Aller au contenu

Classiques Garnier

Résumés

  • Type de publication : Article de revue
  • Revue : Alkemie Revue semestrielle de littérature et philosophie
    2021 – 1, n° 27
    . Le temps
  • Pages : 307 à 318
  • Revue : Alkemie
  • Thème CLIL : 4028 -- SCIENCES HUMAINES ET SOCIALES, LETTRES -- Lettres et Sciences du langage -- Lettres -- Etudes de littérature comparée
  • EAN : 9782406118947
  • ISBN : 978-2-406-11894-7
  • ISSN : 2286-136X
  • DOI : 10.48611/isbn.978-2-406-11894-7.p.0307
  • Éditeur : Classiques Garnier
  • Mise en ligne : 03/06/2021
  • Périodicité : Semestrielle
  • Langues : Français, Anglais
307

Résumés/Abstracts

Aurélien Demars, « Temps mort entre rage et râle »

Comment encore questionner le temps, si commun et si évident ? Il sagit de restituer leffort angoissé des pensées existentielles qui sinterrogent sur le temps, animées dun sentiment de limminence de la mort, lorsquelles font le tour de leur existence, quelles revoient leur vie et quelles revivent ce quelles navaient su voir.

Mots-clés : temps affectif, mort, instant, revue de la vie, éternité négative.

Aurélien Demars, “Time out Between Rage and Death Rattle

How can we still question time, so common and so obvious? We will try to restore the anguished effort of existential thoughts which wonder about time, when they feel the imminence of death, they look around their existence, they review their life and they relive what they did not know to see.

Keywords: affective time, death, instant, life review, negative eternity.

Rodolphe Olcèse, « À ciel ouvert. Le dépassement de lâme, de Platon à Louis Lavelle »

Ce texte envisage lâme à partir de la question de son dépassement. Platon, Jan van Ruusbroec et Louis Lavelle pensent ce dépassement, non seulement comme une puissance quil appartient à lâme dactualiser mais aussi comme la condition de possibilité de son existence. À la fois source et horizon ultime de lâme, ce mouvement de sortie invite à appréhender celle-ci dans sa rencontre concrète avec le monde sensible.

Mots-clés : dépassement, transcendance, mythe, Platon, Ruusbroec, Lavelle.

Rodolphe Olcèse, “In the Open. The Overcoming of the Soul, from Plato to Louis Lavelle

This text aims to show how the soul can be considered from the question of its exceeding. Plato, Jan van Ruusbroec and Louis Lavelle think this movement of overcoming, 308not only as a potency but also as the condition of possibility of the existence of the soul. At the same time source and ultimate horizon of the soul, this movement of exit invites to apprehend this soul in its concrete meeting with the world.

Keywords: exceeding, transcendence, myth, Plato, Ruusbroec, Lavelle.

Erika Martelli, « “Tejer, destejer, mesteres”. Roberto Bolaño lecteur de Georges Perec »

Roberto Bolaño déclare, dans plusieurs entretiens, sa dévotion pour Georges Perec qui serait un auteur capital pour sa vocation littéraire. Mais quel rapport a lié lauteur de 2666 à lécrivain français ? À travers une analyse des textes publiés et inédits, nous essayons de donner une première contribution à ce parcours de recherche.

Mots-clés : Perec, Bolaño, enfant perdu, poésie, lecteur.

Erika Martelli,Tejer, destejer, mesteres. Roberto Bolaño Lecturer of Georges Perec” 

Roberto Bolaño declares in many interviews his devotion towards Georges Perec who is described as central for his poetics. But which is the real relationship between the author of 2666 and the French writer? Through an analysis of the published and unpublished texts, we will try to give a first contribution to this field of research.

Keywords: Perec, Bolaño, lost child, poetry, lecturer.

Marc de Launay, « Il est toujours temps… »

La philosophie et la théologie rationnelle échouent à donner un contenu au temps. Il est mieux saisi par les éruptions messianiques, mais il est alors une proclamation ou une invocation sans commune mesure avec la durée effective de nos vies dans lhistoire. Il importe donc de saisir larticulation temporelle qui constitue les évènements auxquels nous sommes confrontés et qui commande la manière de les percevoir sans nous placer au-dessus de lhistoire ni avoir lambition de la prévoir.

Mots-clés : temps, histoire, messianisme, katechon, théorie de lhistoire.

Marc de Launay, “There is Always Time…

Time is a blind spot of both philosophy and rational theology: both fail to identify its content. Seemingly it is better grasped by messianic eruptions, but here it takes the form 309of a proclamation or an invocation without a common measure with our historical lives. That is why it is important to identify the temporal articulation which constitutes the events we face and commands the way we see them and avoid the ambition of placing ourselves above history or have the ambition to predict them.

Keywords: time, history, messianism, katechon, theory of history.

Franck Colotte, « Réflexions cicéroniennes sur la question du temps »

Cicéron nourrit une vision anthropologique du temps centrée sur la place de lhomme dans lunivers ainsi que ses rapports avec le temps de la nature. Le temps joue un rôle déterminant non seulement dans la réflexion, mais encore dans la structure même des dialogues cicéroniens qui suivent les traces de Socrate, qui avait fait descendre la philosophie du ciel sur la terre. Cicéron sintéresse ainsi à la perception humaine du temps et aux changements qui affectent lhomme dans la durée.

Mots-clés : tempus, aeternitas, Tusculanae disputationes, conscience, réflexion.

Franck Colotte, “Ciceronian Reflections about the Notion of Time

Ciceros anthropological vision of time is based on a reflexive approach centered on mans place in the universe and his relationship with natures time. Time nevertheless plays a determining role not only in the reflection, but also in the structure of the Ciceronian dialogues which follow in the footsteps of Socrates, who had descended the philosophy from heaven to earth. Cicero is interested in the human perception of time and in the changes which affect humans over time.

Keywords: tempus, aeternitas, Tusculanae disputationes, conscience, reflection.

Arnaud Miranda, « Quest-ce que la décadence ? Réflexions épistémologiques sur une figure du temps »

Aux nombreuses études littéraires sur lidée de décadence répond un silence presque total des autres sciences humaines. Comment expliquer cette déconsidération et peut-on y remédier ? Cet article montre que le problème réside dans la mécompréhension du statut même de la décadence : elle nest ni un fait ni un concept, mais bien une catégorie essentielle de notre rapport au temps.

Mots-clés : décadence, déchéance, déclin, imaginaire, mythe.

310

Arnaud Miranda, “What is Decadence? Epistemological Considerations

If literary studies on the idea of decadence thrive, social sciences seem willingly to ignore it. How can we explain this disdain? And how could it be overcome? This article will demonstrate that the problem lays on a misunderstanding about the nature of decadence: it is not a fact nor a concept, but an essential category for our perception of time.

Keywords: decadence, decay, decline, imaginary, myth.

Laurent Balagué, « Temps de la rêverie, rêverie du temps »

Le temps peut-il être appréhendé par la rêverie et la rêverie ne produit-elle pas une acception à part du temps ? Une telle approche pourra sembler étrange parce que la rêverie apparaît comme quelque chose dopposé à la méthode. On verra que les difficultés ne cessent pas ici, mais quelles sapprofondissent avec la double entente du temps que la rêverie prépare : à la fois le temps de lâme et le temps cosmologique.

Mots-clés : aiôn, rêverie, animus-anima, ennui, éléments.

Laurent Balagué,Time of Daydreaming, Daydreaming of Time

The aim of this study is to the ties between time and daydreaming. The purpose is to show the peculiar meaning of time that daydreaming produces. Such an approach could be seen as quite weird since daydreaming is the opposite of a methodological approach. But difficulties dont stop with this point. We will see that daydreaming prepares a double understanding of time: on one hand a psychological one, a cosmological on the other.

Keywords: aiôn, daydreaming, animus-anima, boredom, elements.

Alexis Weinberg, « Écrire pour savoir pour/quoi écrire. Les temps de lécriture, des avant-gardes au contemporain »

Cette étude aborde une conception de la temporalité scripturale typique du moment des avant-gardes littéraires des années 1960 et 1970 en France, emblématisée par cette formule : « écrire pour savoir pour/quoi écrire ». Elle en examine certaines conditions historiques de genèse et en esquisse quelques implications contemporaines.

Mots-clés : écriture, théorie, récit, herméneutique, littérature contemporaine.

311

Alexis Weinberg, “Write to Know Why/What to Write for. The Times of Writing, from the Avant-garde to the Contemporary Moment

The essay evokes a conception of scriptural temporality typical of the literary avant-gardes of the 1960s and 1970s in France, symbolized by this formula: “write to know why/what to write for”. It examines some historical conditions of its genesis and outlines some contemporay consequences.

Keywords: writing, theory, narrative, hermeneutics, contemporary literature.

Anne-Laure Andevert, « Dans la gueule du temps. Les tentacules de lennui dans quelques œuvres de Julien Green »

Cet article porte sur leffet anéantissant du temps de lennui dans quelques romans de Julien Green. Ses personnages abandonnent toute action et se laissent porter par un temps cyclique qui les enferme dans la vacuité et la vanité de leur existence. Le temps de lennui les pétrifie et mime leur finitude. Les voilà dans un vertige existentiel, un malaise insidieux qui leur révèle le vide béant de lexistence entière.

Mots-clés : ennui, Julien Green, silence, temps, vanité.

Anne-Laure Andevert, “Into the Mouth of Time. Boredoms Tentacles in Some Works of Julien Green

This article covers the ravages of time in a few novels by Julien Green. His characters give up every action and they let cyclic time carry them along. That shuts them into a vacuum and vanity-filled existence. The dullness of time paralyzes them and impersonates their finitude. Thus they are overcome by an existential and insidious dizziness that reveals the gaping vacuum of life.

Keywords: boredom, Julien Green, silence, time, vanity.

Saber Idoudi, « La question du temps dans les Cahiers de Paul Valéry »

Pour Valéry, le concept de temps est imprécis. Doù la nécessité dune purification conceptuelle préalable à toute réflexion sur cette question. Il faut préciser si on entend par temps une intuition interne, un attribut dune action ou une forme dentendement. Valéry opte pour le temps-sensation. Son essence est contraste. Cette conception est une mise en question explicite de la philosophie kantienne et du bergsonisme.

Mots-clés : temps, langage, sensation, bergsonisme, kantisme.

312

Saber Idoudi,The Question of Time in Valérys Notebooks”

Valéry thinks that the concept of a time is imprecise and confused. The need for a conceptual purification is prior to any reflection on this question. It should be specified whether by “time” we mean an internal intuition, an attribute of action or a form of understanding. Valéry opts for time as a sensation. Its essence is contrast. This conception is an explicit questioning of Kantian philosophy and Bergsonism.

Keywords: time, language, sensation, bergsonism, kantism.

Justine Brisson, « Barthes et lidiorrythmie. Étude sur les Carnets du voyage en Chine »

En 1974, Barthes voyage en Chine avec des membres de la revue Tel Quel. Ses notes rendent compte du malaise quil a ressenti lors de ce séjour. Dans cet article, nous souhaiterions montrer que ce mal-être tient à limposition dun emploi du temps irrespectueux de sa temporalité subjective. Barthes anticipe ainsi le « fantasme idiorrythmique » quil théorisera deux ans plus tard, lors de son premier cours au Collège de France.

Mots-clés : idiorrythmie, solitude, temporalité, emploi du temps, malaise.

Justine Brisson, « Barthes and Idiorrythmia. A Study of Carnets du voyage en Chine »

In 1974, Barthes travels to China with members of the French avant-garde literary magazine Tel Quel. His notes give an account of the discomfort he felt during this trip. In this article, we will show how this uneasiness is due to the imposition of a schedule that disrespects his subjective temporality. Barthes thus anticipates the “idiorrhythmic fantasy” he theorized two years later, during his first course at the Collège de France.

Keywords: idiorrythmia, solitude, temporality, schedule, uneasiness.

Diane Château Alaberdina, « La nostalgie dans lœuvre de Jón Kalman Stefánsson »

Lœuvre de Jón Kalman Stefánsson met en évidence une quête inlassable du temps révolu et de la nostalgie. Nétant pas des objets matériels, les vestiges du passé demeurent dépendants de consciences fragiles, sujettes à disparaître avec la mort. La durée rejoint alors la crise existentielle pour devenir un objet narratif, capable de mettre en lumière la conscience diffractée du personnage romanesque.

Mots-clés : nostalgie, vieillesse, souvenir, réminiscence, mélancolie.

313

Diane Château Alaberdina,Nostalgia in the Novels of Jón Kalman Stefánsson

Jón Kalman Stefánssons novels highlight a tireless quest for the past and nostalgia. Not being material objects, the vestiges of the past remain dependent on fragile consciences, subject to disappearing with death. Duration joins the existential crisis to become a narrative object, capable of bringing to light the diffracted consciousness of the fictional character.

Keywords: nostalgia, old age, memory, reminiscence, melancholy.

Michel Dion, « Le passage du temps à travers les œuvres littéraires dHaruki Murakami »

Le passage du temps fait changer les choses, êtres et phénomènes. Nous percevons leurs formes diverses, tout en étant impliqués dans le temps objectivement perçu et le temps subjectivement ressenti. Le temps objectif et subjectif nest pas homogène. Dans ses romans et nouvelles, Haruki Murakami dévoile la conjonction circulaire du passé, du présent et de lavenir.

Mots-clés : Haruki Murakami, passage, temps objectif, temps subjectif, Henri Bergson.

Michel Dion, “The Passing of Time in the Literary Works of Haruki Murakami

The passing of time makes things, beings and phenomena change. We perceive their various forms, while being involved in the objectively perceived time and the subjectively felt time. Objective and subjective time is never homogeneous. In his novels and short stories, Haruki Murakami unveils the circular conjunction of the past, the present, and the future.

Keywords: Haruki Murakami, passage, objective time, subjective time, Henri Bergson.

Mihaela-Genţiana Stănişor, « Entretien avec Claudine Le Tourneur dIson »

Lentretien propose une rencontre avec Claudine Le Tourneur dIson, écrivain, biographe et journaliste, sur la culture et la civilisation orientale, sur le rôle de lécriture, sur ses romans et sur Cioran.

Mots-clés : culture, civilisation, Orient, écriture, Cioran.

314

Mihaela-Genţiana Stănişor, Interview with Claudine Le Tourneur dIson

This interview presents Claudine Le Tourneur dIson, a writer, biographer and journalist, underscoring her opinions on the Oriental culture and civilization, on the role of writing, on her novels and on Cioran.

Keywords: culture, civilization, Orient, writing, Cioran.

Yves Leclair, « Le temps des plumes »

Le poète joue sur la fugue inexorable du temps. Dans le vertige fou de son flux aveugle, il tente de filtrer ce qui sauve le sens dune vie humaine : la beauté crue ou paradoxale, familière ou exotique. Il célèbre les petites illuminations des choses simples et des êtres quil rencontre : la chevelure dune inconnue, la lumière dun mimosa fleuri aperçu en hiver, léclat du citron jaune. Ces instants médités le ressuscitent provisoirement de la misère de son existence de mortel plus ou moins aveugle.

Mots-clés : temps, salut, beauté, lumière, nudité.

Yves Leclair, “The Time of Feathers

The poet plays on the unstoppable flight of time. In the maelstrom of its blind flux, he tries to filter what may give meaning to human life: the sheer or paradoxical beauty, whether it is familiar or exotic. He celebrates the discreet glittering of simple objects and people he meets: the hair of a stranger, the light of a mimosa in the winter, the brightness of a lemon. These reasoned moments temporarily resuscitate him from the misery of his existence as a more or less blind mortal.

Keywords: time, salvation, beauty, light, nudity.

Fabrice Farre, « Incantations »

Lexpérience unique de la vie est une succession dévénements. Tous ont leur importance, car nous sommes mortels. Le temps est donc tragique. Mais le temps nexiste pas. Son absence vertigineuse nous renvoie à notre condition. Sa présence permanente en chacun de nous contraint à chercher un sens, lequel se révèle à la fois rationnel et absurde.

Mots-clés : tragique, vie, passage, durée, cycle.

315

Fabrice Farre, “Incantations

The unique experience of life is a succession of events. All of them are important, because we are mortal. So, time is tragical. But time doesnt exist. His dizzying absence brings us back to our condition. His permanent presence in all of us compels to search for meaning, in a rational and absurd way at the same time.

Keywords: tragic, life, passage, duration, cycle.

Liliya Gazizova, « Je serai gardienne de phare »

Ces poèmes parlent de linatteignable, des états momentanés de lâme, du caractère insaisissable de la vie, de lamour qui perd face à la liberté ou les circonstances. Cest de la poésie plastique. Elle est caractérisée par une large gamme lexicale, une émotivité restreinte, une simplicité apparente, des fins paradoxales, la richesse des mouvements dintonation et la cinématographie des images. Pas de « décorations » et d« effets spéciaux ». Seulement lénergie transformée par lharmonie.

Mots-clés : inatteignable, solitude, images, amour, insaisissable.

Liliya Gazizova, “I Will Be a Lighthouse Guard

These poems speak about the unattainable, about momentary states of the soul, about the unthinkable essence of life, about love suffocated by liberty or circumstances. It is a plastic poetry. It is characterized by a large linguistic range, a restricted emotivity, an apparent simplicity, paradoxical ends, a rich intonation and cinematographic images. There are no decorations of special effects. Only energy transformed by harmony.

Keywords: unreachable, solitude, images, love, unthinkable.

Ciprian Vălcan, « Crépuscule »

Ciprian Vălcan propose une réflexion ironique sur la misanthropie, le suicide et la relation maître-disciple.

Mots-clés : Héliogabale, Marc-Aurèle, Pascal, Montaigne, Balzac.

Ciprian Vălcan, “Twilight

Ciprian Vălcan proposes an ironic meditation on misanthropy, suicide and the relationship between master and disciple.

Keywords: Heliogabal, Marc Aurelius, Pascal, Montaigne, Balzac.

316

Jean Gabriel Cosculluela, « Question de temps. (Pas doubli, 4) »

Le temps est le plus souvent perdu. Comment le prendre sans retard, hors le présent ? La forme de loubli ou de linconnu est à chercher au présent inlassablement. Emportés, nous lisons dans le cœur des choses. Ne reste à demeure que ce passage du temps, le présent : il est lattente de loubli, il est lattente de linconnu. Il sagit de sattendre au présent. Inlassablement.

Mots-clés : présent, oubli, inconnu, attente, lumière.

Jean Gabriel Cosculluela, “Question of Time. (No oblivion, 4)

Time is most often lost. How to take it without delay, out of the present? The form of oblivion or the unknown is to be tirelessly sought in the present. Carried away, we read in the heart of things. Only this passage of time remains, the present: it is the waiting of oblivion, it is the waiting of the unknown. Its about waiting for the present. Tirelessly.

Keywords: present, oblivion, unknown, waiting, light.

Maxime Caron, « Angelina “la Rouquine” et la Dame de Rueil »

Rencontre atypique dans un bar-véranda entre une serveuse et une dame, cliente inconnue. La nouvelle tente de suggérer la part de mystère quil peut y avoir dans une communication presque silencieuse entre deux êtres où chair et esprit se confondent.

Mots-clés : dame, serveuse, corps, esprit, fugacité.

Maxime Caron, “Redhead Angelina and the Lady of Rueil

An odd meeting in a bar between a bartender and a lady, an unfamiliar client. The new one wants to suggest the mysterious part of an almost silent communication between two beings in which flesh and soul are intertwined.

Keywords: lady, bartender, body, soul, fleeting.

Michel Lambert, « Sous la neige »

Deux hommes font connaissance dans des circonstances difficiles. Ils apprennent à mieux se connaître dans un café, où chacun déroule quelques éléments de sa vie. Veufs, il se rendent ensuite au cimetière où leurs deux femmes sont enterrées. La nuit tombe. Il neige de plus en plus. Ils se disputent, 317se réconcilient. Un inconnu crie après son chien, perdu entre les tombes. À leur tour, les deux hommes se mettent à crier, interpellant leurs disparues.

Mots-clés : douleur, culpabilité, disparition, métaphore, amitié.

Michel Lambert, “In the Snow

Two men meet in difficult circumstances. They learn about each other in a café where both tell the story of their lives. Being both widowers, they walk to their dead wives tombs. The night falls. It starts snowing hard. They fight and they reconcile. A stranger calls for his lost dog. The two man begin crying for their dead wives.

Keywords: pain, guilt, disappearance, metaphor, friendship.

Pierre Garrigues, « Sonnets du temps qui ne passe aussi peu quil passe »

Depuis des années jécris quotidiennement un sonnet, parfois plusieurs, dont la matière est faite des événements du jour, une lecture, une chose vue, une chose bue… La manière doit en être régulière, sorte « dexercice spirituel ».

Mots clés : temps physique, temps phénoménal, mémoire, oubli, vie.

Pierre Garrigues, “Sonnets on the Impossible Passage of Time

For years I have been writing a sonnet every day, sometimes several, the material of which is made of the events of the day, a reading, something seen, something drunk… The manner must be regular, a sort of “spiritual exercise”.

Keywords: physical time, phenomenal time, memory, forgetfulness, life.

Marie Céhère, « Conception(s) du temps et voyages spatio-temporels dans la culture populaire. Réflexions autour de la série Dark »

Qui ne voudrait pas voyager dans le temps ? Cest la base du scénario de la série de science-fiction allemande Dark. Nous en entreprenons un commentaire, fondé sur la question de la nature du temps. Ce sera le fondement de notre analyse qui nous permettra ou ne nous permettra pas de dominer et de surmonter le passage du temps.

Mots-clés : temps, physique, phénoménologie, science-fiction, connaissance.

318

Marie Céhère, “Visions of Time and of Time Travelling in Pop Culture. Thoughts on the Dark Series

Who wouldnt like time-travelling? On that deep and human desire is based the scenario of the German series, Dark. It shall also be the basis of our general commentary of the philosophical tradition on time, its nature, and what allows us – or does not allow us – to strive to master, dominate and finally overcome the passage of time.

Keywords: time, physics, phenomenology, science-fiction, knowledge.

Mihaela-Genţiana Stănişor, « Entretien avec Caroline Laurent »

Dans cet entretien avec la Franco-Mauricienne Caroline Laurent, nous revenons sur lédition contemporaine, le rôle de la littérature dans notre paysage mental et plus particulièrement limpact de Cioran. Un parcours humain, philosophique et littéraire, traversé par les questions de lexil. Avec en ligne de mire cette interrogation : quest-ce quune vie réussie ou gâchée ?

Mots-clés : édition, littérature, exil, engagement, Cioran.

Mihaela-Genţiana Stănişor, “Interview with Caroline Laurent

In this dialogue with Caroline Laurent, a French born in Mauritius, we discuss book publishing, the role of literature and the impact of Cioran. We follow a human, philosophical and literary trajectory marked by exile. Through this line of sight there appears a question: what is a fulfilled life or a failed one?

Keywords: book publishing, literature, exile, dedication, Cioran.