recurring theme of recognition scenes in fictional work, from the return of Ulysses to Starwars. The motif of recognition undoubtedly constitutes an anthropological constant with important existential and axiological implications. After a reminder of its theoretical foundations in Aristotles writing, the article analyzes, using diverse examples, the fictional treatment of this theme, whose originality lies in its seriousness and lack of tragic elements, often aiming to highlight the excellence of the protagonists while suggesting an opacity in peoples relationships to others and themselves.

Keywords: recognition scenes, return of Ulysses, fake fiancée, Aristotle, metanarrativity.

Luc Sautin, « Entre poétique et herméneutique. À propos des Poétiques de lanagnorisis de Terence Cave »

Cet article analyse le caractère particulier que revêt la figure de lanagnorisis – la reconnaissance telle quAristote la désigne dans sa Poétique – dans lessai théorique de Terence Cave, récemment traduit en français. Le « scandale » de la reconnaissance, aussi bien narrative que dramatique, remet en question la valeur épistémique accordée aux textes littéraires et menace dans le même temps les prétentions de la critique à « reconnaître » du caché dans les œuvres quelle commente.

Mots-clés : théorie littéraire, histoire littéraire, épistémologie, reconnaissance, théâtre, roman.

Luc Sautin, “Between poetics and hermeneutics. On Recognitions. A Study in Poetics by Terence Cave

This article analyzes the distinctive treatment of anagnorisis—recognition as described by Aristotle in his Poetics —in Terence Cave s theoretical study, recently translated into French. The “scandal” of recognition, narrative as well as dramatic, 354 brings into question the epistemic value accorded to literary texts and at the same time challenges critics claims that they can “recognize” what is hidden in the works they comment on.

Keywords: literary theory, literary history, epistemology, recognition, theater, novel.

Luca Penge, « “Quelque chose de Leucippé”. Reconnaissance et philologie chez Héliodore et Achille Tatius »

La critique moderne aime à souligner combien une scène de reconnaissance sapparente à une opération herméneutique. Le propos de cet article est de montrer que lauteur des Éthiopiques et celui de Leucippé ont partagé cette intuition. En inféodant lattribution à la reconnaissance, voire en écrivant la reconnaissance avec les mots de la philologie, les deux auteurs ont exhibé la proximité de deux démarches et ont questionné les modalités de la signature du texte à lépoque impériale.

Mots-clés : roman grec, Leucippé et Clitophon, Éthiopiques, anagnorisis, signature.

Luca Penge, “Something of Leucippe. Recognition and philology in the work of Heliodorus and Achilles Tatius

Modern critics like to emphasize how much recognition scenes resemble a hermeneutic operation. This article aims to show that the author of the Aethiopica and that of Leucippe shared this intuition . By making attribution dependent on recognition, or by imbuing recognition scenes with characteristic philological elements, the two authors demonstrated the proximity of the two processes and questioned the methods of textual attribution in the imperial era.

Keywords: Greco-Roman, Leucippe and Clitophon , Aethiopica , anagnorisis, signature style.

Nina Soleymani-Majd, « Lamant travesti démasqué, du Roman de Silence au Livre des Rois de Ferdoussi. Entre scène de reconnaissance et fluidité de genre »

Larticle examine le dénouement du Roman de Silence, ainsi quun épisode de lépopée persane consacré à la fille du prince de Tchâtch et à son amant. Il montre que les scènes de révélation du travestissement dun amant en femme signalent le caractère inabouti de la reconnaissance. En effet, malgré la réassignation de genre et la sanction qui laccompagne, la fluidité de genre se maintient 355dans les deux textes, court-circuitant ainsi toute tentative de constitution ou reconstitution, dune connaissance qui savère toujours fluctuante et incertaine.

Mots-clés : ancien français, roman médiéval, Heldris de Cornouailles, épopée persane, Shahnameh, Ferdoussi, gender studies, transition de genre, anagnorisis.

Nina Soleymani -Majd, “The disguised lover unmasked, from the Roman de Silence to the Shahnameh by Ferdowsi. Between recognition scene and gender fluidity

This article examines the denouement of the Roman de Silence , as well as an episode of the Persian epic devoted to the daughter of the Prince of Chach and her lover. It shows how the scenes in which a lover is revealed to have disguised himself as a woman signal the unfinished character of the recognition. Because, despite the reassignation of gender and the sanction that accompanies this, the fluidity of gender is maintained in the two texts, therefore disrupting any attempt to constitute or reconstitute knowledge that is ultimately always found to be fluctuating and uncertain.

Keywords: Old French, medieval novel, Heldris of Cornwall, Persian epic, Shahnameh , Ferdowsi, gender studies, gender transition, anagnorisis.

Mireille Séguy, « Points aveugles. Trois scènes médiévales de non-reconnaissance »

Cet article sintéresse à trois scènes de reconnaissance médiévales qui sattardent moins sur les retrouvailles des protagonistes que sur leur impossibilité de se reconnaître. Il sinterroge sur ce que ces troubles de la reconnaissance, qui affectent des figures emblématiques des fictions courtoises, disent du type de connaissance que ces fictions mettent en œuvre. Il fait lhypothèse quelles révèlent un noyau dopacité fondamental qui constitue à la fois la matrice et la limite de lethos courtois.

Mots-clés : non-reconnaissance, Guigemar (Marie de France), Folies Tristan, Suite du Roman de Merlin, courtoisie, chevalerie, fine amor, désir, folie, violence.

Mireille Séguy, “Blind spots. Three medieval scenes of non-recognition

This article focuses on three medieval recognition scenes which focus less on the reunion of the protagonists than on their inability to recognize each other. He questions what these recognition disorders, which affect emblematic figures of courtly fictions, say about the type of knowledge that these fictions implement. He hypothesizes that they reveal a fundamental core of opacity which constitutes both the matrix and the limit of the courtly ethos.

Keywords: non-recognition, Guigemar (Marie de France), Folies Tristan , Suite du Roman de Merlin , courtesy, chivalry, fine amor , desire, madness, violence.

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Francesca Manzari, « Anagnôrisis et Nachträglichkeit, de la reconnaissance comme rétroaction. Une lecture des lais bretons Sir Degaré et Sir Orfeo »

La Nachträglichkeit (« laprès-coup ») de Freud est un renversement de lanagnôrisis de Platon dans le Théétète, ou de la reconnaissance qui caractérise la tragédie aristotélicienne. La Nachträglichkeit est proleptique, quand lanagnôrisis est analeptique : elle construit le sens après-coup au lieu de le reconnaître comme ayant existé essentiellement au préalable. Ainsi certains lais bretons du xiie siècle illustrent la nature anti-tragique du conte en mettant en scène l« eucatastrophe » de Tolkien.

Mots-clés : lais bretons, Freud, frayage, Tolkien, eucatastrophe, anagnôrisis, Nachträglichkeit, après-coup, conte, tragédie.

Francesca Manzari, “Anagnorisis and Nachträglichkeit, recognition as retroaction. A reading of the Breton lays Sir Degaré and Sir Orfeo

Freud s Nachträglichkeit (“afterwardsness”) is a reversal of Plato s anagnorisis in the Theaetetus , or the recognition that characterizes Aristotelian tragedy. Nachträglichkei is proleptic, whereas anagnorisis is analeptic: it constructs meaning after the event rather than recognizing it as having essentially existed prior to it. In this way, certain twelfth-century Breton lays illustrate the anti-tragic nature of tales through their use of what Tolkien called “eucatastrophe.”

Keywords: Breton lays, Freud, facilitation, Tolkien, eucatastrophe, anagnorisis, Nachträglichkeit , afterwardsness, tale, tragedy.

Yen-Maï Tran-Gervat, « La reconnaissance de lenfant volé. Enjeu dune scène topique »

Cet article propose de réfléchir avec les outils de la SATOR à une structure spécifique dénommée « scène de reconnaissance » comme combinaison de différents topoï déjà repérés dans Satorbase. Pour ce faire, il met en œuvre une étude topique rapprochée et comparative de trois textes de Cervantès (1613), Fielding (1742) et Beaumarchais (1778), dans lesquels se déploie la scène topique de la reconnaissance dun enfant autrefois volé par les bohémiens.

Mots-clés : topos, bohémiens, sentiment, comédie, parodie, dénouement, Ancien Régime, comparaison.

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Yen-Maï Tran-Gervat, “The recognition of the stolen child. Exploring a narrative trope” 

Using an online database tool that compiles recurring motifs in French literature, this article explores a specific narrative device, the “recognition scene,” as a combination of different topoï already identified on SAToRBase. To do this, it carries out a close and comparative thematic study of three texts by Cervantes (1613), Fielding (1742), and Beaumarchais (1778), which feature the emblematic recognition scene of a child once stolen by gypsies.

Keywords: topos, gypsies, sentiment, comedy, parody, denouement, Ancien Régime, comparison.

Benoît Tane, « Roman et illustration au xviiie siècle. Des scènes de reconnaissance ? »

Lexistence de la scène de reconnaissance dans le roman du xviiie siècle et dans ses illustrations ne va pas de soi. Le présent article entend saisir la position pivot de lère moderne et du roman dans le topos de la scène de reconnaissance, par rapport à la notion de scène, à lévolution du sens même de reconnaissance. Nous aborderons principalement deux romans (La Vie de Marianne, de Marivaux, Le Paysan perverti de Rétif de la Bretonne) et certaines de leurs illustrations, qui esquissent une permanence de la reconnaissance aristotélicienne, avant denvisager une autre reconnaissance, confrontant reconnaissance et méconnaissance.

Mots-clés : roman, dix-huitième siècle, Marivaux, Rétif de la Bretonne, Ricœur, Honneth, reconnaissance, anagnorisis, illustration, scène.

Benoît Tane, “Novels and illustrations in the eighteenth century. Recognition scenes?

The existence of the recognition scene in eighteenth-century novels and their illustrations is not a given. This article aims to understand the pivotal position of the early modern period and the novel in the topos of the recognition scene, with regard to the notion of scene and the evolution of the very meaning of recognition. We principally focus on two novels ( La Vie de Marianne by Marivaux, Le Paysan perverti by Rétif de la Bretonne) and some of their illustrations, which present Aristotelian recognition as permanent, before envisaging another form of recognition, confronting recognition and misrecognition.

Keywords: novel, eighteenth century, Marivaux, Rétif de la Bretonne, Ricœur, Honneth, recognition, anagnorisis, illustration, scene.

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Jérémie Alliet, « Reconnaissance de plusieurs connaissances. La scène de reconnaissance et le roman-feuilleton (Dumas, Balzac, Hugo) »

Cet article étudie la scène de reconnaissance chez Dumas, Balzac et Hugo, et montre quelle structure profondément la population fictionnelle. Sappuyant sur des graphes représentant les interactions des personnages, il montre que la scène de reconnaissance na lieu, dans ces romans, quaprès que tous les personnages intermédiaires entre les deux acteurs de la reconnaissance ont été eux-mêmes rencontrés.

Mots-clés : roman-feuilleton, personnage, population fictionnelle, humanités numériques, héros, axiologies, graphes.

Jérémie Alliet, “The recognition of various acquaintances. The recognition scene and the serialized novel (Dumas, Balzac, Hugo)

This article explores the recognition scene in the work of Dumas, Balzac, and Hugo, and shows how it fundamentally structures the fictional population. Using graphs representing character interactions, it demonstrates that recognition scenes only take place in these novels once the characters serving as intermediaries between the two key protagonists of the recognition scene have themselves been encountered.

Keywords: serialized novel, character, fictional population, digital humanities, protagonists, axiologies, graphs.

Françoise Lavocat, « Scènes de reconnaissance métaleptiques »

Sont examinées dans une perspective diachronique des scènes de reconnaissance métaleptiques dans la littérature narrative. Lauteur limite son enquête aux métalepses fictionnelles, cest-à-dire celles qui constituent des événements, en transgressant les niveaux narratifs et ontologiques du récit par une rencontre impossible, dans le cadre dune fiction, entre auteurs, lecteurs et personnages. En se concentrant plus particulièrement sur la période 1650-2000, lauteur met en évidence trois modalités différentes de la rencontre métaleptique : la parade, léchange des identités, et le face-à-face agonistique, qui napparaît pas avant la fin du xxe siècle. Lecteurs et lectrices sont ainsi amenés à réfléchir à ce quest un personnage de fiction, au statut de lauteur, à évaluer la valeur esthétique et morale de différents styles, genres, ou traditions littéraires, à apprécier la séduction et les illusions de limmersion fictionnelle.

Mots-clés : métalepse fictionnelle, rencontre entre lauteur et son personnage, Boileau, Bougeant, Alluis, Unamuno, métanarrativité, métafictionnalité, conscience du personnage.

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Françoise Lavocat, “Metaleptic recognition scenes

This article examines metaleptic recognition scenes in narrative literature from a diachronic perspective. The author limits her study to fictional metalepses, that is, those that constitute events by transgressing the narrative and ontological levels of the story in an impossible encounter, in a fictional context, between authors, readers, and characters. With a particular focus on the period 1650–2000, the author highlights three different modes of metaleptic encounter: the parade, the exchange of identities, and the agonistic confrontation, which first appeared at the end of the twentieth century. Readers are led to reflect on what constitutes a fictional character and on the author s status, to evaluate the aesthetic and moral value of different styles, genres, and literary traditions, and to appreciate the seduction and illusions of fictional immersion.

Keywords: fictional metalepsis, encounter between author and character, Boileau, Bougeant, Alluis, Unamuno, metanarrativity, metafictionality, character s conscience.

Guilherme G. Diniz, « La littérature philosophique sadienne. Aspects historiques »

Un débat de fond sur Sade oppose ceux qui voient dans son œuvre quelque chose de radicalement unique et ceux qui y voient une des nombreuses variations du roman philosophique du 18e siècle. Les interprétations philosophiques de lœuvre, qui insistent sur sa radicale nouveauté, sont-elles bien fondées ? On pose la question. On analysera aussi lusage de certaines ressources littéraires dans lécriture de Sade, afin de conclure sur les innovations formelles quil a apportées à la littérature philosophique, au 18e ou au 20e siècle.

Mots-clés : Marquis de Sade, littérature philosophique, littérature française, philosophie contemporaine, poststructuralisme.

Guilherme G. Diniz, “Sadian philosophical literature. Historical aspects

A substantive debate on Sade opposes those who see his oeuvre as radically unique and those who see it as one of the many variations of the philosophical novel of the eighteenth century. Are the philosophical interprÉtations of his work, which insist on its radical novelty, well founded? The question is posed here. The use of certain literary resources in Sade s writing is also analyzed, in order to draw conclusions about the formal innovations he brought to philosophical literature, from the eighteenth to the twentieth century.

Keywords: Marquis de Sade, philosophical literature, French literature, contemporary philosophy, poststructuralism.